Sida 2 av 3
Re: Vem är Tesla-kunden??
Postat: 14 jul 2015 02:42
av Friel
Volvo PV 544
Amazon
Volvo 145
Volvo 245 2st
Volvo 740 2st
Volvo 855
Volvo V70 bifuel
VW Passat biogas
Skoda Superb
Tesla S70 from 24/7
Som andrabil Mercedes A180 (2014) + Husbil.
Här var det ingen BMW dödare.
Re: Vem är Tesla-kunden??
Postat: 14 jul 2015 06:47
av thebishop
Saab 900 -84
Saab 9-5
Saab 9-5 Aero
Saab 9-3 Aero (2.8+Hirsch)
Tesla
9-5 höll fantastisk kvalitet med noll (0!) fel på bägge under sammanlagt 7 års ägande.
Re: Vem är Tesla-kunden??
Postat: 14 jul 2015 08:11
av FAJ
Lämnade inget, utan gick alltid till något
Audi A3 1.8Ts
Audi A4 2.4 Avant
BMW525i Touring
Tesla S 85D
Kvar i garaget finns Golf 1.2 (typ7)
Re: Vem är Tesla-kunden??
Postat: 14 jul 2015 09:42
av drzaphod
Min lista:
SAAB, SAAB, SAAB, Passat, Passat, Prius, Prius, Prius, BMW 525DXdrive, Tesla Model S85D
Dessutom har vi en Mitshubitshi Outlande PHEV istället för en gammal Volvo 940.
Re: Vem är Tesla-kunden??
Postat: 14 jul 2015 10:04
av MSE
Härligt att se att det är så många Saabägare som gått över till Tesla. För mig som är en Saab fantast (med mina 20 ägda Saabar) är det lite samma känsla när man träffar andra som kör Tesla som när man träffar en Saabfantast. Vi brinner för märket.
Men ingen annan som haft Porsche? Jag har haft två. En 911 från -69 och en 997 4S från -06. Kommer nog bli en 911 igen någongång..
Re: Vem är Tesla-kunden??
Postat: 14 jul 2015 10:06
av bylund
bylund skrev:Senast en Porsche 968 -92. Funderade på att inte ha bil alls efter den, men det blev en 85 istället
MSE skrev:Härligt att se att det är så många Saabägare som gått över till Tesla. För mig som är en Saab fantast (med mina 20 ägda Saabar) är det lite samma känsla när man träffar andra som kör Tesla som när man träffar en Saabfantast. Vi brinner för märket.
Men ingen annan som haft Porsche? Jag har haft två. En 911 från -69 och en 997 4S från -06. Kommer nog bli en 911 igen någongång..
Hey, räknas inte frontmotorporschar, eller?

Re: Vem är Tesla-kunden??
Postat: 14 jul 2015 10:18
av MSE
bylund skrev:bylund skrev:Senast en Porsche 968 -92. Funderade på att inte ha bil alls efter den, men det blev en 85 istället
MSE skrev:Härligt att se att det är så många Saabägare som gått över till Tesla. För mig som är en Saab fantast (med mina 20 ägda Saabar) är det lite samma känsla när man träffar andra som kör Tesla som när man träffar en Saabfantast. Vi brinner för märket.
Men ingen annan som haft Porsche? Jag har haft två. En 911 från -69 och en 997 4S från -06. Kommer nog bli en 911 igen någongång..
Hey, räknas inte frontmotorporschar, eller?

Förlåt, missade detta inlägg. Så klart alla porschar räknas!
Men då så, då är vi fler!
Re: Vem är Tesla-kunden??
Postat: 14 jul 2015 10:33
av MSO
Jag kommer möjligen från ett lite ovanligt håll:
Audi 80 1.8 -90
Opel Vectra 2.0 -96
Opel Vectra Kombi 1.8 -01
Skoda Octavia Kombi 1.9Tdi -08
Skoda Octavia Kombi 1.6Tdi CR -11
Tesla Model S85D -15
Re: Vem är Tesla-kunden??
Postat: 14 jul 2015 10:34
av Pontus
MSE skrev:Härligt att se att det är så många Saabägare som gått över till Tesla. För mig som är en Saab fantast (med mina 20 ägda Saabar) är det lite samma känsla när man träffar andra som kör Tesla som när man träffar en Saabfantast. Vi brinner för märket.
Om man ska gå på fördomar så är ju en Saabägare en tandläkare eller en arkitekt med svart polokrage...
Vad är en Teslaägare i så fall?
En gissning är väl att ganska många är ingenjörer på ett eller annat sätt och generellt folk som gillar teknik???
Re: Vem är Tesla-kunden??
Postat: 14 jul 2015 10:41
av Granathen
Här kommer lite Porschar och en del annat
Renault 5, Alfasud, BMW 2002,VW pickup, Volvo 245 Turbo, Toyota Celica, Mazda 323, Volvo 850, MB 500 SL, Porsche 993 Gt2, Porsche 993 Turbo, Ferrari 360 Modena, Porsche 996 Turbo, MB 500 SL, BMW X5, BMW M3, Audi Q7, BMW 320 touring, nu en Tesla model S P 85 D samt en Mitsubishi Outlander PHEV
Re: Vem är Tesla-kunden??
Postat: 14 jul 2015 11:03
av danni
Jag har alltid haft Porsche 911 som en drömbil, den där bilen som jag alltid vetat att jag någon dag ska ha, när ekonomi och familjeförhållanden tillåter. Sen kom Tesla och nu bryr jag mig faktiskt inte så mycket om Porsche längre

Men visst, kanske blir det en sån någon gång i framtiden också. Kanske när de börjat komma ikapp tekniken de också?

Re: Vem är Tesla-kunden??
Postat: 14 jul 2015 11:26
av Olof Borjesson
11 bilar hittills på 40 år. Volvo Amazon -66, Volvo 164 -73, Fiat 128, Ford Fiesta, Opel Ascona -84, BMW 318 -88 (5 år), BMW 316 -75 (5 år), BMW 525 -98 (10 år), Toyota IQ (1 år), BMW 320D Efficient Dynamics -11 (3 år) och Tesla S85 -14 (1 år hittills)
Re: Vem är Tesla-kunden??
Postat: 14 jul 2015 11:36
av Bjorn
Inte heller jag har haft BMW.
Automobilografi:
Volvo PV, Volvo Amazon, Volvo 480, Volvo 245, Mazda 626, Volvo 850, Volvo V70, Volvo V70, Citroën Grand C4 Picasso och nu Tesla Model S 85D.
Dyraste bilen före Teslan Citroënen 240kkr.
Endast Citroënen och 480 nya, övriga beg.
Citroënen är den enda jag egentligen har gillat fram till nu.
PV var mer laga än köra, Amazon hängde med 1 år.
480 var lite rolig i början, Snart massor av problem.
Mazdan och den ena V70 var rätt ok.
Teslan känns än så länge bra.
Saknar bara 3 saker från Citroënen. 1. Höjden och de stora rutorna. 2. Förvaringsfack i massor trots att den också var fri från mittkonsoll och 3. att rattcentrum inte är fast när man svänger. Det borde vara lika naturligt som att blinkerspaken inte följer med runt när man svänger. Hur justerar man tex. volymen i en rondell när ratten är upp och ner? Nåja jag får väl sortera in det under vanesaker. Citroën har ju tydligen slutat med det också så jag blir väl tvungen att ge mig. Det säger i alla fall mina vänner
Övriga 200+ punkter är Teslan bättre.
Re: Vem är Tesla-kunden??
Postat: 14 jul 2015 12:05
av AMrapide
Redigerat
Re: Vem är Tesla-kunden??
Postat: 14 jul 2015 12:16
av Shven
Jag ersatte min Audi Allroad med en Tesla. Den Tesla jag har är bakhjulsdriven men hade jag väntat något hade jag säkert köpt en D.
Re: Vem är Tesla-kunden??
Postat: 14 jul 2015 16:37
av Cviko
Jeep Grand Cherokee, BMW 740 och om en vecka Tesla P85D full utrustad

Re: Vem är Tesla-kunden??
Postat: 14 jul 2015 17:56
av MEL
Hyfsad bilpark på 5 år...
Själv har jag följt Tesla sedan start men tyckte roadstern var för mycket leksak när den kom. När jag sedan såg koncept-bilen på Model S (tror det var 2009) var jag dock såld direkt. Eftersom det skulle dröja flera år innan leverans funderade jag ett tag på vackra AM Rapide, men det blev istället något av en familjekompromiss genom en Audi S5 Sportback. Körde den till hösten 13 då jag äntligen fick leverans av nuvarande P85+
AMrapide skrev:Senaste 5 åren har det blivit dessa bilar.
Mercedes Cls 63 Amg "Tråkig med skön komfort"
Audi Q3 Tfsi 2,0 "Extrabil till barnvagn"
Audi A4 2,0 Tdi "Bil som jag köpte i farten, har inget att säga om den"
Audi R8 V10 "Leksaksbil som var kul i början men jobbig efter ett tag"
Porsche Panamera Turbo "Mycket nöjd med det mesta"
Audi A7 3,0Tdi "Min favoritbil, älskar den här bilen till långkörningar"
Ferrari 458 Coupe "Vill man ha uppmärksamhet och vilda blickar är den klockren, kul att köra. bättre än alla tidigare röda Italienare jag har kört"
Aston Martin Rapide "Fantastisk bil med underbar V12 som låter grymt bra och interiör att trivas i"
Nyligen valde jag mellan Bmw i8 eller Tesla P85D, lyckligtvis lät jag hjärnan styra över hjärtat och valde en helt fantastisk bil Modell S P85D.
Bmw i8 kändes som en liten leksak likt Audi R8 i jämförelse med Teslan.
P85D har jag kört i en månad(150 mil) nu och är mycket nöjd med bilen, långt över förväntan.
Jag får återkomma med mina tankar kring Teslan när jag har åkt lite längre sträckor och använt en Supercharger.
Re: Vem är Tesla-kunden??
Postat: 14 jul 2015 19:50
av Datordoktorn
Hmm....jag som hoppades att fler än jag kom ifrån elbilssidan....?
Närmast innan Teslan hade jag en Nissan Leaf och innan dess en Toyota Prius.
Köpte egentligen Teslan enbart för att få rejäl räckvidd på batterier. Hade det bara funnits vettig laddinfrastruktur som Clevers nät i Danmark så hade jag behållt Leafen. Ser det som mycket glädjande att de ger sig in på svenska marknaden för att bryta Fortum och Vattenfalls kartell på prissättningen av snabbladdning. Dessutom hade Clever åtminstone i Danmark enbart ABB laddare och inte de där sunkiga franska laddarna som Fortum ställt upp vid McDonalds i Sverige.
Re: Vem är Tesla-kunden??
Postat: 14 jul 2015 20:29
av Fredriksv
Volvo s40
Volvo S80
Volvo V70 2.0F
Re: Vem är Tesla-kunden??
Postat: 14 jul 2015 20:37
av josve
Ford Focus (etanol)
Volvo V50 (etanol)
Volvo xc70 (bensin)
VW Passat (gas/bensin)
Volvo xc70 (bensin)
Volvo V60 (Diesel)
Tesla S85
Re: Vem är Tesla-kunden??
Postat: 14 jul 2015 21:18
av Herr X
Volvo 240 (bensin)
Toyota Celica (bensin)
Toyota Rav4 (bensin)
Peugeot 407 (bensin)
Renault Megane (bensin)
VW Passat (diesel)
P85D (elektroner)
Re: Vem är Tesla-kunden??
Postat: 14 jul 2015 21:20
av MEL
Datordoktorn skrev:Hmm....jag som hoppades att fler än jag kom ifrån elbilssidan....?
Närmast innan Teslan hade jag en Nissan Leaf och innan dess en Toyota Prius.
Köpte egentligen Teslan enbart för att få rejäl räckvidd på batterier. Hade det bara funnits vettig laddinfrastruktur som Clevers nät i Danmark så hade jag behållt Leafen. Ser det som mycket glädjande att de ger sig in på svenska marknaden för att bryta Fortum och Vattenfalls kartell på prissättningen av snabbladdning. Dessutom hade Clever åtminstone i Danmark enbart ABB laddare och inte de där sunkiga franska laddarna som Fortum ställt upp vid McDonalds i Sverige.
Visst är det så att Tesla fångar upp ett elbilsintresse från nya kundgrupper jämfört med exempelvis Nissan Leaf. Det skulle nog vara en begränsad köparkrets om man fokuserat på de redan elbilsfrälsta, framförallt om vi går tillbaka till 2006 eller 2009 när Roadstern respektive Model S (och för den delen även Nissan Leaf) presenterades för första gången.
Att Tesla själva tar ett helhetsgrepp även när det gäller infrastrukturen är förmodligen en faktor som gör att många vågar slå till på en renodlad elbil. Oavsett om intresset kommer från teknik, miljö, design eller prestandabilar i största allmänhet är Tesla unikt. Återstår att se om modell 3 lyckas fånga intresse och köpkraft från nya och större kundgrupper.
Re: Vem är Tesla-kunden??
Postat: 14 jul 2015 21:32
av Herr X
MEL skrev:Visst är det så att Tesla fångar upp ett elbilsintresse från nya kundgrupper jämfört med exempelvis Nissan Leaf.
Utan tvekan! Jag har själv flera kompisar med Tesla och ingen är speciellt (eller snarare
har varit) miljöfrälst innan Teslan. Så här långt har jag inte mött någon som köpt Tesla på grund av altruistiska skäl, utan det har mer varit teknik/prestanda etc. som lockat. Det kan dock vara intressant att notera att alla plötsligt blivit intresserade av koldioxidutsläpp och miljö efter sitt Teslaköp. Efterrationalisering?
Re: Vem är Tesla-kunden??
Postat: 14 jul 2015 22:20
av +46
Herr X skrev:MEL skrev:Visst är det så att Tesla fångar upp ett elbilsintresse från nya kundgrupper jämfört med exempelvis Nissan Leaf.
Utan tvekan! Jag har själv flera kompisar med Tesla och ingen är speciellt (eller snarare
har varit) miljöfrälst innan Teslan. Så här långt har jag inte mött någon som köpt Tesla på grund av altruistiska skäl, utan det har mer varit teknik/prestanda etc. som lockat. Det kan dock vara intressant att notera att alla plötsligt blivit intresserade av koldioxidutsläpp och miljö efter sitt Teslaköp. Efterrationalisering?
Stämmer säkert in på många men inte alla. Själv bestämde jag mig tidigt för att min nästa bil skulle vara en ren elbil. Körde rätt många mil med en Volvo C30 Electric men räckvidden var för kort för att jag skulle kunna ta mig till och från jobbet på en laddning (ett minimikrav). Länge hoppades jag på att Saab skulle släppa sin elbil men inget hände så blickarna riktades alltmer mot Tesla. Efter att ha provkört en P85+ förra sommaren så var jag ett knapptryck från att köpa en Tesla S60. Tyckte att den var mycket prisvärd och att den hade en räckvidd som uppfyllde mina behov gott och väl. Konstaterade dock att jag i så fall skulle få bilen lagom till vintern så det fick vänta. När sedan Tesla lanserade S med stort D så fanns det inget som kunde stoppa mig. Rena Kinderägget! Men innan jag hann trycka på knappen så försvann 60D så det fick bli en 85D.
Re: Vem är Tesla-kunden??
Postat: 14 jul 2015 23:04
av Kjell
Min bilhistorie er ganske variert og lite spennende før jeg fikk min første Tesla:
Volvo PV 444
VW Minibuss
Ford Transit
Mazda 323
Mazda 626
Mazda 929
Opel Sintra 2,2
Opel Sintra 3,0
VW Passat 1,8 T
Ford S-Max 2,0 (ny)
Tesla Model S 85 (ny)
Erfaringen etter ett problemfritt år med Tesla er at også neste bil blir en modell S.