Sida 2 av 2
Den blå runda adaptern som följer med
Postat: 06 nov 2019 22:48
av ippodrome
Joohan skrev:ippodrome skrev:
....
Model 3 har ju 16A’s laddare (, antar att det är en laddare per fas dvs 3st separata,) det går som mest att ladda 3,7kw med enfas.
Det är iaf min erfarenhet.
Kör man enfas laddning så parallelkopplas laddarna internt så det går utmärkt att ladda enfas 32A.
Det är därför som det medföljer en 32A kabel.
Jag har testat.. och fick 7.4kw på enfas. (Ca 40 km/h)
Fränt, hade jag ingen aning om!
Laddar bara hemma via wc, på firman med egen 416-laddsladd och SuC vid resor.

Och med medföljande laddsladd och egenskruvad övergång från 416->216 (cee)
Re: Den blå runda adaptern som följer med
Postat: 07 nov 2019 06:49
av Bjelke
LarsL skrev:Förresten varför finns det inte CEE 3-fas uttag med CEE 1-fas uttag? Alla jag hittar har CEE och schuko uttag. Det hade ju nästan varit rimligare med ett CEE uttag på en sådan här kan man tycka, en standard liksom.
Ja jäklar, det har du rätt i! Det verkar faktiskt inte finnas någon sånt färdigt att köpa... Det hade ju varit lite smutt liksom

Re: Den blå runda adaptern som följer med
Postat: 07 nov 2019 08:14
av Svenssons
LarsL skrev:.
Det finns en del andra gamla otäcka 3-fas uttag som Semko 17 till exempel, fram tills dessa förbjöds att säljas år 2002 var det i snitt en dödsolycka per år med det uttaget inblandat. Kan sitta kvar på en del platser, är det ett 3-fas uttag utan nolledare kan tråkiga saker även hända med elbilens ombordladdare.
Semko-17.jpg
Vad är det som är farligt med dessa uttag? Är det ”bara” det att det skulle gå att koppla en fas till höljet istället för jord? Det kan ju faktiskt hända på många jordade maskiner som vi använder fortfarande.
Det farliga med dem är att de rostar och höljet som är av metall kan vara strömförande. Dessa uttag skall inte användas!
Re: Den blå runda adaptern som följer med
Postat: 07 nov 2019 15:28
av Off Grid Byggaren
Svenssons skrev:LarsL skrev:.
Det finns en del andra gamla otäcka 3-fas uttag som Semko 17 till exempel, fram tills dessa förbjöds att säljas år 2002 var det i snitt en dödsolycka per år med det uttaget inblandat. Kan sitta kvar på en del platser, är det ett 3-fas uttag utan nolledare kan tråkiga saker även hända med elbilens ombordladdare.
Semko-17.jpg
Vad är det som är farligt med dessa uttag? Är det ”bara” det att det skulle gå att koppla en fas till höljet istället för jord? Det kan ju faktiskt hända på många jordade maskiner som vi använder fortfarande.
Det farliga med dem är att de rostar och höljet som är av metall kan vara strömförande. Dessa uttag skall inte användas!
Här finns ett faktablad:
https://www.brandskyddsforeningen.se/gl ... _semko.pdf
Re: Den blå runda adaptern som följer med
Postat: 07 nov 2019 16:18
av fth
Off Grid Byggaren skrev:Svenssons skrev:LarsL skrev:.
Det finns en del andra gamla otäcka 3-fas uttag som Semko 17 till exempel, fram tills dessa förbjöds att säljas år 2002 var det i snitt en dödsolycka per år med det uttaget inblandat. Kan sitta kvar på en del platser, är det ett 3-fas uttag utan nolledare kan tråkiga saker även hända med elbilens ombordladdare.
Semko-17.jpg
Vad är det som är farligt med dessa uttag? Är det ”bara” det att det skulle gå att koppla en fas till höljet istället för jord? Det kan ju faktiskt hända på många jordade maskiner som vi använder fortfarande.
Det farliga med dem är att de rostar och höljet som är av metall kan vara strömförande. Dessa uttag skall inte användas!
Här finns ett faktablad:
https://www.brandskyddsforeningen.se/gl ... _semko.pdf
Lite märkligt formulerat:
Anledningen var att det inträffat ett oacceptabelt antal
dödsolyckor [...]
Vad är ett acceptabelt antal dödsolyckor undrar man då?
/fth
Re: Den blå runda adaptern som följer med
Postat: 07 nov 2019 17:42
av Off Grid Byggaren
fth skrev:Off Grid Byggaren skrev:Svenssons skrev:LarsL skrev:.
Det finns en del andra gamla otäcka 3-fas uttag som Semko 17 till exempel, fram tills dessa förbjöds att säljas år 2002 var det i snitt en dödsolycka per år med det uttaget inblandat. Kan sitta kvar på en del platser, är det ett 3-fas uttag utan nolledare kan tråkiga saker även hända med elbilens ombordladdare.
Semko-17.jpg
Vad är det som är farligt med dessa uttag? Är det ”bara” det att det skulle gå att koppla en fas till höljet istället för jord? Det kan ju faktiskt hända på många jordade maskiner som vi använder fortfarande.
Det farliga med dem är att de rostar och höljet som är av metall kan vara strömförande. Dessa uttag skall inte användas!
Här finns ett faktablad:
https://www.brandskyddsforeningen.se/gl ... _semko.pdf
Lite märkligt formulerat:
Anledningen var att det inträffat ett oacceptabelt antal
dödsolyckor [...]
Vad är ett acceptabelt antal dödsolyckor undrar man då?
/fth
Elsäkerhetsverket har länge haft nollvision, så acceptabelt ska väl läsas som att inga alls ska dö i elolycksfall i Sverige.
När dessa gamla kontakter användes var det ofta i tuff miljö, lantbruk, industri och byggarbetsplatser. På den tiden användes normalt inte jordfelsbrytare i Sverige, elsäkerheten byggde på en väl fungerade skyddsjordning överallt.
Det som ofta hände var att jordblecket rostade sönder, då försvann skyddsjordningen. Semko 17 Kontakterna fanns även i plast eller bakelit, då försvann all skyddsjordning om blecket var trasigt.
Det var också vanligt att kontakterna användes på fel sätt, många slipade bort styrklacken på den 3-poliga kontakten. Då kunde rotationsriktningen för 3-fas motorer enkelt skiftas genom att bara vända på kontakten. Men en del gjorde samma sak på den 4-poliga kontakten, då blev det istället 400 volt mot nolledaren och saker brann upp.
Ibland stoppades ett av stiften på en schuckokontakt in i honkontaktens L1 eller L3 stift, och så lades det andra stiften mot jordblecket. Då gick det att köra 1-fasmaskiner också, men utan skyddsjordning av den apparaten samtidigt som skyddsjordsledaren blev strömförande bakåt i kabeln med Semko 17 kontakten....
Re: Den blå runda adaptern som följer med
Postat: 07 nov 2019 18:01
av LarsL
Tack för förklaringen.
Re: Den blå runda adaptern som följer med
Postat: 08 nov 2019 06:28
av s-o
LarsL skrev:Förresten varför finns det inte CEE 3-fas uttag med CEE 1-fas uttag? Alla jag hittar har CEE och schuko uttag. Det hade ju nästan varit rimligare med ett CEE uttag på en sådan här kan man tycka, en standard liksom.
Jo, jag har också letat efter den kombinationen utan större framgång. Även enfas CEE med 50 mm mellan skruvhålen så att man kan byta ut schuko-honan verkar vara väldigt svårt att hitta.
Re: Den blå runda adaptern som följer med
Postat: 29 aug 2024 20:27
av Cavemannn
Den blå runda följer ju inte med längre, och kostar lite väl mycket på Teslas shop. Elsäkerhetsmässigt, är det OK att använda den Schuko som följer med i en sån här övergångskabel?
https://www.clasohlson.com/se/%C3%96ver ... /p/36-8388
Re: Den blå runda adaptern som följer med
Postat: 29 aug 2024 21:52
av Nicke Nyfiken
Ja det är okej, men du får bara ut 13 Ampere.
Teslas adapter ger 16 Ampere.