Sida 2 av 19

Re: Ludicrous Mode

Postat: 18 jul 2015 11:10
av Kilowatt
Pris från Tesla nyss:

"Du måste ha râckviddsuppgradering til 31.000 kr. för at få Ludicrous updatering som kostar 103.000 kr."

Ludicrous Mode

Postat: 18 jul 2015 11:13
av Herr X
Kilowatt skrev:
Pris från Tesla nyss:

"Du måste ha râckviddsuppgradering til 31.000 kr. för at få Ludicrous updatering som kostar 103.000 kr."
Ja, det sa de igår - men detta gäller alltså bara nya beställningar av P85D med ludicris mode. Totalpriset för ludicris på nya beställningar blir då 13000 USD, medan existerande P85D-ägare tack och lov inte tvingas köpa ett nytt batteripaket, och kommer undan med 5000 USD för byte av kontaktor och säkring.

Re: Ludicrous Mode

Postat: 18 jul 2015 11:30
av hybris
Reddy skrev:
hybris skrev:
Riktigt bra att 90 batteriet har noll påverkan på prestandan. Det togs tydligen mest fram för model X för att motverka tappet på 10% räckvidd som man haft med 85 batterier i X vs S. Nu blir det bara 4-5% sämre än med 85 i X. Dvs 90 är en model X grej i grunden som man även låter model S ägare som vill få del av. Mer intressant är såklart att uppgradera till ett 100-110 batteri om 2-3 år... Jag skulle klara mig bra med ett 70 batteri gällande räckvidd...
Skönt att du är glad igen! ;)

Jag tror du har helt rätt i att 90kWh batteriet i Model S är en bieffekt av de förbättringar som gjorts för att Model X skall kunna presenteras med samma räckvidd som Model S.

Det jag funderar över är om 90 kWh batteriet endast skiljer sig från 85 kWh batteriet i att det använder de nya battericellerna ("silicone anod") eller om det verkligen innehåller fler celler? Jag gissar på att det är samma antal celler. I så fall finns det flera andra intressanta frågor, när blir "range" uppgraderingen standard? tex. så lär ju inte "giga factory" tillverka celler med den gamla kemin... Kommer det så småningom en uppgradering av 70 modellen till 74 kWh...
Jo vart lite störd av en ny prestandavariant 3 månader efter jag fick min bil. Men med uppgradering blir det bra och glad igen! :-)

Re: Ludicrous Mode

Postat: 18 jul 2015 11:33
av hybris
Herr X skrev:
Kilowatt skrev:
Pris från Tesla nyss:

"Du måste ha râckviddsuppgradering til 31.000 kr. för at få Ludicrous updatering som kostar 103.000 kr."
Ja, det sa de igår - men detta gäller alltså bara nya beställningar av P85D med ludicris mode. Totalpriset för ludicris på nya beställningar blir då 13000 USD, medan existerande P85D-ägare tack och lov inte tvingas köpa ett nytt batteripaket, och kommer undan med 5000 USD för byte av kontaktor och säkring.
Ja något skall väl alla early adoptors få?

Re: Ludicrous Mode

Postat: 18 jul 2015 11:35
av hybris
Jag vet att vi kommer hata när model X lanseras. Lär ju vara fylld med nya techgrejer som vi kan glömma kan eftermonteras på model S. Fler sensorer är väl redan bekräftat. Dvs model X kommer kunna få en bättre autopilot. Enligt Elon krävs fler sensorer för autopilot utanför motorvägen...

Re: Ludicrous Mode

Postat: 18 jul 2015 11:36
av hybris
Betyder detta att en P90D nu passaerad 1.5 MSEK som ny?

Re: Ludicrous Mode

Postat: 18 jul 2015 11:39
av eTron
Funderar på den här uppgraderingen till min P85D. Men jag leasar min bil på firman. Någon som vet hur det fungerar med en uppgradering på en leasingbil - Kan man lägga detta på leasingkostnaden?

Re: Ludicrous Mode

Postat: 18 jul 2015 11:41
av hybris
0-100 på 3s. Hade varit kul om den hade ramlat ned just under 3...

Re: Ludicrous Mode

Postat: 18 jul 2015 12:18
av Pontus
hybris skrev:
Reddy skrev:
hybris skrev:
Riktigt bra att 90 batteriet har noll påverkan på prestandan. Det togs tydligen mest fram för model X för att motverka tappet på 10% räckvidd som man haft med 85 batterier i X vs S. Nu blir det bara 4-5% sämre än med 85 i X. Dvs 90 är en model X grej i grunden som man även låter model S ägare som vill få del av. Mer intressant är såklart att uppgradera till ett 100-110 batteri om 2-3 år... Jag skulle klara mig bra med ett 70 batteri gällande räckvidd...
Skönt att du är glad igen! ;)

Jag tror du har helt rätt i att 90kWh batteriet i Model S är en bieffekt av de förbättringar som gjorts för att Model X skall kunna presenteras med samma räckvidd som Model S.

Det jag funderar över är om 90 kWh batteriet endast skiljer sig från 85 kWh batteriet i att det använder de nya battericellerna ("silicone anod") eller om det verkligen innehåller fler celler? Jag gissar på att det är samma antal celler. I så fall finns det flera andra intressanta frågor, när blir "range" uppgraderingen standard? tex. så lär ju inte "giga factory" tillverka celler med den gamla kemin... Kommer det så småningom en uppgradering av 70 modellen till 74 kWh...
Jo vart lite störd av en ny prestandavariant 3 månader efter jag fick min bil. Men med uppgradering blir det bra och glad igen! :-)
Kan ju vara så att befintliga ägare som är snabba hinner få uppgraderingen här i Sverige innan nya P90D med L hinner levereras, då slickar man ju upp lite av kisset från befintliga ägare :)

Re: Ludicrous Mode

Postat: 18 jul 2015 12:22
av Pontus
Hur är det med hästarna på nybeställningar. Det står 762hk även utan L mode.

Re: Ludicrous Mode

Postat: 18 jul 2015 12:26
av hybris
Som jag fattar det behöver du l-mode för att få ökningen av "hk" eller hur man nu vill möta prestandan...

Re: Ludicrous Mode

Postat: 18 jul 2015 12:34
av Pontus
hybris skrev:
Som jag fattar det behöver du l-mode för att få ökningen av "hk" eller hur man nu vill möta prestandan...
Misstag i design studion alltså? För nu står det fler hästar oavsett om man valt till L-mode eller inte men prestandan är kvar på 3,3s utan L-mode.

Re: Ludicrous Mode

Postat: 18 jul 2015 13:07
av Martinen
eTron skrev:
Funderar på den här uppgraderingen till min P85D. Men jag leasar min bil på firman. Någon som vet hur det fungerar med en uppgradering på en leasingbil - Kan man lägga detta på leasingkostnaden?
Funderade just på samma sak, och hur blir det med förmånsvärdet.

Re: Ludicrous Mode

Postat: 18 jul 2015 13:10
av dstr
Pontus skrev:
Hur är det med hästarna på nybeställningar. Det står 762hk även utan L mode.
Tesla fortsätter med sin "falska marknadsföring" mao. Dom anger effekt på motorerna, men inte hur mkt dom kan skicka ner i backen samtidigt. P85D knuffar ju inte på med några 700hk, vilket är än mer tydligt om säkringen inte kan släppa igenom så mkt.

Re: Ludicrous Mode

Postat: 18 jul 2015 13:11
av Leo
Leasingmässigt att "uppdatera" för en viss summa är precis som att köpa "vanliga" extraljus, vinterdäck, spoilers osv. Företaget lyfter momsen på kostnaden, sen om själva leasingbolaget går med på att betala för det eller om du får ta det på "ditt eget" företag är ju en annan femma. Leasingbolaget borde ju rimligtvis "höja" månadskostnaden i så fall för att ta höjd för att det vid leasingperiodens slut kanske inte finns något högre restvärde. (Ofta sätter de restvärdet till 0 på många tillbehör men i Teslas fall kanske man bör räkna med 50% om man kan åberopa Teslas återköpsgaranti)

Sen tycker ju skatteverket att du ska öka förmånsvärdet också tyvärr. Så uppdaterar du för säg 60 000kr (delar + arbete) ink moms så ökar förmånsvärdet med ca 20% på den här nivån =12000kr/år alltså 1000kr/mån mer i förmånsvärde.... MEN säg att skatteverket anser att det kostar 103 000kr eftersom det gör så på Teslas hemsida för de flesta nybilskunder. Att du då som ägare till P85D fått rabatt bryr de sig kanske inte om (Så är det på bilars pris de räknar på sina siffror även om just du råkar ha fantastisk rabatt) så plötsligt har du kanske drygt 20600kr/år i mer förmånsvärde =1716kr/mån...

Sen kan ju försäkringsbolaget ha synpunkter då du i princip kör en starkare/snabbare bil än då du tecknade försäkringen...

Sen hur det blir i verkligheten med allt ovanstående är det nog ingen som vet förrän t ex skatteverket/försäkringsbolagen vaknar till. De är ju inte riktigt vana med hur Tesla jobbar!

Hur leasingbolagen hanterar det är ju enklast att ringa och fråga bara.

Re: Ludicrous Mode

Postat: 18 jul 2015 13:12
av Martinen
dstr skrev:
Pontus skrev:
Hur är det med hästarna på nybeställningar. Det står 762hk även utan L mode.
Tesla fortsätter med sin "falska marknadsföring" mao. Dom anger effekt på motorerna, men inte hur mkt dom kan skicka ner i backen samtidigt. P85D knuffar ju inte på med några 700hk, vilket är än mer tydligt om säkringen inte kan släppa igenom så mkt.

Ingen skillnad mot många andra bil och motortillverkare. Det är såklart ingen ursäkt. Tycker som alla andra att dom borde visa effekten man kan få ut med aktuell konfiguration.

Re: Ludicrous Mode

Postat: 18 jul 2015 13:15
av Svenssons
hybris skrev:
Jag vet att vi kommer hata när model X lanseras. Lär ju vara fylld med nya techgrejer som vi kan glömma kan eftermonteras på model S. Fler sensorer är väl redan bekräftat. Dvs model X kommer kunna få en bättre autopilot. Enligt Elon krävs fler sensorer för autopilot utanför motorvägen...
Jag kommer inte hata det, jag kommer älska det!

Re: Ludicrous Mode

Postat: 18 jul 2015 13:16
av dstr
Martinen skrev:
dstr skrev:
Pontus skrev:
Hur är det med hästarna på nybeställningar. Det står 762hk även utan L mode.
Tesla fortsätter med sin "falska marknadsföring" mao. Dom anger effekt på motorerna, men inte hur mkt dom kan skicka ner i backen samtidigt. P85D knuffar ju inte på med några 700hk, vilket är än mer tydligt om säkringen inte kan släppa igenom så mkt.

Ingen skillnad mot många andra bil och motortillverkare. Det är såklart ingen ursäkt. Tycker som alla andra att dom borde visa effekten man kan få ut med aktuell konfiguration.
Det är väl en gigantisk skillnad? Köper du en A45 AMG och bänkar den så har du 360hk. Tittar du på slutfarten på 402m så presterar den förväntade tider.

P85D har inte ens en tillräckligt stor säkring och på strippen fattas det 30-40km/h i slutfart.

Re: Ludicrous Mode

Postat: 18 jul 2015 13:17
av Martinen
Om man betalar detta kontant, så kan man ju komma undan med att dra momsen på det. Lägger man det på leasingen så bakas det in i bilens pris och du får bara dra halva.

När det gäller förmånsvärde så reglerna bara konstiga.
Köper man med exempelvis vinterdäck, så ska man förmånsbeskattas för detta, men när man sen byter däck för att dom är slitna, så är det ingen förmånsbeskattning.

Det hela tål att tänkas på i alla fall. det är ju en helt onödig uppgradering egentligen, men jag vill ändå ha. :)

Re: Ludicrous Mode

Postat: 18 jul 2015 13:18
av dstr
Martinen skrev:
Om man betalar detta kontant, så kan man ju komma undan med att dra momsen på det. Lägger man det på leasingen så bakas det in i bilens pris och du får bara dra halva.

När det gäller förmånsvärde så reglerna bara konstiga.
Köper man med exempelvis vinterdäck, så ska man förmånsbeskattas för detta, men när man sen byter däck för att dom är slitna, så är det ingen förmånsbeskattning.

Det hela tål att tänkas på i alla fall. det är ju en helt onödig uppgradering egentligen, men jag vill ändå ha. :)
Det handlar ju bara om att byta säkring.

Re: Ludicrous Mode

Postat: 18 jul 2015 13:22
av Leo
Ja man kan ju se det som en dyyyr reparation av en säkring bara, helt normalt underhåll på en Tesla... :roll:

Re: Ludicrous Mode

Postat: 18 jul 2015 13:56
av matbl
Skattemässigt är det ju glasklart. Eftermonterad utrustning ska läggas på på förmånsgrundande priset till samma peng som samma eftermontering skulle kosta att göra som privatperson.

Tesla verkar för närvarande använda (priset i USD exkl moms)*10,3 för att få svenskt pris inkl moms... Med viss variation säkerligen...

Re: Ludicrous Mode

Postat: 18 jul 2015 14:48
av Martinen
matbl skrev:
Skattemässigt är det ju glasklart. Eftermonterad utrustning ska läggas på på förmånsgrundande priset till samma peng som samma eftermontering skulle kosta att göra som privatperson.

Tesla verkar för närvarande använda (priset i USD exkl moms)*10,3 för att få svenskt pris inkl moms... Med viss variation säkerligen...
Det är inte ovanligt när folk köper bilar att dom tar tillbehör mm på separat faktura för att fuska.
Detta är solklart skattefusk, men det är ganska vanligt. Har har inte gjort det nån gång, men jag har så liten verksamhet att det garanterat hade kommit fram. Tror inte jag hade gjort det ändå om jag ska vara ärlig.

Re: Ludicrous Mode

Postat: 18 jul 2015 14:49
av Svenssons
hybris skrev:
Kommer givetvis uppgradera. Inte för andrahandsvärdet. För prestandan såklart!

Tycker att bilen vart snabbare vid senaste uppdateringen men troligen jag som drömmer. Alltså accelerationen vid högre farter upplever jag som bättre men eftersom inget stått om detta så lär det kanske vara jag som drömmer...

Riktigt bra att 90 batteriet har noll påverkan på prestandan. Det togs tydligen mest fram för model X för att motverka tappet på 10% räckvidd som man haft med 85 batterier i X vs S. Nu blir det bara 4-5% sämre än med 85 i X. Dvs 90 är en model X grej i grunden som man även låter model S ägare som vill få del av. Mer intressant är såklart att uppgradera till ett 100-110 batteri om 2-3 år... Jag skulle klara mig bra med ett 70 batteri gällande räckvidd...
Batterivalen heter i koden till Design studio BT70, BT85, BTX4, P85D samt PX4D. BTX4 är 90 och PX4D är P90D. Tycker att det pekar på att dessa togs fram för Model X ursprungligen. Intressant att P85D har eget batterival.

Re: Ludicrous Mode

Postat: 18 jul 2015 14:59
av bylund
Svenssons skrev:
Batterivalen heter i koden till Design studio BT70, BT85, BTX4, P85D samt PX4D. BTX4 är 90 och PX4D är P90D. Tycker att det pekar på att dessa togs fram för Model X ursprungligen. Intressant att P85D har eget batterival.
Att P85D har ett eget batterival torde vara att det behöver kunna leverera mer effekt än 85 och 85D.