Sida 2 av 2

Re: M3P hur tänkte ni?

Postat: 01 dec 2019 21:02
av Jonas B
Tanken med tråden var att vi som beställt eller äger en m3p skulle ha något gemensamt förutom den andra stora familjen ;)

Re: M3P hur tänkte ni?

Postat: 01 dec 2019 22:49
av BrooklynS
Köpte en M3P- 18” eftersom den är prisvärd i förhållande till vad man får. Dessutom ville jag ha dragkrok och jag ville INTE ha sänkt chassi och feta hjul.

514 hk efter uppdateringen. (360x1,05x1,36)


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Re: M3P hur tänkte ni?

Postat: 02 dec 2019 08:00
av Anderssons
taliz skrev:
Anderssons skrev:
taliz skrev:
Anderssons skrev:
HenricL skrev:
Hade det funnits P3 med 18 tum hjulen hade jag tagit den. Men en vanlig LR AWD som jag har, har sjukt bra tryck så kan inte säga att jag är missnöjd
/Henric
Ja LR och P går väl jämt efter typ 50? Bara från stillastående som jag förstår är skillnaden.
Det är stor skillnad i acceleration. Sen får man också som sagt betydligt bättre bromsar(rejäla Brembo), bättre väghållning(sänkt, men långt ifrån obekväm), större däck och fälg samt trackmode som är riktigt kul.
Det är närmare 600hk i Performance efter senaste uppgraderingen.
Nja 500hk menar du väl.
LR är ca 40-50hk under P?
Nej, mätningar efter senaste update visar närmare 440kw.
LR är rätt rejält strypt, den är inte långsam men det är stor skillnad.
Du menar 330..?

Re: M3P hur tänkte ni?

Postat: 02 dec 2019 08:13
av Tellus
I scan my tesla efter uppdatering fick teslabjorn 446kW, men det kanske är från batteriet, inte det som räknas?

Re: M3P hur tänkte ni?

Postat: 02 dec 2019 08:56
av Jonas B
Tellus skrev:
I scan my tesla efter uppdatering fick teslabjorn 446kW, men det kanske är från batteriet, inte det som räknas?
598 HK vore nåt :D Hoppas någon kan verifiera det.

Re: M3P hur tänkte ni?

Postat: 02 dec 2019 08:58
av Anderssons
Jonas B skrev:
Tellus skrev:
I scan my tesla efter uppdatering fick teslabjorn 446kW, men det kanske är från batteriet, inte det som räknas?
598 HK vore nåt :D Hoppas någon kan verifiera det.
Skulle nog säga mer närmare 500hk..
Tror LR ligger ca 450

M3P hur tänkte ni?

Postat: 02 dec 2019 11:10
av taliz
Anderssons skrev:
Jonas B skrev:
Tellus skrev:
I scan my tesla efter uppdatering fick teslabjorn 446kW, men det kanske är från batteriet, inte det som räknas?
598 HK vore nåt :D Hoppas någon kan verifiera det.
Skulle nog säga mer närmare 500hk..
Tror LR ligger ca 450
Hur kan du få 446kw till ”närmare 500hk”?! Bild
Det är som Jonas skriver 598hk.

Re: M3P hur tänkte ni?

Postat: 02 dec 2019 13:43
av tobiaslej
taliz skrev:

Men men, jag ska inte lägga mer energi på att försöka övertyga folk. Ju färre som köper P desto mer blir min värd beggad. Bild
jag tror begpriset på performance kommer bli väldigt bra. förmodligen bättre än mellanskillnaden i nypris idag. det är förmånsvärdet som 'tryckt' ner försäljningen av den. inte den relativt modesta prisskillnaden mot lr.
när det blir privatköp av begbilar så är förmånsvärdet ingen block längre.

Re: M3P hur tänkte ni?

Postat: 02 dec 2019 14:10
av Tellus
taliz skrev:
Anderssons skrev:
Jonas B skrev:
Tellus skrev:
I scan my tesla efter uppdatering fick teslabjorn 446kW, men det kanske är från batteriet, inte det som räknas?
598 HK vore nåt :D Hoppas någon kan verifiera det.
Skulle nog säga mer närmare 500hk..
Tror LR ligger ca 450
Hur kan du få 446kw till ”närmare 500hk”?! Bild
Det är som Jonas skriver 598hk.
Kan det vara så att vid hästkraft certifiering så måste effekten lämnas under ett visst antal sekunder? DIN o SAE eller vad det nu hette förr.
Ser i Teslabjörn videon att bakmotorn lämnar ~250kW samtidigt som den främre lämnar ~180kW, det blir 430kW dvs 577hk.

Re: M3P hur tänkte ni?

Postat: 02 dec 2019 14:17
av taliz
Tellus skrev:
taliz skrev:
Anderssons skrev:
Jonas B skrev:
Tellus skrev:
I scan my tesla efter uppdatering fick teslabjorn 446kW, men det kanske är från batteriet, inte det som räknas?
598 HK vore nåt :D Hoppas någon kan verifiera det.
Skulle nog säga mer närmare 500hk..
Tror LR ligger ca 450
Hur kan du få 446kw till ”närmare 500hk”?! Bild
Det är som Jonas skriver 598hk.
Kan det vara så att vid hästkraft certifiering så måste effekten lämnas under ett visst antal sekunder? DIN o SAE eller vad det nu hette förr.
Ser i Teslabjörn videon att bakmotorn lämnar ~250kW samtidigt som den främre lämnar ~180kW, det blir 430kW dvs 577hk.
Ja det är ju väldigt oklart. I början reggades ju många Tesla med under 100kw effekt, för det var vad de kunde leverera konstant under 30 min, eller nått sånt.

Re: M3P hur tänkte ni?

Postat: 04 dec 2019 20:08
av Snap02
tobiaslej skrev:
taliz skrev:

Men men, jag ska inte lägga mer energi på att försöka övertyga folk. Ju färre som köper P desto mer blir min värd beggad. Bild
jag tror begpriset på performance kommer bli väldigt bra. förmodligen bättre än mellanskillnaden i nypris idag. det är förmånsvärdet som 'tryckt' ner försäljningen av den. inte den relativt modesta prisskillnaden mot lr.
när det blir privatköp av begbilar så är förmånsvärdet ingen block längre.

Förmånsvärdet är lika oavsett om bilen är begagnad. Många som köper tesla är företagare så jag tror man (tappar) många pga det typ dubbla förmånsvärdet.

Re: M3P hur tänkte ni?

Postat: 06 feb 2020 10:54
av MatsJ
Jag köper min privat och med ett merpris på endast 40.000:- upp från "volymmodellen" LR så fanns det ingen anledning till att inte välja Performance, tycker sällan något varit så prisvärt som just den mellanskillnaden. Med tanke på utbudet så kan jag tänka mig att den skillnaden består även på begagnatmarknaden. Visserligen sägs det att komforten och ljudnivån är sämre i P än i LR men det kan man nog stå ut med.

Dragkrok vill jag gärna ha, men då inte heller LR får dra mer än modesta 1000 kg så tycker jag det diskvalificerar argumentet för egen del, för så lätta släp har jag inte så jag får dra dem med en LR heller. Så där får andrabilen eller tredjebilen i hushållet rycka in när det behövs. Men hoppas ändå på att de ändrar på reglerna om eftermontering så småningom, och gärna då med högre dragvikt. (Elon, lyssnar du? ;) )

20"-hjul är inte något jag hade valt själv men eftersom de följer med så får de sitta där. På sommaren. Teslas erbjudna vinterhjul valde jag medvetet bort från beställningen, mycket pga att priset för dem överstiger priset för Performance, men även för att de hade blivit likadana som sommarhjulen, samt att jag genom att köpa dem själv kan välja mindre fälgdiameter på dem än 20", med dess större utbud av vinterdäck att välja på.

Prestandan däremot, den tycker jag är viktig och var det avgörande skälet. Prispåslaget hade behövt vara bra mycket större för att jag skulle avstå från att välja P istället för LR 8-)