Sida 2 av 2

Re: Vinterdäck, antispinn kickar in vid fullt pådrag

Postat: 19 dec 2019 14:33
av R1883RM4n
Mattias2 skrev:
Nu börjar det bli intressant, gjorde lite fler accelerationstester idag.

Från stillastående med full pedal (lite fuktig asfalt), stack iväg som en raket, till och med lite däckstjut över vita färgen på övergångsstället. Ingen antispinnlampa. Efter uppnått 60-70 km/h började lampan blinka.

Vid rullande 70km/h, full pedal, börjar blinka efter en sek.

Vid rullande 40km/h, full pedal, inget blink förrän nåt över 70-80 km/h.

Något måste vara knas här med mjukvaran. Den verkar bli känsligare med hastighet vilket säkert är bra, fast nu aktiveras den ju trots att inget slip förekommer...

Petitess kanske men jag stör mig lite. Skulle gärna vilja kunna stänga av antispinn under eget ansvar. Antisladd får gärna vara på jämt :mrgreen:

Det tycker jag inte det är! En petitess alltså. Men jag är övertygad om att det är däcken ändå, skriver under på allt folk skriver tidigare. De där sipningarna är de högsta/mjukaste jag personligen stött på. Som att åka runt på slime. Även strax över 70km/h :-) De där däcken är säkert kungar på en liten trött en-tons-fossil-bil men det är helt fel däck för en tung elbil och speciellt en med hygglig prestanda tror jag. Iaf om man gillar att gasa. På barmark.

Antispinn/sladd: Det enda jag stör mig på med Tesla är just att jag inte får prata direkt med drivlinan utan esp och annat tjaffs.

Re: Vinterdäck, antispinn kickar in vid fullt pådrag

Postat: 20 dec 2019 02:59
av Mattias2
Jag har 3,1bar i tryck runtom vid +7 grader, lite högt men det sjunker ju med temperaturen, räknar med minusgrader vid snö även i Storkholm :D

Re: Vinterdäck, antispinn kickar in vid fullt pådrag

Postat: 20 dec 2019 10:21
av Gustafsson
Varför vill man pressa systemen så att man får mesta möjliga acceleration när det är halt eller blött ute ? Att kunna köra på gränsen till hjulsläpp som default tycker jag inte är en prioriterad egenskap för mig.inte heller vill jag möta någon som kör på det viset.
Viktigare för flertalet att systemet varnar tidigt och man undviker att hamna i farliga situationer. Denna egenskap är i min värld enbart positiv.

Re: Vinterdäck, antispinn kickar in vid fullt pådrag

Postat: 20 dec 2019 23:07
av tor-ake
Även om det inte är så användbart osv så vill man ju så klart veta att bilen fungerar optimalt. Kan ju vara något fel, t.ex. taskig hjulinställning som gör att greppet blir dåligt. Nu tror jag inte att det behöver vara fallet, men man har ju läst på andra forum om bilar, av andra märken och och oftast med lite fler mil på mätaren som beter sig underligt beroende på däck, hjulinställningar och diverse mankemang på ESP ABS.

Re: Vinterdäck, antispinn kickar in vid fullt pådrag

Postat: 21 dec 2019 08:49
av LarsL
Tesla säljer ju R3 som original, därför valde jag dem också när jag köpte själv. Men däcken är ju riktigt dåliga. De låter högt, ett tjutande/vinnande ljud, antar att det är lamellerna. De är sladdriga och har dåligt fästa på blöt asfalt, även kallad vinter i Blöteborg. Så vilka vinterdäck ska man ha egentligen till en Model 3 SR+?

Re: Vinterdäck, antispinn kickar in vid fullt pådrag

Postat: 21 dec 2019 08:59
av Xeik
Jag är glad att jag valde conti 850. Bor i Skåne och ville ha ett däck som funkar bäst på vått.
Bilen känns i princip som med sommardäck, inga släpp och rolig, direkt att köra.
Nu har jag ju AWD, så det hade kanske inte varit samma för dig..

Vi var i fjällen förra veckan, och bilen gick kanonbra även i rejäl snömodd (ca 20 mil av resan) . Men det var säkert till stor del awd:s förtjänst.

Re: Vinterdäck, antispinn kickar in vid fullt pådrag

Postat: 21 dec 2019 09:06
av LarsL
Jo, man får väl inse att klimatändringarna har flyttat en en bit ner åt kontinenten.

Re: Vinterdäck, antispinn kickar in vid fullt pådrag

Postat: 21 dec 2019 18:51
av Gustafsson
Håller med om ljudnivån på R3. Den blev bättre efter några hundra mil dock. Kört i varierande modd, is, snö nu och de är onekligen bra vinterdäck på vinterväglag.

Re: Vinterdäck, antispinn kickar in vid fullt pådrag

Postat: 21 dec 2019 19:26
av LasseTM
LarsL skrev:
Tesla säljer ju R3 som original, därför valde jag dem också när jag köpte själv. Men däcken är ju riktigt dåliga. De låter högt, ett tjutande/vinnande ljud, antar att det är lamellerna. De är sladdriga och har dåligt fästa på blöt asfalt, även kallad vinter i Blöteborg. Så vilka vinterdäck ska man ha egentligen till en Model 3 SR+?
Du borde ha europeiska vinterdäck och inte nordiska. Även i Stockholm är det europeiska som gäller om man inte åker till fjällen flera gånger per år.
Norr om Uppsala hade jag kört på nordiska men söder om det är nog europeiska det bästa.

Re: Vinterdäck, antispinn kickar in vid fullt pådrag

Postat: 21 dec 2019 23:14
av GreenMachine
LasseTM skrev:
LarsL skrev:
Tesla säljer ju R3 som original, därför valde jag dem också när jag köpte själv. Men däcken är ju riktigt dåliga. De låter högt, ett tjutande/vinnande ljud, antar att det är lamellerna. De är sladdriga och har dåligt fästa på blöt asfalt, även kallad vinter i Blöteborg. Så vilka vinterdäck ska man ha egentligen till en Model 3 SR+?
Du borde ha europeiska vinterdäck och inte nordiska. Även i Stockholm är det europeiska som gäller om man inte åker till fjällen flera gånger per år.
Norr om Uppsala hade jag kört på nordiska men söder om det är nog europeiska det bästa.
Om man inte stannar hemma när det är minusgrader så skulle jag nog säga att europeiska vinterdäck inte hör hemma i sverige alls. Tycker att det faktiskt är besvärande och skrämmande att det finns så många som åker runt på sådana skitdäck på vintern.

Re: Vinterdäck, antispinn kickar in vid fullt pådrag

Postat: 21 dec 2019 23:30
av metchristian
GreenMachine skrev:
LasseTM skrev:
LarsL skrev:
Tesla säljer ju R3 som original, därför valde jag dem också när jag köpte själv. Men däcken är ju riktigt dåliga. De låter högt, ett tjutande/vinnande ljud, antar att det är lamellerna. De är sladdriga och har dåligt fästa på blöt asfalt, även kallad vinter i Blöteborg. Så vilka vinterdäck ska man ha egentligen till en Model 3 SR+?
Du borde ha europeiska vinterdäck och inte nordiska. Även i Stockholm är det europeiska som gäller om man inte åker till fjällen flera gånger per år.
Norr om Uppsala hade jag kört på nordiska men söder om det är nog europeiska det bästa.
Om man inte stannar hemma när det är minusgrader så skulle jag nog säga att europeiska vinterdäck inte hör hemma i sverige alls. Tycker att det faktiskt är besvärande och skrämmande att det finns så många som åker runt på sådana skitdäck på vintern.
Skitdäck? Nä mer beklämmande att folk sitter och köper dessa budgetdäck som finns på marknaden.

Europadäck är det inget fel på alls, precis som förra inlägget.. Mälardalen o neråt europadäck bättre då det är bättre på väta än is och snö. Vad som är mer beklämmande är att folk tror att de kan ligga lika nära som på sommaren när de är ut och kör.. javisst en eller två dagar på året kanske dubb skulle behövas men i övrigt nä... finns en mkt en enkel lösning: håll avstånd o anpassa farten efter väderleken. LarsL: du gillar inte R3, jag har inga problem med mina men å andra sidan har jag kört Nokia(biluthyrning) i många år så jag är van vid dem, men har tex conti (sitter på min sharan) jag kan rekommendera att du LarsL provar: conti winter contact alt goodyear ultragrip performance. (Hade jag nu på golf r innan bytet till m3) så att säga att europadäck är skit skulle jag absolut inte säga, ja de är inte lika bra som nordiska vinterdäck när det är mycket snö.. men då är de mycket sämre i vatten än europadäcken..

Re: Vinterdäck, antispinn kickar in vid fullt pådrag

Postat: 21 dec 2019 23:57
av LarsL
Goodyear ultragrip performance var det jag hade på Mercedesen. Funkade hyfsat påväta men kunde vara helt hopplösa på ren is. Verkar vara svårt att hitta däck som passar på alla ”vinter” underlag.

Re: Vinterdäck, antispinn kickar in vid fullt pådrag

Postat: 22 dec 2019 00:05
av metchristian
LarsL skrev:
Goodyear ultragrip performance var det jag hade på Mercedesen. Funkade hyfsat påväta men kunde vara helt hopplösa på ren is. Verkar vara svårt att hitta däck som passar på alla ”vinter” underlag.
Ja det stämmer, helt hopplöst svårt.. man måste kompromissa vilket aldrig är 100%. Men conti tycker jag funkar rätt bra på is och väta. Nog för att en sharan inte är en sportbil direkt men den är framhjulsdriven och säker och inbjuder inte direkt till ”aktiv” körning men tjejen säger att hon känner sig trygg med dessa däck. Vilket är mer än va hon kunnat säga om andra däck jag har haft på andra bilar..

Re: Vinterdäck, antispinn kickar in vid fullt pådrag

Postat: 22 dec 2019 12:25
av Rennwagen
som många redan konstaterat så är Hakka extremt mjuka med sina lameller. Det är absolut inget fel på din antispinn. Bilen simmar verkligen på vägen vid torrt och varmt väglag på Hakka. Men kör hårt några hundra mil på dem så skall du se att det kommer att kännas mycket bättre. Har du bråttom att fila ned dem lite kan du alltid dra några varv på en parkering med antisladd och antispinn urkopplade så här

Re: Vinterdäck, antispinn kickar in vid fullt pådrag

Postat: 31 dec 2019 15:07
av OscarA
Har kört 30mil nu med mina Hakka R3 20" på performance modellen.
Vet inte om de är dom som låter men det väsnas mycket på motorvägen. Får nästan lite ont i öronen.
Har kört 0-100 och allt där emellan på vått väglag (GBG) och har inte fått sladd alls. Däremot så känns de "mjuka" vid hastiga svängar (även små). Känns nästan tomma på luft(svårt att förklara) Har 3.1 bar. Vet ej hur sommarhjulen känns, jag får vänta några månader!

Körde Goodyear UltraGrip 8 Performance fast 18" som vinterdäck på BMW'n och hade absolut inget negativt att säga om dem. Dock bara våta väglag här i Västsverige..

Re: Vinterdäck, antispinn kickar in vid fullt pådrag

Postat: 31 dec 2019 15:20
av Elof
R3:orna är lite sladdriga, men jag tycker det är kul att bilen (M3 AWD) känns lite levande. Den där perfekta ”på-räls-känslan” blir nästan tråkig i längden. Men så gillade jag också att sladda runt med min Amazon på den tiden.