Sida 2 av 3

Re: Klarar 70D resan?

Postat: 04 aug 2015 15:48
av apkungen
Jag skulle åka över sala Avesta på vägen dit och sen Gävle på vägen hem. Roligare väg, bara 30 mil och lägre hastighet vilket spar ström. Om du får problem är det bara att sänka hastigheten lite, det gör stor skillnad. Jag tror inte att det jobbet vara några problem. Om du skulle komma ned till "charge now" Finns det ändå nån mil kvar.

Re: Klarar 70D resan?

Postat: 04 aug 2015 18:43
av Tessling
apkungen skrev:
Jag skulle åka över sala Avesta på vägen dit och sen Gävle på vägen hem. Roligare väg, bara 30 mil och lägre hastighet vilket spar ström. Om du får problem är det bara att sänka hastigheten lite, det gör stor skillnad. Jag tror inte att det jobbet vara några problem. Om du skulle komma ned till "charge now" Finns det ändå nån mil kvar.
Ja, låter faktiskt som den roligaste resan :) Tack för tipset!
AnteF skrev:
Ladda med vanlig schuko vid gruvan eller inne i stan annars över en natt?
Kommer bara stanna där ett par timmar i Falun, kundbesök.

Re: Klarar 70D resan?

Postat: 04 aug 2015 20:14
av danni
Tessling skrev:
apkungen skrev:
Jag skulle åka över sala Avesta på vägen dit och sen Gävle på vägen hem. Roligare väg, bara 30 mil och lägre hastighet vilket spar ström. Om du får problem är det bara att sänka hastigheten lite, det gör stor skillnad. Jag tror inte att det jobbet vara några problem. Om du skulle komma ned till "charge now" Finns det ändå nån mil kvar.
Ja, låter faktiskt som den roligaste resan :) Tack för tipset!
AnteF skrev:
Ladda med vanlig schuko vid gruvan eller inne i stan annars över en natt?
Kommer bara stanna där ett par timmar i Falun, kundbesök.
Du kan ju inte ha kunder som inte har trefasuttag tillgängliga, förstår du väl!

Re: Klarar 70D resan?

Postat: 04 aug 2015 20:18
av Tessling
danni skrev:
Tessling skrev:
apkungen skrev:
Jag skulle åka över sala Avesta på vägen dit och sen Gävle på vägen hem. Roligare väg, bara 30 mil och lägre hastighet vilket spar ström. Om du får problem är det bara att sänka hastigheten lite, det gör stor skillnad. Jag tror inte att det jobbet vara några problem. Om du skulle komma ned till "charge now" Finns det ändå nån mil kvar.
Ja, låter faktiskt som den roligaste resan :) Tack för tipset!
AnteF skrev:
Ladda med vanlig schuko vid gruvan eller inne i stan annars över en natt?
Kommer bara stanna där ett par timmar i Falun, kundbesök.
Du kan ju inte ha kunder som inte har trefasuttag tillgängliga, förstår du väl!
Haha! +1

Re: Klarar 70D resan?

Postat: 04 aug 2015 22:25
av Franz
Jag åkte 17 mil på motorvägen idag. Hälften 110 och andra hälften 120 ungefär. Skulle tippa på att jag drog 220 kWh/km på 120-delen utan att jag låg så mycket över hastighetsgränserna. Det var nog dock ganska blåsigt.

Re: Klarar 70D resan?

Postat: 07 aug 2015 18:49
av Friel
Ekonomikörning. Kör en S70D. Vill kolla hur låg förbrukning man kan komma ner till vid ekonomikörning. Kan ju vara bra att veta om man ligger pyrt till när det är långt till nästa laddstolpe.
En biltripp igår på 185 km åtgick 31,3kWh 169 Wh/km. Detta enligt skärmen på Teslan.
Efter trippen laddade jag upp batteriet. Nu fick jag in 36,5kWh en skillnad på 5,2kWh (14,1%). Givetvis var laddningsnivåerna innan körning vid de båda tillfällena samma. Max daily use.

Har installerat en separat elmätare till ladduttaget. Inga andra belastningar ligger på denna mätare.

För er som undrar om den låga snittförbrukningen så kan jag säga att jag höll hastighetsgränsen enligt skyltarna. 50/70/90/100km/h. Start och mål var samma så inga nivåskillnader alltså.
Inga chockgaspådrag.
Min totala snittförbrukning de senaste 230 milen visar emellertid 213 Wh/km.

Min fråga är om någon kan svara: Är det så att elförbrukningen som visas i Teslan enbart rör framdrivningen och undantar övrig förbrukning som AC ljus mm. AC:n jobbade konstant då solen gassade hela resan samt att det var runt 25 grader varmt ute.

Re: Klarar 70D resan?

Postat: 07 aug 2015 19:05
av Anderzzon
Det är väl en viss effektförlust i laddaren?

Re: Klarar 70D resan?

Postat: 07 aug 2015 19:14
av Martinen
korde i tyskland igår. snittade 145 på motorvägen mellan 2 laddare och kom baara upp i 232 wh/km.

Re: Klarar 70D resan?

Postat: 08 aug 2015 19:05
av apkungen
Friel skrev:
Ekonomikörning. Kör en S70D. Vill kolla hur låg förbrukning man kan komma ner till vid ekonomikörning. Kan ju vara bra att veta om man ligger pyrt till när det är långt till nästa laddstolpe.
En biltripp igår på 185 km åtgick 31,3kWh 169 Wh/km. Detta enligt skärmen på Teslan.
Efter trippen laddade jag upp batteriet. Nu fick jag in 36,5kWh en skillnad på 5,2kWh (14,1%). Givetvis var laddningsnivåerna innan körning vid de båda tillfällena samma. Max daily use.

Har installerat en separat elmätare till ladduttaget. Inga andra belastningar ligger på denna mätare.

För er som undrar om den låga snittförbrukningen så kan jag säga att jag höll hastighetsgränsen enligt skyltarna. 50/70/90/100km/h. Start och mål var samma så inga nivåskillnader alltså.
Inga chockgaspådrag.
Min totala snittförbrukning de senaste 230 milen visar emellertid 213 Wh/km.

Min fråga är om någon kan svara: Är det så att elförbrukningen som visas i Teslan enbart rör framdrivningen och undantar övrig förbrukning som AC ljus mm. AC:n jobbade konstant då solen gassade hela resan samt att det var runt 25 grader varmt ute.
Jag är 99 procent säker på att förbrukningen är inklusive allt

Re: Klarar 70D resan?

Postat: 08 aug 2015 19:32
av Bengt
Såvitt jag förstår inkluderas allt inklusive förvärmning/kylning av kupen om laddningen är påslagen.

Re: Klarar 70D resan?

Postat: 09 aug 2015 11:40
av Sofie
Jag har haft förmånen att få pröva en 70D. Bilen kändes väldigt lätt, den konventionella fjädringen var en positiv överraskning. Förbrukningen var nästa stora överraskning, wow den gick sjukt snålt 152W/km på en eftermiddag/kvällstur. Total förbrukning sedan lånet är 181W/km.
@ Friel laddförlusterna är väl ungefär 8% om man laddar med 8A 3fas o enkelladdare vilken A laddade du med?
Jag tror definitivt att en 70D klarar resan.

Re: Klarar 70D resan?

Postat: 09 aug 2015 13:55
av danni
Sofie skrev:
Jag har haft förmånen att få pröva en 70D. Bilen kändes väldigt lätt, den konventionella fjädringen var en positiv överraskning. Förbrukningen var nästa stora överraskning, wow den gick sjukt snålt 152W/km på en eftermiddag/kvällstur. Total förbrukning sedan lånet är 181W/km.
@ Friel laddförlusterna är väl ungefär 8% om man laddar med 8A 3fas o enkelladdare vilken A laddade du med?
Jag tror definitivt att en 70D klarar resan.
På vilket sätt var stålfjädringen en positiv överaskning jämfört med luftfjädringen?

Re: Klarar 70D resan?

Postat: 09 aug 2015 15:55
av Sofie
Bilen var helt okej med konventionell fjädring, jag var orolig att den skulle kännas stötig utan luftfjädring ( har haft ett antal Citroen med gashydraulisk fjädring)
Ett helt okej alternativ för dom som villl köpa bilen billigare.
Ps även originalstereon gick okej att lyssna på.

Re: Klarar 70D resan?

Postat: 09 aug 2015 16:21
av danni
Du gör mig glad nu, jag som är en fattiglapp och har beställt med stålfjädring och standardljud :)

Re: Klarar 70D resan?

Postat: 09 aug 2015 19:31
av jtesla
danni skrev:
Du gör mig glad nu, jag som är en fattiglapp och har beställt med stålfjädring och standardljud :)
Jag har konventionell fjädring och är väldigt nöjd med det. En mindre sak som kan krångla och gå sönder ;-) Även standard ljud är OK även om jag undersöker möjligheten att installera en baslåda.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Re: Klarar 70D resan?

Postat: 09 aug 2015 19:50
av Tessling
danni skrev:
Du gör mig glad nu, jag som är en fattiglapp och har beställt med stålfjädring och standardljud :)
Även jag kör standard fjädrar och ljud. Fjädrarna är jag nöjd med, dock är ljudet lite platt för min smak, inte bara basen som ska vara markantare utan även mellanregistret skulle behöva en liten knuff. Bra för att vara standard, men jag valde mellan olika paket och var under en tight budget, valde autopilot istället som jag än så länge inte har ångrat.

Re: Klarar 70D resan?

Postat: 09 aug 2015 20:12
av danni
jtesla skrev:
danni skrev:
Du gör mig glad nu, jag som är en fattiglapp och har beställt med stålfjädring och standardljud :)
Jag har konventionell fjädring och är väldigt nöjd med det. En mindre sak som kan krångla och gå sönder ;-) Även standard ljud är OK även om jag undersöker möjligheten att installera en baslåda.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Jag ska teckna leasing på 36 månader och om fjädringen mot förmodan strular inom den tiden lär det väl ändå gå på garanti. Men från vad jag hört är stålfjädringen på Model S ändå exceptionellt bekväm och bra.
Tessling skrev:
danni skrev:
Du gör mig glad nu, jag som är en fattiglapp och har beställt med stålfjädring och standardljud :)
Även jag kör standard fjädrar och ljud. Fjädrarna är jag nöjd med, dock är ljudet lite platt för min smak, inte bara basen som ska vara markantare utan även mellanregistret skulle behöva en liten knuff. Bra för att vara standard, men jag valde mellan olika paket och var under en tight budget, valde autopilot istället som jag än så länge inte har ångrat.
Jag förväntar mig inte egentligen att bli nöjd med ljudet, men jag förväntar mig att bli så förjäkla nöjd med bilen som helhet att det inte spelar någon roll :) Om jag tittar tillbaks på de ljudsystem jag haft på mina senaste bilar verkar jag personligen inte prioritera superkraftig bas sådär jättehögt, utan snarare gilla "rakt" ljud med en bra klarhet och neutralitet i ljudet. Min nuvarande bil har ett "premiumljudpaket" från Rockford Fosgate, och även om den har en 10-tumssubwoofer som kan få backspeglar och rutor att vibrera i takt till musiken (och tyvärr även karossen på vissa låtar) och övriga högtalare kan spela högt utan distortion, så saknar jag ändå den tydlighet och klarhet i diskant och mellanregister jag har i en del tidigare system (som t.ex. Dynaudio-paketet till Passat).

Re: Klarar 70D resan?

Postat: 10 aug 2015 04:32
av Friel
Sofie skrev:
Jag har haft förmånen att få pröva en 70D. Bilen kändes väldigt lätt, den konventionella fjädringen var en positiv överraskning. Förbrukningen var nästa stora överraskning, wow den gick sjukt snålt 152W/km på en eftermiddag/kvällstur. Total förbrukning sedan lånet är 181W/km.
@ Friel laddförlusterna är väl ungefär 8% om man laddar med 8A 3fas o enkelladdare vilken A laddade du med?
Jag tror definitivt att en 70D klarar resan.
Jag laddade med 3-fas 16A.
För övrigt vill jag säga att jag är mer än nöjd med min S70D. Tar gärna en tur då och då bara för att få känna på härligheten.

Re: Klarar 70D resan?

Postat: 12 aug 2015 20:08
av apkungen
När ska resan göras? :)

Re: Klarar 70D resan?

Postat: 12 aug 2015 22:33
av Tessling
apkungen skrev:
När ska resan göras? :)
Bra fråga, den blev uppskjuten till slutet av September dessvärre, så får nöja mig med en resa till Malmö imorgon och hem på fredag. Inte lika utmanande resa med laddningen.

Re: Klarar 70D resan?

Postat: 14 aug 2015 21:18
av Tessling
Nu är jag nyss hemkommen från en tur/retur resa ner till Malmö. Kan meddela att jag blev galet förvånad av den låga förbrukningen. Jag hade fått för mig att man inte kommer under "typical range" om man inte kör på 50 och 70vägar i stadig hastighet.
70D har "typical range" vid 208 Wh/km och jag gjorde resan på nästan 130 mil ( blev lite testkörning med kollegorna runt i Malmö) och snittade på 201. Då körde jag runt hastighetsbegränsningarna ( något över på vissa sträckor). Märkte att vid 130 drar den väldigt mycket mer än vid 120, stor skillnad.
Hade även en sträcka på 19 mil där snittet blev 178Wh/km, då körde jag 110-120.

Jag är klart överraskad, eller så var min inställning lite för pessimistisk innan?

Re: Klarar 70D resan?

Postat: 14 aug 2015 21:23
av joel80
Du kan också haft bra medvind.. Om du hade tur vände den innan du åkte hem.

Re: Klarar 70D resan?

Postat: 14 aug 2015 21:44
av lator
Det verkar som om 70:an är en riktig pärla. Ny batteriteknik eller? Är det samma skillnad på "vanlig" 85 och nyare? Anmärkningsvärda förbrukningssiffror och snabb laddning på SuC och dessutom 525 hk... :roll:

Re: Klarar 70D resan?

Postat: 15 aug 2015 01:16
av apkungen
Jag har trott på 70D hela tiden.

Om man rakt av tar 70kWh och delar den på bilens EPA räckvidd så blir det 182Wh/km
km. Gör man samma för 85an så blir det 200Wh/km. En bra fingervisning på att 70D är klart effektivare. Jag tror att det har o göra med de två mindre motorerna som inte bara är något effektivare pga mindre storlek utan också effektivare i högre hastigheter. Men 520hk har den väl ändå inte?

Re: Klarar 70D resan?

Postat: 15 aug 2015 11:07
av lator
525 hk verkar vara den effekt som transportstyrelsen anser att den har i vart fall. Skulle uppskattas om det vore sant... Förrut handlade det ju om ca 90 hk i en P85.