Re: Betalning per minut är framtiden, inte kWh!
Postat: 09 aug 2015 11:20
Jag tycker att dom skulle kunna ha 22kW samt 11kW laddare som komplement till snabbladdarna, givetvis med lite lägre minutpris.
Det är rätt att det är en mängd faktorer som avgör att du inte alltid får full sprutt på laddningen. Men om det är något hos leverantörens utrustning som gör att du inte får den hastighet som utlovats så kommer ju marknaden att lösa detta (du skulle ju lätt vinna en tvist om leverantören lovat 50kW men bara levererar 40kW).bylund skrev:Som jag ser det (och det har varit uppe tidigare, men jag kan inte se att det är bemött) så är det som stör mig med minutpris att priset inte är så särskilt mycket mer förutsägbart på likströmsladdning än vad en hybridmodell är. Laddströmmen går ner efter ett tag, och det är många chademostationer som inte ens toppar över 40 kW under bra förhållanden.
Det hela handlar om var risken ska ligga - antingen litar inte konsumenterna på leverantörens utrustning, eller så litar inte leverantörerna på att samtliga bilister kommer att flytta bilen när de laddat färdigt. Då konsumenterna kan straffa dåliga leverantörer, men det motsatta inte är lika lätt, är det minutpris som går vinnande ur striden.bylund skrev:Om man inte har satt sig in i det hela noga, som det verkar var det som exemplen går ut på, så tänker man aha, 50 kW*3kr/min*60 min, då får jag 50 kWh för 180 kr på en timme. Det är ju oftast dock långt ifrån sanningen. I normalfallet så toppar man kanske på 43 kW, och sedan går det neråt på ett oförutsägbart sätt i alla fall, och det är oklart om det är egen eller leverantörens utrustning som är den begränsande faktorn.
Jag är för en prissättning som avskräcker okynnesladdning då laddmöjligheterna är begränsade, men också en prissättning som missgynnar dålig utrustning hos leverantörerna som inte orkar ge full kräm, och jag är inte övertygad att ren minuttaxa är Lösningen.
Detta va väl ändå en väldigt udda liknelse. När det gäller pizza så känns det som om det är ganska lika i de allra flesta pizzerior.Herr X skrev:Samtidigt tycker jag att ett minutpris är mycket förutsägbart - om det kostar 1kr per minut och jag står i 30 minuter så vet jag precis både hur länge jag kommer att stå och vad kostnaden kommer att bli, vad som kanske inte är lika förutsägbart är exakt hur mycket laddning jag får för pengarna. Om du köper en pizza så är priset och tiden i restaurangen förutsägbart men du vet inte exakt i förväg hur många gram pizzan kommer att väga.
I ett alternativ där du betalar per kWh så är priset och antal kWh förutsägbart, men inte tiden.
Jag tror att det är viktigt att skilja på olika typer av laddare - för snabbladdare längs motorvägarna så kommer kWh-betalning säkert kunna fungera helt fint. Men för semisnabbladdare (AC 11-43kW) på köpcenter, vid simhallar, parkeringshus etc., så måste det finnas ett incitament för folk att flytta bilen när de laddat färdigt.joel80 skrev:Ju vanligare det blir med laddare desto mindre behov av minuttaxa.. Att däremot blanda parkeringsavgift där andra också betalar p-avgift med kwh-pris verkar vettigt.
Det blir intressant att se om laddplatser lyckas byggas ut i den takt de behövs eller om ökningen av elbilar kommer att bli så hög att tillgången för platser att ladda på blir problematiskt.
Jag menar följande: om din bil suger 11kW från laddaren så betalar du 50 öre per minut. Laddar du då en timma så har du fått 11kWh och betalat 30kr för detta. Pris per kWh = 2,73kr.Stefan T skrev:Så du tycker att en fas laddare betala 3x priset
Det borde följa med i så fall
Många elbilar är en fas laddare
Tex. Leaf
Även min lilla roadster är det
Många av laddhybriderna är det också
Det här är väl i praktiken att ta betalt per kWh, inte att ta betalt per minut?Herr X skrev:Jag menar följande: om din bil suger 11kW från laddaren så betalar du 50 öre per minut. Laddar du då en timma så har du fått 11kWh och betalat 30kr för detta. Pris per kWh = 2,73kr.
Om din bil suger 22kW från laddaren så betalar du 1kr per minut. Laddar du då en timma så har du fått 22kWh och har betalat 60kr för detta. Pris per kWh = 2,73 kr.
Om din bil bara suger 7,3kW från laddaren så betalar du 33 öre per minut. Laddar du då en timma så har du fått 7,3kWh och har betalat 20kr för detta. Pris per kWh = 2,73 kr.
Det finns visserligen flera problem med detta, bland annat att effekten fluktuerar över tid, men i stora drag känns det väl ganska rättvist?
Det är förstås sant - eller om du är på konsert...joel80 skrev:Man måste ju också tänka på hur praktiskt det är.. Ska man in med familjen på ett badhus så är det INGEN som vill ut och flytta på bilen efter 45 minuter..
Ännu ett argument för det jag förespråkar, att minutdebitering är vettigt för DC-snabbladdare men inte andra. Ska du på konsert i några timmar bör du nämligen inte ta upp en DC-snabbladdare under hela tiden!Herr X skrev:Det är förstås sant - eller om du är på konsert...joel80 skrev:Man måste ju också tänka på hur praktiskt det är.. Ska man in med familjen på ett badhus så är det INGEN som vill ut och flytta på bilen efter 45 minuter..
Om man har rest långt för att gå på en konsert och måste ladda på arenans parkeringsplats så är minutdebitering ingen höjdare om bilen hinner bli full medan du är inne.
Jag håller med om att det behöver vara pepprat med 16A-laddare på gator och torg och att dessa inte ska kosta något, mer än möjligen parkeringstaxa.danni skrev:Om det ska vara minutpris som är anpassade för vad maxladdningen på platsen ligger på så kan det bli svettigt, särskilt för laddhybriderna. De bygger ju på att man måste plugga in så fort man ens är i närheten av ett eluttag för att de ska kunna bli riktigt miljövänliga. Därför är det viktigt, åtminstone sålänge laddhybriderna utgör majoriteten av våra laddbara fordon, att det finns gott om helt vanliga 16A-laddare lite varstans (det krävs ju ärligt talat inte särskilt mycket för att få upp såna).
Håller med om detta, men hybrider ska absolut inte ställa sig på en 22kW-laddare om de bara kan dra 3,7kW. De ockuperar laddaren för oss som verkligen behöver den.danni skrev:Men att komma med en laddhybrid till en plats som klarar 22 kW och få betala ett minutpris som är baserat på någon som laddar med 22 kW, medan laddhybriden bara kan dra 3.7 kW, då är risken alldeles för stor att man kör fossilt istället - och det förlorar vi alla på.
Skillnaden här är att minuttaxan fortsätter att ticka även när bilen är fulladdad.Herr X skrev:Jag menar följande: om din bil suger 11kW från laddaren så betalar du 50 öre per minut. Laddar du då en timma så har du fått 11kWh och betalat 30kr för detta. Pris per kWh = 2,73kr.
Om din bil suger 22kW från laddaren så betalar du 1kr per minut. Laddar du då en timma så har du fått 22kWh och har betalat 60kr för detta. Pris per kWh = 2,73 kr.
Om din bil bara suger 7,3kW från laddaren så betalar du 33 öre per minut. Laddar du då en timma så har du fått 7,3kWh och har betalat 20kr för detta. Pris per kWh = 2,73 kr.
Det finns visserligen flera problem med detta, bland annat att effekten fluktuerar över tid, men i stora drag känns det väl ganska rättvist?danni skrev:Det här är väl i praktiken att ta betalt per kWh, inte att ta betalt per minut?
Aha, jag missade den detaljen. Den är förvisso vettig, men det finns ytterligare problem med den tanken. För det första så kommer du inte ifrån problemet med en laddhybrid som står och laddar 3,7 kW på en 22 kW-laddare om laddhybriden ändå bara betalar för 3,7 kW. För det andra så innebär det att om man parkerar för länge på en laddplats så straffas man hårdare ju bättre laddkapacitet ens bil har, vilket känns väldigt märkligt. Om du med en Tesla och dubbelladdare står två timmar för länge på en sån parkering och jag med en PHEV står två timmar för länge på platsen bredvid så blir din straffavgift sex gånger så hög, men skadan vi ställt till med är exakt densamma.Herr X skrev:Skillnaden här är att minuttaxan fortsätter att ticka även när bilen är fulladdad.
Urk, det har du ju faktiskt rätt i. Vad jobbigt att du måste vara så himla reflekterandedanni skrev:För det första så kommer du inte ifrån problemet med en laddhybrid som står och laddar 3,7 kW på en 22 kW-laddare om laddhybriden ändå bara betalar för 3,7 kW. För det andra så innebär det att om man parkerar för länge på en laddplats så straffas man hårdare ju bättre laddkapacitet ens bil har, vilket känns väldigt märkligt. Om du med en Tesla och dubbelladdare står två timmar för länge på en sån parkering och jag med en PHEV står två timmar för länge på platsen bredvid så blir din straffavgift sex gånger så hög, men skadan vi ställt till med är exakt densamma.
Jag håller med om att det är dumt att ta upp platser vars kapacitet man inte kan utnyttja. Men det är inte alls ovanligt med platser där det finns både Typ2 på 22 kW och schuko på 3,7 kW för en och samma plats, men inga separata platser med bara 3,7 kW. Faktum är att det är mer regel än undantag. Här i Göteborg finns det inte många Typ2 alls, men de jag kan komma på som finns delar i samtliga fall plats med schukouttag (bägge Ikea samt Allum köpcenter). När jag nyligen var i Jönköping hittade jag en publik laddplats mitt i centrum, och det var samma där, en laddplats med fasta kablar både för Typ1 3,7 kW och Typ2 22 kW (jag tog faktiskt den platsen, för det var rätt sent på kvällen och ingen annan stod ju där, och är bättre att jag laddar 12 kWh att skona miljön med än att ingen laddar något alls).Herr X skrev:Urk, det har du ju faktiskt rätt i. Vad jobbigt att du måste vara så himla reflekterande
Det är ju verkligen ingen logik i att "straffavgiften" är olik för olika bilar, men kanske minuttaxan efter avslutad laddning ska ligga på en nivå som gör att den som tillhandahåller laddaren inte gör någon stor förlust när folk står där utan att ladda? För några blir det då dyrare om de står kvar efter avslutad laddning, och för andra blir det billigare?
Men jag tycker verkligen att bilar som bara klarar att ladda med 3,7kW alls ska stå på en plats som ger upp till 43kW. 3,7kW får du ut av ett vanligt enfas 16A-uttag, och sådana hittar du ju alltid där du också hittar semisnabbladdare som ger upp till 43kW.
Det har jag fortfarande inte sett, men det kommer oavsett ändra sig med tiden. Det kostar massor att dra fram en 22kW-laddare, medan en laddstolpe på 3,7kW kostar väldigt lite. Den som väl tar kostnaden för att dra fram 22kilowattaren kommer inte vara särskilt intresserad av att den bara används av långsamladdare som blockerar för de som behöver snabbare laddning.danni skrev:Men det är inte alls ovanligt med platser där det finns både Typ2 på 22 kW och schuko på 3,7 kW för en och samma plats, men inga separata platser med bara 3,7 kW.
Jag är i Göteborg ibland och brukar då stå på Heden - ska dit på tisdag igen och kommer då stå på Heden hela dagen. Detta är något jag verkligen inte vill, eftersom det är lönnträd fullpackade med fåglar över laddstolparna, så bilen ser fruktansvärd ut efter några timmar vid laddaren.danni skrev:Faktum är att det är mer regel än undantag. Här i Göteborg finns det inte många Typ2 alls, men de jag kan komma på som finns delar i samtliga fall plats med schukouttag (bägge Ikea samt Allum köpcenter).
Jag känner inte till något i centrum förutom det som finns på uppladdning.nu. Där finns det ju dock litegranna som inte är jättelångt ifrån Heden, typ Liseberg, Ullevi, Chalmers, men det är ju ingen kort promenad ändå. I stort sett rubbet är dessutom vanliga 16A-uttag. Du kan ju ställa dig ute hos Tesla och ta en taxi till stan, men det blir dyr elHerr X skrev:Jag är i Göteborg ibland och brukar då stå på Heden - ska dit på tisdag igen och kommer då stå på Heden hela dagen. Detta är något jag verkligen inte vill, eftersom det är lönnträd fullpackade med fåglar över laddstolparna, så bilen ser fruktansvärd ut efter några timmar vid laddaren.
Jag har kikat runt på uppladdning.nu men hittar absolut ingenting annat i stan - vet du om någon normalladdare i närheten av Heden där bilen står lite skyddad?