Sida 2 av 4

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Postat: 01 nov 2020 20:24
av martinot
Banane skrev:
martinot skrev:
Ja, på en ICE-bil.
Det är ibland mer effektivt att coasta. Beroende på situation givetvis. Kör man inte så mycket start och stopp (dvs utanför städer) tror jag förbrukningen kan sjunka med den lägre inställningen.
Jo, men jag är inte så fattig att jag bryr mig om sådant som att "coasta". Helt ointressant för mig.

För mig är det oftast fullt ös som gäller, oavsett om jag kör på el eller fossilt! :mrgreen:

Och när jag väl vill köra lugnt och avslappnat (händer det också, även om inte lika ofta) så är det helt underbart bekvämt att köra på el och enpedal. 8-)

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Postat: 01 nov 2020 20:46
av Limbster
Här får jag säga att Tesla ligger steget efter. Motorbroms är ett fossbils trams och hör inte hemma på en elbil. Alla som kört en elbil där den regenerativa bromsningen endast aktiveras när du bromsar vet att det blir både en energieffektivare körning och och behagligare körning. Visst gillar man att rycka omkring i stan med enpedals körning kan jag förstå det men att inte kunna stänga av det är riktigt irriterande.

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Postat: 01 nov 2020 21:02
av Gustafsson
Limbster skrev:
Här får jag säga att Tesla ligger steget efter. Motorbroms är ett fossbils trams och hör inte hemma på en elbil. Alla som kört en elbil där den regenerativa bromsningen endast aktiveras när du bromsar vet att det blir både en energieffektivare körning och och behagligare körning. Visst gillar man att rycka omkring i stan med enpedals körning kan jag förstå det men att inte kunna stänga av det är riktigt irriterande.
Man kan väl på sätt o vis stänga av regen genom att inte helt släppa upp ax-pedalen. Varken svårt eller irriterande IMO, man kan ju som alternativ peta i N -läget om man absolut måste låta bilen rulla fritt.

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Postat: 01 nov 2020 21:03
av Banane
Limbster skrev:
Här får jag säga att Tesla ligger steget efter. Motorbroms är ett fossbils trams och hör inte hemma på en elbil. Alla som kört en elbil där den regenerativa bromsningen endast aktiveras när du bromsar vet att det blir både en energieffektivare körning och och behagligare körning. Visst gillar man att rycka omkring i stan med enpedals körning kan jag förstå det men att inte kunna stänga av det är riktigt irriterande.

Tyvärr är det lite svårt att få till en bra bromskänsla med sömlös överföring mellan regen och faktisk bromsning.

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Postat: 01 nov 2020 21:19
av Teslaspolen
Tesla borde ha mer, inte mindre nivåer. Jag hade gärna sett en ännu kraftigare nivå på regen. Som andra varit inne på så är det bara att lätta på acceleratorn olika mycket för att reglera om man vill ha mindre regen.

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Postat: 01 nov 2020 21:19
av Limbster
Banane skrev:
Limbster skrev:
Här får jag säga att Tesla ligger steget efter. Motorbroms är ett fossbils trams och hör inte hemma på en elbil. Alla som kört en elbil där den regenerativa bromsningen endast aktiveras när du bromsar vet att det blir både en energieffektivare körning och och behagligare körning. Visst gillar man att rycka omkring i stan med enpedals körning kan jag förstå det men att inte kunna stänga av det är riktigt irriterande.

Tyvärr är det lite svårt att få till en bra bromskänsla med sömlös överföring mellan regen och faktisk bromsning.
De får väl jobba på det då. Finns ju de som klarar det fint

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Postat: 01 nov 2020 21:32
av Gustafsson
Tesla är ju också en miljöbil, det är ju själva syftet med bilen. Att då uppmuntra till mekanisk bromsning känns ju totalt fel, vad skulle fördelen med det vara?. Det kommer inte att hända. Bromspedalen sitter ju inte så lång bort om vill värma skivorna.

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Postat: 01 nov 2020 22:25
av Limbster
Gustafsson skrev:
Tesla är ju också en miljöbil, det är ju själva syftet med bilen. Att då uppmuntra till mekanisk bromsning känns ju totalt fel, vad skulle fördelen med det vara?. Det kommer inte att hända. Bromspedalen sitter ju inte så lång bort om vill värma skivorna.
Nu vet jag inte om jag missat något men tror inte det är någon som uppmuntrat till mekanisk bromsning (att skivor kläms åt typ).

En elbil som är "rätt" programmerad går att ställa in så om du släpper gasen rullar den utan att regenerera, sen när du bromsar regenererar den och bromsar du så pass hårt att du det krävs mer energi än vad bilen kan regenerera kopplas bromsarna in utan att du märker det.

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Postat: 01 nov 2020 22:36
av Gustafsson
Limbster skrev:
Gustafsson skrev:
Tesla är ju också en miljöbil, det är ju själva syftet med bilen. Att då uppmuntra till mekanisk bromsning känns ju totalt fel, vad skulle fördelen med det vara?. Det kommer inte att hända. Bromspedalen sitter ju inte så lång bort om vill värma skivorna.
Nu vet jag inte om jag missat något men tror inte det är någon som uppmuntrat till mekanisk bromsning (att skivor kläms åt typ).

En elbil som är "rätt" programmerad går att ställa in så om du släpper gasen rullar den utan att regenerera, sen när du bromsar regenererar den och bromsar du så pass hårt att du det krävs mer energi än vad bilen kan regenerera kopplas bromsarna in utan att du märker det.
Förstår vad du menar, så var det på min gamla Prius. Jag tyckte det var en brist hos tesla när jag köpte min första för drygt 5 år sedan, men jag vande mig snabbt och vill inte ha tillbaka prius- systemet, men det är väl en smaksak egentligen. Systemet fungerade dock helt omärkligt såtillvida att man inte märkte när de mekaniska bromsarna gick in.
Jag tycker ju nuvarande system är "rätt". Det är ju också så att 100D regenererar betydligt kraftigare än min gamla 70D, troligen för att batteriet tål högre laddström. Vet inte hur det är om man jämför t.ex. 75D med 100D /Long range resp M3 varianterna.

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Postat: 02 nov 2020 01:01
av Curik
kikat skrev:
Bilen justerar redan idag regen vid kallt och fullt batteri. Det visas med prickar på skärmen och ett meddelande när man startar sin körning. Ser inte varför det skulle vara mer trafikfarligt än idag att även låta samma sak gälla vid dåligt väglag.
Det är klart att det är mer trafikfarligt om justeringen sker oftare än bara vid låg temperatur, det säger ju sig självt. Ifall bilen bromsar hårt vid första rödljuset och inte alls vid nästa så är det större risk för olycka, särskilt om du är trött eller distraherad. Att lära sig hur en bil beter sig är jätteviktigt för att köra trafiksäkert och ifall man inte på förhand vet hur mycket bromsverkan man får av att lätta på gasen då är det klart man kan bli överraskad och råka köra på någon eller något.

Det är några andra biltillverkare som har implementerat detta redan. Blending in brakes eller vad Tesla nu kallar det vid Hold.

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Postat: 02 nov 2020 07:00
av kikat
Curik skrev:
kikat skrev:
Bilen justerar redan idag regen vid kallt och fullt batteri. Det visas med prickar på skärmen och ett meddelande när man startar sin körning. Ser inte varför det skulle vara mer trafikfarligt än idag att även låta samma sak gälla vid dåligt väglag.
Det är klart att det är mer trafikfarligt om justeringen sker oftare än bara vid låg temperatur, det säger ju sig självt. Ifall bilen bromsar hårt vid första rödljuset och inte alls vid nästa så är det större risk för olycka, särskilt om du är trött eller distraherad. Att lära sig hur en bil beter sig är jätteviktigt för att köra trafiksäkert och ifall man inte på förhand vet hur mycket bromsverkan man får av att lätta på gasen då är det klart man kan bli överraskad och råka köra på någon eller något.

Det är några andra biltillverkare som har implementerat detta redan. Blending in brakes eller vad Tesla nu kallar det vid Hold.
Du tar det till extremerna och att bilen ska bromsa hårt vid första trafikljuset och inget alls vid nästa är helt orimligt. Det var inte så jag menade att den ska justera upp och ner hela tiden under körningen. Snarare ett sätt att inte behöva använda Låg-knappen manuellt, vilket denna tråd handlade om från början.
Det skulle antagligen göra marginell skillnad från idag om den även skulle känna av väglaget i den begränsade generativa bromsningen, normalt sätt när det är dåligt väglag så är det kallt och då är ändå den generativa bromsningen begränsad. Den enda skillnaden skulle varit att begränsningen försvunnit långsammare eller till viss del inte alls. Bilen ska självklart inte kunna göra så som du beskriver att stänga av eller minska den generativa bromsningen kraftigt under körning.

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Postat: 02 nov 2020 07:04
av mati
kikat skrev:
Bjelke skrev:
Tesla borde kanske kika runt på typ hela elbilsbranchen, för det är ju
snarare så att man vill kunna ställa in MER hur mycket regen man vill ha.
Framtiden går mot att datorer själv ska bestämma sina inställningar, inte mot att det ska finnas 300 olika val där användaren förstår 1/10-del av valens innebörd. Sedan är det inte helt fel med ett developer-mode där tekniskt avancerade användare kan gå in och justera olika parametrar själv.

Så det vore bättre om bilen själv kände av väglaget och bestämde hur mycket regen som ska användas.
Det är alltid bra när användaren kan overrida ett auto-läge. Datorer är bra för folk som inte vill bry sig, men det de gör är inte alltid optimalt. Om man tar Audi som exempel så har e-tron ett auto-läge för regenerativ broms precis som du föreslår. ID3 har fått nåt liknande system. En del tycker att det är fantastiskt, själv vill jag hellre bestämma själv hur jag kör. E-tron erbjuder möjligheten att manuellt sätta regen i tre steg, noll, mellan och max. Det finns rattpaddlar för detta ändamål och jag använder dem hela tiden. I vanlig landsvägskörning kör jag alltid helt utan regen såvida jag inte kör med farthållare.

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Postat: 02 nov 2020 08:49
av per
Under 55 år har jag övat att köra mjukt i ICE-bilar, men det lyckades inte riktigt i den sista, en Toyota Corolla som var ryckig, alltför känslig på gaspedalen. För 5 år sedan skaffade jag min S70D och även den upplevde jag som ryckig. Det var svårt att köra mjukt.

Förra året hade handbromsoken beckat ihop. Det kanske ligger något i att gymnastisera de vanliga bromsoken genom att använda LOW regen? Till min förvåning upptäckte jag att nu gick det att köra mjukt. Jag slapp det ständiga ryckandet. Dessutom försvann värken i högerbenet som uppstått eftersom jag alltid tränat att trycka behärskat, men aldrig att lyfta behärskat.

Om jag håller avstånd till framförvarande bil och blicken något längre bort än näsan räcker så är LOW regen alldeles tillräckligt. Jag använder inte bromspedalen oftare än jag gjorde med standard regen. Nu går bilen mjukt.

Snälla Tesla, ta inte bort LOW regen. Att Tesla stryper laddhastigheten kan jag leva med, men att ta bort LOW regen är verkligen att förändra bilen.

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Postat: 02 nov 2020 13:09
av mati
Att köra med låg regen kan jämföras med att köra i chill. Allt blir mjukare och behagligare. Precis som du säger, det ryckiga försvinner. Ont i benet eller rentav kramp i vaden, som en följd av att man försöker hålla högerfoten stilla, känner jag faktiskt ingen.

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Postat: 02 nov 2020 13:21
av renes
Banane skrev:
Regen är överskattad.
https://electrek.co/2018/04/24/regenera ... -it-works/

Runt 30%.

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Postat: 02 nov 2020 13:37
av Banane
renes skrev:
Banane skrev:
Regen är överskattad.
https://electrek.co/2018/04/24/regenera ... -it-works/

Runt 30%.
På en Tesla har du ju regenerering även i läge low. Dock inte lika mycket. Jag skulle säga att det hänger på körstil och i vilken typ av trafik man kör om det är low eller normal som ger lägst förbrukning.

Kör du ryckigt på landsväg/motorväg och använder regenerering (vissa har svårt att hålla exakt hastighet och gasar/släpper på gasen om vartannat) när det egentligen inte behövs någon inbromsning så tappar du energi i normal gentemot att rulla på i jämnare hastighet i low. Men om du däremot kör mycket i stan så får du mer tillbaka i läge normal.

Den enda gången du förlorar på att använda low är när du måste bromsa med bromsarna vid tillfällen det inte hade behövts i läge normal.

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Postat: 02 nov 2020 14:12
av renes
Banane skrev:
renes skrev:
Banane skrev:
Regen är överskattad.
https://electrek.co/2018/04/24/regenera ... -it-works/

Runt 30%.
På en Tesla har du ju regenerering även i läge low. Dock inte lika mycket. Jag skulle säga att det hänger på körstil och i vilken typ av trafik man kör om det är low eller normal som ger lägst förbrukning.

Kör du ryckigt på landsväg/motorväg och använder regenerering (vissa har svårt att hålla exakt hastighet och gasar/släpper på gasen om vartannat) när det egentligen inte behövs någon inbromsning så tappar du energi i normal gentemot att rulla på i jämnare hastighet i low. Men om du däremot kör mycket i stan så får du mer tillbaka i läge normal.

Den enda gången du förlorar på att använda low är när du måste bromsa med bromsarna vid tillfällen det inte hade behövts i läge normal.
Du sa att "regen är överskattat", inte att hög regen är överskattat jmf med låg regen, som du verkar argumentera för nu. Mao gav du intrycket att du tycker att man inte behöver regen överhuvudtaget.

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Postat: 02 nov 2020 14:54
av Banane
renes skrev:
Banane skrev:
renes skrev:
Banane skrev:
Regen är överskattad.
https://electrek.co/2018/04/24/regenera ... -it-works/

Runt 30%.
På en Tesla har du ju regenerering även i läge low. Dock inte lika mycket. Jag skulle säga att det hänger på körstil och i vilken typ av trafik man kör om det är low eller normal som ger lägst förbrukning.

Kör du ryckigt på landsväg/motorväg och använder regenerering (vissa har svårt att hålla exakt hastighet och gasar/släpper på gasen om vartannat) när det egentligen inte behövs någon inbromsning så tappar du energi i normal gentemot att rulla på i jämnare hastighet i low. Men om du däremot kör mycket i stan så får du mer tillbaka i läge normal.

Den enda gången du förlorar på att använda low är när du måste bromsa med bromsarna vid tillfällen det inte hade behövts i läge normal.
Du sa att "regen är överskattat", inte att hög regen är överskattat jmf med låg regen, som du verkar argumentera för nu. Mao gav du intrycket att du tycker att man inte behöver regen överhuvudtaget.
Om du hellre ser det så. Själv ser jag det principiellt utan koppling till absoluta steg. Low och Normal är de två nivåer man kan välja i en Tesla så därför använde jag de som exempel.

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Postat: 02 nov 2020 15:36
av renes
Banane skrev:
renes skrev:
Banane skrev:
renes skrev:
Banane skrev:
Regen är överskattad.
https://electrek.co/2018/04/24/regenera ... -it-works/

Runt 30%.
På en Tesla har du ju regenerering även i läge low. Dock inte lika mycket. Jag skulle säga att det hänger på körstil och i vilken typ av trafik man kör om det är low eller normal som ger lägst förbrukning.

Kör du ryckigt på landsväg/motorväg och använder regenerering (vissa har svårt att hålla exakt hastighet och gasar/släpper på gasen om vartannat) när det egentligen inte behövs någon inbromsning så tappar du energi i normal gentemot att rulla på i jämnare hastighet i low. Men om du däremot kör mycket i stan så får du mer tillbaka i läge normal.

Den enda gången du förlorar på att använda low är när du måste bromsa med bromsarna vid tillfällen det inte hade behövts i läge normal.
Du sa att "regen är överskattat", inte att hög regen är överskattat jmf med låg regen, som du verkar argumentera för nu. Mao gav du intrycket att du tycker att man inte behöver regen överhuvudtaget.
Om du hellre ser det så. Själv ser jag det principiellt utan koppling till absoluta steg. Low och Normal är de två nivåer man kan välja i en Tesla så därför använde jag de som exempel.
Djup suck....

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Postat: 02 nov 2020 19:08
av mati
Som jag ser det så har elbilar två fördelar gentmot fossilbilar. De kan tillvarata kinesisk energi och regenerera, och de kan frirulla och på det viset "segla" utan att förbruka nånting överhuvudtaget. Båda metoderna kan användas för att spara mycket energi, fast i helt olika situationer. Det är kombinationen som verkligen gör skillnad.
Jag har aldrig förstått varför det alltid ligger så himla mycket fokus på regen, när frirullning är minst lika viktigt. Varför har Tesla ingen frirullningsfunktion? Det tycker jag är jättekonstigt.

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Postat: 02 nov 2020 19:45
av Svenssons
mati skrev:
Jag har aldrig förstått varför det alltid ligger så himla mycket fokus på regen, när frirullning är minst lika viktigt. Varför har Tesla ingen frirullningsfunktion? Det tycker jag är jättekonstigt.
Neutral är frirullningsfunktionen. Inte särskilt smidig men det går. Jag har nyttjat den ett par gånger, tex runt Jönköping. Skulle vilja ha ett smidigare sätt att slå på den dock.

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Postat: 02 nov 2020 20:06
av Bjelke
Svenssons skrev:
mati skrev:
Jag har aldrig förstått varför det alltid ligger så himla mycket fokus på regen, när frirullning är minst lika viktigt. Varför har Tesla ingen frirullningsfunktion? Det tycker jag är jättekonstigt.
Neutral är frirullningsfunktionen. Inte särskilt smidig men det går. Jag har nyttjat den ett par gånger, tex runt Jönköping. Skulle vilja ha ett smidigare sätt att slå på den dock.
Jag har också använt det några gånger och håller med, det är lite trixigt men går skapligt när man lärt sig ”knepet”.

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Postat: 02 nov 2020 20:08
av mati
Svenssons skrev:
mati skrev:
Jag har aldrig förstått varför det alltid ligger så himla mycket fokus på regen, när frirullning är minst lika viktigt. Varför har Tesla ingen frirullningsfunktion? Det tycker jag är jättekonstigt.
Neutral är frirullningsfunktionen. Inte särskilt smidig men det går. Jag har nyttjat den ett par gånger, tex runt Jönköping. Skulle vilja ha ett smidigare sätt att slå på den dock.
Ja, men det är ju bara en workaround. Du kan ju inte accelerera i N och måste trycka i D igen varje gång du ska gasa. Det är totalt osmidigt och inte tänkt att användas på det viset skulle jag tro.
Riktig frirullning är som vanlig körning, bara att bilen inte bromsar när man släpper gasen.

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Postat: 02 nov 2020 20:11
av BrooklynS
Nu är det väl ändå så att regen minskar den totala energiförbrukningen. Om bilen går på farthållaren går ingen energi åt utöver det som krävs för att driva fram bilen.

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Postat: 02 nov 2020 20:33
av mati
BrooklynS skrev:
Nu är det väl ändå så att regen minskar den totala energiförbrukningen. Om bilen går på farthållaren går ingen energi åt utöver det som krävs för att driva fram bilen.
Farthållaren är tyvärr inte så smart som den borde vara. Den försöker ju till varje pris att hålla den inställda hastigheten. På slätten är det strunt samma, men i kuperad terräng är det bättre att låta bilen rulla nedför backarna och samtidigt ge efter lite när det går uppför. Man kan tjäna in rätt många räckviddsmil när man gör så, istället för att låta farthållaren bestämma. Regen ska man inte använda förrän man verkligen måste sänka farten, dvs i de situationerna när man hade tryckt på bromspedalen i en fossilbil.