Re: BMW iX3
Postat: 17 feb 2021 13:48
Inköpt test i Norrköpings Tidningar (21-02-11)
Ordnar det imorrnmartinot skrev:Lite för låg upplösning för att vara läsbart. Går det att få större bild och med högre upplösning så hade det ju varit fint.
Grymt!Bruno skrev:Ordnar det imorrnmartinot skrev:Lite för låg upplösning för att vara läsbart. Går det att få större bild och med högre upplösning så hade det ju varit fint.
Verkar nästan som det, vi får skriva till henne om vi har några önskemål om bilar...?frippe skrev:Hon som skrivit testet med ix3 ovan verkar skriva mycket om elfordon. I dagens lokaltidning finns en artikel av henne om laddkostnader. Kanske TTs specialreporter om laddfordon.
Nu går det att läsa fint. Snyggt jobbat!Bruno skrev:Försökte förbättra bilderna men jag vet inte så jag har zoomat texterna...
Julia skrev tidigare i AMS.frippe skrev:Hon som skrivit testet med ix3 ovan verkar skriva mycket om elfordon. I dagens lokaltidning finns en artikel av henne om laddkostnader. Kanske TTs specialreporter om laddfordon.
Tack!martinot skrev:Nu går det att läsa fint. Snyggt jobbat!Bruno skrev:Försökte förbättra bilderna men jag vet inte så jag har zoomat texterna...
Tesla Gigafactory Berlin kanske finns kvar?wheels skrev:Made in China. Man kan undra om vi kommer att bygga något överhuvudtaget i europa om 10-20 år
Kan hålla med dig men konstigt nog så är det många som inte bryr sig "den ska bara ta mig från A till Ö" eller "det viktigaste är att den fungerar*"...martinot skrev:Några saker att ta med sig:
- Lite båtkänsla och trögsväng som de flesta SUV:ar
- Lite klen prestanda och motoreffekt för att vara elbil
- Traditionell ICE-design, men där man kompenserat blåa plastdetaljer och plastgrill (kanske + för andra, men klart - för mig)
Till skillnad från Volvo/Polestar och BMW som bygger BEVS i Kina, så verkar amerikanska Tesla satsa på att bygga BEVS i Europa.wheels skrev:Made in China. Man kan undra om vi kommer att bygga något överhuvudtaget i europa om 10-20 år
Absolut! Klara målgrupp av människor/kunder som varumärken som Kia, Skoda, Hyundai och Seat riktar sig mot.Bruno skrev:Kan hålla med dig men konstigt nog så är det många som inte bryr sig "den ska bara ta mig från A till Ö" eller "det viktigaste är att den fungerar*"...
Reell rekkevidde i testen: 432 km.
Forskjell fra oppgitt rekkevidde: 18 km (-4 prosent).
Kjørte km etter 0 prosent opplyst rest-rekkevidde: 20 km.
Målt forbruk: 17 kWt/100 km (oppgitt WLTP-forbruk: 19,0 kWt/100 km).
-4% av WLTP i vinterväglag är riktigt bra och ett föredöme sett till haveriet i tabellen nedan. 17 kWt/100 km i en SUV i mellanstorlek är inte heller dumt sett till förutsättningarna.Ladetid 8-80 prosent: 38 minutter, 20 sekunder.
Oppgitt ladeeffekt: 150 kW.
Faktisk målt ladeffekt: 149 kW.
Energimengde mottatt: 56,797 kWt.
-4% låter misstänkt bra. Antar att det betyder att bilen skulle klara långt mycket mer än WLTP på sommaren. För mer än 4% skiljer det sommar vs vinter.dd88 skrev:Intressant vintertest av IX3:
https://motor.no/elbil/bmw-ix3-i-motors ... 021/192369
Sett till hur branschen fungerar så är det upplyftande att BMW håller sig till realistiska specifikationer och inte teoretiska.
Reell rekkevidde i testen: 432 km.
Forskjell fra oppgitt rekkevidde: 18 km (-4 prosent).
Kjørte km etter 0 prosent opplyst rest-rekkevidde: 20 km.
Målt forbruk: 17 kWt/100 km (oppgitt WLTP-forbruk: 19,0 kWt/100 km).-4% av WLTP i vinterväglag är riktigt bra och ett föredöme sett till haveriet i tabellen nedan. 17 kWt/100 km i en SUV i mellanstorlek är inte heller dumt sett till förutsättningarna.Ladetid 8-80 prosent: 38 minutter, 20 sekunder.
Oppgitt ladeeffekt: 150 kW.
Faktisk målt ladeffekt: 149 kW.
Energimengde mottatt: 56,797 kWt.
BMW iX3 har 2wd, nästan alla andra i klassen har 4wd.Pasjostrom skrev:Tycker nästan att räckvidden (förbrukningen) låter orimlig om man jämför med andra SUVar i klassen. Den är ju inte speciellt aerodynamisk och är en ombyggd ICE-bil.
Fast bara tvåhjulsdriven...Pasjostrom skrev:Tycker nästan att räckvidden (förbrukningen) låter orimlig om man jämför med andra SUVar i klassen. Den är ju inte speciellt aerodynamisk och är en ombyggd ICE-bil.
Sant. Verkar som att iX3 har en snål drivlina, men kommer du upp i motorvägsfart så gör bristen på bra aerodynamik att den blir medelmåttig. Däremot är det fortfarande imponerande att den höll diffen mot Wltp så bra i dessa förhållanden — alla bilarna körde ju enligt samma förutsättningar och ingen annan hade 4% skillnad.taliz skrev:I Norge kör dom ju extremt sakta, deras teststräckor går mest på 50-80 väg.
Då straffas dålig aerodynamik(som en SUV) inte så mycket.
dd88 skrev:Ja bilen är ju inte bäst i klassen på något sätt, men just det faktum att BMW är ärliga med vad den klarar av är ett föredöme när branschen mer och mer går åt unicorn-specifikationer som bara kan uppnås under väldigt gynnsamma förhållanden.
Läser man testet så är det tydligt att även laddhastighet överdrivs till absurdum, medan BMW ligger inom felmarginal.
Nu är detta bara ett test, men det pekar på ett stort problem i branschen.