Sida 2 av 13

Re: BMW iX3

Postat: 17 feb 2021 13:48
av Bruno
Inköpt test i Norrköpings Tidningar (21-02-11)

Re: BMW iX3

Postat: 17 feb 2021 15:56
av martinot
Lite för låg upplösning för att vara läsbart. Går det att få större bild och med högre upplösning så hade det ju varit fint.

Re: BMW iX3

Postat: 17 feb 2021 22:39
av Bruno
martinot skrev:
Lite för låg upplösning för att vara läsbart. Går det att få större bild och med högre upplösning så hade det ju varit fint.
Ordnar det imorrn :)

Re: BMW iX3

Postat: 17 feb 2021 23:47
av martinot
Bruno skrev:
martinot skrev:
Lite för låg upplösning för att vara läsbart. Går det att få större bild och med högre upplösning så hade det ju varit fint.
Ordnar det imorrn :)
Grymt! :)

Re: BMW iX3

Postat: 18 feb 2021 09:37
av frippe
Hon som skrivit testet med ix3 ovan verkar skriva mycket om elfordon. I dagens lokaltidning finns en artikel av henne om laddkostnader. Kanske TTs specialreporter om laddfordon.

Re: BMW iX3

Postat: 18 feb 2021 10:45
av Bruno
Försökte förbättra bilderna men jag vet inte så jag har zoomat texterna...

Re: BMW iX3

Postat: 18 feb 2021 10:46
av Bruno
frippe skrev:
Hon som skrivit testet med ix3 ovan verkar skriva mycket om elfordon. I dagens lokaltidning finns en artikel av henne om laddkostnader. Kanske TTs specialreporter om laddfordon.
Verkar nästan som det, vi får skriva till henne om vi har några önskemål om bilar...? ;)

Re: BMW iX3

Postat: 18 feb 2021 12:31
av martinot
Bruno skrev:
Försökte förbättra bilderna men jag vet inte så jag har zoomat texterna...
Nu går det att läsa fint. Snyggt jobbat! :)

Re: BMW iX3

Postat: 18 feb 2021 12:43
av martinot
Några saker att ta med sig:

- Lite båtkänsla och trögsväng som de flesta SUV:ar
- Lite klen prestanda och motoreffekt för att vara elbil
- Traditionell ICE-design, men där man kompenserat blåa plastdetaljer och plastgrill (kanske + för andra, men klart - för mig)

Re: BMW iX3

Postat: 18 feb 2021 13:29
av wheels
Made in China. Man kan undra om vi kommer att bygga något överhuvudtaget i europa om 10-20 år

Re: BMW iX3

Postat: 18 feb 2021 13:45
av mikebike
frippe skrev:
Hon som skrivit testet med ix3 ovan verkar skriva mycket om elfordon. I dagens lokaltidning finns en artikel av henne om laddkostnader. Kanske TTs specialreporter om laddfordon.
Julia skrev tidigare i AMS.

Märkligt att hon anser att elbilar har steglös automatlåda....

Re: BMW iX3

Postat: 18 feb 2021 14:34
av Bruno
martinot skrev:
Bruno skrev:
Försökte förbättra bilderna men jag vet inte så jag har zoomat texterna...
Nu går det att läsa fint. Snyggt jobbat! :)
Tack! :) Bra att du sade till :)

Re: BMW iX3

Postat: 18 feb 2021 14:37
av Bruno
wheels skrev:
Made in China. Man kan undra om vi kommer att bygga något överhuvudtaget i europa om 10-20 år
Tesla Gigafactory Berlin kanske finns kvar? ;)
Och batterifabriker byggs med hjälp av bidrag så vi ska vara mindre beroende av Kina...

Re: BMW iX3

Postat: 18 feb 2021 14:50
av Bruno
martinot skrev:
Några saker att ta med sig:

- Lite båtkänsla och trögsväng som de flesta SUV:ar
- Lite klen prestanda och motoreffekt för att vara elbil
- Traditionell ICE-design, men där man kompenserat blåa plastdetaljer och plastgrill (kanske + för andra, men klart - för mig)
Kan hålla med dig men konstigt nog så är det många som inte bryr sig "den ska bara ta mig från A till Ö" eller "det viktigaste är att den fungerar*"... ;)

Re: BMW iX3

Postat: 18 feb 2021 14:53
av martinot
wheels skrev:
Made in China. Man kan undra om vi kommer att bygga något överhuvudtaget i europa om 10-20 år
Till skillnad från Volvo/Polestar och BMW som bygger BEVS i Kina, så verkar amerikanska Tesla satsa på att bygga BEVS i Europa.

Klar ironi, men finns ju lite hopp med Tesla iaf. :)

Re: BMW iX3

Postat: 18 feb 2021 14:54
av martinot
Bruno skrev:
Kan hålla med dig men konstigt nog så är det många som inte bryr sig "den ska bara ta mig från A till Ö" eller "det viktigaste är att den fungerar*"... ;)
Absolut! Klara målgrupp av människor/kunder som varumärken som Kia, Skoda, Hyundai och Seat riktar sig mot.

Re: BMW iX3

Postat: 19 mar 2021 08:12
av dd88
Intressant vintertest av IX3:

https://motor.no/elbil/bmw-ix3-i-motors ... 021/192369

Sett till hur branschen fungerar så är det upplyftande att BMW håller sig till realistiska specifikationer och inte teoretiska.
Reell rekkevidde i testen: 432 km.
Forskjell fra oppgitt rekkevidde: 18 km (-4 prosent).
Kjørte km etter 0 prosent opplyst rest-rekkevidde: 20 km.
Målt forbruk: 17 kWt/100 km (oppgitt WLTP-forbruk: 19,0 kWt/100 km).
Ladetid 8-80 prosent: 38 minutter, 20 sekunder.
Oppgitt ladeeffekt: 150 kW.
Faktisk målt ladeffekt: 149 kW.
Energimengde mottatt: 56,797 kWt.
-4% av WLTP i vinterväglag är riktigt bra och ett föredöme sett till haveriet i tabellen nedan. 17 kWt/100 km i en SUV i mellanstorlek är inte heller dumt sett till förutsättningarna.
vinter.JPG

Re: BMW iX3

Postat: 19 mar 2021 08:43
av MWall
dd88 skrev:
Intressant vintertest av IX3:

https://motor.no/elbil/bmw-ix3-i-motors ... 021/192369

Sett till hur branschen fungerar så är det upplyftande att BMW håller sig till realistiska specifikationer och inte teoretiska.
Reell rekkevidde i testen: 432 km.
Forskjell fra oppgitt rekkevidde: 18 km (-4 prosent).
Kjørte km etter 0 prosent opplyst rest-rekkevidde: 20 km.
Målt forbruk: 17 kWt/100 km (oppgitt WLTP-forbruk: 19,0 kWt/100 km).
Ladetid 8-80 prosent: 38 minutter, 20 sekunder.
Oppgitt ladeeffekt: 150 kW.
Faktisk målt ladeffekt: 149 kW.
Energimengde mottatt: 56,797 kWt.
-4% av WLTP i vinterväglag är riktigt bra och ett föredöme sett till haveriet i tabellen nedan. 17 kWt/100 km i en SUV i mellanstorlek är inte heller dumt sett till förutsättningarna.
-4% låter misstänkt bra. Antar att det betyder att bilen skulle klara långt mycket mer än WLTP på sommaren. För mer än 4% skiljer det sommar vs vinter.

Re: BMW iX3

Postat: 19 mar 2021 09:03
av Pasjostrom
Tycker nästan att räckvidden (förbrukningen) låter orimlig om man jämför med andra SUVar i klassen. Den är ju inte speciellt aerodynamisk och är en ombyggd ICE-bil. :o

Re: BMW iX3

Postat: 19 mar 2021 09:06
av Zalman3
Pasjostrom skrev:
Tycker nästan att räckvidden (förbrukningen) låter orimlig om man jämför med andra SUVar i klassen. Den är ju inte speciellt aerodynamisk och är en ombyggd ICE-bil. :o
BMW iX3 har 2wd, nästan alla andra i klassen har 4wd.
Vill man köra tyskt skulle jag hellre välja Audi Q4 4wd alla dagar i veckan.

Re: BMW iX3

Postat: 19 mar 2021 09:07
av mikebike
Pasjostrom skrev:
Tycker nästan att räckvidden (förbrukningen) låter orimlig om man jämför med andra SUVar i klassen. Den är ju inte speciellt aerodynamisk och är en ombyggd ICE-bil. :o
Fast bara tvåhjulsdriven...

Re: BMW iX3

Postat: 19 mar 2021 11:11
av taliz
I Norge kör dom ju extremt sakta, deras teststräckor går mest på 50-80 väg.
Då straffas dålig aerodynamik(som en SUV) inte så mycket.

Re: BMW iX3

Postat: 19 mar 2021 11:44
av Hmpftfhdns
taliz skrev:
I Norge kör dom ju extremt sakta, deras teststräckor går mest på 50-80 väg.
Då straffas dålig aerodynamik(som en SUV) inte så mycket.
Sant. Verkar som att iX3 har en snål drivlina, men kommer du upp i motorvägsfart så gör bristen på bra aerodynamik att den blir medelmåttig. Däremot är det fortfarande imponerande att den höll diffen mot Wltp så bra i dessa förhållanden — alla bilarna körde ju enligt samma förutsättningar och ingen annan hade 4% skillnad.

Re: BMW iX3

Postat: 19 mar 2021 12:09
av dd88
Ja bilen är ju inte bäst i klassen på något sätt, men just det faktum att BMW är ärliga med vad den klarar av är ett föredöme när branschen mer och mer går åt unicorn-specifikationer som bara kan uppnås under väldigt gynnsamma förhållanden.

Läser man testet så är det tydligt att även laddhastighet överdrivs till absurdum, medan BMW ligger inom felmarginal.

Nu är detta bara ett test, men det pekar på ett stort problem i branschen.

Re: BMW iX3

Postat: 19 mar 2021 12:18
av MWall
dd88 skrev:
Ja bilen är ju inte bäst i klassen på något sätt, men just det faktum att BMW är ärliga med vad den klarar av är ett föredöme när branschen mer och mer går åt unicorn-specifikationer som bara kan uppnås under väldigt gynnsamma förhållanden.

Läser man testet så är det tydligt att även laddhastighet överdrivs till absurdum, medan BMW ligger inom felmarginal.

Nu är detta bara ett test, men det pekar på ett stort problem i branschen.

Är det biltillverkarna själva som utför WLTP-klassningen då?