Sida 2 av 2

Re: Blinkers och helljus

Postat: 17 dec 2020 12:36
av KnightRider
martinot skrev:
KnightRider skrev:
Spakarna på en Model S och X kommer från Mercedes och jag har haft fyra Mercor med likadana spakar och aldrig haft problem. Och på min Model S som jag kör nu har det aldrig varit några problem. Det har aldrig hänt att jag råkat slå på helljus när jag slår på blinkers. Och när jag testar känslan med vår A-klass så känns det exakt likadant.
7633C506-907B-4652-AE98-FA6D34BB0BE5.jpeg
Även spakarna på M3/MY kommer från Mercedes. Tror även hela rattarna och även övriga fysiska knappar i Teslorna (för fönster, justering på stolar, etc.) också är från Mercedes. Har för mig Tesla har haft ett mångårigt samarbete med de (tom. köpt tjänster från Mercedes i början hur man designar och konstruerar bilar).

För mig så har det också fungerat hur fint som helst (även om jag som sagt saknar vindrutetorkare på spak på M3).
Tesla hade ett långt samarbete med Mercedes där Tesla bl.a. levererade batterier till den eldrivna B-klass som tidigare fanns. Och ratt, spakar och elhissar kom från Mercedes. Men Mercedes sålde sitt innehav i Tesla och samarbetet avslutades.

Men har du några länkar som visar att det även är Mercedesspakar i en Model 3/Y? Jag har aldrig sett de där spakarna i en Merca. Nyare Mercedes har nya spakar men liknar inte alls de i Model 3.

Re: Blinkers och helljus

Postat: 17 dec 2020 12:48
av martinot
KnightRider skrev:
martinot skrev:
KnightRider skrev:
Spakarna på en Model S och X kommer från Mercedes och jag har haft fyra Mercor med likadana spakar och aldrig haft problem. Och på min Model S som jag kör nu har det aldrig varit några problem. Det har aldrig hänt att jag råkat slå på helljus när jag slår på blinkers. Och när jag testar känslan med vår A-klass så känns det exakt likadant.
7633C506-907B-4652-AE98-FA6D34BB0BE5.jpeg
Även spakarna på M3/MY kommer från Mercedes. Tror även hela rattarna och även övriga fysiska knappar i Teslorna (för fönster, justering på stolar, etc.) också är från Mercedes. Har för mig Tesla har haft ett mångårigt samarbete med de (tom. köpt tjänster från Mercedes i början hur man designar och konstruerar bilar).

För mig så har det också fungerat hur fint som helst (även om jag som sagt saknar vindrutetorkare på spak på M3).
Tesla hade ett långt samarbete med Mercedes där Tesla bl.a. levererade batterier till den eldrivna B-klass som tidigare fanns. Och ratt, spakar och elhissar kom från Mercedes. Men Mercedes sålde sitt innehav i Tesla och samarbetet avslutades.

Men har du några länkar som visar att det även är Mercedesspakar i en Model 3/Y? Jag har aldrig sett de där spakarna i en Merca. Nyare Mercedes har nya spakar men liknar inte alls de i Model 3.
Nej, jag har bara hört av andra och på YT-videos där de även de i M3 påstås tillverkas av Mercedes. Själv har jag ingen egen insikt eller direkt kunskap om det, och kan själv varken verifiera eller motsäga det.

Har aldrig jobbat direkt hos vare sig Mercedes eller Tesla, och känner inte direkt några där personligen (till skillnad från Volvo, Polestar och BMW, där jag har många vänner och nära kontakter med god insyn och information). Det enda förhållandet till Tesla och Mercedes som jag har numera är som kund och användare av deras bilar, bortsett från att jag tidigare jobbat för ett företag som är leverantör till Mercedes (men inte främst av hårdvara som detta).

Re: Blinkers och helljus

Postat: 17 dec 2020 12:53
av Svenssons
frippan skrev:
Svenssons skrev:
Har aldrig hänt för mig heller att jag råkat slå på helljus vid blinkers. Aldrig varit nära ens. Dock har jag vid några enstaka fall råkat blinka med helljuset när jag skulle slå på Autopilot.
Är ju inte ens samma spak Bild
Precis så jag kan nog inte skylla på varken Tesla eller Mercedes för dessa misstag.

Re: Blinkers och helljus

Postat: 17 dec 2020 14:11
av HerrNilsson
holden skrev:
Någon mer än jag som slår på helljuset varje gång blinkers används? Sjukt störande.
Nej.

Re: Blinkers och helljus

Postat: 17 dec 2020 20:10
av Bernando
Var tvungen att känna efter lite extra idag. Det är ett ganska ordentligt motstånd i spaken som måste övervinnas för att slå på helljuset i samband med blinkers. Kunde knappt slå på helljuset samtidigt med blinkers även om jag försökte. Samtidigt vet jag att det händer då och då. Jag får väl tillfälliga finmotoriksproblem helt enkelt :D

Re: Blinkers och helljus

Postat: 18 dec 2020 17:23
av kenjon
Det har hänt mej många gånger. Och det är på Model 3 det är lätt hänt, troligen inte på S/X.

Re: Blinkers och helljus

Postat: 18 dec 2020 17:30
av holden
kenjon skrev:
Det har hänt mej många gånger. Och det är på Model 3 det är lätt hänt, troligen inte på S/X.

För att skona min omgivning har jag börjat dubbel- och trippeldutta på reglaget, ihållande blinkers har jag gett upp.

Re: Blinkers och helljus

Postat: 18 dec 2020 18:49
av Generalbogge
holden skrev:
kenjon skrev:
Det har hänt mej många gånger. Och det är på Model 3 det är lätt hänt, troligen inte på S/X.

För att skona min omgivning har jag börjat dubbel- och trippeldutta på reglaget, ihållande blinkers har jag gett upp.
Är det så allvarligt, så känns det ju som att det är något som är fel. Då hade jag låtit SC kolla upp det.

Re: Blinkers och helljus

Postat: 18 dec 2020 18:52
av kenjon
Det tror jag inte, det är bara alldeles för lätt att föra spaken framåt (av misstag), det borde vara ett större motstånd.Fel i konstruktionen....

Re: Blinkers och helljus

Postat: 18 dec 2020 19:43
av martinot
kenjon skrev:
Det tror jag inte, det är bara alldeles för lätt att föra spaken framåt (av misstag), det borde vara ett större motstånd.Fel i konstruktionen....
Kan det vara olika på olika M3 kanske?? :?

(inga problem på vår M3 AWD från 19Q2)

Re: Blinkers och helljus

Postat: 18 dec 2020 19:43
av Xeik
kenjon skrev:
Det tror jag inte, det är bara alldeles för lätt att föra spaken framåt (av misstag), det borde vara ett större motstånd.Fel i konstruktionen....
Hoppas du skämtar... Det är ett väldigt tydligt motstånd.
Helt obegripligt för mig detta. När ni blinkar så ska spaken föras uppåt eller nedåt. Ej framåt. Det är alltså helt olika rörelser.

Re: Blinkers och helljus

Postat: 18 dec 2020 19:55
av holden
Det kan ju kanske delvis förklaras med olika körställning, jag sitter långt bak och har ratten lågt, det är då oerhört lätt att oavsiktligen få på helljuset vid ”långblinkning”. För de som sitter närmre ratten/högre kanske vinkeln gör att det känns mer naturligt upp/ner än att som jag via muskelminnet försöka träffa exakt 16,7 grader eller vad det nu kan röra sig om för att inte slå på helljuset. Helt klart kan konstruktionen förbättras.

Re: Blinkers och helljus

Postat: 18 dec 2020 20:08
av Bernando
holden skrev:
Det kan ju kanske delvis förklaras med olika körställning, jag sitter långt bak och har ratten lågt, det är då oerhört lätt att oavsiktligen få på helljuset vid ”långblinkning”. För de som sitter närmre ratten/högre kanske vinkeln gör att det känns mer naturligt upp/ner än att som jag via muskelminnet försöka träffa exakt 16,7 grader eller vad det nu kan röra sig om för att inte slå på helljuset. Helt klart kan konstruktionen förbättras.
Om du bara försöker slå på helljuset, alltså utan att slå på blinkers, känner du då ett tydligt motstånd i spaken?

Re: Blinkers och helljus

Postat: 18 dec 2020 20:13
av holden
Bernando skrev:
holden skrev:
Det kan ju kanske delvis förklaras med olika körställning, jag sitter långt bak och har ratten lågt, det är då oerhört lätt att oavsiktligen få på helljuset vid ”långblinkning”. För de som sitter närmre ratten/högre kanske vinkeln gör att det känns mer naturligt upp/ner än att som jag via muskelminnet försöka träffa exakt 16,7 grader eller vad det nu kan röra sig om för att inte slå på helljuset. Helt klart kan konstruktionen förbättras.
Om du bara försöker slå på helljuset, alltså utan att slå på blinkers, känner du då ett tydligt motstånd i spaken?
Svagt motstånd, inget tydligt klick utan mer diffust.

Re: Blinkers och helljus

Postat: 18 dec 2020 20:20
av Elix747
Även för mig fungerar blinkers och helljus separat utan problem. Testade lite extra idag. Det är exakt samma motstånd till att blinka som att slå på helljus, men i helt olika riktningar. Tycker skillnaden är tydlig och inget problem. Fast-blinka är dock ett snäpp trögare.

Re: Blinkers och helljus

Postat: 18 dec 2020 22:51
av Bernando
holden skrev:
Bernando skrev:
holden skrev:
Det kan ju kanske delvis förklaras med olika körställning, jag sitter långt bak och har ratten lågt, det är då oerhört lätt att oavsiktligen få på helljuset vid ”långblinkning”. För de som sitter närmre ratten/högre kanske vinkeln gör att det känns mer naturligt upp/ner än att som jag via muskelminnet försöka träffa exakt 16,7 grader eller vad det nu kan röra sig om för att inte slå på helljuset. Helt klart kan konstruktionen förbättras.
Om du bara försöker slå på helljuset, alltså utan att slå på blinkers, känner du då ett tydligt motstånd i spaken?
Svagt motstånd, inget tydligt klick utan mer diffust.
Det kanske är någon fjäder som är trasig? (eller vad det nu är som skapar motståndet)

Som sagt, jag lyckas ju också ibland slå på helljuset på nåt sätt, men när man känner efter så känns ett tydligt motstånd, och den liksom snäpper över till helljus. Två tydliga lägen alltså mellan av och på, ingen mjuk övergång.

Re: Blinkers och helljus

Postat: 19 dec 2020 18:46
av zata
Kul tråd. Var tvungen att kolla. Vad jag vet så har jag aldrig fått på helljus av misstag. Och jag blinkar alltid. Eller iaf alltid där man förväntas blinka. Men min P uttagen juni -20 har enligt mig inget direkt motstånd. Tycker mer diffust. Borde kanske vara ett klickmotstånd. Men som sagt, inget problem för mig

Re: Blinkers och helljus

Postat: 20 dec 2020 18:36
av kenjon
Inget "klickmotstånd", mer som att lägga växelspaken i N, vill hellre ha det som när man väljer D eller R.

Re: Blinkers och helljus

Postat: 20 dec 2020 19:55
av Bjelke
Click-bait! :lol:

Re: Blinkers och helljus

Postat: 19 dec 2021 16:18
av stigjonas
Idag kom jag hem till en solig lunch med helljuset på igen. Min förra bil (ej Tesla) hade helljusfunktionalitet med samma spak åt samma håll och det var inget problem. Någon med samma problem som frågat service om det går att justera känsligheten?

Re: Blinkers och helljus

Postat: 19 dec 2021 20:39
av jai134
Det har hänt mig ett par gånger att jag blivit arg och velat använda ljustutan. Jag har blivit mindre arg när jag istället har fått rutan full av spolarvätska och torkarna viftat...
På min subaru.

Re: Blinkers och helljus

Postat: 19 dec 2021 21:59
av thebishop
Det är skillnad på model s och model 3. Med model s blir det aldrig fel. Med model 3 har både jag och frugan stört oss på just detta - i kombination med att helljusautomatiken på model 3 är oanvändbar så är det ju lite lätt olyckligt.

Re: Blinkers och helljus

Postat: 20 dec 2021 00:50
av kenjon
+1

Re: Blinkers och helljus

Postat: 21 dec 2021 07:47
av Agathorn
Jag reagerade rätt snabbt på att jag får på helljuset av misstag ibland vid användning av blinkers. Detta beror på att spaken har formen av en kil längst ut. Så när jag blinkar höger är det lätt att spaken skjuts ifrån mig vilket aktiverar helljuset. Dålig design helt enkelt.

Re: Blinkers och helljus

Postat: 21 dec 2021 20:48
av perre
Bjelke skrev:
Jag har lyckats slå på det när jag egentligen skulle slå av APn :lol:
Och jag fick i backen när jag skulle slå av AP. Detta var innan jag visste att man kan växla mellan back och fram om bilen rullar långsamt. I detta fall så saktade bilen in p g a köbildning och jag slog ur AP för att det blev stökigt längre fram. Döm om min förvåning när bilen började backa istället. Var tydligen vaken den dan för den kom bara en dm kanske, men jag gissar föraren bakom blev lätt överraskad också.