Sida 2 av 3

Re: Farthållaren

Postat: 27 dec 2020 16:28
av taliz
mikebike skrev:
Om det "manuella" läget var manuellt skulle problemet vara mindre, och humöret hos föraren skulle vara bättre.
Du kommer nog vänja dig. Det är normalt att tycka att automatiken är keff i början. Sen slår man på AP överallt. ;)

Ps. Sätter man acceleration till chill så är även farthållaren lite mer smooth.

Re: Farthållaren

Postat: 27 dec 2020 17:23
av wilfried
Hmm, verkar skumt. Så beter sig min farthållare inte alls.
Håller jag 100 på 90 landsväg och kommer till en korsning med 70 zon så sänks inte farten (den röda 70 bilden i displayen blinkar dock till och blir större för att varna att det går för fort)

Däremot sker det en automatisk sänkning om autosteer är aktiverat, men inte med enbart farthållaren.

Re: Farthållaren

Postat: 02 jan 2021 13:30
av mikebike
Nu har jag kört lite mer, fortfarande känns farthållaren inkonsekvent.
Fenomenet med att den inställda hastigheten ändras (sänks) uppträder t.ex. på motorvägsavfarter. Av naturliga skäl har jag inte sett om den inställda hastigheten ökas.
Däremot körde jag med farthållaren på en kurvig landsväg och då sänktes hastigheten i en kurva och sedan ökade hastigheten efter kurvan. Den inställda hastigheten ändrades inte. Bra.

I min gamla Volvo räckte det med att slå på vänsterblinkersen för att farthållaren skulle strunta i att anpassa hastigheten till framförvarande bil. Perfekt när man kommer ikapp andra bilar på motorvägen och skall köra om. På min M3 är dessutom farthållaren långsam på att ta över igen efter att man gasat. Om jag accelererar för att köra om en bil och sedan släpper av på gasen hinner hastigheten gå ned rätt mycket innan automatiken tar över.
Apropå återgå till inställd hastighet så hade Volvon en knapp som hette RES, den trycker man på för att återgå till inställd hastighet om man bromsat in och kopplat ur farthållaren.
På Model kan man aktivera farthållaren och klicka på hastighetsskylten på skärmen. Detta fungerar bra, om den visade hastigheten är korrekt. Problemet är att skyltavläsningen fungerar riktigt dåligt. Volvon visade korrekt hastighet i cirka 90% av fallen, Teslan ligger på ungefär 60%.
Då visade Volvon inte bara hastighet utan även tilläggsskylt, motorväg, motorväg upphör mm.
Hur svårt kan det vara?
En helt ny Tesla borde väl vara bättre än en sex år gammal Volvo?

taliz skrev att fartökningen blir mindre om man har Chill aktiverat, men faktum är att Teslan accar långsammare än Volvon gjorde när man ställer in en högre hastighet.
Dessutom tycker jag det är enklare att klicka 4 gånger på en knapp jämfört med 4 snabba "rullningar" för att ändra 20 km/tim, men Tesla gillar ju inte knappar så det är bara att acceptera.

Sedan har vi autostyrningen. Jag har aldrig kört med en sådan, så jag har ingen uppfattning om hur bra eller dåligt det brukar fungera. Dock är jag rätt missnöjd med funktionen.
I trådar där man diskuterat eventuell rattvärme hävdas det att det kan bli konflikt med sensorer för att känna att man håller i ratten. Var sitter dessa sensorer i så fall?
Jag har testat att hålla på olika ställen, men jag får uppmaning om att "vrida lätt på ratten" nästan omedelbart. Ibland nöjer sig bilen med det, men oftast stänger den av funktionen. Ibland är det kanske för att jag vridit för mycket?
Ibland stängs funktionen av utan att någon uppmaning om att vrida på ratten kommit.
Dessutom låter det när uppmaningen kommer, vilket gör att ev. passagerare undrar vad som händer.

En gång lyckades jag få autostyrningen att fungera en längre tid, då höll jag ganska hårt om ratten, ganska högt upp. Detta var på en mindre landsväg. Efter ett tag mötte vi en fotgängare. Då blev autostyrningen rädd, kraftig ljudsignal och uppmaning att ta över styrningen. Tydligen får automatiken inte korsa mittlinjen?

Sammantaget är jag inte imponerad, FSD känns rätt avlägset när automatiken inte ens vet vilken hastighet som gäller.


Jag har 2020.48.12 Har funktionen förbättrats senare?

Re: Farthållaren

Postat: 02 jan 2021 13:36
av taliz
Hur många ggr ska vi skriva att den baserar hastigheten inte bara på skyltar, utan även på kartor?
Det må vara fel på många ställen i Sverige, men det är så det fungerar i nuläget.
Det är även därför det blir fel vid vissa motorvägsavfarter.

Om du väljer inställningen att farthållaren skall välja aktuell fart, istället för vad den fått från kartor/skyltar så kommer det bli just den. Då slipper du scrolla.

Att Teslas system med skyltläsning fortfarande är sämre beror på patent. Volvo samt i stort sett alla andra avgasbilstillverkare köper system från mobileye, som äger patentet på skyltläsning.
Tesla har kommit runt det på ett sätt genom att direkt processa videoflöden istället för stillbilder, men det är inte perfekt ännu.
(Och nej, Tesla kan inte bara köpa det likt alla andra då det kräver att man använder mobileyes hårdvara och mjukvara. Tesla skulle då inte kunna utveckla autopilot och FSD själva).
Men jag tror också du kanske missar att den oftast faktiskt läser skylten korrekt, men sen ändrar igen till fel gräns pga kartinfo.

Re: Farthållaren

Postat: 02 jan 2021 14:32
av holden
Det är svårt att hitta något mönster i hur farthållaren fungerar, jag brukar köra bilen i önskad hastighet först innan jag aktiverar farthållaren och sedan reglera med +/- oaktat vad bilen anser att skyltad hastighet är eftersom det ofta inte stämmer med verkligheten. Konstiga fantominbromsningar inträffar till synes stokastiskt.

Re: Farthållaren

Postat: 02 jan 2021 14:37
av mikebike
"Om du väljer inställningen att farthållaren skall välja aktuell fart, istället för vad den fått från kartor/skyltar så kommer det bli just den. Då slipper du scrolla."
Aktuell fart t.ex. efter att ha passerat en cirkulationsplats är vanligen mycket lägre än den hastighet jag vill ha. Därför måste man scrolla för att återfå "gamla" hastigheten. Samma sak vid vägbyggen där hastigheten kanske går ned till 70 eller lägre där hastigheten normalt är 110.

"Men jag tror också du kanske missar att den oftast faktiskt läser skylten korrekt, men sen ändrar igen till fel gräns pga kartinfo."
Nej, men motsatsen har jag sett ett par gånger när jag svänger ut på en väg som tidigare varit skyltad 90, men numera har 80. Då visar bilen initialt 90, men ändrar till 80 när jag passerar skylten.

Oavsett hur det tekniskt fungerar så tycker jag att funktionen är bristfällig.

Re: Farthållaren

Postat: 02 jan 2021 14:42
av mikebike
holden skrev:
Det är svårt att hitta något mönster i hur farthållaren fungerar, jag brukar köra bilen i önskad hastighet först innan jag aktiverar farthållaren och sedan reglera med +/- oaktat vad bilen anser att skyltad hastighet är eftersom det ofta inte stämmer med verkligheten. Konstiga fantominbromsningar inträffar till synes stokastiskt.
Ja, fantominbromsningar är ett annat irritationsmoment.
Volvon varnade med ljus och ljud 4 eller 5 gånger på tre år, d.v.s. steget innan den bromsar.
Teslan har bromsat fler gånger än så, på tre veckor!
Dock ingen full broms, bara försiktiga inbromsningar.

Re: Farthållaren

Postat: 02 jan 2021 16:05
av taliz
mikebike skrev:
holden skrev:
Det är svårt att hitta något mönster i hur farthållaren fungerar, jag brukar köra bilen i önskad hastighet först innan jag aktiverar farthållaren och sedan reglera med +/- oaktat vad bilen anser att skyltad hastighet är eftersom det ofta inte stämmer med verkligheten. Konstiga fantominbromsningar inträffar till synes stokastiskt.
Ja, fantominbromsningar är ett annat irritationsmoment.
Volvon varnade med ljus och ljud 4 eller 5 gånger på tre år, d.v.s. steget innan den bromsar.
Teslan har bromsat fler gånger än så, på tre veckor!
Dock ingen full broms, bara försiktiga inbromsningar.
Ju mer avancerade system, ju mer reagerar de på.
"Dumma" system, som sitter i många avgasbilar idag, upplevs inte sällan mer "bekväma" då de inte ser/förstår olika situationer, och därmed bara fortsätter som om inget hänt.
Ponera att en lastbil plötsligt väjer in i din fil tex. Vad hade Volvon gjort? Troligen ingenting(kanske att döda-vinkeln-varningen blinkat?).

Smarta system, som Teslas, reagerar däremot. Kör du med autopilot på så hade den automatiskt väjt undan från lastbilen tex.
Betydligt säkrare, men idag alltså i vissa fall även mer obekvämt pga att AIn gör felaktiga tolkningar.
Den väljer alltid det säkraste, och det är inte sällan att bromsa.

Re: Farthållaren

Postat: 02 jan 2021 16:18
av holden
AP beter sig inte alltid säkert, delar vägen upp sig i två filer följer den mittlinjen en bit innan den inser att den ska till högerfilen och styr tvärt höger, i halt väglag ger det med all sannolikhet en otäck sladd in i mötande trafik.

Re: Farthållaren

Postat: 02 jan 2021 16:33
av taliz
holden skrev:
AP beter sig inte alltid säkert, delar vägen upp sig i två filer följer den mittlinjen en bit innan den inser att den ska till högerfilen och styr tvärt höger, i halt väglag ger det med all sannolikhet en otäck sladd in i mötande trafik.
Jag skrev "säkraste", det betyder inte alltid "säkert". ;)
Just våra 2+1 vägar här i Sverige är ju lite speciella minst sagt. Man upptäcker snabbt hur slarviga och inkonsekventa de är med målningen om man kör på AP.
Tids nog kommer systemet lära sig vad den bör göra, men det är nog ingen större prio än så länge.
Tyckte dock det blev väldigt mycket bättre med tiden, den var betydligt mer smooth på slutet än i början.

Re: Farthållaren

Postat: 02 jan 2021 16:41
av kenjon
@mikebike Mej veterligen sitter det inga sensorer i ratten som känner av var du håller händerna. Den känner av om det finns ett visst motstånd i ratten när den vill justera. Så håll var du vill men med ett litet tryck åt ena hållet, så får du inga uppmaningar längre. Och slår den av autosteering så har du tagit i för mycket.

Re: Farthållaren

Postat: 02 jan 2021 16:48
av holden
taliz skrev:
holden skrev:
AP beter sig inte alltid säkert, delar vägen upp sig i två filer följer den mittlinjen en bit innan den inser att den ska till högerfilen och styr tvärt höger, i halt väglag ger det med all sannolikhet en otäck sladd in i mötande trafik.
Jag skrev "säkraste", det betyder inte alltid "säkert". ;)
Just våra 2+1 vägar här i Sverige är ju lite speciella minst sagt. Man upptäcker snabbt hur slarviga och inkonsekventa de är med målningen om man kör på AP.
Tids nog kommer systemet lära sig vad den bör göra, men det är nog ingen större prio än så länge.
Tyckte dock det blev väldigt mycket bättre med tiden, den var betydligt mer smooth på slutet än i början.
Typiskt nog är det 2+1 vägar där jag oftast kör, händer att jag glömmer och slår på AP ändå och då får man sig en rejäl chockväckning...

Re: Farthållaren

Postat: 04 jan 2021 09:18
av mikebike
kenjon skrev:
@mikebike Mej veterligen sitter det inga sensorer i ratten som känner av var du håller händerna. Den känner av om det finns ett visst motstånd i ratten när den vill justera. Så håll var du vill men med ett litet tryck åt ena hållet, så får du inga uppmaningar längre. Och slår den av autosteering så har du tagit i för mycket.
Det där verkar vara en balansgång....

Re: Farthållaren

Postat: 04 jan 2021 21:48
av tompanhuhu
mikebike skrev:
kenjon skrev:
@mikebike Mej veterligen sitter det inga sensorer i ratten som känner av var du håller händerna. Den känner av om det finns ett visst motstånd i ratten när den vill justera. Så håll var du vill men med ett litet tryck åt ena hållet, så får du inga uppmaningar längre. Och slår den av autosteering så har du tagit i för mycket.
Det där verkar vara en balansgång....
Det går att snurra på någon av hjulen i ratten för att bekräfta att man håller i ratten när uppmaning kommer.

Re: Farthållaren

Postat: 04 jan 2021 22:07
av Elix747
tompanhuhu skrev:
mikebike skrev:
kenjon skrev:
@mikebike Mej veterligen sitter det inga sensorer i ratten som känner av var du håller händerna. Den känner av om det finns ett visst motstånd i ratten när den vill justera. Så håll var du vill men med ett litet tryck åt ena hållet, så får du inga uppmaningar längre. Och slår den av autosteering så har du tagit i för mycket.
Det där verkar vara en balansgång....
Det går att snurra på någon av hjulen i ratten för att bekräfta att man håller i ratten när uppmaning kommer.
Det fungerar inte på min M3 att snurra på ratthjulen för att ”känna på ratten”. Dock tycker jag att ett lätt tryck på ratten, då och då eller kontinuerligt, är enkelt och fungrar bra.

Re: Farthållaren

Postat: 04 jan 2021 23:39
av taliz
Elix747 skrev:
tompanhuhu skrev:
mikebike skrev:
kenjon skrev:
@mikebike Mej veterligen sitter det inga sensorer i ratten som känner av var du håller händerna. Den känner av om det finns ett visst motstånd i ratten när den vill justera. Så håll var du vill men med ett litet tryck åt ena hållet, så får du inga uppmaningar längre. Och slår den av autosteering så har du tagit i för mycket.
Det där verkar vara en balansgång....
Det går att snurra på någon av hjulen i ratten för att bekräfta att man håller i ratten när uppmaning kommer.
Det fungerar inte på min M3 att snurra på ratthjulen för att ”känna på ratten”. Dock tycker jag att ett lätt tryck på ratten, då och då eller kontinuerligt, är enkelt och fungrar bra.
Man lär sig olika tricks med tiden. Jag brukar antingen använda armens vikt, dvs hålla i ratten med en hand och bara slappna av, eller lägga ett knä emot.

Re: Farthållaren

Postat: 19 feb 2021 18:11
av Dexter
Jag tycker adaptiva farthållaren fungerar bra än så länge.
Autostyrningen är också bra och stabil och går mer i mitten av körbanan.(mer bestämd styrriktning)
Helt klart bättre än på en volvo som ibland beter sig som en fyllerist som kan ibland vara mer mot mittenlinjen och ibland mer mot kantlinjen.(ratten kan vara orolig ibland)
En fråga angående om inställt avstånd på M3P:an.
Det verkar som max distans till andra bilar är max 7.
Går det öka det mer på något sätt?
7-Läget ger mig ungefär 2-3 billängder i avstånd.
Ibland vill man ju ha lite längre avstånd till framförvarande trafik när man kör soft-style.

Re: Farthållaren

Postat: 19 feb 2021 18:14
av mikebike
Ja, maxavståndet är lite i kortaste laget....

Re: Farthållaren

Postat: 19 feb 2021 18:45
av Dexter
mikebike skrev:
Ja, maxavståndet är lite i kortaste laget....
Tycker också det.
Bilen klarar säkert en tvärnit från framförvarande trafik med både regen och de kraftiga brembo bromsarna är jag helt säker på.
Hoppas de bakomvarande hänger med vid en sådan situation. :shock:
Men jag är van och kunna välja längre avstånd när man vill chill köra.
Men jag vänjer mig nog snabbt efter några dagar.

Re: Farthållaren

Postat: 19 feb 2021 20:53
av Tellus
Bra sida där man kan önska och rösta på mjukvaruppdateringar

https://featurerequests.co/feature/allo ... se-control

Re: Farthållaren

Postat: 19 feb 2021 21:15
av taliz
Dexter skrev:
mikebike skrev:
Ja, maxavståndet är lite i kortaste laget....
Tycker också det.
Bilen klarar säkert en tvärnit från framförvarande trafik med både regen och de kraftiga brembo bromsarna är jag helt säker på.
Hoppas de bakomvarande hänger med vid en sådan situation. :shock:
Men jag är van och kunna välja längre avstånd när man vill chill köra.
Men jag vänjer mig nog snabbt efter några dagar.
Fascinerande att man kan bedöma avstånd så olika.
Jag körde för det mesta på avstånd 3 när jag ville chilla, skulle uppskatta att det var 7-8 billängder iaf. När jag pressade på lite mer och låg i vänsterfilen allt som oftast så körde jag på avstånd 1. Skulle uppskatta det var 3-4 billängder.
Avstånd 7 var kanske 15 billängder, alldeles för långt. ;)

Har kört eGolf på sistone, även på kortaste avståndet är det typ 15 billängder. Helt omöjligt att använda när man vill pressa på i vänsterfilen. Man hamnar alldeles för långt efter för att hinna om i lite tätare trafik.

Förövrigt har jag litat på att Teslan bromsat hårt vid stillastående köer, och det har funkar fint varje gång. 8-)

Re: Farthållaren

Postat: 19 feb 2021 21:40
av Dexter
taliz skrev:
Dexter skrev:
mikebike skrev:
Ja, maxavståndet är lite i kortaste laget....
Tycker också det.
Bilen klarar säkert en tvärnit från framförvarande trafik med både regen och de kraftiga brembo bromsarna är jag helt säker på.
Hoppas de bakomvarande hänger med vid en sådan situation. :shock:
Men jag är van och kunna välja längre avstånd när man vill chill köra.
Men jag vänjer mig nog snabbt efter några dagar.
Fascinerande att man kan bedöma avstånd så olika.
Jag körde för det mesta på avstånd 3 när jag ville chilla, skulle uppskatta att det var 7-8 billängder iaf. När jag pressade på lite mer och låg i vänsterfilen allt som oftast så körde jag på avstånd 1. Skulle uppskatta det var 3-4 billängder.
Avstånd 7 var kanske 15 billängder, alldeles för långt. ;)

Har kört eGolf på sistone, även på kortaste avståndet är det typ 15 billängder. Helt omöjligt att använda när man vill pressa på i vänsterfilen. Man hamnar alldeles för långt efter för att hinna om i lite tätare trafik.

Förövrigt har jag litat på att Teslan bromsat hårt vid stillastående köer, och det har funkar fint varje gång. 8-)
Läge 7 (max) på min Tesla har knappt 2,5-3 billängder till framförvarande bil.
Jag skulle vilja ha möjlighet till justera 1-5 bilängder till framförvarande trafik.
Kanske finns någon inställning jag missat.

Re: Farthållaren

Postat: 20 feb 2021 14:17
av mikebike
Jag har spelat in hur det ser ut när jag passerar Häggvik norrut på E4. Skyltad hastighet ändras från 80 till 70 i början på filmen, därefter ändras inte skyltad hastighet (förrän efter att jag stoppade inspelningen.)
Ändå ändras både visad max hastighet och farthållarens inställda hastighet flera gånger.
Detta uppförande är det som gjorde att jag startade tråden.
Jag tycker att det är rejält irriterande!


Re: Farthållaren

Postat: 20 feb 2021 14:31
av Elmil
mikebike skrev:
Jag har spelat in hur det ser ut när jag passerar Häggvik norrut på E4. Skyltad hastighet ändras från 80 till 70 i början på filmen, därefter ändras inte skyltad hastighet (förrän efter att jag stoppade inspelningen.)
Ändå ändras både visad max hastighet och farthållarens inställda hastighet flera gånger.
Detta uppförande är det som gjorde att jag startade tråden.
Jag tycker att det är rejält irriterande!

Japp, tyvärr helt "normalt" beteende numera.. Problemet är att när skyltavläsning infördes så behölls samtidigt kartdatafunktionen, så nu har vi två olika system som påverkar bilens inställda hastighetsgräns, båda lika otillförlitliga. Och när skyltavläsningen fungerar så kommer ofta motbud från kartdata strax därpå och ändrar tillbaks till felaktig hastighet.

Re: Farthållaren

Postat: 09 mar 2021 08:50
av mikebike
mikebike skrev:
Jag har spelat in hur det ser ut när jag passerar Häggvik norrut på E4. Skyltad hastighet ändras från 80 till 70 i början på filmen, därefter ändras inte skyltad hastighet (förrän efter att jag stoppade inspelningen.)
Ändå ändras både visad max hastighet och farthållarens inställda hastighet flera gånger.
Detta uppförande är det som gjorde att jag startade tråden.
Jag tycker att det är rejält irriterande!

Samma resa idag, annat resultat.

Vid Järva Krog sänkte bilen automatiskt inställd hastighet från 85 till 70 km/tim, strax innan 80-skyltarna. Ungefär som jag rapporterade i mitt första inlägg.
Vid Häggvik ändrades visad hastighetsbegränsning från 80 till 70 ett par hundra meter efter 70-skylten (som vanligt). Vid 60-skylten ändrades visad hastighetsbegränsning till 80.
Inställd hastighet ändrades däremot inte idag.

Inkonsekvent och opålitlig.