Sida 2 av 3

Re: Förvärmning

Postat: 05 jan 2021 16:37
av Arn
Att värma ett kallt batteri vintertid tycks ta tid. Har 4 mil till jobbet och fortfarande ingen regen att tala om bär jag är framme

Re: Förvärmning

Postat: 05 jan 2021 17:04
av BrooklynS
Arn skrev:
Att värma ett kallt batteri vintertid tycks ta tid. Har 4 mil till jobbet och fortfarande ingen regen att tala om bär jag är framme
Nej, det är alldeles för lite. Frågan är om 15 räcker.

25 mil då vill den ha 36 minuter batterivärme ändå för att värma tillräckligt för SuC.

Re: Förvärmning

Postat: 05 jan 2021 17:16
av msand
Schemalägg avfärd 1-2 timmar framåt så startar batterivärmen med hjälp av motorerna på 7kW (awd) långt före kupévärmaren startar.
Du kan se detta i appen under Climate där bara batterivärme ikonen lyser och det hålls kallt i kupén ända tills ungefär en kvart före avfärd när kupén till slut och också börjar värmas upp.

Re: Förvärmning

Postat: 05 jan 2021 17:21
av AAKEE
msand skrev:
Schemalägg avfärd 1-2 timmar framåt
Går det månne göra i appen?
Hittade ingen setting för det.

Re: Förvärmning

Postat: 05 jan 2021 17:22
av kenjon
Näh, man måste ut i kylan :-(

Re: Förvärmning

Postat: 05 jan 2021 17:26
av Jjonas
Arn skrev:
Den startar tydligen förvärmning även om det är långt t.ex 40 min till SuC och batterierna redan är skapligt varma

Om det nu drar energi och det enda man vinner är snabbare laddning är det kanske bättre om man nu inte har bråttom att inte ange supercharger i bilens gps, eller möjligen göra det 5 min innan om det nu tillför någon nytta
Man ska förvärma när möjlighet finns. Tanken är att man ska spendera så kort tid som möjligt på SuC för att lämna plats åt andra. ;)

Re: Förvärmning

Postat: 05 jan 2021 17:44
av Arn
Beror ju på. Ibland vill man äta lunch samtidigt och kan ju vara 5 min promenad till närmaste restaurang. Att både äta och ladda på 20-30 min kan bli stressigt så då fördel om laddningen tar kängre tid

Re: Förvärmning

Postat: 05 jan 2021 17:56
av kenjon
Eller man kanske inte vill/behöver äta, och då ska laddningen gå så fort som möjligt. Alla dessa val.....
Om laddningen går snabbt kan man äta eller inte, går den sakta kan man äta, men blir frustrerad pga väntetiden om man inte vill/behöver äta. Så för mej ska det ladda så fort som möjligt alla dagar i veckan. Inte vill jag att det ska gå långsamt för att man ibland vill äta på ett ställe som kanske ligger 5 min bort.

Re: Förvärmning

Postat: 05 jan 2021 19:03
av AAKEE
kenjon skrev:
Näh, man måste ut i kylan :-(
Lite synd, i appen hade ju vart idealiskt.

Re: Förvärmning

Postat: 05 jan 2021 21:05
av kenjon
Det borde komma, inte så svårt att fixa.
De uppdaterar bilen ofta, men appen har jag nog bara sett en uppdatering på under ett år.

Re: Förvärmning

Postat: 05 jan 2021 23:15
av Arn
msand skrev:
Schemalägg avfärd 1-2 timmar framåt så startar batterivärmen med hjälp av motorerna på 7kW (awd) långt före kupévärmaren startar.
Du kan se detta i appen under Climate där bara batterivärme ikonen lyser och det hålls kallt i kupén ända tills ungefär en kvart före avfärd när kupén till slut och också börjar värmas upp.

Intressant info
Men vad är vinsten med detta kontra att själv förvärma med appen 15min före avfärd?

Re: Förvärmning

Postat: 05 jan 2021 23:49
av Tellus
Arn skrev:
msand skrev:
Schemalägg avfärd 1-2 timmar framåt så startar batterivärmen med hjälp av motorerna på 7kW (awd) långt före kupévärmaren startar.
Du kan se detta i appen under Climate där bara batterivärme ikonen lyser och det hålls kallt i kupén ända tills ungefär en kvart före avfärd när kupén till slut och också börjar värmas upp.

Intressant info
Men vad är vinsten med detta kontra att själv förvärma med appen 15min före avfärd?
Tar rätt lång tid att värma upp batterierna

Re: Förvärmning

Postat: 06 jan 2021 05:04
av Swede1
Mm, tar tid, bmw i3 stod det att det värmde först 3 tim innan avgångstid och med inkopplad sladd. Annars inte. När man kör bmw tror jag batteriet värms hela tiden till optimal temperatur, räckvidden brukar öka efter en tids körning och varm bil.

Tesla verkar optimera här och inte värma batteriet om den inte tror det är nödvändigt, den är utvecklad i varmt klimat. Går väl att ställa in antar jag, så batteriet alltid är varmt på vintern, om man vill köra långt eller snabbladda.

Re: Förvärmning

Postat: 06 jan 2021 10:35
av Arn
Ok. Förstår jag er rätt då att inställning pkanerad avfart som värmer batterierna är lämplig inför långresa då man vill maximera räckvidd?

Men för den dagliga körningen 4 mil till jobbet finns då någon vinst att ha uppvärmt batteri?

Om man tänker krasst i ekonomiska termer så antar jag att batterivärmning drar en del el från elnätet, vinner man sedan igen med lägre förbrukning?

Re: Förvärmning

Postat: 06 jan 2021 14:04
av kenjon
Helt rätt tänkt enligt mej. Och det är inte ekonomiskt försvarbart.

Re: Förvärmning

Postat: 06 jan 2021 14:26
av Tellus
Arn skrev:
Ok. Förstår jag er rätt då att inställning pkanerad avfart som värmer batterierna är lämplig inför långresa då man vill maximera räckvidd?

Men för den dagliga körningen 4 mil till jobbet finns då någon vinst att ha uppvärmt batteri?

Om man tänker krasst i ekonomiska termer så antar jag att batterivärmning drar en del el från elnätet, vinner man sedan igen med lägre förbrukning?
Det du framför allt vinner med uppvärmt batteri är mer effekt och mer generering när du släpper fartpedalen.

Har du model 3 med värmepump och förvärmer så batterierna blir varma så kommer förbrukningen bli de 4 milen bli bra mycket lägre då värmen från batteriet sen tas tillvara och ger kupevärme "gratis" under färden.

Re: Förvärmning

Postat: 15 jan 2021 15:01
av Arn
Hade en spännande upplevelse idag. -8. Förvärmde 7-8 min. Varm härlig kupé.

Det intressanta var att regen var absolut noll. Bilen rullade precis lika långt som en fossilbil alltså flera hundra meter sedan man släppt gasen. Efter 10km körning fanns viss regen.

Re: Förvärmning

Postat: 15 jan 2021 15:10
av Elix747
Kupén blir varm fort 5-10 min.
Batteriet däremot väger i storleksordningen ca 500kg. Det tar lång tid att värma upp 500kg batteri.
Förbrukningen med kallt batteri blir också högre än varmt batteri. Man vinner således räckvidd på att förvärma. Det kommer dock att totalt gå åt mer energi att förvänta och köra än att köra direkt med kallt batteri.

Till vardags så värmer jag kupén 5-10 min. Endast då jag behöver räckvidd så värmer jag längre tid.

Att ladda klart innan avfärd kommer också tillse att batteriet inte är iskallt.

Re: Förvärmning

Postat: 15 jan 2021 15:10
av BrooklynS
Med appen "Teslaplus" kan man schemalägga uppvärmning/laddning etc. Har funkat kanon i 1,5 år för mig.

Re: Förvärmning

Postat: 15 jan 2021 17:19
av Arn
Elix747 skrev:
Kupén blir varm fort 5-10 min.
Batteriet däremot väger i storleksordningen ca 500kg. Det tar lång tid att värma upp 500kg batteri.
Förbrukningen med kallt batteri blir också högre än varmt batteri. Man vinner således räckvidd på att förvärma. Det kommer dock att totalt gå åt mer energi att förvänta och köra än att köra direkt med kallt batteri.

Till vardags så värmer jag kupén 5-10 min. Endast då jag behöver räckvidd så värmer jag längre tid.

Att ladda klart innan avfärd kommer också tillse att batteriet inte är iskallt.

Vad tror du om att ställa in så laddningen så den blir klar strax innan avfart? Borde ge hyfsat varmt batteri? Vet ej hur fort batteriet kyls om laddning blir klar 0,5-1h före. Annars kan man ju alltid avbryta laddning. Vet ej om det finns något negativt med det.

Re: Förvärmning

Postat: 16 jan 2021 00:27
av Elix747
Arn skrev:
Elix747 skrev:
Kupén blir varm fort 5-10 min.
Batteriet däremot väger i storleksordningen ca 500kg. Det tar lång tid att värma upp 500kg batteri.
Förbrukningen med kallt batteri blir också högre än varmt batteri. Man vinner således räckvidd på att förvärma. Det kommer dock att totalt gå åt mer energi att förvänta och köra än att köra direkt med kallt batteri.

Till vardags så värmer jag kupén 5-10 min. Endast då jag behöver räckvidd så värmer jag längre tid.

Att ladda klart innan avfärd kommer också tillse att batteriet inte är iskallt.

Vad tror du om att ställa in så laddningen så den blir klar strax innan avfart? Borde ge hyfsat varmt batteri? Vet ej hur fort batteriet kyls om laddning blir klar 0,5-1h före. Annars kan man ju alltid avbryta laddning. Vet ej om det finns något negativt med det.
På vintern: Det är bra att ladda när batteriet är varmt efter körning. Särskilt om man kommer fram med låg SoC (State of Charge). Då laddar batteriet direkt. Om batteriet kallnar rejält så måste laddaren värma batteriet innan laddningen börjar. Då förlorar man på det. Har man låg laddeffekt (schuko) inte ens laddningen startar pga att allt går åt att värma. Å andra sidan kommer batteriet vara kallt om kan skall åka på morgonen och man tappar räckvidd. Laddar man innan avfärd är batteriet lite varmare och förvärmningen går lite fortare. Då blir det lite bättre räckvidd.

Lite för och nackdelar vilket som. Gör det som passar bäst.

Oavsett, om det är ute kallt och låg SoC så bör man ladda direk efter avslutat körning.

Re: Förvärmning

Postat: 16 jan 2021 09:13
av zata
BrooklynS skrev:
Med appen "Teslaplus" kan man schemalägga uppvärmning/laddning etc. Har funkat kanon i 1,5 år för mig.
Har du iPhone? Laddade ner för saknar schemaläggning, men hittar inte det i appen? Jag har Android.

Re: Förvärmning

Postat: 16 jan 2021 11:33
av ducce916
zata skrev:
BrooklynS skrev:
Med appen "Teslaplus" kan man schemalägga uppvärmning/laddning etc. Har funkat kanon i 1,5 år för mig.
Har du iPhone? Laddade ner för saknar schemaläggning, men hittar inte det i appen? Jag har Android.
Hittade den inte med iPhone heller.......

Re: Förvärmning

Postat: 16 jan 2021 16:13
av BrooklynS
Omdöpt ser jag nu: ”Plus - for Tesla”

Re: Förvärmning

Postat: 16 jan 2021 21:16
av zata
BrooklynS skrev:
Omdöpt ser jag nu: ”Plus - for Tesla”
Ok, verkar inte finnas på Android.