Sida 2 av 10
Re: Prissänkning snart?
Postat: 18 jan 2021 08:48
av OfarligTesla
jbark skrev:
Både tesla och vw har sina nackdelar. Frågan är om folk kommer betala 730 000 istället för 500 000-600 000 för en id4. För egen del gissar jag på att en id4 med den specifikationen vi vill ha kommer kosta ca 570 000, dvs 160 000 kr i skillnad mot model Y.
Givetvis är teslan bättre på flera punkter men jag har inte en obegränsad budget så troligtvis kommer jag kompromissa om prisskillnaden är så stor och istället byta bil tidigare än planerat. I tillägg till det har inga model y levererats i EU så vi vet varken när, specifikation & slutgiltigt pris.
Edit: ursäkta att det blev fokus på model Y i 3ans tråd men det är nog där konkurrensen i sverige kommer bli tuffast och en y kommer nog alltid vara dyrare än en 3a i jämförbar utrustningsnivå.
Jag förstår inte problemet dock, en Audi är dyrare än en VW som är dyrare än Skoda trots att de i många fall är rätt lika under skalet. Det kallas segmentering, varför skulle Tesla behöva tävla med pris mot en tillverkare som ligger i ett av de lägre segmenten? Det är inte som om segmentering kommer försvinna bara för att bilarna går på el, de som vill lägga mindre pengar kommer köpa från de billigare märkena som vanligt.
Re: Prissänkning snart?
Postat: 18 jan 2021 08:50
av chaffis75
jbark skrev:Tellus skrev:Med tanke på att I.D 3 är en stor besvikelse angående räckvidd, förbrukning, mjukvara, värmepump, plastig inredning och högt pris så ska vi nog inte ha för stora förhoppningar på I.D 4
Att den sålt mycket tror jag beror på privatleasings erbjudandet och att Sverige är ett vw älskande land och att Svensson inte känner till ovanstående nackdelar med bilen vid köpet. Oj, tråden handla visst om prissänkning tesla.
Tittade på en id3 innan vi köpte e-golfen, nej tack till id3.
Både tesla och vw har sina nackdelar. Frågan är om folk kommer betala 730 000 istället för 500 000-600 000 för en id4. För egen del gissar jag på att en id4 med den specifikationen vi vill ha kommer kosta ca 570 000, dvs 160 000 kr i skillnad mot model Y.
Givetvis är teslan bättre på flera punkter men jag har inte en obegränsad budget så troligtvis kommer jag kompromissa om prisskillnaden är så stor och istället byta bil tidigare än planerat. I tillägg till det har inga model y levererats i EU så vi vet varken när, specifikation & slutgiltigt pris.
Edit: ursäkta att det blev fokus på model Y i 3ans tråd men det är nog där konkurrensen i sverige kommer bli tuffast och en y kommer nog alltid vara dyrare än en 3a i jämförbar utrustningsnivå.
Bra i lägg, för de är just prisskillnaden som avgjorde att vi köpte en id3 istället för en tesla 3 sr.
Jag känner mig också nöjd över detta beslut då jag tror (utvärderar fortfarande) att om vi hade köp en modell 3 sr så skulle jag bli besviken på för litet batteri.
För att förstå detta måste man också veta att vår id3 är en slags andra bil men hade vi köpte en tesla så skulle de vara första bil, detta pågrund av pris skillnaden.
Men ja nästa gång vi byter bil så kanske de blir en tesla som första bil men de dröjer några år nu..
Re: Prissänkning snart?
Postat: 18 jan 2021 18:37
av LarsA
Nog borde priset sänkas på alla elbilar, för de flesta privatbilisterna är de för dyra.
Tesla kommer nog inte att sänka mer än vad de brukar göra vid valuta justering, bolaget behöver ju betala av lite av sina lån.
Känns som att det finns ett sug efter model Y så där behöver dom inte sänka priset när den släpps i Europa, men beg. priserna på model 3 kommer troligen att sänkas när model Y kommer.
Hade ID.4 funnits för ett år sedan hade jag köpt en sådan framför den sr+ jag har, den var billigaste elbilen med dragkrok med hyfsad dragkapacitet för ett år sedan.
ID.4 är billigare, kommer fram lika fort mellan Ystad och Stockholm med 3 fika/mat stopp som vi alltid gör. Skulle inte sakna teslans fantom inbromsningar och idiotiska anslutning av släppvagnskabeln.
Re: Prissänkning snart?
Postat: 18 jan 2021 18:47
av MWall
Tellus skrev:Med tanke på att I.D 3 är en stor besvikelse angående räckvidd, förbrukning, mjukvara, värmepump, plastig inredning och högt pris så ska vi nog inte ha för stora förhoppningar på I.D 4
Att den sålt mycket tror jag beror på privatleasings erbjudandet och att Sverige är ett vw älskande land och att Svensson inte känner till ovanstående nackdelar med bilen vid köpet. Oj, tråden handla visst om prissänkning tesla.
Tittade på en id3 innan vi köpte e-golfen, nej tack till id3.
Räckvidd, laddhastighet, prestanda... Alla fördelar som även Tesla har, på bekostnad av upplevd kvalitet. Precis som Tesla. Känns som om ID.3 försöker härma Tesla.
Re: Prissänkning snart?
Postat: 18 jan 2021 18:50
av taliz
LarsA skrev:
Tesla kommer nog inte att sänka mer än vad de brukar göra vid valuta justering, bolaget behöver ju betala av lite av sina lån.
Tesla skulle kunna betala av sina lån imorgon typ.
De som verkligen behöver betala sina lån är avgasbilstillverkarna. Tex VW har väl sisådär 20ggr större lån än Tesla, och ingen möjlighet att ta in kapital på ett ögonblick likt dem. Det blir svettigt när vinstmarginalen droppar allt mer...
Re: Prissänkning snart?
Postat: 18 jan 2021 18:54
av taliz
MWall skrev:Tellus skrev:Med tanke på att I.D 3 är en stor besvikelse angående räckvidd, förbrukning, mjukvara, värmepump, plastig inredning och högt pris så ska vi nog inte ha för stora förhoppningar på I.D 4
Att den sålt mycket tror jag beror på privatleasings erbjudandet och att Sverige är ett vw älskande land och att Svensson inte känner till ovanstående nackdelar med bilen vid köpet. Oj, tråden handla visst om prissänkning tesla.
Tittade på en id3 innan vi köpte e-golfen, nej tack till id3.
Räckvidd, laddhastighet, prestanda... Alla fördelar som även Tesla har, på bekostnad av upplevd kvalitet. Precis som Tesla. Känns som om ID.3 försöker härma Tesla.
ID3 kanske kan bli acceptabel på sikt, när den kommit ner i pris. I nuläget är den alldeles för dyr för vad man får.
Att betala nästan en halv mille för en plastig, långsam Golf....
ID4 däremot, den ger betydligt bättre valuta för pengarna. Mer premium känsla och kostar som en Tiguan med samma utrustning efter bonus. Som det borde vara alltså.
Re: Prissänkning snart?
Postat: 18 jan 2021 19:03
av holden
Audi e-tron GT är ju en designfullträff, borde devalvera Taycan och Tesla S kan man tycka. Klart snyggaste elbilen, synd den inte är en Tesla

Re: Prissänkning snart?
Postat: 18 jan 2021 19:08
av Legato
MWall skrev:Tellus skrev:Med tanke på att I.D 3 är en stor besvikelse angående räckvidd, förbrukning, mjukvara, värmepump, plastig inredning och högt pris så ska vi nog inte ha för stora förhoppningar på I.D 4
Att den sålt mycket tror jag beror på privatleasings erbjudandet och att Sverige är ett vw älskande land och att Svensson inte känner till ovanstående nackdelar med bilen vid köpet. Oj, tråden handla visst om prissänkning tesla.
Tittade på en id3 innan vi köpte e-golfen, nej tack till id3.
Räckvidd, laddhastighet, prestanda... Alla fördelar som även Tesla har, på bekostnad av upplevd kvalitet. Precis som Tesla. Känns som om ID.3 försöker härma Tesla.
Hur tusan blev det "alla fördelar som Tesla har"? Nedan tre väldigt stora fördelar för Tesla:
1.) Pratar man laddhastighet och räckvidd som "prestanda" så har ID3/4 "prestanda", men med tanke på att du skrev dessa separat så är det acceleration och topphastighet som rimligen återstår som "prestanda". Där är (som tidgare sagt) Model 3 och Model Y i en
helt annan liga än ID3 och ID4.
2.) SUC tror jag är det de allra flesta anser vara Teslas största fördel. Jag tillhör inte den gruppen, men fördelen finns där iaf.
3.) Autopilot. I mina ögon en av de allra viktigaste fördelarna med Tesla (jämte prestandan...).
Re: Prissänkning snart?
Postat: 18 jan 2021 19:12
av Legato
holden skrev:Audi e-tron GT är ju en designfullträff, borde devalvera Taycan och Tesla S kan man tycka. Klart snyggaste elbilen, synd den inte är en Tesla

Håller med om utseendet, men tror inte den kommer devalvera varken Taycan eller S.
E-Tron GT RS verkar inte få alls samma prestanda som Taycan Turbo S (kanske inte så konstigt med tanke på VWs segmentering). Troligtvis dröjer det inte heller länge efter E-Tron GT RS finns att köpa innan Model S Plaid kommer med prestanda som varken E-Tron eller Taycan kan rubba (åtminstone rakt fram, men troligen inte heller på bana).
Det kommer dock bli spännande att se hur Porsche svarar om Plaid blir en sån dräpare som det verkar på pappret!
Re: Prissänkning snart?
Postat: 18 jan 2021 19:16
av BrooklynS
Tesla Y LR kostar 730.000, fullutrustad förutom FSD. Skall man då jämföra med en tvåhjulsdriven och naken ID4?
En fyrhjulsdriven ID4 kommer alla gånger att nosa på 700' den med och då är prestanda, funktion och tillgången på Supercharger en nobrainer för de 30' som det kanske kan bli i priskillnad.
Re: Prissänkning snart?
Postat: 18 jan 2021 19:17
av MWall
taliz skrev:LarsA skrev:
Tesla kommer nog inte att sänka mer än vad de brukar göra vid valuta justering, bolaget behöver ju betala av lite av sina lån.
Tesla skulle kunna betala av sina lån imorgon typ.
De som verkligen behöver betala sina lån är avgasbilstillverkarna. Tex VW har väl sisådär 20ggr större lån än Tesla, och ingen möjlighet att ta in kapital på ett ögonblick likt dem. Det blir svettigt när vinstmarginalen droppar allt mer...
Låter mycket när du skriver 20 ggr så stora lån. Men sätter man det i relation till omsättningen så är de klart lägre. Att Tesla kan betala av sina lån med inkomster från nyemitterade aktier pga sjuk värdestegring är pga hajpen. Får se hur länge den håller i sig...
Re: Prissänkning snart?
Postat: 18 jan 2021 19:20
av renes
MWall skrev:
Låter mycket när du skriver 20 ggr så stora lån. Men sätter man det i relation till omsättningen så är de klart lägre. Att Tesla kan betala av sina lån med inkomster från nyemitterade aktier pga sjuk värdestegring är pga hajpen. Får se hur länge den håller i sig...
De har ju redan emitterat tillräckligt för att betala av lånen. Så "får se hur länge den håller i sig..." är meningslöst. Det har redan hänt, liksom.
Re: Prissänkning snart?
Postat: 18 jan 2021 19:21
av MWall
Legato skrev:MWall skrev:Tellus skrev:Med tanke på att I.D 3 är en stor besvikelse angående räckvidd, förbrukning, mjukvara, värmepump, plastig inredning och högt pris så ska vi nog inte ha för stora förhoppningar på I.D 4
Att den sålt mycket tror jag beror på privatleasings erbjudandet och att Sverige är ett vw älskande land och att Svensson inte känner till ovanstående nackdelar med bilen vid köpet. Oj, tråden handla visst om prissänkning tesla.
Tittade på en id3 innan vi köpte e-golfen, nej tack till id3.
Räckvidd, laddhastighet, prestanda... Alla fördelar som även Tesla har, på bekostnad av upplevd kvalitet. Precis som Tesla. Känns som om ID.3 försöker härma Tesla.
Hur tusan blev det "alla fördelar som Tesla har"? Nedan tre väldigt stora fördelar för Tesla:
1.) Pratar man laddhastighet och räckvidd som "prestanda" så har ID3/4 "prestanda", men med tanke på att du skrev dessa separat så är det acceleration och topphastighet som rimligen återstår som "prestanda". Där är (som tidgare sagt) Model 3 och Model Y i en
helt annan liga än ID3 och ID4.
2.) SUC tror jag är det de allra flesta anser vara Teslas största fördel. Jag tillhör inte den gruppen, men fördelen finns där iaf.
3.) Autopilot. I mina ögon en av de allra viktigaste fördelarna med Tesla (jämte prestandan...).
Jämfört med e-Golfen såklart.
För mig är superchargers nästan den enda fördelen med Tesla. Särskilt då jag har gratis sådan.
Re: Prissänkning snart?
Postat: 18 jan 2021 19:23
av MWall
renes skrev:MWall skrev:
Låter mycket när du skriver 20 ggr så stora lån. Men sätter man det i relation till omsättningen så är de klart lägre. Att Tesla kan betala av sina lån med inkomster från nyemitterade aktier pga sjuk värdestegring är pga hajpen. Får se hur länge den håller i sig...
De har ju redan emitterat tillräckligt för att betala av lånen. Så "får se hur länge den håller i sig..." är meningslöst. Det har redan hänt, liksom.
Menade kursrusningen i stort. De har varit smarta och kapitaliserat på det redan. I min värld betyder det att de själva tycker att aktien är övervärderad.
Re: Prissänkning snart?
Postat: 18 jan 2021 19:24
av holden
Legato skrev:holden skrev:Audi e-tron GT är ju en designfullträff, borde devalvera Taycan och Tesla S kan man tycka. Klart snyggaste elbilen, synd den inte är en Tesla

Håller med om utseendet, men tror inte den kommer devalvera varken Taycan eller S.
E-Tron GT RS verkar inte få alls samma prestanda som Taycan Turbo S (kanske inte så konstigt med tanke på VWs segmentering). Troligtvis dröjer det inte heller länge efter E-Tron GT RS finns att köpa innan Model S Plaid kommer med prestanda som varken E-Tron eller Taycan kan rubba (åtminstone rakt fram, men troligen inte heller på bana).
Det kommer dock bli spännande att se hur Porsche svarar om Plaid blir en sån dräpare som det verkar på pappret!
Jag hade inte köpt varken GT RS eller Taycan Turbo S utan nöjt mig med vanliga GT då jag värderar design före extremprestanda, S Plaid lockar öht inte om den inte har en modernare design än gamla S.
Re: Prissänkning snart?
Postat: 18 jan 2021 19:39
av Legato
holden skrev:Legato skrev:holden skrev:Audi e-tron GT är ju en designfullträff, borde devalvera Taycan och Tesla S kan man tycka. Klart snyggaste elbilen, synd den inte är en Tesla

Håller med om utseendet, men tror inte den kommer devalvera varken Taycan eller S.
E-Tron GT RS verkar inte få alls samma prestanda som Taycan Turbo S (kanske inte så konstigt med tanke på VWs segmentering). Troligtvis dröjer det inte heller länge efter E-Tron GT RS finns att köpa innan Model S Plaid kommer med prestanda som varken E-Tron eller Taycan kan rubba (åtminstone rakt fram, men troligen inte heller på bana).
Det kommer dock bli spännande att se hur Porsche svarar om Plaid blir en sån dräpare som det verkar på pappret!
Jag hade inte köpt varken GT RS eller Taycan Turbo S utan nöjt mig med vanliga GT då jag värderar design före extremprestanda, S Plaid lockar öht inte om den inte har en modernare design än gamla S.
OK. Model S förstår jag att man köper som en "vanlig" bil, men Taycan och GT är för mig sportbilar, där tycker jag prestanda är helt centralt, men alla tycker vi olika.
Jag tror vi får en refresh redan innan månaden är slut på Model S. Förväntar mig sedan att Plaid blir en sportigare version av densamma. Jag hoppas verkligen att Tesla nu tar steget och vågar bygga "aggressivare" versioner av sina bilar. Idag är det ju knappt någon skillnad utseendemässigt med Performance mot standardmodellerna.
Re: Prissänkning snart?
Postat: 18 jan 2021 19:44
av MWall
Plaid har prestanda som en hyperbil men Taycan/E-Tron GT är "bara" supersportbilar. Tycker inte det går att jämföra. Dessutom får man plats med både barn och hund i en Model S.
Re: Prissänkning snart?
Postat: 18 jan 2021 20:04
av Legato
MWall skrev:Plaid har prestanda som en hyperbil men Taycan/E-Tron GT är "bara" supersportbilar. Tycker inte det går att jämföra. Dessutom får man plats med både barn och hund i en Model S.
Plaid är avsevärt billigare än Taycan Turbo S. Att den dessutom har lastutrymmen gör knappast saken sämre...
Re: Prissänkning snart?
Postat: 18 jan 2021 20:19
av Bjelke
Legato skrev:holden skrev:Legato skrev:holden skrev:Audi e-tron GT är ju en designfullträff, borde devalvera Taycan och Tesla S kan man tycka. Klart snyggaste elbilen, synd den inte är en Tesla

Håller med om utseendet, men tror inte den kommer devalvera varken Taycan eller S.
E-Tron GT RS verkar inte få alls samma prestanda som Taycan Turbo S (kanske inte så konstigt med tanke på VWs segmentering). Troligtvis dröjer det inte heller länge efter E-Tron GT RS finns att köpa innan Model S Plaid kommer med prestanda som varken E-Tron eller Taycan kan rubba (åtminstone rakt fram, men troligen inte heller på bana).
Det kommer dock bli spännande att se hur Porsche svarar om Plaid blir en sån dräpare som det verkar på pappret!
Jag hade inte köpt varken GT RS eller Taycan Turbo S utan nöjt mig med vanliga GT då jag värderar design före extremprestanda, S Plaid lockar öht inte om den inte har en modernare design än gamla S.
OK. Model S förstår jag att man köper som en "vanlig" bil, men Taycan och GT är för mig sportbilar, där tycker jag prestanda är helt centralt, men alla tycker vi olika.
Jag tror vi får en refresh redan innan månaden är slut på Model S. Förväntar mig sedan att Plaid blir en sportigare version av densamma. Jag hoppas verkligen att Tesla nu tar steget och vågar bygga "aggressivare" versioner av sina bilar. Idag är det ju knappt någon skillnad utseendemässigt med Performance mot standardmodellerna.
Håller med men med tillägget roadstern...

Re: Prissänkning snart?
Postat: 18 jan 2021 20:51
av T-PWR
Jag hoppas på en prissänkning innan kvartalsslutet, blir lagom att beställa en då.
Re: Prissänkning snart?
Postat: 18 jan 2021 21:00
av holden
T-PWR skrev:Jag hoppas på en prissänkning innan kvartalsslutet, blir lagom att beställa en då.
Jag med, blir en trea till då.
Re: Prissänkning snart?
Postat: 18 jan 2021 21:13
av iAkita
BrooklynS skrev:Tesla Y LR kostar 730.000, fullutrustad förutom FSD. Skall man då jämföra med en tvåhjulsdriven och naken ID4?
En fyrhjulsdriven ID4 kommer alla gånger att nosa på 700' den med och då är prestanda, funktion och tillgången på Supercharger en nobrainer för de 30' som det kanske kan bli i priskillnad.
Nej, några 700 kkr kommer inte en ID4 med fyrhjulsdrift kosta. Det är bara att titta på USA. Fyrhjulsdrift är ett tillval för 3680$. Den billigaste tvåhjulsdrivna kostar 40 000$, och den billigaste fyrhjulsdrivna ca 43 700$. Utifrån det kan man tänka sig att fyrhjulsdrift kommer kosta ca 50 000 kr extra i Sverige, vilket innebär att listpriset på ID4 med fyrhjulsdrift kommer starta på under 550 kkr, före eventuella rabatter.
Re: Prissänkning snart?
Postat: 18 jan 2021 23:31
av Frippanecci
Legato skrev:MWall skrev:Plaid har prestanda som en hyperbil men Taycan/E-Tron GT är "bara" supersportbilar. Tycker inte det går att jämföra. Dessutom får man plats med både barn och hund i en Model S.
Plaid är avsevärt billigare än Taycan Turbo S. Att den dessutom har lastutrymmen gör knappast saken sämre...
Tror Plaid kommer som en ny MS, en roadster i familjeförpackning.

Re: Prissänkning snart?
Postat: 19 jan 2021 07:20
av billyohgren
T-PWR skrev:Jag hoppas på en prissänkning innan kvartalsslutet, blir lagom att beställa en då.
Jag har tänkt samma. Har du något ”belägg” för varför du tror det skulle bli en sänkning just då?

eller väntar du in höjd bonus?
Re: Prissänkning snart?
Postat: 19 jan 2021 08:58
av kenjon
Svensk avundsjuka! Bara för att någon annan får det bättre skulle du må dåligt

Varför skulle livet vara bättre om någon annan inte fick det bättre? (Jag förstår känslan men inte logiken)