Re: Beställt en ny S/X före 27/1 (LR eller P)? Det här gälle
Postat: 29 jan 2021 00:30
Är det någon på forumet som fortfarande fått bekräftat Mars som leveransdatum på inneliggande beställning?
https://teslaclubsweden.se/forum/
September gäller för alla (som jag skrev i ursprungsposten), men ju tidigare man beställt desto större chans att få i juni/juli nån gång om de lyckas leverera snabbare. Mars är däremot omöjligt eftersom de levererar till USA först under msrs/april.A76 skrev:Är det någon på forumet som fortfarande fått bekräftat Mars som leveransdatum på inneliggande beställning?
Det blir ju en Plaid+ med samma pris? Är iaf vad jag utgår ifrån Tror inte det är en slump att prestandan och priset är identiskt.SR-71-BlackBird skrev:Min Plaid som jag beställde i september ligger kvar i mitt konto. Inga förändringar vad gäller pris. Ännu.
Funderade faktiskt på precis samma sak. Tesla säger att det är en ny bil, men benämning på bilen är exakt detsamma, så inget i avtalet anger något som jag anser vara fog för deras agerande.artscho skrev:Jag fattar faktiskt inte riktigt vad i avtalet som säger att priset kan gå upp. Jag hittar en paragraf som gäller plaid och ett stycke om att nya priser kan gälla om jag som kund ändrar min order. Det står även att skatter och avgifter gäller för tillfället vid leverans
Redan andra meningen i avtalet skulle jag säga räcker från deras sida:artscho skrev:Jag fattar faktiskt inte riktigt vad i avtalet som säger att priset kan gå upp. Jag hittar en paragraf som gäller plaid och ett stycke om att nya priser kan gälla om jag som kund ändrar min order. Det står även att skatter och avgifter gäller för tillfället vid leverans
Håller inte med att det räcker, jag som beställare har inte ändrat konfiguration. Bilmodellen heter också exakt detsamma som tidigare. Deras stycke inleds med att om beställaren ändrar konfigurationen så kan priset ändras. Det är verkligen inte glasklart att de har rätt att ändra pris baserat på deras ändringar av vad som finns tillgängligt. Det är dock tydligt att om det finns nya val som blir tillgängliga, att de då inte säkert ingår.Legato skrev:Redan andra meningen i avtalet skulle jag säga räcker från deras sida:artscho skrev:Jag fattar faktiskt inte riktigt vad i avtalet som säger att priset kan gå upp. Jag hittar en paragraf som gäller plaid och ett stycke om att nya priser kan gälla om jag som kund ändrar min order. Det står även att skatter och avgifter gäller för tillfället vid leverans
"Slutprisinformation: Du får tillgång till Slutprisinformation när leveransdagen närmar sig. Slutprisinformationen innehåller det fastställda slutpriset
baserat på den slutliga Fordonsspecifikationen, inklusive skatter och offentliga eller statliga avgifter."
Men även flera andra punkter, tex:
"Ditt Fordon är prissatt och konfigurerat baserat på de funktioner och alternativ som är tillgängliga vid beställningstillfället. Alternativ, funktioner eller hårdvara som
lanseras efter att du gjort din beställning kanske inte ingår i eller finns tillgängligt för ditt Fordon."
"...kommer vi kontakta dig för att färdigställa konfigurationen av ditt Fordon. Vi kommer då skicka Fordonets konfiguration och slutliga prislista till dig,"
Vilken konfiguration är det som heter exakt samma? Det är det väl ingen som gör?A76 skrev:Håller inte med att det räcker, jag som beställare har inte ändrat konfiguration. Bilmodellen heter också exakt detsamma som tidigare. Deras stycke inleds med att om beställaren ändrar konfigurationen så kan priset ändras. Det är verkligen inte glasklart att de har rätt att ändra pris baserat på deras ändringar av vad som finns tillgängligt. Det är dock tydligt att om det finns nya val som blir tillgängliga, att de då inte säkert ingår.
Jag kan inte dra detta till ARN eftersom jag inte beställt som privatperson, så det skullevara mycket intressant om någon forummedlem som beställt som privatperson skulle våga skicka in ett ärende.
Tror du missar något helt centralt här.A76 skrev:Håller inte med att det räcker, jag som beställare har inte ändrat konfiguration. Bilmodellen heter också exakt detsamma som tidigare. Deras stycke inleds med att om beställaren ändrar konfigurationen så kan priset ändras. Det är verkligen inte glasklart att de har rätt att ändra pris baserat på deras ändringar av vad som finns tillgängligt. Det är dock tydligt att om det finns nya val som blir tillgängliga, att de då inte säkert ingår.Legato skrev:Redan andra meningen i avtalet skulle jag säga räcker från deras sida:artscho skrev:Jag fattar faktiskt inte riktigt vad i avtalet som säger att priset kan gå upp. Jag hittar en paragraf som gäller plaid och ett stycke om att nya priser kan gälla om jag som kund ändrar min order. Det står även att skatter och avgifter gäller för tillfället vid leverans
"Slutprisinformation: Du får tillgång till Slutprisinformation när leveransdagen närmar sig. Slutprisinformationen innehåller det fastställda slutpriset
baserat på den slutliga Fordonsspecifikationen, inklusive skatter och offentliga eller statliga avgifter."
Men även flera andra punkter, tex:
"Ditt Fordon är prissatt och konfigurerat baserat på de funktioner och alternativ som är tillgängliga vid beställningstillfället. Alternativ, funktioner eller hårdvara som
lanseras efter att du gjort din beställning kanske inte ingår i eller finns tillgängligt för ditt Fordon."
"...kommer vi kontakta dig för att färdigställa konfigurationen av ditt Fordon. Vi kommer då skicka Fordonets konfiguration och slutliga prislista till dig,"
Jag kan inte dra detta till ARN eftersom jag inte beställt som privatperson, så det skullevara mycket intressant om någon forummedlem som beställt som privatperson skulle våga skicka in ett ärende.
Nej, mitt beställningsavtal från innan säger klart och tydligt att modellen heter "Model S Long Range Plus" vilket var vad som stod på deras hemsida också. Nu har jag inte beställt en efter så jag kan se vad den heter på beställningsvatalet men på hemsidan heter den iaf "Model S Long Range" så det är en annan konfiguration.A76 skrev:”Konfigurationen” heter Model S Long Range, den hette så innan uppdateringen, den heter så nu. Samma färgnamn, samma benämning på den svarta inredningen. Dvs i allt väsentligt samma benämningar. Hade de lagt ner MS, fine, men så är det ju inte.
Well, I stand corrected..OfarligTesla skrev:Nej, mitt beställningsavtal från innan säger klart och tydligt att modellen heter "Model S Long Range Plus" vilket var vad som stod på deras hemsida också. Nu har jag inte beställt en efter så jag kan se vad den heter på beställningsvatalet men på hemsidan heter den iaf "Model S Long Range" så det är en annan konfiguration.A76 skrev:”Konfigurationen” heter Model S Long Range, den hette så innan uppdateringen, den heter så nu. Samma färgnamn, samma benämning på den svarta inredningen. Dvs i allt väsentligt samma benämningar. Hade de lagt ner MS, fine, men så är det ju inte.
Ska jag vara ärlig tycker jag inte det är speciellt dåligt utan tvärtom rätt schysst gjort av dem. Bilen uppdateras och extremt mycket mervärde från den konfiguration som låg innan läggs till, priset som tidigare sänkts i omgångar ökas något. För att erbjuda lite extra till de som har en order öppen ger de 20k rabatt på det nya priset, många av ordrarna las endast för att de ville stå först i kön och försöka skydda sig mot prishöjningar så dessa hade ingen som helst tanke på att köpa den äldre modellen som nu utgått.A76 skrev:Well, I stand corrected..
Det stämmer , pluset är borta. Och det är ju uppenbart gjort av denna anledning. Det är dock en mycket marginell förändring av modellnamnet, så min uppfattning är inte förändrad. Anser att detta beteende är både svinaktigt och kundfientligt. Just nu är det enda som gör att jag överväger att hålla fast vid beställningen SuC..
Hade det funnits något annat alternativ så hade jag definitivt gjort min del i att motverka detta monopolist-beteende..
Jag är i precis samma situation. Fick samtalet igår och blev uppriktigt sagt förbannad.Engen skrev:Njaa, lite sur blir jag nog.OfarligTesla skrev:Najs! Inget att vara sur över alltså, 30k gör typ ingen skillnad i slutändan när vi pratar faktisk kostnad. Hoppas man kan få en Q2 bara!
Jag har ett pris på 901' för den jag beställde i höstas.
Samma spec kostar idag 1007'
1007' -20' blir 86' extra att betala.
Klart tveksam till att säga "Ja tack" när dom ringer...
OfarligTesla skrev:Ska jag vara ärlig tycker jag inte det är speciellt dåligt utan tvärtom rätt schysst gjort av dem. Bilen uppdateras och extremt mycket mervärde från den konfiguration som låg innan läggs till, priset som tidigare sänkts i omgångar ökas något. För att erbjuda lite extra till de som har en order öppen ger de 20k rabatt på det nya priset, många av ordrarna las endast för att de ville stå först i kön och försöka skydda sig mot prishöjningar så dessa hade ingen som helst tanke på att köpa den äldre modellen som nu utgått.A76 skrev:Well, I stand corrected..
Det stämmer , pluset är borta. Och det är ju uppenbart gjort av denna anledning. Det är dock en mycket marginell förändring av modellnamnet, så min uppfattning är inte förändrad. Anser att detta beteende är både svinaktigt och kundfientligt. Just nu är det enda som gör att jag överväger att hålla fast vid beställningen SuC..
Hade det funnits något annat alternativ så hade jag definitivt gjort min del i att motverka detta monopolist-beteende..
Jag tycker det är schysst att ge något istället för att bara säga att man får inget (som de förmodligen kan göra rent juridiskt). De flesta som beställt senaste tiden bör ju velat ha den nya ändå då man bör ha varit medveten om sannolikheten för att något nytt skulle komma, då visste man från början att man inte skulle få det som stod på hemsidan.backe skrev:
Är det schysst att den bil man beställt inte blir levererad?
Jag skulle tycka att det var ok om alternativet att välja den som man beställde gick att få men nu finns inte detta och då tycker jag att man borde få jämförbar bil till samma pris.
OfarligTesla skrev:Jag tycker det är schysst att ge något istället för att bara säga att man får inget (som de förmodligen kan göra rent juridiskt). De flesta som beställt senaste tiden bör ju velat ha den nya ändå då man bör ha varit medveten om sannolikheten för att något nytt skulle komma, då visste man från början att man inte skulle få det som stod på hemsidan.backe skrev:
Är det schysst att den bil man beställt inte blir levererad?
Jag skulle tycka att det var ok om alternativet att välja den som man beställde gick att få men nu finns inte detta och då tycker jag att man borde få jämförbar bil till samma pris.
Jag beställde för 901.000kr och hade ingen aning om att det skulle komma en ny bil. Jag vill fortfarande ha en pre-facelift MS LR men det finns inga säger Tesla.OfarligTesla skrev:Jag tycker det är schysst att ge något istället för att bara säga att man får inget (som de förmodligen kan göra rent juridiskt). De flesta som beställt senaste tiden bör ju velat ha den nya ändå då man bör ha varit medveten om sannolikheten för att något nytt skulle komma, då visste man från början att man inte skulle få det som stod på hemsidan.backe skrev:
Är det schysst att den bil man beställt inte blir levererad?
Jag skulle tycka att det var ok om alternativet att välja den som man beställde gick att få men nu finns inte detta och då tycker jag att man borde få jämförbar bil till samma pris.
@Ahlstrand: Kan du tänka dig att skicka in det till ARN? Antar att du beställt privat?Ahlstrand skrev:Jag beställde för 901.000kr och hade ingen aning om att det skulle komma en ny bil. Jag vill fortfarande ha en pre-facelift MS LR men det finns inga säger Tesla.OfarligTesla skrev:Jag tycker det är schysst att ge något istället för att bara säga att man får inget (som de förmodligen kan göra rent juridiskt). De flesta som beställt senaste tiden bör ju velat ha den nya ändå då man bör ha varit medveten om sannolikheten för att något nytt skulle komma, då visste man från början att man inte skulle få det som stod på hemsidan.backe skrev:
Är det schysst att den bil man beställt inte blir levererad?
Jag skulle tycka att det var ok om alternativet att välja den som man beställde gick att få men nu finns inte detta och då tycker jag att man borde få jämförbar bil till samma pris.
Ur mitt perspektiv som relativt principfast förstagångsköpare är Teslas agerande fullt tillräckligt för att jag ska bojkotta märket "for life".
Jag har varken vant mig vid den låga kvalitén eller låga milkostnaderna, så jag kan ledigt vänta på en Nio istället och låta andra sponsra Musks upptåg.
Men nu förstår jag lite mer Teslas dilemma ur prissynpunkt. Är dock väldigt få som reagerar på prisdumpningen 901k och prishöjningen till 952k vilket gör att tidningarna nu skriver att prishöjningen "bara" var 48k. Men de som ansvarar för prissättningen visste ju precis vad som var på gång.
Ja det låter ju trist, kom det så få bilar i Q4 att det inte ens räckte till de som beställde fram till början av november eller när de nu höjde priset?Ahlstrand skrev:Jag beställde för 901.000kr och hade ingen aning om att det skulle komma en ny bil. Jag vill fortfarande ha en pre-facelift MS LR men det finns inga säger Tesla.
Ur mitt perspektiv som relativt principfast förstagångsköpare är Teslas agerande fullt tillräckligt för att jag ska bojkotta märket "for life".
Jag har varken vant mig vid den låga kvalitén eller låga milkostnaderna, så jag kan ledigt vänta på en Nio istället och låta andra sponsra Musks upptåg.
Men nu förstår jag lite mer Teslas dilemma ur prissynpunkt. Är dock väldigt få som reagerar på prisdumpningen 901k och prishöjningen till 952k vilket gör att tidningarna nu skriver att prishöjningen "bara" var 48k. Men de som ansvarar för prissättningen visste ju precis vad som var på gång.
Tycker iaf jag är jättebra att de gör, då kan jag som jag gjorde nu lägga en bokning i förväg att ha ifall det uppdateras, nu fick jag ju dessutom 20k off för att göra det.backe skrev:Man bör väl inte ta upp beställningar om man vet att man inte kommer kunna leverera produkten även om man rent juridiskt kan göra det.
Det kan skada kunden ekonomiskt(då man kanske missar andra erbjudanden) och om man gör detta medvetet så är det ett bedrägligt beteende.
För den här typen av situationer är hyfsat sällsynta och det är ganska få som faktiskt känner sig drabbade på riktigt. Många (då inte du) lade ju beställning på spekulation för att tjäna mellanskillnaden (och ev. Få bättre köplats) - och de lyckades ju (men bara 20ksek). Förstår att det är surt för dig dock som uppenbarligen var helt ovetande om att en större uppdatering var på gång. Men problemet är ju egentligen att de tog in ordrar som de aldrig avsåg uppfylla, det är ju rätt sunkigt.Ahlstrand skrev:Jag är i precis samma situation. Fick samtalet igår och blev uppriktigt sagt förbannad.Engen skrev:Njaa, lite sur blir jag nog.OfarligTesla skrev:Najs! Inget att vara sur över alltså, 30k gör typ ingen skillnad i slutändan när vi pratar faktisk kostnad. Hoppas man kan få en Q2 bara!
Jag har ett pris på 901' för den jag beställde i höstas.
Samma spec kostar idag 1007'
1007' -20' blir 86' extra att betala.
Klart tveksam till att säga "Ja tack" när dom ringer...
Tesla har med detta pinsamt dåliga resonemang tagit min tid och även gjort att andra bilar blir dyrare.
För om jag beställer en BMW, Audi eller Mercedes-hybrid nu så riskerar den att levereras efter halvårsskiftet och få 25% högre förmånsvärde.
Jag förstår inte hur köparna respekterar Teslas agerande och fortfarande kan tänka sig att köpa bilar från Tesla framgent.
Legato skrev:* Tyvärr får man inte köpa bilen till det pris man reserverat för.
* Väljer man att "uppgradera" till ny konfiguration så blir det det nya priset men med ett prisavdrag på 20.000:-
* Man har en månad på sig att ta beslut.
* Tackar man nej till uppgradering inom en månad får man tillbaka sina 1000:-.
* Tackar man ja till uppgradering så "offrar" man sedan sina 1000:- om man inte går vidare i senare skede.
* Leveranser preliminärt i september, men chans finns att det blir tidigare för oss som redan bokat.
Sätter emot.termosen skrev:Sätter en tusing att de sänker priserna i Q2, efterfrågan inte tillräckligt stor, tror folk förväntat sig mer.