Sida 2 av 2

Re: 21 tums Fälgar till ID 4

Postat: 22 maj 2021 15:21
av R_Edvinsson
martinot skrev:
Dexter skrev:
taliz skrev:
18" på Model 3 är ju faktiskt samma däckprofil som 21" på ID4.
235/45.
Så... martinot är en "tönt" som kör på "stora onödiga sportdäck"? :lol:

Att montera 19" på en ID4 vore alltså som att montera 16" på en Model 3....
Ha ha reta nu inte upp "martinot" :lol:
Det är OK. :)

Jag är van att provocera/utmana andra trender och konventionella åsikter (om jag tex. tycker trender som SUV och energislösande onödigt stora hjul är generellt dåliga) lite med glimten i ögat, så inga problem med samma sak åt andra hållet. :D

Sedan avsåg jag storleken på hjulen/fälgen (som tråden handlar om), och inte främst däcken.
Storleken på fälgarna följer storleken på bilen och den rullomkrets tillverkaren önskar.

Så att kalla identiska däcksdimensioner för olika saker är ju lite fånigt då just dimensionen på däcken är det som avgör om det är ”sportbil” eller ballongdäck, inte fälgarna.

Re: 21 tums Fälgar till ID 4

Postat: 22 maj 2021 15:53
av Hoppsan_84
Hade två olika bilar att välja på när jag köpte min ID4. En med 21” och så den jag köpte med 20”

Jag hänger inte med på är hur storleken på fälgarna kan påverka förbrukningen.

Rullomkrets/bredd kan jag köpa har påverkan men att mängden gummi mellan fälg och väg skulle inverka nämnvärt ser jag inte lika tydligt.

Re: 21 tums Fälgar till ID 4

Postat: 22 maj 2021 16:41
av taliz
Hoppsan_84 skrev:
Hade två olika bilar att välja på när jag köpte min ID4. En med 21” och så den jag köpte med 20”

Jag hänger inte med på är hur storleken på fälgarna kan påverka förbrukningen.

Rullomkrets/bredd kan jag köpa har påverkan men att mängden gummi mellan fälg och väg skulle inverka nämnvärt ser jag inte lika tydligt.
Handlar mycket om att få en så slät sida som möjligt.
Lägre vikt hjälper också lite.

Re: 21 tums Fälgar till ID 4

Postat: 22 maj 2021 20:47
av martinot
R_Edvinsson skrev:
martinot skrev:
Dexter skrev:
taliz skrev:
18" på Model 3 är ju faktiskt samma däckprofil som 21" på ID4.
235/45.
Så... martinot är en "tönt" som kör på "stora onödiga sportdäck"? :lol:

Att montera 19" på en ID4 vore alltså som att montera 16" på en Model 3....
Ha ha reta nu inte upp "martinot" :lol:
Det är OK. :)

Jag är van att provocera/utmana andra trender och konventionella åsikter (om jag tex. tycker trender som SUV och energislösande onödigt stora hjul är generellt dåliga) lite med glimten i ögat, så inga problem med samma sak åt andra hållet. :D

Sedan avsåg jag storleken på hjulen/fälgen (som tråden handlar om), och inte främst däcken.
Storleken på fälgarna följer storleken på bilen och den rullomkrets tillverkaren önskar.

Så att kalla identiska däcksdimensioner för olika saker är ju lite fånigt då just dimensionen på däcken är det som avgör om det är ”sportbil” eller ballongdäck, inte fälgarna.
Det som påverkar energikonsumtionen mest är aerodynamiken. Större fälgar (allt annat lika i hur fälgarna ser ut och är konstruerade) leder till sämre aerodynamik med mer turbulens och högre luftmotstånd. Det i sin tur leder till högre energiförbrukning (och därmed även kortare räckvidd).

Däcken som redan är släta på sidorna har inte så stor påverkan på den ekvationen gällande turbulensen och luftmotståndet om de är lite större eller mindre (en viss mindre koppling finns till vikten som Taliz mycket riktigt nämner, men den är relativt turbulensen runt fälgarna inte alls lika avgörande och kan normalt bortses från i sammanhanget).