Sida 2 av 2

Re: Regenerativ bromsning.

Postat: 19 jul 2021 18:07
av martinot
Gustafsson skrev:
Designen är genomtänkt. Jag tyckte det var ovant att gå från prius plugin för 6 år sedan just pga att bromsen inte aktiverar regen på Teslan, men nu skulle jag tycka det vore direkt dumt att lägga regen på bromspedalen, det är otroligt mycket smidigare att bara använda en pedal till 90% av bromsbehovet. Min är ju en pre-raven och kan inte stanna helt med regen, så lite broms måste jag använda trots allt.
Jag inser att man kan tycka och vara van vid olika. Men även jag föredrar att regen endast är regen på accelerator/redardationspedalen. Då vet jag att bromspedalen alltid är just endast broms (och inte regen). Då behövs inga siffror eller mätare att bevaka (även om också Tesla har en grafisk regenstapel). Redan fötterna "vet" vad som är regen eller ren mekanisk broms. Perfekt (tycker jag).

Re: Regenerativ bromsning.

Postat: 19 jul 2021 18:09
av martinot
Leo skrev:
Skulle säga att alla elbilar har regen via gaspedalen och vissa ÄVEN via bromspedalen och/eller rattpaddlar. Känner inte till någon som ENBART kan göra det via bromspedalen.
Taycan. Den bara frirullar när man släpper acceleratorpedalen. Regen med bromspedalen.

Kan leva med det, men föredrar Tesla där broms endast är mekanisk broms. Kan styra min regen att vara maximal då på Tesla. Kör jag inte "sportigt" så använder jag normalt aldrig mekanisk broms. Perfekt för "vardagskörning".

Re: Regenerativ bromsning.

Postat: 19 jul 2021 18:22
av Leo
Nja, tror det är valbart som på alla laddbara bilar inom VW-koncernen. Så här står det i instruktionsboken på Taycan vid en snabb Googling.
028BAC7B-EBF8-447E-8732-A02A7A05D94C.png
6DAC8F60-FDE3-41F5-B163-99AB14B1274C.png