Sida 2 av 2

Re: Dåligt med destinationsladdare på svenska orter

Postat: 20 maj 2022 14:19
av IcePic
mikebike skrev:
Samma i Solna. Det är ju kommunen som äger gatorna och tar betalt för parkering. Då är det naturligt att kommunen sätter upp laddstolpar i gatumiljö och tar betalt för elen (också).
Solnas 11kW-stolpar är ju Park+Charge, via samarbete på nåt vis med JCDecaux. Så en eller två nivåer mellan elen och kommunen där. 8-(

Re: Dåligt med destinationsladdare på svenska orter

Postat: 20 maj 2022 15:45
av mikebike
IcePic skrev:
mikebike skrev:
Samma i Solna. Det är ju kommunen som äger gatorna och tar betalt för parkering. Då är det naturligt att kommunen sätter upp laddstolpar i gatumiljö och tar betalt för elen (också).
Solnas 11kW-stolpar är ju Park+Charge, via samarbete på nåt vis med JCDecaux. Så en eller två nivåer mellan elen och kommunen där. 8-(
Det är Virta som driver stolparna, men det är initierat av kommunen och man måste betala parkeringsavgift till kommunen.
Lyckligtvis funkar det att betala med OKQ8's app, Virtas system är katastrof.

Det största problemet just nu är att platserna ofta är upptagna av bilar som inte laddar. Även i det fallet är det kommunen som skyltar och bötfäller.

Re: Dåligt med destinationsladdare på svenska orter

Postat: 22 maj 2022 23:20
av Frisk
Jag var i Härnösand i höstas, första längre resa med elbilen, riktigt gott om laddmöjligheter tyckte jag, dock vad jag då inte reflekterade över var ju att elen på destinationsladdarna var dyrare än vad superchargern på vägen var, det känns inte helt rimligt. Bra på så vis att man vid behov gärna vill kunna ladda på natten och lämna med fullt batteri, inte så hård beläggning på laddarna som fanns, men lite under snabbladdning bodde det ju kunna vara.
Bra utbyggt på köpcentrumen också, har dock för mig det var max 45 min, tog lite snabbt fika för att hålla barnen på humör och snabbhandlade typ 3 varor, det var i princip vad som gick på den tiden. Är man själv är det ju inga större problem men med barn och kanske ett blöjbyte mitt i storhandlingen får man ju lämna vagnen, lasta in barnet i bilen parkera om och återta inköp och betalning...

Bra destinationsladdare underlättar ju resandet enormt, då slipper jag ladda på vägen för de absolut flesta resor, men finns det inte ställer det ju till problem och belastar snabbladdare för resor där det egentligen inte behövts.

Var på Kolmården för några veckor sen, när jag nådde fram var det förstås fullt och alternativet var egentligen en ganska lång omväg och stopp bara för att ladda. Nu var jag där två dagar, bodde nära, och hade möjlighet att få plats dag två och således åka raka vägen hem annat än tänka på mat och bensträckare, ett laddstopp på vägen då hade gjort resan till en mardröm, sista halvtimmen var tuff redan som den var. Bra om det blir lite fart på destinationsladdarna nu! Gärna får de få lite mer spridning också, nu är de ju ofta lite "vip-platser" precis vid ingången, av vad jag antar infrastruktur-skäl, men då nyttjas de nog också extra gärna även av de som inte direkt behöver.

Re: Dåligt med destinationsladdare på svenska orter

Postat: 26 maj 2022 08:29
av jonasl
Härnösand är märkligt dyrt att ladda i. Tipset är att ladda utanför Coop där 50kW kostar samma som 11kW på alla andra ställen. EasyPark har kompakt monopol på destinationsladdning.

Vi brukar vara ute vid lotsstugan utan egen laddning.

Re: Dåligt med destinationsladdare på svenska orter

Postat: 26 maj 2022 11:28
av Fredrik j
Mats79 skrev:
Och då har Stockholm ändå knappt börjat. Till 2030 ska ju A L L A parkeringsplatser på stadens gatumark ha laddmöjlighet. Det är om något en ambitiös plan det.
Det där kommer man ju lösa genom att ta bort parkeringsplatser och återigen förvånat ifrågasätta varför det finns bilar när man kan åka kollektivt.

Re: Dåligt med destinationsladdare på svenska orter

Postat: 26 maj 2022 11:39
av LarsL
Fredrik j skrev:
Mats79 skrev:
Och då har Stockholm ändå knappt börjat. Till 2030 ska ju A L L A parkeringsplatser på stadens gatumark ha laddmöjlighet. Det är om något en ambitiös plan det.
Det där kommer man ju lösa genom att ta bort parkeringsplatser och återigen förvånat ifrågasätta varför det finns bilar när man kan åka kollektivt.
Och sedan frågar sig varför centrum är fyllt med ungdomar från förorterna och att medelklassen flyr ut till köpcentrumen, se Nordstan.

Re: Dåligt med destinationsladdare på svenska orter

Postat: 26 maj 2022 11:40
av Fredrik j
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Mats79 skrev:
Och då har Stockholm ändå knappt börjat. Till 2030 ska ju A L L A parkeringsplatser på stadens gatumark ha laddmöjlighet. Det är om något en ambitiös plan det.
Det där kommer man ju lösa genom att ta bort parkeringsplatser och återigen förvånat ifrågasätta varför det finns bilar när man kan åka kollektivt.
Och sedan frågar sig varför centrum är fyllt med ungdomar från förorterna och att medelklassen flyr ut till köpcentrumen, se Nordstan.
Nej, det kommer man nog inte fråga sig.

Re: Dåligt med destinationsladdare på svenska orter

Postat: 26 maj 2022 11:42
av LarsL
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Mats79 skrev:
Och då har Stockholm ändå knappt börjat. Till 2030 ska ju A L L A parkeringsplatser på stadens gatumark ha laddmöjlighet. Det är om något en ambitiös plan det.
Det där kommer man ju lösa genom att ta bort parkeringsplatser och återigen förvånat ifrågasätta varför det finns bilar när man kan åka kollektivt.
Och sedan frågar sig varför centrum är fyllt med ungdomar från förorterna och att medelklassen flyr ut till köpcentrumen, se Nordstan.
Nej, det kommer man nog inte fråga sig.
Du menar att det var en medveten taktik att göra om Nordstan till fritidsgård för utsatta grupper?

Re: Dåligt med destinationsladdare på svenska orter

Postat: 26 maj 2022 11:56
av Fredrik j
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Mats79 skrev:
Och då har Stockholm ändå knappt börjat. Till 2030 ska ju A L L A parkeringsplatser på stadens gatumark ha laddmöjlighet. Det är om något en ambitiös plan det.
Det där kommer man ju lösa genom att ta bort parkeringsplatser och återigen förvånat ifrågasätta varför det finns bilar när man kan åka kollektivt.
Och sedan frågar sig varför centrum är fyllt med ungdomar från förorterna och att medelklassen flyr ut till köpcentrumen, se Nordstan.
Nej, det kommer man nog inte fråga sig.
Du menar att det var en medveten taktik att göra om Nordstan till fritidsgård för utsatta grupper?
Jag tror man skiter i det. Det viktigaste är att vi inte kör bil. Det överspelar allt annat.