Sida 2 av 2

Re: Hur långt kommer man på normal svensk motorväg?

Postat: 07 jun 2014 11:09
av Bod
G F skrev:
En hel del OT om laddning här fast det är förstås oundvikligt att halka in på. men för att ta upp tråden:
Har precis denna vecka gjort 2st tur och retur tripper från Halmstad till Kastrup (tågstrejken).
Enligt Google mapps är det exakt 342km fram och tillbaka. I princip 110 kmh motorväg hela sträckan med undantag for 30 km med 120 kmh. Körde med farthållaren exakt på fart begränsningen, ingen AC (nattetid) bitvis regn.
När jag laddade innan till 100% fick jag 405 km (verkliga km på en S85a), och när jag var tillbaka i garaget och kopplade in laddaren fans det 8 km kvar.

Alltså kommer man sommartid ca 35 mil på motorväg med ett 85kwh batteri :!:
Tackar!
Då har jag ett närmevärde. :)

Re: Hur långt kommer man på normal svensk motorväg?

Postat: 07 jun 2014 16:21
av G F
matbl skrev:
G F skrev:
En hel del OT om laddning här fast det är förstås oundvikligt att halka in på. men för att ta upp tråden:
Har precis denna vecka gjort 2st tur och retur tripper från Halmstad till Kastrup (tågstrejken).
Enligt Google mapps är det exakt 342km fram och tillbaka. I princip 110 kmh motorväg hela sträckan med undantag for 30 km med 120 kmh. Körde med farthållaren exakt på fart begränsningen, ingen AC (nattetid) bitvis regn.
När jag laddade innan till 100% fick jag 405 km (verkliga km på en S85a), och när jag var tillbaka i garaget och kopplade in laddaren fans det 8 km kvar.

Alltså kommer man sommartid ca 35 mil på motorväg med ett 85kwh batteri :!:
Utan ac ja...
Däckstorlek?
Standard 19" ingen snålkörning inte aktiverat range mode osv. Ska man sedan ha kvar bilen mer än 3år som jag ska så får man räkna med en 10-15% försämring av batterierna alltså kommer inte denna runda att vara möjlig om några år utan att ladda på någon av mängder med snabbladdare som kommer att finnas när vi kommer dit hän. 8-)

Re: Hur långt kommer man på normal svensk motorväg?

Postat: 07 jun 2014 17:20
av Superbar
G F skrev:
Ska man sedan ha kvar bilen mer än 3år som jag ska så får man räkna med en 10-15% försämring av batterierna alltså kommer inte denna runda att vara möjlig om några år utan att ladda på någon av mängder med snabbladdare som kommer att finnas när vi kommer dit hän. 8-)
10-15% efter 3år?!? Hur många mil kör du om året egentligen?

Artikel av Tibor Blomhäll om hur fort batteriet slits.

Re: Hur långt kommer man på normal svensk motorväg?

Postat: 07 jun 2014 21:05
av G F
Superbar skrev:
G F skrev:
Ska man sedan ha kvar bilen mer än 3år som jag ska så får man räkna med en 10-15% försämring av batterierna alltså kommer inte denna runda att vara möjlig om några år utan att ladda på någon av mängder med snabbladdare som kommer att finnas när vi kommer dit hän. 8-)
10-15% efter 3år?!? Hur många mil kör du om året egentligen?

Artikel av Tibor Blomhäll om hur fort batteriet slits.
Jag menade att många har den bara på tre års leasing, och tänker inte behålla den efter det. Inom den tiden kommer man knappast att märka någon försämring. Skälv har jag alltid haft mina bilar 10år eller mer för Teslan ser jag ingen sådan övre gräns för hur länge jag kan ha kvar den. Och tänker man sej att ha kvar den riktigt länge får man räkna minst 10-20% i tapp, oavsett om man bara rullar ett par tusen mil om året.

Re: Hur långt kommer man på normal svensk motorväg?

Postat: 07 jun 2014 21:52
av Superbar
G F skrev:
Jag menade att många har den bara på tre års leasing, och tänker inte behålla den efter det. Inom den tiden kommer man knappast att märka någon försämring. Skälv har jag alltid haft mina bilar 10år eller mer för Teslan ser jag ingen sådan övre gräns för hur länge jag kan ha kvar den. Och tänker man sej att ha kvar den riktigt länge får man räkna minst 10-20% i tapp, oavsett om man bara rullar ett par tusen mil om året.
OK, tack för förtydligandet. Jag ser dock ingen större orsak att oroa sig eftersom:
1. En 85kw/h med 20000 mil på mätaren kommer fortfarande ha större kapacitet kvar i batteriet än en ny 60kw/h.
2. Tesla bygger ut sitt supercharger-nätverk med ett avstånd på ca 20 mil för att avståndet inte ska vara för långt för 60kw/h modellen.
3. Det är rimligt att anta att vid vidare utbyggnad i framtiden att Tesla kommer att förtäta nätverket med tanke på nya modeller med mindre batterikapacitet.
4. Batteripaketen är i hög grad återvinningsbara och kommer inte vara värdelösa bara för att de är "uttjänta". Det är rimligt att anta att man kommer att kunna köpa ett utbytespaket till en överkomlig kostnad. Vad som vore överkomligt är naturligtvis subjektivt.

Re: Hur långt kommer man på normal svensk motorväg?

Postat: 07 jun 2014 22:20
av G F
Härkigt att höra Superbar att du som jag ser Teslan som ett långsiktigt köp. För det ät trots alt tillverkningen av nya bilar och prylar som skadar planeten mest. Och min tanke med 85 batteriet är just att vist kommer man säkert att kunna köpa nya bättre batteripaket i framtiden till en lägre kostnad. Men om man antar att många år från nu och 50 000mil senare exempelvis man är nere på 50% så är det fult möjligt att man nöjer sej med att rulla vidare på originalbatteriet. För man kommer ju fortfarande 20mil till nästa supercharger!
Hur länge tänker du att du kommer att behåller din Tesla Superbar :?: (Usch nu var det jag som blev OT) :oops:

Re: Hur långt kommer man på normal svensk motorväg?

Postat: 07 jun 2014 22:52
av Superbar
G F skrev:
Härkigt att höra Superbar att du som jag ser Teslan som ett långsiktigt köp. För det ät trots alt tillverkningen av nya bilar och prylar som skadar planeten mest. Och min tanke med 85 batteriet är just att vist kommer man säkert att kunna köpa nya bättre batteripaket i framtiden till en lägre kostnad. Men om man antar att många år från nu och 50 000mil senare exempelvis man är nere på 50% så är det fult möjligt att man nöjer sej med att rulla vidare på originalbatteriet. För man kommer ju fortfarande 20mil till nästa supercharger!
Hur länge tänker du att du kommer att behåller din Tesla Superbar :?: (Usch nu var det jag som blev OT) :oops:
Tack för de vänliga orden. Kalla mig en entusiast med för lite pengar för att realisera mina drömmar. Det är dock min ambition att få råd med en Tesla förr eller senare.
Jag håller med dig, en del av det som tilltalar mig med elektriska bilar är att de inte slits på samma sätt som bilar med förbränningsmotor. Exakt hur länge jag skulle ha kvar den skulle bero på flera faktorer antar jag, men jag är inte den som byter ut något i onödan. Det känns som sånt slöseri... det är väl därför jag har funderat på det där med långsiktigt ägande. (OT?, mmm, ja. Ber om ursäkt till moderatorer, men det kändes fel att inte svara. :-) )

Re: Hur långt kommer man på normal svensk motorväg?

Postat: 07 jun 2014 23:53
av Kalle
G F skrev:
Ska man sedan ha kvar bilen mer än 3år som jag ska så får man räkna med en 10-15% försämring av batterierna alltså kommer inte denna runda att vara möjlig om några år utan att ladda på någon av mängder med snabbladdare som kommer att finnas när vi kommer dit hän. 8-)
batterikapaciten värkar tappa nånstans runt 1% dropp var 1700e mil. så 25700 mil kan du nog köra innan du kommit ner i 15% försämring.
med 15% försämring kommer du alltså ca 6 mil kortare pär laddning.

Re: Hur långt kommer man på normal svensk motorväg?

Postat: 10 jun 2014 20:39
av hybris
lär nog komma uppgraderade batterier om några år. med tanke på att priset på batterier går ned ca 30% per år...

Re: Hur långt kommer man på normal svensk motorväg?

Postat: 10 jun 2014 23:09
av matsm
hybris skrev:
lär nog komma uppgraderade batterier om några år. med tanke på att priset på batterier går ned ca 30% per år...
Nja, inte 30% kanske...enligt Marc Tarpenning som var med och grundade Tesla säger att priset minskar/prestanda ökar med ca 7% per år, vilket blir en halvering av pris eller fördubbling av prestanda på 10 år. Lång men sevärd Video från en presentation med Marc


Kul att höra någon annan än Elon prata om Tesla...

Re: Hur långt kommer man på normal svensk motorväg?

Postat: 11 jun 2014 14:17
av G F
hybris skrev:
lär nog komma uppgraderade batterier om några år. med tanke på att priset på batterier går ned ca 30% per år...
30% är vad Elon vill få ner priset med genom att bygga sin gigantiska batteri fabrik för 5Miljarder USD, och året det gäller är 2017.
.

Re: Hur långt kommer man på normal svensk motorväg?

Postat: 13 jun 2014 17:15
av Jowe
Rolecladdare bjöd ju in till stor invigning av laddaren vid Comfortbutiken i Märsta idag mellan 12-18. Nu sitter jag här kl 17.00 och inte en människa syns till, butiken är stängt och laddaren låst. Knappast hela Märsta komun på plats. Det var ju bussigt när man gjort sig omaket att ta sig hit i bilköerna från Stockholm....
Tur iaf att men har en Tesla så att man kommer hem på samma laddning

Re: Hur långt kommer man på normal svensk motorväg?

Postat: 01 jul 2014 21:58
av Matsson
Efter att ha haft bilen i två veckor och i princip bara åkt i närområdet gjorde jag i helgen den första lite längre resan då jag åkte 21 mil i varje riktning (Sollentuna - Ludvika ToR)

Det är lite OT eftersom det inte är motorväg mer än en del av vägen men det är ändock intressant att veta hur långt man kommer. Jag gjorde följande experiment. På vägen dit använd jag farthållaren och satte den på var tids gällande hastighetsbegränsning. På väg hem körde jag "som vanligt" dvs lite mer aktiv körning... :P

Data enligt trippen
Dit: 211 km 42,3 kWh 200 Wh/km (170 km kvar enl proj och Typical då det vara samma värde)
Hem: 220 km 50,4 kWh 229 Wh/km

I båda riktningarna använde jag "range mode". En kortare sträcka utanför Enköping är 120km/t, det märktes direkt att det tog väldigt mycket mer energi, verkar som det sticker iväg rätt kraftigt efter 110 km/t.

Re: Hur långt kommer man på normal svensk motorväg?

Postat: 01 jul 2014 23:26
av teslanor
Forbruket mitt på sommeren på norsk motorvei i 120km/t er ca 210 og på vinteren 235. 35 mil på svensk motorvei er uansett ingen problem. På tysk motorvei derimot? I 170km/t ? Jeg har ikke forsøkt...

Re: Hur långt kommer man på normal svensk motorväg?

Postat: 08 jul 2014 21:46
av Kalle
jag såg att tesla la upp den här bilden på twitter nyligen:

den visar sträckan mellan sthlm-oslo (561,1 km) och ett snitt på 221 Wh/km
de ger en räckvidd på 384,6 km på 85 kWh (nu blir de ju mindre en så man kan använda, men ja mins inte de exakta nr kWh)