Sida 2 av 2

Re: Autopilot (steg 1) motorväg

Postat: 20 maj 2022 11:39
av ANLI
Jag valde Tesla M3 enbart för att BMW i4 har extrema leveranstider.
Provade en KIA EV6 som var trevlig förutom "lane assist" som vinglade ständigt. Men EV6 spökbromsar nog inte.
En halvtimmes provkörning hos Tesla är inte tillräckligt för att utvärdera.

Alla bilar i normala prisklasser är kompromisser.
Låg förbrukning, bra infotainment och inget obligatoriskt servicebehov är det enda jag vill framhålla med bilen.

Re: Autopilot (steg 1) motorväg

Postat: 20 maj 2022 19:46
av Lurkern
Lurkern skrev:
Sitter och funderar på en Model Y till hösten, autopiloten och fjädringen är jag inställd på är sämst på marknaden. Hyr en Lynk nu som förmodligen kör Volvos autopilot, har aldrig upplevt något kring 2-1 vägar som jag kör rätt mycket på.
Får rätta mig själv, ser ut som att det är MYP man skall ha om man är ute efter komfort och tystnad. Eller en tyskbyggd LR kanske.

https://carup.se/forsta-svenska-testet- ... yndpriset/

Re: Autopilot (steg 1) motorväg

Postat: 21 maj 2022 17:25
av Henrik_skane
Instämmer med 2-1 problemet men är mycket mer irriterad över alla spökinbromsningar och osmidiga fartsänkning när man närmar sig en långsammare bil. Har kört Nya Volvo som tjänstebil fram tills förra sommaren och tycker deras pilotassist fungerade mycket bra, bättre än Teslas autopilot. Detta förvånar mig då jag trodde Tesla skulle vara ytterligare en nivå upp. Misstänker att kamera versus radar är förklaringen och att systemet nog blir bättre över tid. I övrigt är min upplevelse efter 3 veckor överlag mycket positiv och i vissa delar långt över förväntan.

Re: Autopilot (steg 1) motorväg

Postat: 25 jun 2024 08:23
av Sueco
Bumpar upp en gammal tråd. Har autopilot blivit bättre på 2+1 sedan 2022?

Re: Autopilot (steg 1) motorväg

Postat: 25 jun 2024 10:00
av Lembritt
Där jag kör har den blivit mycket bättre.
Men det händer fortfarande att bilen inte vet vad den ska göra och man får styra den rätt.
Eftersom man vet att bilen kan få fnatt är man beredd innan det händer.

Re: Autopilot (steg 1) motorväg

Postat: 25 jun 2024 11:41
av AAKEE
Sueco skrev: 25 jun 2024 08:23
Bumpar upp en gammal tråd. Har autopilot blivit bättre på 2+1 sedan 2022?
När jag bytte från Model 3 2021 till nodel S 2023 så blev det markant bättre iom bytet. Beroe kanske på HW4/ bättre kameror(?) men den vinglar överlag inte utan klarar 1 -> 2 filer rätt bra. På ngt ställe varnar den med tut att ta i ratten när den inte ser vart den ska. Men det blir inget vingel.

Min model 3 var ungefär lika kass hela tiden på det under de 2.5 år jag hade den (dec 2020 - juni 2023). Den började ofta vifta med ratten och vingla i övergången 1->2 filer.

2-> 1 fil fungerade vad jag minns bra med den med, och fungerar bra med model S 2023.

Re: Autopilot (steg 1) motorväg

Postat: 25 jun 2024 12:27
av spacecoin
Jag tycker övergång till tvåfilig "fungerar" men det är banne mig inte behagligt eller bra för mig i alla fall. Bilen tenderar att hålla vänster och rycker till sent för att följa filen.

Jag tror inte Tesla har tränat/testat AP över huvud taget på 2+1 väg.

Re: Autopilot (steg 1) motorväg

Postat: 25 jun 2024 12:38
av Elmil
spacecoin skrev: 25 jun 2024 12:27
Jag tycker övergång till tvåfilig "fungerar" men det är banne mig inte behagligt eller bra för mig i alla fall. Bilen tenderar att hålla vänster och rycker till sent för att följa filen.

Jag tror inte Tesla har tränat/testat AP över huvud taget på 2+1 väg.
Ja det rimliga borde vara att i högertrafik följa högra linjen i första hand, nu försöker bilen centrera mellan linjerna och då blir det problem vid övergång från en fil till två, speciellt när mittenstrecket inte börjar direkt vid breddningen.

Re: Autopilot (steg 1) motorväg

Postat: 25 jun 2024 12:59
av mikebike
spacecoin skrev: 25 jun 2024 12:27
Jag tycker övergång till tvåfilig "fungerar" men det är banne mig inte behagligt eller bra för mig i alla fall. Bilen tenderar att hålla vänster och rycker till sent för att följa filen.

Jag tror inte Tesla har tränat/testat AP över huvud taget på 2+1 väg.
Bilen kör som ett fyllo helt enkelt. Senast när jag körde till Sundsvall med AP så försökte bilen dessutom köra av E4 på en avtagsväg, trots att jag hade Navigationen igång.

Re: Autopilot (steg 1) motorväg

Postat: 25 jun 2024 13:04
av mikebike
Elmil skrev: 25 jun 2024 12:38
spacecoin skrev: 25 jun 2024 12:27
Jag tycker övergång till tvåfilig "fungerar" men det är banne mig inte behagligt eller bra för mig i alla fall. Bilen tenderar att hålla vänster och rycker till sent för att följa filen.

Jag tror inte Tesla har tränat/testat AP över huvud taget på 2+1 väg.
Ja det rimliga borde vara att i högertrafik följa högra linjen i första hand, nu försöker bilen centrera mellan linjerna och då blir det problem vid övergång från en fil till två, speciellt när mittenstrecket inte börjar direkt vid breddningen.
Ja, det finns dessutom på några ställen i Sverige, t.ex. v41 efter Berghem mot Varberg, där körfältet är extra brett (nästan dubbelt så brett som vanligt). Även där vill bilen ligga mitt i.
Sedan har vi kurvig väg där mänskliga förare ligger närmare "innerlinjen" i kurvorna. Bilen försöker ligga i mitten, men ibland lyckas den inte helt och då hamnar man nära ytterlinjen istället.

Re: Autopilot (steg 1) motorväg

Postat: 25 jun 2024 18:41
av Elmil
mikebike skrev: 25 jun 2024 13:04
Elmil skrev: 25 jun 2024 12:38
spacecoin skrev: 25 jun 2024 12:27
Jag tycker övergång till tvåfilig "fungerar" men det är banne mig inte behagligt eller bra för mig i alla fall. Bilen tenderar att hålla vänster och rycker till sent för att följa filen.

Jag tror inte Tesla har tränat/testat AP över huvud taget på 2+1 väg.
Ja det rimliga borde vara att i högertrafik följa högra linjen i första hand, nu försöker bilen centrera mellan linjerna och då blir det problem vid övergång från en fil till två, speciellt när mittenstrecket inte börjar direkt vid breddningen.
Ja, det finns dessutom på några ställen i Sverige, t.ex. v41 efter Berghem mot Varberg, där körfältet är extra brett (nästan dubbelt så brett som vanligt). Även där vill bilen ligga mitt i.
Sedan har vi kurvig väg där mänskliga förare ligger närmare "innerlinjen" i kurvorna. Bilen försöker ligga i mitten, men ibland lyckas den inte helt och då hamnar man nära ytterlinjen istället.
Japp. Det blir ofta chickenrace mot mötande i högerkurvor, så man behöver ta över.