Sida 2 av 3

Re: Hur köper jag en MY LR billigast (egenföretagare)?

Postat: 03 apr 2022 15:25
av mati
holden skrev:
mati skrev:
Det är klart att det är möjligt. Jag eftermonterade dragkroken på min e-tron efter ett drygt halvår. Därmed ökade förmånsvärdet på bilen. Min redovisningsbyrå räknade bara ut det nya förmånsvärdet och så fick jag betala mer förmånsskatt från och med den månaden när dragkroken monterades. Det verkade inte vara krångligt alls.
Om det var "lagligt" utifrån leasingavtalet vet jag inte. Bilen blev ju knappast förstörd i och med att den blev med dragkrok.
För min nuvarande Ioniq gjorde jag samma sak, fast dragkroken monterades innan leverans. Men jag betalade den på separat faktura och den ingår inte i leasingavtalet. Däremot så betalar såklart förmånsskatt för den.
Och var menar du att fördelen ligger med det upplägget?
Förstår inte frågan. Fördelen jämfört med vad?

Re: Hur köper jag en MY LR billigast (egenföretagare)?

Postat: 03 apr 2022 15:27
av holden
mati skrev:
holden skrev:
mati skrev:
Det är klart att det är möjligt. Jag eftermonterade dragkroken på min e-tron efter ett drygt halvår. Därmed ökade förmånsvärdet på bilen. Min redovisningsbyrå räknade bara ut det nya förmånsvärdet och så fick jag betala mer förmånsskatt från och med den månaden när dragkroken monterades. Det verkade inte vara krångligt alls.
Om det var "lagligt" utifrån leasingavtalet vet jag inte. Bilen blev ju knappast förstörd i och med att den blev med dragkrok.
För min nuvarande Ioniq gjorde jag samma sak, fast dragkroken monterades innan leverans. Men jag betalade den på separat faktura och den ingår inte i leasingavtalet. Däremot så betalar såklart förmånsskatt för den.
Och var menar du att fördelen ligger med det upplägget?
Förstår inte frågan. Fördelen jämfört med vad?
Jämfört med att köpa tillbehören med bilen från början, det som diskuteras är ju huruvida man kan komma undan skatt genom att köpa tillbehör senare.

Re: Hur köper jag en MY LR billigast (egenföretagare)?

Postat: 03 apr 2022 15:31
av martinot
holden skrev:
mati skrev:
holden skrev:
mati skrev:
Det är klart att det är möjligt. Jag eftermonterade dragkroken på min e-tron efter ett drygt halvår. Därmed ökade förmånsvärdet på bilen. Min redovisningsbyrå räknade bara ut det nya förmånsvärdet och så fick jag betala mer förmånsskatt från och med den månaden när dragkroken monterades. Det verkade inte vara krångligt alls.
Om det var "lagligt" utifrån leasingavtalet vet jag inte. Bilen blev ju knappast förstörd i och med att den blev med dragkrok.
För min nuvarande Ioniq gjorde jag samma sak, fast dragkroken monterades innan leverans. Men jag betalade den på separat faktura och den ingår inte i leasingavtalet. Däremot så betalar såklart förmånsskatt för den.
Och var menar du att fördelen ligger med det upplägget?
Förstår inte frågan. Fördelen jämfört med vad?
Jämfört med att köpa tillbehören med bilen från början, det som diskuteras är ju huruvida man kan komma undan skatt genom att köpa tillbehör senare.
Enligt min revisor så är det en fördel för företaget (för mig som lesingtagare spelar det däremot ingen roll) att köpa tex. vinterhjul separat utanför leasingen momsmässigt (man kan då dra av hela momsen istället för bara halva).

Att vissa däremot köper dragkrok i efterhand, kan ju bero på att som för MY (som tex. denna tråden handlar om) så har de inte ens funnits att få vid leverans.

Re: Hur köper jag en MY LR billigast (egenföretagare)?

Postat: 03 apr 2022 15:33
av Walker
Den här diskussionen spårade (som vanligt)… Det är ju som mati säger. Drt går inte ens att beställa Y med dragkrok. Klart man får eftermontera. Tillbehör man köper till sin leasingbil (som dragkrok t ex) får företaget givetvis dra moms på (om företaget är momsberättigat v s). Det gäller alla kostnader företaget har på bilen. Därför är det mer fördelaktigt att ta de kostnaderna på företaget och inte med privat, skattade slantar. Att man sedan får betala förmånsvärde på dragkroken är en annan sak men lika självklar. Frågan jag var tveksam på men TROR är ok är om man slipper förmånsvärde på lösa vinterdäck (förbrukningsvara) men att vinterHJUL är förmånspliktiga (det vet jag att de är).

Re: Hur köper jag en MY LR billigast (egenföretagare)?

Postat: 03 apr 2022 15:39
av holden
Att köpa tillbehör som inte ingår i leasingen behöver inte alls vara fördelaktigt, det påverkar företagets resultat och sedan beror allt på hur du tar dig ur leasingen efter tre år med restvärden etc. plus förmånsvärdena, många faktorer som jag inte ens skulle orka räkna på - därför köper jag bilen med vinterhjul. Att t.ex foliera bilen för 50 tkr är ju ett sätt att höja förväntat restvärde, knappast attraktivt när man företagsleasar.

Re: Hur köper jag en MY LR billigast (egenföretagare)?

Postat: 03 apr 2022 15:43
av mati
holden skrev:
Jämfört med att köpa tillbehören med bilen från början, det som diskuteras är ju huruvida man kan komma undan skatt genom att köpa tillbehör senare.
Jaha, okej. I mitt fall, dvs dragkrokarna, var det inte möjligt. Ingen av bilarna kunde levereras med dragkrok från fabrik. Eftermontering, och därmed separat faktura, var enda alternativet.
Om det är en fördel eller nackdel vet jag inte. Det enda jag ville poängtera var att det är fullt möjligt att göra så.

Re: Hur köper jag en MY LR billigast (egenföretagare)?

Postat: 03 apr 2022 16:31
av Walker
holden skrev:
Att köpa tillbehör som inte ingår i leasingen behöver inte alls vara fördelaktigt, det påverkar företagets resultat och sedan beror allt på hur du tar dig ur leasingen efter tre år med restvärden etc. plus förmånsvärdena, många faktorer som jag inte ens skulle orka räkna på - därför köper jag bilen med vinterhjul. Att t.ex foliera bilen för 50 tkr är ju ett sätt att höja förväntat restvärde, knappast attraktivt när man företagsleasar.
Att det skulle vara mer fördelaktigt att köpa grejer med privata, skattade, slantar än att betala med oskattade pengar och slippa momsen - det har jag väldigt svårt att se. Skulle det dessutom menligt påverka företagets resultat tror jag att företaget i grunden inte har råd att leasa bilen ö h t.

Re: Hur köper jag en MY LR billigast (egenföretagare)?

Postat: 03 apr 2022 16:38
av pejvic
Att det skulle vara mer fördelaktigt att köpa grejer med privata, skattade, slantar än att betala med oskattade pengar och slippa momsen - det har jag väldigt svårt att se. Skulle det dessutom menligt påverka företagets resultat tror jag att företaget i grunden inte har råd att leasa bilen ö h t.[/quote]

Det beror helt på andrahandsvärdet av grejerna. Om man köper mycket saker till bilen såsom fälgar, folieringar, lackskydd mm så är det ju guld att dra det på företaget. Men jobbigt om det ger förmånsvärde. Har man en Y idag tex utan värdetapp så är det tveksamt om man kan ha den billigare på företaget.

Jag tog min sista Y privat, och den första trean på mitt eget bolag. Fördelar på bolaget är att dra halva momsen, att man får 87500 i miljöbonus. Men försäkriingen är 10.000 dyrare per år. Och man har ett surt förmånsvärde att betala. Det beror också på hur man kan använda pengarna som stannar i bolaget. Hur man får ut dem ur bolaget osv. Och omvänt hur man finansierar den privat.

Det finns ingen självklar kalkyl men i mitt fall så kommer jag att ha Y:n billigare privat än på mitt bolag som även det har råd med bilen.

Re: Hur köper jag en MY LR billigast (egenföretagare)?

Postat: 03 apr 2022 16:45
av Gustafsson
Att köpa vinterhjulen från Tesla är ju rätt dyrt. Det ”påverkar resultatet” mer än om man köper dem separat utanför leasingen. Att köpa privat är är mycket sämre då företaget ju måste betala en hög lön + sociala avgifter för att du ska kunna köpa dem för lön.
Men fördelen är som skrivits att grejerna sedan är dina egna och inte företagets.
Jag köpte begagnade fälgar, Tesla original, på skroten för en billig peng och behåller således kanske hjulen till nästa bil om jag nu byter. På så sätt kan jag använda vilka vinterdäck jag vill dessutom.

Re: Hur köper jag en MY LR billigast (egenföretagare)?

Postat: 03 apr 2022 16:57
av pejvic
Gustafsson skrev:
Att köpa vinterhjulen från Tesla är ju rätt dyrt. Det ”påverkar resultatet” mer än om man köper dem separat utanför leasingen. Att köpa privat är är mycket sämre då företaget ju måste betala en hög lön + sociala avgifter för att du ska kunna köpa dem för lön.
Men fördelen är som skrivits att grejerna sedan är dina egna och inte företagets.
Jag köpte begagnade fälgar, Tesla original, på skroten för en billig peng och behåller således kanske hjulen till nästa bil om jag nu byter. På så sätt kan jag använda vilka vinterdäck jag vill dessutom.
Om du menar att köpa bilen så nej. Jag har gett 660.000kr för bilen och om vi då tex utgår från att jag betalar i mitt fall 500kr i månaden i försäkring och enligt teslakalkylen skulle den kunna vara så mkt som 10ggr dyrare att ta på
företaget.

Då utgår jag från att den är värd ca 660 om ett år. Det kan ju vara både mer och mindre men idag kostar en -21 runt 750 verkar det som så högst troligt så får man 660 ett år efter.

Det kan ju faktiskt vara så att man får
Betalt för att äga den privat till och med.

Re: Hur köper jag en MY LR billigast (egenföretagare)?

Postat: 03 apr 2022 18:45
av martinot
Gustafsson skrev:
Att köpa vinterhjulen från Tesla är ju rätt dyrt. Det ”påverkar resultatet” mer än om man köper dem separat utanför leasingen. Att köpa privat är är mycket sämre då företaget ju måste betala en hög lön + sociala avgifter för att du ska kunna köpa dem för lön.
Men fördelen är som skrivits att grejerna sedan är dina egna och inte företagets.
Jag köpte begagnade fälgar, Tesla original, på skroten för en billig peng och behåller således kanske hjulen till nästa bil om jag nu byter. På så sätt kan jag använda vilka vinterdäck jag vill dessutom.
Om du köper fälgar beg. hur räknas de då gällande förmånsbeskattning?

Har själv funderat på att eventuellt göra så som du. Vill ogärna höja förmånsvärdet som är rätt så låg för min bil (4 544 kr/mån).

Vad fick du betala för fälgarna på skroten? Var det 18" Tesla original?

Re: Hur köper jag en MY LR billigast (egenföretagare)?

Postat: 03 apr 2022 19:06
av holden
Allt detta krångel för att företaget ska kunna dra hel istället för halv moms på vinterhjulen verkar vara en usel return of investment, ska du sedan sälja hjulen ska det också bokföras separat eftersom det inte ingick i leasingen, redan där har du tappat halva uppsidan.

Re: Hur köper jag en MY LR billigast (egenföretagare)?

Postat: 03 apr 2022 19:13
av martinot
holden skrev:
Allt detta krångel för att företaget ska kunna dra hel istället för halv moms på vinterhjulen verkar vara en usel return of investment, ska du sedan sälja hjulen ska det också bokföras separat eftersom det inte ingick i leasingen, redan där har du tappat halva uppsidan.
Svårt att veta vem du avser. Om du avser mig så är jag inne på Gustafssons intressanta idé att köpa de beg. och privat (och hålla de helt utanför firman).

Annars så är det inget märkligt bokföringsmässigt om man vill göra det på företaget. Momsen dras av precis som alla andra varor med moms på firman, även om det sätts som biltillbehör (eller liknande). Som jag förstått det på bilförsäljare så är det nästan praxis hos alla bolag (små som stora) att göra så att köpa vinterhjul och annat liknande separat, av just sagda momsskäl som andra referat till i tråden. Antar därför att det är lönsamt (annars så hade nog de flesta bolag inte gjort så).

Re: Hur köper jag en MY LR billigast (egenföretagare)?

Postat: 03 apr 2022 19:17
av pejvic
martinot skrev:
holden skrev:
Allt detta krångel för att företaget ska kunna dra hel istället för halv moms på vinterhjulen verkar vara en usel return of investment, ska du sedan sälja hjulen ska det också bokföras separat eftersom det inte ingick i leasingen, redan där har du tappat halva uppsidan.
Svårt att veta vem du avser. Om du avser mig så är jag inne på Gustafssons intressanta idé att köpa de beg. och privat (och hålla de helt utanför firman).

Annars så är det inget märkligt bokföringsmässigt om man vill göra det på företaget. Momsen dras av precis som alla andra varor med moms på firman, även om det sätts som biltillbehör (eller liknande).
Exakt så gjorde jag på min första trea. Köpte dem privat på blocket. När jag sålde bilen efter att ha löst leasingen så fick köparna swisha mig privat för fälgarna som jag då aldrig tagit upp i företaget och därmed ej heller betalt förmånsbeskattning på. För övrigt gick jag lite plus på hjulen också….

Och sparade därmed väldigt mkt pengar både direkt till företaget och till mig privat.

Re: Hur köper jag en MY LR billigast (egenföretagare)?

Postat: 03 apr 2022 19:21
av martinot
pejvic skrev:

Exakt så gjorde jag på min första trea. Köpte dem privat på blocket. När jag sålde bilen efter att ha löst leasingen så fick köparna swisha mig privat för fälgarna som jag då aldrig tagit upp i företaget och därmed ej heller betalt förmånsbeskattning på. För övrigt gick jag lite plus på hjulen också….

Och sparade därmed väldigt mkt pengar både direkt till företaget och till mig privat.
Låter som en bra idé! :)

Skall checka Blocket och andra ställen efter 18":are till bra pris.

Re: Hur köper jag en MY LR billigast (egenföretagare)?

Postat: 03 apr 2022 19:26
av MWall
Allt beror på relationen mellan förmånsvärde och värdeminskning.

Min nuvarande S kostade 1,1 miljoner efter bonus. Fick inbytespris på den hos Fordonsbolaget på 590' för några månader sen efter ~42 månaders leasing. Förmånsvärdet har väl snittat ~6000:-/mån brutto. (Mindre före höjningen, mer efter)

Värdeminskning: 510 tkr, eller ca 12 tkr per månad.

Värdet av en företagskrona är 63,52 öre för privatekonomin (bolagsskatt + utdelningsskatt). Då "kostar" värdeminskningen mig 7 622:-/mån.

Kostnaden för förmånsvärdet är 31,42% i sociala avgifter och 32,85% i kommunalskatt (Uppsala). Det ger 3856:-/mån i extra utgifter för bolaget. Vilket då motsvarar 2 449:-/mån privat.

Leasingbilen har då kostat mig 10 071:-/mån, vilket trots allt är lite mindre än 12 000:-/mån. Skillnaden är inte superstor längre men för 1-2 år sen var det en grotesk skillnad. Nu har värdeminskningen avstannat och nästan vänt uppåt.

Re: Hur köper jag en MY LR billigast (egenföretagare)?

Postat: 03 apr 2022 19:27
av holden
Ja, då kommer vi ju till samma slutsats.

Re: Hur köper jag en MY LR billigast (egenföretagare)?

Postat: 03 apr 2022 19:37
av pejvic
MWall skrev:
Allt beror på relationen mellan förmånsvärde och värdeminskning.

Min nuvarande S kostade 1,1 miljoner efter bonus. Fick inbytespris på den hos Fordonsbolaget på 590' för några månader sen efter ~42 månaders leasing. Förmånsvärdet har väl snittat ~6000:-/mån brutto. (Mindre före höjningen, mer efter)

Värdeminskning: 510 tkr, eller ca 12 tkr per månad.

Värdet av en företagskrona är 63,52 öre för privatekonomin (bolagsskatt + utdelningsskatt). Då "kostar" värdeminskningen mig 7 622:-/mån.

Kostnaden för förmånsvärdet är 31,42% i sociala avgifter och 32,85% i kommunalskatt (Uppsala). Det ger 3856:-/mån i extra utgifter för bolaget. Vilket då motsvarar 2 449:-/mån privat.

Leasingbilen har då kostat mig 10 071:-/mån, vilket trots allt är lite mindre än 12 000:-/mån. Skillnaden är inte superstor längre men för 1-2 år sen var det en grotesk skillnad. Nu har värdeminskningen avstannat och nästan vänt uppåt.
Det är som sagt svårt att räkna exakt men i exemplet på en model 3 2019 som har 85% värde kvar efter 3 år nu när den löpte ut i mars 2022 så bör det alltså alltid vara billigare att skippa företagsleasingen i sitt eget bolag, och istället ta ut pengar och betala kalaset privat, eller hur?

Re: Hur köper jag en MY LR billigast (egenföretagare)?

Postat: 03 apr 2022 19:54
av MWall
pejvic skrev:
MWall skrev:
Allt beror på relationen mellan förmånsvärde och värdeminskning.

Min nuvarande S kostade 1,1 miljoner efter bonus. Fick inbytespris på den hos Fordonsbolaget på 590' för några månader sen efter ~42 månaders leasing. Förmånsvärdet har väl snittat ~6000:-/mån brutto. (Mindre före höjningen, mer efter)

Värdeminskning: 510 tkr, eller ca 12 tkr per månad.

Värdet av en företagskrona är 63,52 öre för privatekonomin (bolagsskatt + utdelningsskatt). Då "kostar" värdeminskningen mig 7 622:-/mån.

Kostnaden för förmånsvärdet är 31,42% i sociala avgifter och 32,85% i kommunalskatt (Uppsala). Det ger 3856:-/mån i extra utgifter för bolaget. Vilket då motsvarar 2 449:-/mån privat.

Leasingbilen har då kostat mig 10 071:-/mån, vilket trots allt är lite mindre än 12 000:-/mån. Skillnaden är inte superstor längre men för 1-2 år sen var det en grotesk skillnad. Nu har värdeminskningen avstannat och nästan vänt uppåt.
Det är som sagt svårt att räkna exakt men i exemplet på en model 3 2019 som har 85% värde kvar efter 3 år nu när den löpte ut i mars 2022 så bör det alltså alltid vara billigare att skippa företagsleasingen i sitt eget bolag, och istället ta ut pengar och betala kalaset privat, eller hur?
Ja antagligen. Men räkna inte med 85% efter tre år. Har du tur så men det är långt ifrån givet.

Jag räknade inte med kapitalkostnad, service, reservdelar, däck i fälg... Så i praktiken måste nästan värdeminskningen vara en tusenlapp mindre än förmånsvärdet brutto för att det ska gå på ett ut. Typ. Om jag tänkt rätt. :? :lol:

Re: Hur köper jag en MY LR billigast (egenföretagare)?

Postat: 03 apr 2022 21:38
av mati
MWall skrev:
Jag räknade inte med kapitalkostnad, service, reservdelar, däck i fälg... Så i praktiken måste nästan värdeminskningen vara en tusenlapp mindre än förmånsvärdet brutto för att det ska gå på ett ut. Typ. Om jag tänkt rätt. :? :lol:
Nån tusenlapp minst skulle jag vilja påstå. Bara en uppsättning däck kostar ju närmare 12000 kr och håller kanske i 2 säsonger. Bara det är alltså 500kr/månad. Service är ju olika från bil till bil, men några hundralappar blir det också per månad. Spolarvätska, torkarblad, tvätt osv är småpengar varje gång, men en hel del ändå summa summarum. Och skulle man behöva uppsöka verkstaden så blir det riktigt dyrt. Jag hade ju inledningsvis för avsikt att köpa ut e-Golfen efter tre år. Nu är den 4 år gammal, men jag ser fortfarande inte på vilket sätt det skulle bli lönsamt. Förmånsvärdet är lågt och det finns inte en chans att det skulle bli billigare för mig att ha den privat. Och detta trots att värdeminskningen verkar vara relativt låg på den bilen.

Re: Hur köper jag en MY LR billigast (egenföretagare)?

Postat: 03 apr 2022 21:53
av Gustafsson
martinot skrev:
Gustafsson skrev:
Att köpa vinterhjulen från Tesla är ju rätt dyrt. Det ”påverkar resultatet” mer än om man köper dem separat utanför leasingen. Att köpa privat är är mycket sämre då företaget ju måste betala en hög lön + sociala avgifter för att du ska kunna köpa dem för lön.
Men fördelen är som skrivits att grejerna sedan är dina egna och inte företagets.
Jag köpte begagnade fälgar, Tesla original, på skroten för en billig peng och behåller således kanske hjulen till nästa bil om jag nu byter. På så sätt kan jag använda vilka vinterdäck jag vill dessutom.
Om du köper fälgar beg. hur räknas de då gällande förmånsbeskattning?

Har själv funderat på att eventuellt göra så som du. Vill ogärna höja förmånsvärdet som är rätt så låg för min bil (4 544 kr/mån).

Vad fick du betala för fälgarna på skroten? Var det 18" Tesla original?
Jag gav 9000 för fyra 19 tum turbin MS. Någon bokföring är det ju inte tal om när jag köper privata saker. Jag kan inte se att förmånsvärdet ska påverkas av sådant som inte företaget tillhandahåller.

Re: Hur köper jag en MY LR billigast (egenföretagare)?

Postat: 03 apr 2022 22:24
av Gustafsson
pejvic skrev:
Gustafsson skrev:
Att köpa vinterhjulen från Tesla är ju rätt dyrt. Det ”påverkar resultatet” mer än om man köper dem separat utanför leasingen. Att köpa privat är är mycket sämre då företaget ju måste betala en hög lön + sociala avgifter för att du ska kunna köpa dem för lön.
Men fördelen är som skrivits att grejerna sedan är dina egna och inte företagets.
Jag köpte begagnade fälgar, Tesla original, på skroten för en billig peng och behåller således kanske hjulen till nästa bil om jag nu byter. På så sätt kan jag använda vilka vinterdäck jag vill dessutom.
Om du menar att köpa bilen så nej. Jag har gett 660.000kr för bilen och om vi då tex utgår från att jag betalar i mitt fall 500kr i månaden i försäkring och enligt teslakalkylen skulle den kunna vara så mkt som 10ggr dyrare att ta på
företaget.

Då utgår jag från att den är värd ca 660 om ett år. Det kan ju vara både mer och mindre men idag kostar en -21 runt 750 verkar det som så högst troligt så får man 660 ett år efter.

Det kan ju faktiskt vara så att man får
Betalt för att äga den privat till och med.
Nej jag menar inte bilen. Tråden handlar om MY och där gäller säkert helt andra överväganden. Min MS hade varit en katastrof att köpa privat pga värdeminskningen. Nu kan det dock vara läge att köpa ut den.

Re: Hur köper jag en MY LR billigast (egenföretagare)?

Postat: 03 apr 2022 23:22
av Pontus
MWall skrev:
Allt beror på relationen mellan förmånsvärde och värdeminskning.

Min nuvarande S kostade 1,1 miljoner efter bonus. Fick inbytespris på den hos Fordonsbolaget på 590' för några månader sen efter ~42 månaders leasing. Förmånsvärdet har väl snittat ~6000:-/mån brutto. (Mindre före höjningen, mer efter)

Värdeminskning: 510 tkr, eller ca 12 tkr per månad.

Värdet av en företagskrona är 63,52 öre för privatekonomin (bolagsskatt + utdelningsskatt). Då "kostar" värdeminskningen mig 7 622:-/mån.

Kostnaden för förmånsvärdet är 31,42% i sociala avgifter och 32,85% i kommunalskatt (Uppsala). Det ger 3856:-/mån i extra utgifter för bolaget. Vilket då motsvarar 2 449:-/mån privat.

Leasingbilen har då kostat mig 10 071:-/mån, vilket trots allt är lite mindre än 12 000:-/mån. Skillnaden är inte superstor längre men för 1-2 år sen var det en grotesk skillnad. Nu har värdeminskningen avstannat och nästan vänt uppåt.
Betalar man. Inte sociala avgifter och inkomst skatt på 50%, dvs att man måste ta ut sådan lön innan man får ta ut lågbeskattad utdelning? Vilket ju skulle innebära att en förtagskrona bara kostar typ 0,38 kr privat.

Re: Hur köper jag en MY LR billigast (egenföretagare)?

Postat: 04 apr 2022 07:25
av Walker
Kan ju bara konstatera att förutsättningarna skiljer sig väldigt beroende på många faktorer. Är man själv inte duktig på företagsekonomi bör man prata igenom SIN situation med en revisor. Det ger GARANTERAT bättre svar än att fråga på ett forum där alla vet hur det ska vara.

Re: Hur köper jag en MY LR billigast (egenföretagare)?

Postat: 04 apr 2022 07:39
av Gustafsson
Walker skrev:
Kan ju bara konstatera att förutsättningarna skiljer sig väldigt beroende på många faktorer. Är man själv inte duktig på företagsekonomi bör man prata igenom SIN situation med en revisor. Det ger GARANTERAT bättre svar än att fråga på ett forum där alla vet hur det ska vara.
Ja, man måste utgå ifrån sin egen verklighet. Även då är det svårt/omöjligt att säkert förutsäga vad som lönar sig bäst. Men man kan ju räkna själv om man förstår vilka variabler som påverkar utfallet. De gamla trådarna här på forumet där Danni mfl. redde ut förutsättningarna och som sedan utmynnade i Teslakalkylen tycker jag var läsvärda. Min erfarenhet är att en revisor inte kan lägga hur mycket tid som helst på att hjälpa till, men de har å andra sidan sett många olika upplägg som kan vara intressanta.