Sida 2 av 6

Re: Nu börjar jag fan tröttna.

Postat: 03 dec 2015 20:53
av Gustafsson
Nån som vet när 2015 som takluckekonstruktionen byttes ? Min, uttagen i augusti ger mig en skvätt i huvudet emellanåt...
/70D

Re: Nu börjar jag fan tröttna.

Postat: 03 dec 2015 20:55
av Martinen
Gustafsson skrev:
Nån som vet när 2015 som takluckekonstruktionen byttes ? Min, uttagen i augusti ger mig en skvätt i huvudet emellanåt...
/70D
Det är för att man ska hålla sig vaken.

Re: Nu börjar jag fan tröttna.

Postat: 03 dec 2015 21:04
av e5m1r
Gustafsson skrev:
Nån som vet när 2015 som takluckekonstruktionen byttes ? Min, uttagen i augusti ger mig en skvätt i huvudet emellanåt...
/70D
In the mid June, 2015 time frame Tesla introduced a new Pano Roof design. The older design has the roof rack attachment flaps on the outside edge of the side portions of the Pano Roof. The new design has the attachment flaps more in the middle of the side portions of the Pano Roof. In addition, the trailing edge of the weather stripping on the Pano Roof has more of a rounded and finished appearance. Other than these two visual cues, the roof appears the same to the untrained eye.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Nu börjar jag fan tröttna.

Postat: 03 dec 2015 21:06
av BigDaddyT
Gustafsson skrev:
Nån som vet när 2015 som takluckekonstruktionen byttes ? Min, uttagen i augusti ger mig en skvätt i huvudet emellanåt...
/70D
Enligt takräcketillverkaren Thule så ändrades fästet i juni/juli 2015, men det kanske inte påverkade resten av panoramataket?

Re: Nu börjar jag fan tröttna.

Postat: 03 dec 2015 21:11
av Rich-hard
Martinen skrev:
Läste just hela tråden.
Tråkigt att det är så mycket problem.
Vad är felet på laddaren?
Stendöd eller lyser rött?
Testat åteställngsknappen?
Laddaren lyser grönt hela tiden. Stoppar i sladden och det blir ingen skillnad. Har testat 3 olika uttag 3-fas. Och 3 olika 1-fas. Jag är elektriker och har mätt upp uttagen.
Sladden är kass, precis som bilen.
Har resettat skärmen också, ingen skillnad.

Och jag har testat resetta laddaren. Har hållt inne knappen olika intervaller, upp till en minut. Men ingen skillnad.

Re: Nu börjar jag fan tröttna.

Postat: 03 dec 2015 21:13
av Rich-hard
BigDaddyT skrev:
Gustafsson skrev:
Nån som vet när 2015 som takluckekonstruktionen byttes ? Min, uttagen i augusti ger mig en skvätt i huvudet emellanåt...
/70D
Enligt takräcketillverkaren Thule så ändrades fästet i juni/juli 2015, men det kanske inte påverkade resten av panoramataket?
Just att taket läcker vatten är väl det minsta problemet? Det är väl värre när det inte går att låsa bilen eller när det inte går att ladda bilen?
Överreklamerat skit är vad tesla är.

Re: Nu börjar jag fan tröttna.

Postat: 03 dec 2015 21:21
av Martinen
Ja att det inte går att ladda känns som det värsta. Jag köpte en extra kabel pga detta.
Känns som du testat det mesta med laddaren i alla fall.
Det enda man möjligtvis skulle kunna göra är att öppna UMC, men då pajar man söker garantierna. Inget man kan rekommendera, men är du elektriker så kanke man kan mäta ut vad som är fel.
Kommer nått felmeddelande i bilen?

Re: Nu börjar jag fan tröttna.

Postat: 03 dec 2015 21:28
av Rich-hard
Martinen skrev:
Ja att det inte går att ladda känns som det värsta. Jag köpte en extra kabel pga detta.
Känns som du testat det mesta med laddaren i alla fall.
Det enda man möjligtvis skulle kunna göra är att öppna UMC, men då pajar man söker garantierna. Inget man kan rekommendera, men är du elektriker så kanke man kan mäta ut vad som är fel.
Kommer nått felmeddelande i bilen?
Tänker inte öppna UMC, som du sa så försvinner garantierna då.
Det enda felmeddelande jag får är Att det inte finns ström i väggen. Fast jag kan mäta 240 volt på alla faser med fluken. Som jag har kunnat göra i åratal.

Re: Nu börjar jag fan tröttna.

Postat: 03 dec 2015 21:31
av Martinen
Rich-hard skrev:
Martinen skrev:
Ja att det inte går att ladda känns som det värsta. Jag köpte en extra kabel pga detta.
Känns som du testat det mesta med laddaren i alla fall.
Det enda man möjligtvis skulle kunna göra är att öppna UMC, men då pajar man söker garantierna. Inget man kan rekommendera, men är du elektriker så kanke man kan mäta ut vad som är fel.
Kommer nått felmeddelande i bilen?
Tänker inte öppna UMC, som du sa så försvinner garantierna då.
Det enda felmeddelande jag får är Att det inte finns ström i väggen. Fast jag kan mäta 240 volt på alla faser med fluken. Som jag har kunnat göra i åratal.

Nej inte mycket annat att göra då.
Skummt.

Re: Nu börjar jag fan tröttna.

Postat: 03 dec 2015 21:32
av LarsL
Du har så klart ringt Tesla supporten och gett dem chansen att fixa problemet?

Re: Nu börjar jag fan tröttna.

Postat: 03 dec 2015 21:35
av lator
Avesta verkar hamna på kartan över obefintlig laddstruktur. Hur kan man undvika en typ 2 där? Är det ingen kommunalpamp som har en elbil???

Re: Nu börjar jag fan tröttna.

Postat: 03 dec 2015 21:41
av ovelundkvist
St finns en typ 2 i Sala, men även det kanske är för långt bort från dig?

Re: Nu börjar jag fan tröttna.

Postat: 03 dec 2015 21:44
av Rich-hard
LarsL skrev:
Du har så klart ringt Tesla supporten och gett dem chansen att fixa problemet?
Självklart. Ringt 2 gånger. Först pratade jag med Linnea i Stockholm och precis just då hoppade laddningen igång!!
Sen va vi tvungna att köra lite. Efter det startade inte laddningen igen. Ringde då igen och pratade med en tjej från nåt annat land. Men det hjälpte ju inte..
Ska ringa tesla i morgon bitti direkt.

Re: Nu börjar jag fan tröttna.

Postat: 03 dec 2015 21:45
av Rich-hard
ovelundkvist skrev:
St finns en typ 2 i Sala, men även det kanske är för långt bort från dig?
Möjligt att jag kommer dit, men fasen inte längre ifall laddaren inte funkar.
Vart i Sala finns den?

Re: Nu börjar jag fan tröttna.

Postat: 03 dec 2015 21:47
av ovelundkvist

Re: Nu börjar jag fan tröttna.

Postat: 03 dec 2015 21:49
av Rich-hard
lator skrev:
Avesta verkar hamna på kartan över obefintlig laddstruktur. Hur kan man undvika en typ 2 där? Är det ingen kommunalpamp som har en elbil???

Nej. Här i Avesta prioriterar dom bara nya "bostäder"...

Re: Nu börjar jag fan tröttna.

Postat: 03 dec 2015 21:49
av Lembritt
Har själv haft problem med laddkabeln, men lyser bilen rött eller svartnar den? Låt kabeln sitta i väggen och kontrollera att dosan lyser grönt. Stoppa i kabeln i bilen, svartnar lamporna, ta ur kabeln och rotera den ett varv. Fortsätt så tills den börjar ladda.
Är kabeln skadad någonstans?

Jag höll på så här i ett par veckor, tills jag hade tid att åka till Tesla med kabeln och fick en ny. Min kabel såg väldigt tvinnad ut, även fast jag behandlar den med största vördnad och lindar snällt ihop den var dag och förvarar den i påsen. Den nya kabeln har jag knappt vågat linda ihop, tar bara upp hela kabeln och lägger den i skuffen som den är. Kör ända väldigt sällan med grejer där.

Re: Nu börjar jag fan tröttna.

Postat: 03 dec 2015 21:54
av lator
Tänk på att du måste ha egen kabel i Sala.

Re: Nu börjar jag fan tröttna.

Postat: 03 dec 2015 21:56
av Rich-hard
Lembritt skrev:
Har själv haft problem med laddkabeln, men lyser bilen rött eller svartnar den? Låt kabeln sitta i väggen och kontrollera att dosan lyser grönt. Stoppa i kabeln i bilen, svartnar lamporna, ta ur kabeln och rotera den ett varv. Fortsätt så tills den börjar ladda.
Är kabeln skadad någonstans?

Jag höll på så här i ett par veckor, tills jag hade tid att åka till Tesla med kabeln och fick en ny. Min kabel såg väldigt tvinnad ut, även fast jag behandlar den med största vördnad och lindar snällt ihop den var dag och förvarar den i påsen. Den nya kabeln har jag knappt vågat linda ihop, tar bara upp hela kabeln och lägger den i skuffen som den är. Kör ända väldigt sällan med grejer där.
Laddkabeln lyser grönt och bilen "lyser"'svart. Skall gå ut och snurra på den och se
Om det blir någe skillnad..

Re: Nu börjar jag fan tröttna.

Postat: 03 dec 2015 21:58
av lator
Rich-hard skrev:
lator skrev:
Avesta verkar hamna på kartan över obefintlig laddstruktur. Hur kan man undvika en typ 2 där? Är det ingen kommunalpamp som har en elbil???

Nej. Här i Avesta prioriterar dom bara nya "bostäder"...
Hoppas att de nya bostäderna inkluderar laddplatser då... :mrgreen:

Re: Nu börjar jag fan tröttna.

Postat: 03 dec 2015 22:11
av mjwahl
Prova ladda hos grannen med din kabel. Fungerar inte det så kan du ringa roadassist och be om en expressleverans av ny laddkabel och eller bärgning till SC.

Re: Nu börjar jag fan tröttna.

Postat: 03 dec 2015 22:27
av Rich-hard
Lembritt skrev:
Har själv haft problem med laddkabeln, men lyser bilen rött eller svartnar den? Låt kabeln sitta i väggen och kontrollera att dosan lyser grönt. Stoppa i kabeln i bilen, svartnar lamporna, ta ur kabeln och rotera den ett varv. Fortsätt så tills den börjar ladda.
Är kabeln skadad någonstans?

Jag höll på så här i ett par veckor, tills jag hade tid att åka till Tesla med kabeln och fick en ny. Min kabel såg väldigt tvinnad ut, även fast jag behandlar den med största vördnad och lindar snällt ihop den var dag och förvarar den i påsen. Den nya kabeln har jag knappt vågat linda ihop, tar bara upp hela kabeln och lägger den i skuffen som den är. Kör ända väldigt sällan med grejer där.
Testade ditt knep och det funka!!
I 10 minuter. Fick en notis på telefonen att den slutat ladda igen. Bra bil!!

Re: Nu börjar jag fan tröttna.

Postat: 03 dec 2015 22:29
av Martinen
Rich-hard skrev:
Lembritt skrev:
Har själv haft problem med laddkabeln, men lyser bilen rött eller svartnar den? Låt kabeln sitta i väggen och kontrollera att dosan lyser grönt. Stoppa i kabeln i bilen, svartnar lamporna, ta ur kabeln och rotera den ett varv. Fortsätt så tills den börjar ladda.
Är kabeln skadad någonstans?

Jag höll på så här i ett par veckor, tills jag hade tid att åka till Tesla med kabeln och fick en ny. Min kabel såg väldigt tvinnad ut, även fast jag behandlar den med största vördnad och lindar snällt ihop den var dag och förvarar den i påsen. Den nya kabeln har jag knappt vågat linda ihop, tar bara upp hela kabeln och lägger den i skuffen som den är. Kör ända väldigt sällan med grejer där.
Testade ditt knep och det funka!!
I 10 minuter. Fick en notis på telefonen att den slutat ladda igen. Bra bil!!

Då måste det ju va nått glapp nånstans i kabeln. Då är det ju inte bilen det är fel på. :D

Re: Nu börjar jag fan tröttna.

Postat: 03 dec 2015 22:32
av Lembritt
Prova igen och rotera, men var försiktig så att inte kabeln går mer sönder. Hur ser kabeln ut? Jag tror att problemet börjar nära Typ-2 kontakten. Dom tunnare ledarna blir klämda av dom grövre när den tvinnas.

Re: Nu börjar jag fan tröttna.

Postat: 03 dec 2015 22:47
av Rich-hard
Ja det verkar som att kabeln är paj.
Ska bli spännande att se vad som går sönder nästa vecka.