Re: Erfarenheter av Carla
Postat: 26 aug 2023 17:49
För mig bjöd Carla 100K mer än Teslas bud.
Ja, troligen. De refererade till hur mycket de ligger ute på blocket för, och hänvisade då till annonser med GT Line. När jag försökte påpeka skillnaden sa de flesta att bilen värderas av professionella värderare som vet vad de gör. Därav tyckte jag både kunskap och bemötande var mycket bättre hos Carla. De visste vad de köpte och vad den var värd. Men säkerligen kan det vara skillnad med volymmodeller som Model 3 och ID4.
Jag tror också Carla är de som har bäst koll på elbilar i allmänhet och Tesla i synnerhet av de större handlarna. Blir ju såklart mycket lättare när man är specialiserad på elbilar... Är förvånad att inte fler valt att specialisera sig faktiskt.iAkita skrev: ↑26 aug 2023 21:08Ja, troligen. De refererade till hur mycket de ligger ute på blocket för, och hänvisade då till annonser med GT Line. När jag försökte påpeka skillnaden sa de flesta att bilen värderas av professionella värderare som vet vad de gör. Därav tyckte jag både kunskap och bemötande var mycket bättre hos Carla. De visste vad de köpte och vad den var värd. Men säkerligen kan det vara skillnad med volymmodeller som Model 3 och ID4.
Avilo har bra koll på original batterikapacitet och degraderingen är räknad från det.
Jo, fast bilens BMS ganska opålitliga estimat av SoH kan man ju själv enkelt se med Car Scanner när man väl har tillgång till bilen.
SOC är estimerad (beräknad på grundval av BMS:ens uppfattning om batterikapaciteten) under körning så om BMS inte har rätt om kapaciteten kommer testet bli fel om man inte låter bilen vila ett tag efter testet och tar SOC efter det. 30 minuter brukar räcka för att SOC ska justeras relativt rätt.BEV[e-Rage] skrev: ↑10 feb 2024 00:04man får ju fram ett liknande resultat utan Aviloo (fast utan protokoll) genom att bara köra bilen ganska lugnt (<90km/h) från 100% SoC till en bit under 10% (ju lägre SoC man vågar desto mer exakt då det inte alltid är så linjärt) och räkna fram tillgänglig kapacitet baserat på körsträckan och medelförbrukningen under testet (förbrukning x körsträcka / 1 - SoC).
BEV[e-Rage] skrev: ↑10 feb 2024 09:28Hur många tror att denna Aviloo Flash rapport med Aviloo Score 100/100 betyder att en 3 år gammal e-Niro som har gått 9000 mil fortfarande skulle ha kvar hela sin kapacitet?
https://firebasestorage.googleapis.com/ ... cdff9de1bb
Vem vågar isåfall köpa en 3 år gammal i-Pace som bara gått 3700 mil med ett Aviloo Score på 83/100?
https://firebasestorage.googleapis.com/ ... a5cc70e8ae
Degraderingen beror till största delen på calendar aging de 5-8 första åren.
Importeras det elbilar trots vår svaga krona? Är elbilar ännu kallare på marknaden utomlands?AAKEE skrev: ↑10 feb 2024 10:14Degraderingen beror till största delen på calendar aging de 5-8 första åren.
Calendar aging i sin tur beror på [tid x temperatur x SOC].
Temperaturen kan vi ofta inte påverka så mycket (förutom garage eller ej).
SOC påverkar rättså mycket om man håller batteriet under ”stupet” som beror på ”central graphite peak”.
De flesta håller ju inte låg SOC, och calendar aging är ganska lika från 70-90% så totalt blir det relativt liten spridning över tid.
Cyklerna har väldigt liten påverkan om man kör som de flesta gör. Man kan alltså bedöma kapaciteten ganska bra från hur gammal bilen är och i vilket klimat den gått.
Normalt kommer det inte vara så stor skillnad mellan bilar av samma årsmodell med samma typ av batteri om de gått i samma klimat.
Importerade bilar finns det gott om nu, och de som kommer från varmare klimat lär ha lite mer degradering.
Jag har inte kollat något i någon större utsträckning på Aviloo.BEV[e-Rage] skrev: ↑10 feb 2024 09:28Hur många tror att denna Aviloo Flash rapport med Aviloo Score 100/100 betyder att en 3 år gammal e-Niro som har gått 9000 mil fortfarande skulle ha kvar hela sin kapacitet?
https://firebasestorage.googleapis.com/ ... cdff9de1bb
Vem vågar isåfall köpa en 3 år gammal i-Pace som bara gått 3700 mil med ett Aviloo Score på 83/100?
https://firebasestorage.googleapis.com/ ... a5cc70e8ae
Jag har inte kollat idag, men i våras när jag skulle bygga mig en uppfattning om värdet på min M3P så var en väldigt stor del av bilarna som företag sålde (blocket etc) nyimporterade.Verdi_ skrev: ↑10 feb 2024 10:17Importeras det elbilar trots vår svaga krona? Är elbilar ännu kallare på marknaden utomlands?AAKEE skrev: ↑10 feb 2024 10:14Degraderingen beror till största delen på calendar aging de 5-8 första åren.
Calendar aging i sin tur beror på [tid x temperatur x SOC].
Temperaturen kan vi ofta inte påverka så mycket (förutom garage eller ej).
SOC påverkar rättså mycket om man håller batteriet under ”stupet” som beror på ”central graphite peak”.
De flesta håller ju inte låg SOC, och calendar aging är ganska lika från 70-90% så totalt blir det relativt liten spridning över tid.
Cyklerna har väldigt liten påverkan om man kör som de flesta gör. Man kan alltså bedöma kapaciteten ganska bra från hur gammal bilen är och i vilket klimat den gått.
Normalt kommer det inte vara så stor skillnad mellan bilar av samma årsmodell med samma typ av batteri om de gått i samma klimat.
Importerade bilar finns det gott om nu, och de som kommer från varmare klimat lär ha lite mer degradering.
Under Aviloo Flash testet körs inte bilen alls, man pluggar bara in dosan i OBD-porten, startar bilen och väntar 3 minuter.AAKEE skrev: ↑10 feb 2024 10:28Jag har inte kollat något i någon större utsträckning på Aviloo.BEV[e-Rage] skrev: ↑10 feb 2024 09:28Hur många tror att denna Aviloo Flash rapport med Aviloo Score 100/100 betyder att en 3 år gammal e-Niro som har gått 9000 mil fortfarande skulle ha kvar hela sin kapacitet?
https://firebasestorage.googleapis.com/ ... cdff9de1bb
Vem vågar isåfall köpa en 3 år gammal i-Pace som bara gått 3700 mil med ett Aviloo Score på 83/100?
https://firebasestorage.googleapis.com/ ... a5cc70e8ae
Men det är solklart att de måste sätta sig in i detalj hur bilmodellen fungerar om det ska bli rätt.
Flera av märkena/modellerna har väl en buffer som man minskar på allteftersom batteriet degraderas för att hålla kapaciteten ganska konstant och där fungerar inte en körning och beräkning av tillgänglig kapacitet om man vill veta den verkliga kapaciteten. Antagligen där som det sket sig med e-Niron? (Är noll påläst utanför Tesla).
Jag har sett protokoll på väldigt hög degradering på några Teslor till salu. Minns inte om det var Aviloo eller ngn annan, men en viktig bit är att belastningen på batteriet avgör hur mycket energi man får ut.
Kör man fortare kommer samma batteri leverera mindre energi, pga intern resistans så en 100-10%-körning påverkas beroende på om man kör 90 eller 120 km/h.
Original batterikapacitet och spec. på räckvidd (EPA/WLTP) görs med ganska låg belastning så ska man ha ett värde som går jämföra med ursprungsvärdet ska man nog inte köra över 90 km/h. Det såg ut som man kört fort på motorväg på de testdata jag såg (körda km / sluttid-starttid).
Absolut, det har jag koll på.BEV[e-Rage] skrev: ↑10 feb 2024 11:23Under Aviloo Flash testet körs inte bilen alls, man pluggar bara in dosan i OBD-porten, startar bilen och väntar 3 minuter.AAKEE skrev: ↑10 feb 2024 10:28Jag har inte kollat något i någon större utsträckning på Aviloo.BEV[e-Rage] skrev: ↑10 feb 2024 09:28Hur många tror att denna Aviloo Flash rapport med Aviloo Score 100/100 betyder att en 3 år gammal e-Niro som har gått 9000 mil fortfarande skulle ha kvar hela sin kapacitet?
https://firebasestorage.googleapis.com/ ... cdff9de1bb
Vem vågar isåfall köpa en 3 år gammal i-Pace som bara gått 3700 mil med ett Aviloo Score på 83/100?
https://firebasestorage.googleapis.com/ ... a5cc70e8ae
Men det är solklart att de måste sätta sig in i detalj hur bilmodellen fungerar om det ska bli rätt.
Flera av märkena/modellerna har väl en buffer som man minskar på allteftersom batteriet degraderas för att hålla kapaciteten ganska konstant och där fungerar inte en körning och beräkning av tillgänglig kapacitet om man vill veta den verkliga kapaciteten. Antagligen där som det sket sig med e-Niron? (Är noll påläst utanför Tesla).
Jag har sett protokoll på väldigt hög degradering på några Teslor till salu. Minns inte om det var Aviloo eller ngn annan, men en viktig bit är att belastningen på batteriet avgör hur mycket energi man får ut.
Kör man fortare kommer samma batteri leverera mindre energi, pga intern resistans så en 100-10%-körning påverkas beroende på om man kör 90 eller 120 km/h.
Original batterikapacitet och spec. på räckvidd (EPA/WLTP) görs med ganska låg belastning så ska man ha ett värde som går jämföra med ursprungsvärdet ska man nog inte köra över 90 km/h. Det såg ut som man kört fort på motorväg på de testdata jag såg (körda km / sluttid-starttid).
https://aviloo.com/flash-test-en.html
Stod det nåt om körsträcka under testen så var det nog ett Aviloo Premium test.
https://aviloo.com/battery-test.html