Sida 2 av 4

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Postat: 06 jan 2016 10:53
av bylund
Runt 30 km/h. Enkel tumregel: 1 km/h per ampere per fas. Stämmer hyfsat utom vid väldigt låga strömmar.

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Postat: 06 jan 2016 11:36
av Bjorn
bylund skrev:
Vad jag förstår så kan man ladda 32 A enfas med enkelladdare. Den består av tre 16 A-laddare, som alla används när man laddar 16 A trefas. Vid 32 A enfas används två av dem.
Ja, jag har hört det men inte lyckats. Det kan ju ha varit begränsat till 1x16A där jag provat Typ2 kabel så jag vet inte på riktigt om den kan ta 1x32A och fördela på 2 sektioner i laddaren. Det funkar ju enligt vad man säger med blå plug i UMC. Jag har dock ingen sådan. Vet därför inte om fördelning sker i anslutningen eller i bilen.

Lite överkurs:
Det funkar inte att köra samma fas 2 eller 3 ggr i röd CEE. Det tolkas som 1 fas 16A. Dock inte 13A iallafall. Två olika faser fungerar i Röd plug - UMC förutsatt att en är "den första" De tolkas då som 2x16A fast bilen visar 3fas.

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Postat: 06 jan 2016 11:41
av bylund
Bjorn skrev:
bylund skrev:
Vad jag förstår så kan man ladda 32 A enfas med enkelladdare. Den består av tre 16 A-laddare, som alla används när man laddar 16 A trefas. Vid 32 A enfas används två av dem.
Ja, jag har hört det men inte lyckats. Det kan ju ha varit begränsat till 1x16A där jag provat Typ2 kabel så jag vet inte på riktigt om den kan ta 1x32A och fördela på 2 sektioner i laddaren. Det funkar ju enligt vad man säger med blå plug i UMC. Jag har dock ingen sådan. Vet därför inte om fördelning sker i anslutningen eller i bilen.

Lite överkurs:
Det funkar inte att köra samma fas 2 eller 3 ggr i röd CEE. Det tolkas som 1 fas 16A. Dock inte 13A iallafall. Två olika faser fungerar i Röd plug - UMC förutsatt att en är "den första" De tolkas då som 2x16A fast bilen visar 3fas.
Fast 32 A enfas är väl ändå en väldigt ovanlig installation? Är du säker på att du har testat en sådan med typ 2? Jag har det inte, jag har bara läst att det ska fungera så.

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Postat: 06 jan 2016 11:47
av Jerker
bylund skrev:
Bjorn skrev:
bylund skrev:
Vad jag förstår så kan man ladda 32 A enfas med enkelladdare. Den består av tre 16 A-laddare, som alla används när man laddar 16 A trefas. Vid 32 A enfas används två av dem.
Ja, jag har hört det men inte lyckats. Det kan ju ha varit begränsat till 1x16A där jag provat Typ2 kabel så jag vet inte på riktigt om den kan ta 1x32A och fördela på 2 sektioner i laddaren. Det funkar ju enligt vad man säger med blå plug i UMC. Jag har dock ingen sådan. Vet därför inte om fördelning sker i anslutningen eller i bilen.

Lite överkurs:
Det funkar inte att köra samma fas 2 eller 3 ggr i röd CEE. Det tolkas som 1 fas 16A. Dock inte 13A iallafall. Två olika faser fungerar i Röd plug - UMC förutsatt att en är "den första" De tolkas då som 2x16A fast bilen visar 3fas.
Fast 32 A enfas är väl ändå en väldigt ovanlig installation? Är du säker på att du har testat en sådan med typ 2? Jag har det inte, jag har bara läst att det ska fungera så.
Problemet för elbilstillverkare är väl att det är så olika standarder i olika länder. Jag läste att det t.ex. i Holland är standard att man får 1-fas 50A i en vanlig villa. Vill man ha 3-fas får man be särskilt om det.

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Postat: 06 jan 2016 12:05
av HelectriC
Jerker skrev:
bylund skrev:
Bjorn skrev:
bylund skrev:
Vad jag förstår så kan man ladda 32 A enfas med enkelladdare. Den består av tre 16 A-laddare, som alla används när man laddar 16 A trefas. Vid 32 A enfas används två av dem.
Ja, jag har hört det men inte lyckats. Det kan ju ha varit begränsat till 1x16A där jag provat Typ2 kabel så jag vet inte på riktigt om den kan ta 1x32A och fördela på 2 sektioner i laddaren. Det funkar ju enligt vad man säger med blå plug i UMC. Jag har dock ingen sådan. Vet därför inte om fördelning sker i anslutningen eller i bilen.

Lite överkurs:
Det funkar inte att köra samma fas 2 eller 3 ggr i röd CEE. Det tolkas som 1 fas 16A. Dock inte 13A iallafall. Två olika faser fungerar i Röd plug - UMC förutsatt att en är "den första" De tolkas då som 2x16A fast bilen visar 3fas.
Fast 32 A enfas är väl ändå en väldigt ovanlig installation? Är du säker på att du har testat en sådan med typ 2? Jag har det inte, jag har bara läst att det ska fungera så.
Problemet för elbilstillverkare är väl att det är så olika standarder i olika länder. Jag läste att det t.ex. i Holland är standard att man får 1-fas 50A i en vanlig villa. Vill man ha 3-fas får man be särskilt om det.

jag har 1-fas 63A i min villa i Norge byggd 2011.

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Postat: 06 jan 2016 12:18
av apkungen
selfish skrev:
Har nu kört en del uppe i Norrbotten/Västerbotten under jul och ChaDeMo adaptern för 3120 kronor+moms från Tesla är oumbärlig om man vill snabbladda utanför SC nätverket.

Luleå, Umeå erbjuder ChaDeMo annars är det Schuko 10A eller trefas på någon bondgård!! :-)

Även fast jag har dubbelladdare och Typ 2 kabel kan jag definitivt rekommendera ChaDeMo adaptern då dessa laddare finns på väldigt många platser.

Har man spenderat en hel förmögenhet och lite till på en fantastisk bil, bör man spendera de ytterligare kronorna på adaptern för att ha flexibilitet att ladda på många platser anser jag.

/Selfish
Har inte Chademo laddarna också typ 2, minst 22kW?

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Postat: 06 jan 2016 12:20
av HelectriC
apkungen skrev:
selfish skrev:
Har nu kört en del uppe i Norrbotten/Västerbotten under jul och ChaDeMo adaptern för 3120 kronor+moms från Tesla är oumbärlig om man vill snabbladda utanför SC nätverket.

Luleå, Umeå erbjuder ChaDeMo annars är det Schuko 10A eller trefas på någon bondgård!! :-)

Även fast jag har dubbelladdare och Typ 2 kabel kan jag definitivt rekommendera ChaDeMo adaptern då dessa laddare finns på väldigt många platser.

Har man spenderat en hel förmögenhet och lite till på en fantastisk bil, bör man spendera de ytterligare kronorna på adaptern för att ha flexibilitet att ladda på många platser anser jag.

/Selfish
Har inte Chademo laddarna också typ 2, minst 22kW?
nej, chademoladdarna har bara chademo. kombistolparna däremot brukar ha chademo, CCS och typ 2 på samma stolpe.

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Postat: 06 jan 2016 12:45
av Bjorn
bylund skrev:
Är du säker på att du har testat en sådan med typ 2? Jag har det inte, jag har bara läst att det ska fungera så.
Det har förmodligen varit 1x16A där jag testat.

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Postat: 06 jan 2016 19:31
av apkungen
Kollade på uppladdning nu. Alla tre laddstationer i Luleå och Umeå är kombi stolpar och har även typ 2. Men vem vill ladda det om man har Chademo?

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Postat: 06 jan 2016 20:32
av HelectriC
apkungen skrev:
Kollade på uppladdning nu. Alla tre laddstationer i Luleå och Umeå är kombi stolpar och har även typ 2. Men vem vill ladda det om man har Chademo?
Nej, typ2 på en kombistolpe är lite av en udda fågel. Vem är den tänkt för? Den går så långsamt att man måste står där i flera timmar för att få ut nåt av det och när man betalar per minut, så blir det jäkligt dyrt. Det är knappast någon som planerar sin resa efter typ2, så det man undrar är ju om typ2 bara är där för syns skull? Ofta är det dessutom bara en bil som kan ladda åt gången, så man blockar under lång tid för de som faktiskt vill snabbladda och kanske har planerat för det på sin resa.

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Postat: 06 jan 2016 20:39
av selfish
Du kommer att förstå att du vill ha den högsta fart som erbjuds på laddplatsen...även om exempelvis Umeå erbjuder gratis laddning så kommer det att kosta en hel del de 4 timmar du spenderar på OKQ8 drickandes kaffe och ätandes korv...
Skämt åsido! Är man och kör i områden utanför SC så är ChaDeMo ett måste om man inte har ett fruktansvärt tålamod. :D :D

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Postat: 06 jan 2016 20:43
av HelectriC
selfish skrev:
Du kommer att förstå att du vill ha den högsta fart som erbjuds på laddplatsen...även om exempelvis Umeå erbjuder gratis laddning så kommer det att kosta en hel del de 4 timmar du spenderar på OKQ8 drickandes kaffe och ätandes korv...
Skämt åsido! Är man och kör i områden utanför SC så är ChaDeMo ett måste om man inte har ett fruktansvärt tålamod. :D :D
Det är ju det jag skriver, antingen laddar man Chademo eller CCS, men inte typ2. Typ2 passar i parkeringsgarage eller annat, men inte på en snabbladdstation.

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Postat: 06 jan 2016 20:57
av bullen
Jag har testat ett typ 2 enfas 32A32A utanför ikea men får bara ut 16A. Och kan inte heller välja mer än 16A på skärmen
Ang lite andra diskussioner i tråden. Jag har sett fortum laddstationer med både chademo och 3 fas typ 2. Det var helt olika prissättning så i mitt fall var det billigare att ladda fullt med typ 2 än med chademo under mitt möte. O då slapp jag ha dåligt samvete att ta upp en chademo plats i 4 h. Så det finns fall där typ 2 är bättre än chademo om än marginellt

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Postat: 06 jan 2016 22:41
av danni
Min fru pluggade in bilen utanför Gekås på Ullared där de har stolpar med enfas 32 A på typ 2, och jag hade förväntat mig att den skulle dra 3,7 kW men blev förvånad när den drog > 7 kW. Så det verkar som om det går att ladda 32 A med enkelladdare.

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Postat: 06 jan 2016 23:16
av 100procent
danni skrev:
Min fru pluggade in bilen utanför Gekås på Ullared där de har stolpar med enfas 32 A på typ 2, och jag hade förväntat mig att den skulle dra 3,7 kW men blev förvånad när den drog > 7 kW. Så det verkar som om det går att ladda 32 A med enkelladdare.
Det är ju en 22kW stolpe då eller? Borde inte bilen klara av 11kW?

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Postat: 06 jan 2016 23:23
av Svenssons
100procent skrev:
danni skrev:
Min fru pluggade in bilen utanför Gekås på Ullared där de har stolpar med enfas 32 A på typ 2, och jag hade förväntat mig att den skulle dra 3,7 kW men blev förvånad när den drog > 7 kW. Så det verkar som om det går att ladda 32 A med enkelladdare.
Det är ju en 22kW stolpe då eller? Borde inte bilen klara av 11kW?
22 kW kräver trefas, här var det endast enfas vilket blir drygt 7 kW om det är 32A enfas. Jag trodde också att det krävdes dubbelladdare för att klara av 32A även ifall det bara är enfas då en laddare är för 16A. Visserligen så är dubbelladdare just två stycken 16A-laddare som då kan ta 22 kW genom 32A trefas.

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Postat: 06 jan 2016 23:49
av Hammar
danni skrev:
Min fru pluggade in bilen utanför Gekås på Ullared där de har stolpar med enfas 32 A på typ 2, och jag hade förväntat mig att den skulle dra 3,7 kW men blev förvånad när den drog > 7 kW. Så det verkar som om det går att ladda 32 A med enkelladdare.
Intressant. Kan det vara så att det sitter en ny version av enkelladdarna i de nya bilarna. Tidigare så kunde ju enkelladdarna bara hantera 16A per fas.
32A enfas ser ut att kunna bli rätt vanligt, då många modeller av elbilar bara stödjer enfas.

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Postat: 07 jan 2016 00:06
av danni
Teslas hemsida innehåller svaret:

Bild

Bara 22 kW kräver dubbelladdare av alla de i listan. Såvitt jag kan minnas har det alltid varit såhär, så det lär inte vara något som ändrats på senare modeller.

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Postat: 07 jan 2016 00:29
av Elektrokungen
danni skrev:
Min fru pluggade in bilen utanför Gekås på Ullared där de har stolpar med enfas 32 A på typ 2, och jag hade förväntat mig att den skulle dra 3,7 kW men blev förvånad när den drog > 7 kW. Så det verkar som om det går att ladda 32 A med enkelladdare.
Intressant. Min fru var där igår (vad är det som lockar fruarna till Gekås???). Hon fick 3,7kW. Jag har dock köpt en kort och smidig Type 2 kabel som komplement till den tjocka och långa som Tesla säljer. Den är dock bara för 16A. Med tanke på hur lång tid hon spenderade där hann hon nog ändå ladda fullt. Jag skall dock tipsa henne om att plocka fram den andra kabeln från frunken nästa gång :D

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Postat: 07 jan 2016 00:46
av danni
Elektrokungen skrev:
danni skrev:
Min fru pluggade in bilen utanför Gekås på Ullared där de har stolpar med enfas 32 A på typ 2, och jag hade förväntat mig att den skulle dra 3,7 kW men blev förvånad när den drog > 7 kW. Så det verkar som om det går att ladda 32 A med enkelladdare.
Intressant. Min fru var där igår (vad är det som lockar fruarna till Gekås???). Hon fick 3,7kW. Jag har dock köpt en kort och smidig Type 2 kabel som komplement till den tjocka och långa som Tesla säljer. Den är dock bara för 16A. Med tanke på hur lång tid hon spenderade där hann hon nog ändå ladda fullt. Jag skall dock tipsa henne om att plocka fram den andra kabeln från frunken nästa gång :D
Frugan bemödade sig inte ens att plugga in första gången hon var där med bilen - resan dit och tillbaks från Göteborg går ju lätt och ledigt utan att ladda nåt alls för alla utom Dan Persson. Andra gången var det dock så fullt på parkeringsplatsen att det knappt fanns några andra platser, så då kunde hon lika gärna passa på att ladda.

Själv håller jag mig på behörigt avstånd.

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Postat: 07 jan 2016 02:54
av 100procent
Lånar tråden lite för att inte starta upp en ny pga en enkel o snabb fråga..

Hittar ingen vettig information om detta.. Även om svaret är kanske självklart så vill ja ändå fråga.

Ni som har autopilot på bilen, fungerar den när man kör på en mörk motorväg som bara lyses up av bilens lampor?

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Postat: 07 jan 2016 03:06
av 100procent
Svenssons skrev:
100procent skrev:
danni skrev:
Min fru pluggade in bilen utanför Gekås på Ullared där de har stolpar med enfas 32 A på typ 2, och jag hade förväntat mig att den skulle dra 3,7 kW men blev förvånad när den drog > 7 kW. Så det verkar som om det går att ladda 32 A med enkelladdare.
Det är ju en 22kW stolpe då eller? Borde inte bilen klara av 11kW?
22 kW kräver trefas, här var det endast enfas vilket blir drygt 7 kW om det är 32A enfas. Jag trodde också att det krävdes dubbelladdare för att klara av 32A även ifall det bara är enfas då en laddare är för 16A. Visserligen så är dubbelladdare just två stycken 16A-laddare som då kan ta 22 kW genom 32A trefas.
Heh, missade helt att det var skrivet enfas :)

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Postat: 07 jan 2016 07:39
av HelectriC
100procent skrev:
Lånar tråden lite för att inte starta upp en ny pga en enkel o snabb fråga..

Hittar ingen vettig information om detta.. Även om svaret är kanske självklart så vill ja ändå fråga.

Ni som har autopilot på bilen, fungerar den när man kör på en mörk motorväg som bara lyses up av bilens lampor?

Sorry, men här måste jag klaga lite även om jag inte alltid följer till punkt och pricka. Hitta en passande tråd eller skapa en ny. Blir helt vilda västern om du ska prata autopilot i denna tråd.

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Postat: 07 jan 2016 07:42
av HelectriC
bullen skrev:
Jag har testat ett typ 2 enfas 32A32A utanför ikea men får bara ut 16A. Och kan inte heller välja mer än 16A på skärmen
Ang lite andra diskussioner i tråden. Jag har sett fortum laddstationer med både chademo och 3 fas typ 2. Det var helt olika prissättning så i mitt fall var det billigare att ladda fullt med typ 2 än med chademo under mitt möte. O då slapp jag ha dåligt samvete att ta upp en chademo plats i 4 h. Så det finns fall där typ 2 är bättre än chademo om än marginellt
Det betyder att eftersom du inte blockerade chademon, så var det inte en kombistolpe (där kan bara en bil ladda samtidigt). Problemställningen var när man har en kombistolpe, vem väljer då typ2 eftersom man som du skriver då blockerar den i 4timmar för de som eventuellt behöver en snabbladdning för att komma vidare. Står det en separat typ2 vid sidan om, så är det ju inget problem.

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Postat: 07 jan 2016 07:48
av Iceman
Skickat från min iPhone med Tapatalk