Sida 2 av 2

Re: Förvärmning inför SuC

Postat: 12 jan 2024 14:30
av BrooklynS
Nicke Nyfiken skrev: 11 jan 2024 16:46
BrooklynS skrev: 31 dec 2023 10:58
Jag kör aldrig med navigering om jag vill ha max räckvidd, tex köra 40 mil enkel vintertid. Den vill alltid värma och ladda istället annars.
Det är ju bara en knapptryckning bort att ta bort laddningen/förvärmningen när man kör med navigeringen. Finns väl ingen rationellt anledning att skippa navigering av räckviddsskäl?

Hur vet du att du kommer att klara dig hela vägen fram om du inte använder navigeringen, om det är så på håret att ett par procent är avgörande?

Typexempel i mitt fall: Hemavan-Luleå

Sommartid går det utmärkt utan att ladda alls, vinter en toppning i Ajaur för säkerhets skull men navigerar jag lägger den in laddning i Arvidsjaur och vintertid vill den ladda i både Arvidsjaur och Storuman trots att det blir en omväg på 6 mil. Låter jag bli att navigera kör jag vintertid direkt till Arvidsjaur från Hemavan, slår igång navigationen mellan Sorsele och Slagnäs så förvärmer den lagom.

Re: Förvärmning inför SuC

Postat: 12 jan 2024 15:49
av Johlei
Annat exempel: Stockholm (hemma) — Linköping tur och retur. Klarar mig utan att ladda alls när det inte är för kallt om jag startar hemifrån med 100% SOC.

Men med navigering vill den stanna för att ladda på vägen hem (Tystberga). SOC vid SuC prognostiseras till ungefär samma som när jag sedan väljer bort alla laddstopp och kollar min prognos för SOC hemma i Stockholm. Då väljer jag hellre att komma hem med 5% utan att ladda på vägen än att stanna vid Tystberga med varmt batteri och 8% SOC.

Re: Förvärmning inför SuC

Postat: 12 jan 2024 16:21
av Niklas Z
Navigatorn är ofta allt för försiktig. Det är som att den vill ha både hängslen och livrem.
Under SECC 2023 ställde jag in SuC Mantorp som mål medan jag var någonstans mellan Ystad och Markaryd. Jag visste att det inte skulle vara några som helst problem för bilen att nå till Mantorp (jag kom fram dit med 12 % SoC efter förvärmning), men trots det lade bilen in ett laddstopp redan vid SuC Jönköping. Helt nipprigt med tanke på att det bara är 41 mil till Mantorp! Jag kom fram till Jönköping med ungefär 40 % i batteriet. Självklart gjorde jag inget laddstopp i Jönköping.
Likaså kan bilen vara restriktiv med att förvärma om SoC blir låg, fast det inte är några problem att komma fram. Den verkar vilja ha ordentliga marginaler för felkörning, överraskande dåligt väder, eller andra svårigheter.

Re: Förvärmning inför SuC

Postat: 12 jan 2024 19:04
av Nicke Nyfiken
BrooklynS skrev: 12 jan 2024 14:30
Nicke Nyfiken skrev: 11 jan 2024 16:46
BrooklynS skrev: 31 dec 2023 10:58
Jag kör aldrig med navigering om jag vill ha max räckvidd, tex köra 40 mil enkel vintertid. Den vill alltid värma och ladda istället annars.
Det är ju bara en knapptryckning bort att ta bort laddningen/förvärmningen när man kör med navigeringen. Finns väl ingen rationellt anledning att skippa navigering av räckviddsskäl?

Hur vet du att du kommer att klara dig hela vägen fram om du inte använder navigeringen, om det är så på håret att ett par procent är avgörande?

Typexempel i mitt fall: Hemavan-Luleå

Sommartid går det utmärkt utan att ladda alls, vinter en toppning i Ajaur för säkerhets skull men navigerar jag lägger den in laddning i Arvidsjaur och vintertid vill den ladda i både Arvidsjaur och Storuman trots att det blir en omväg på 6 mil. Låter jag bli att navigera kör jag vintertid direkt till Arvidsjaur från Hemavan, slår igång navigationen mellan Sorsele och Slagnäs så förvärmer den lagom.
Det är ju bara ett klick på "ta bort laddstopp" så slipper du både förvärmning och omväg där du inte vill ladda. När du sedan vill att den ska börja förvärma så är det lika enkelt att lägga till laddstopp.

Förstår fortfarande inte vad du skulle vinna i räckvidd genom att köra utan navigering.

Re: Förvärmning inför SuC

Postat: 13 jan 2024 09:07
av Nicke Nyfiken
Johlei skrev: 12 jan 2024 15:49
Annat exempel: Stockholm (hemma) — Linköping tur och retur. Klarar mig utan att ladda alls när det inte är för kallt om jag startar hemifrån med 100% SOC.

Men med navigering vill den stanna för att ladda på vägen hem (Tystberga). SOC vid SuC prognostiseras till ungefär samma som när jag sedan väljer bort alla laddstopp och kollar min prognos för SOC hemma i Stockholm. Då väljer jag hellre att komma hem med 5% utan att ladda på vägen än att stanna vid Tystberga med varmt batteri och 8% SOC.
Det finns oändligt många andra exempel på när man kan klara sig utan att ladda, även om navigeringen föreslår laddning. Det handlar bara om att man själv accepterar mindre marginaler än vad navigeringen har.

Men det betyder inte att man får längre räckvidd om man kör helt utan navigering, vilket hävdas tidigare i tråden. Eftersom man kan "ta bort laddstopp" när man använder navigeringen och därmed slippa oönskad förvärmning av batteriet, så ser jag fortfarande ingen rationell anledning till att köra helt utan navigering av räckviddsskäl.

Re: Förvärmning inför SuC

Postat: 13 jan 2024 13:47
av Johlei
Jämför med tex Google Maps eller Wayz där man kan se ruttalternativ. Vore snyggt om Tesla nav kunde ge lite olika förslag överskådligt (olika vägar, med/utan laddstopp) istället för att bara ge en one size fits all (”klart du vill komma fram med 20% i SOC!”).

Det blir så att säga lite vilseledande att Tesla nav föreslår laddstopp utan att meddela att det finns ett sätt att komma fram utan att ladda fast med lägre SOC.

Man kan så klart alltid trixa runt med extra knapptryckningar för att testa olika alternativ. Men det är inte så premiumupplevelse enligt mig.

Re: Förvärmning inför SuC

Postat: 13 jan 2024 22:23
av Nicke Nyfiken
Johlei skrev: 13 jan 2024 13:47
Jämför med tex Google Maps eller Wayz där man kan se ruttalternativ. Vore snyggt om Tesla nav kunde ge lite olika förslag överskådligt (olika vägar, med/utan laddstopp) istället för att bara ge en one size fits all (”klart du vill komma fram med 20% i SOC!”).

Det blir så att säga lite vilseledande att Tesla nav föreslår laddstopp utan att meddela att det finns ett sätt att komma fram utan att ladda fast med lägre SOC.

Man kan så klart alltid trixa runt med extra knapptryckningar för att testa olika alternativ. Men det är inte så premiumupplevelse enligt mig.
Visst vore det fint med ruttalternativ.

Men med tanke på att det tog runt 10 år innan vi kunde lägga in delmål i navigeringen, så ska vi nog inte hoppas på att det händer i närtid. :lol:

Re: Förvärmning inför SuC

Postat: 14 jan 2024 08:26
av nogren
Men just ruttalternativ har ju nyligen dykt upp. Har inte klickat runt tillräckligt för att få en känsla för olika laddalternativ blir som man vill ha det, men trafikpåverkan på rutterna har de ju jobbat med.

Re: Förvärmning inför SuC

Postat: 15 jan 2024 17:39
av BrooklynS
Nicke Nyfiken skrev: 12 jan 2024 19:04
BrooklynS skrev: 12 jan 2024 14:30
Nicke Nyfiken skrev: 11 jan 2024 16:46
BrooklynS skrev: 31 dec 2023 10:58
Jag kör aldrig med navigering om jag vill ha max räckvidd, tex köra 40 mil enkel vintertid. Den vill alltid värma och ladda istället annars.
Det är ju bara en knapptryckning bort att ta bort laddningen/förvärmningen när man kör med navigeringen. Finns väl ingen rationellt anledning att skippa navigering av räckviddsskäl?

Hur vet du att du kommer att klara dig hela vägen fram om du inte använder navigeringen, om det är så på håret att ett par procent är avgörande?

Typexempel i mitt fall: Hemavan-Luleå

Sommartid går det utmärkt utan att ladda alls, vinter en toppning i Ajaur för säkerhets skull men navigerar jag lägger den in laddning i Arvidsjaur och vintertid vill den ladda i både Arvidsjaur och Storuman trots att det blir en omväg på 6 mil. Låter jag bli att navigera kör jag vintertid direkt till Arvidsjaur från Hemavan, slår igång navigationen mellan Sorsele och Slagnäs så förvärmer den lagom.
Det är ju bara ett klick på "ta bort laddstopp" så slipper du både förvärmning och omväg där du inte vill ladda. När du sedan vill att den ska börja förvärma så är det lika enkelt att lägga till laddstopp.

Förstår fortfarande inte vad du skulle vinna i räckvidd genom att köra utan navigering.
Nej, den slutar inte förvärma för att du trycker bort meddelandet.

Re: Förvärmning inför SuC

Postat: 15 jan 2024 20:20
av Nicke Nyfiken
BrooklynS skrev: 15 jan 2024 17:39
Nicke Nyfiken skrev: 12 jan 2024 19:04
BrooklynS skrev: 12 jan 2024 14:30
Nicke Nyfiken skrev: 11 jan 2024 16:46
BrooklynS skrev: 31 dec 2023 10:58
Jag kör aldrig med navigering om jag vill ha max räckvidd, tex köra 40 mil enkel vintertid. Den vill alltid värma och ladda istället annars.
Det är ju bara en knapptryckning bort att ta bort laddningen/förvärmningen när man kör med navigeringen. Finns väl ingen rationellt anledning att skippa navigering av räckviddsskäl?

Hur vet du att du kommer att klara dig hela vägen fram om du inte använder navigeringen, om det är så på håret att ett par procent är avgörande?

Typexempel i mitt fall: Hemavan-Luleå

Sommartid går det utmärkt utan att ladda alls, vinter en toppning i Ajaur för säkerhets skull men navigerar jag lägger den in laddning i Arvidsjaur och vintertid vill den ladda i både Arvidsjaur och Storuman trots att det blir en omväg på 6 mil. Låter jag bli att navigera kör jag vintertid direkt till Arvidsjaur från Hemavan, slår igång navigationen mellan Sorsele och Slagnäs så förvärmer den lagom.
Det är ju bara ett klick på "ta bort laddstopp" så slipper du både förvärmning och omväg där du inte vill ladda. När du sedan vill att den ska börja förvärma så är det lika enkelt att lägga till laddstopp.

Förstår fortfarande inte vad du skulle vinna i räckvidd genom att köra utan navigering.
Nej, den slutar inte förvärma för att du trycker bort meddelandet.
Jag pratar INTE om förvärmningsmeddelandet.

Jag menar det jag skriver, "ta bort laddstopp" längst ner i ruttbeskrivningen.

Om jag vill köra till Lunds C i exemplet nedan så föreslår bilen att jag ska ladda lite i Mellbystrand för att komma till Lund med 10% kvar i batteriet.
20240115_194015.jpg


Om jag trycker på den blå texten "ta bort alla laddstopp" så navigerar bilen direkt till destinationen utan att föreslå laddning eller förvärma batteriet, och jag kommer fram med 4% kvar i batteriet.
20240115_193955.jpg


På vilket vis menar du att jag skulle få längre räckvidd genom att inte använda navigeringen alls?


(Lyckas inte få bilderna att hamna på rätt håll) :evil:

Re: Förvärmning inför SuC

Postat: 16 jan 2024 16:21
av BrooklynS
Nä det var inte poängen, nu kan man ju ta bort laddstopp men förr kunde man inte det. Sedan hittar jag ju mellan Hemavan och Luleå så...

Re: Förvärmning inför SuC

Postat: 16 jan 2024 22:04
av Nicke Nyfiken
BrooklynS skrev: 16 jan 2024 16:21
Nä det var inte poängen, nu kan man ju ta bort laddstopp men förr kunde man inte det. Sedan hittar jag ju mellan Hemavan och Luleå så...
Så vad är poängen med att du aldrig kör med navigering när du vill ha max räckvidd?
BrooklynS skrev: 31 dec 2023 10:58
Jag kör aldrig med navigering om jag vill ha max räckvidd, tex köra 40 mil enkel vintertid. Den vill alltid värma och ladda istället annars.
Att det inte gick att ta bort laddstopp för 5-6 år sedan spelar ju ingen roll nu.