Sida 2 av 2
Re: Inslag i Rapport om elbilar 31/1
Postat: 31 jan 2016 23:48
av Teslaspolen
Politiken har aldrig kunnat heja teknologiska framsteg, avsiktligt eller ej. REVolutionen kommer oundvikligen. Och här sitter vi på första parkett!
Men ja, visst, tallolja och allt det där lär väl gå ett tag. Men till slut tröttnar alla utom entusiasterna på att kladda med brännbara vätskor. Har svårt att se hur ens dessa ska stå emot eldrift ekonomiskt sett.
Re: Inslag i Rapport om elbilar 31/1
Postat: 01 feb 2016 08:18
av Robin
Vi glömmer bort ett till "fossilfritt" alternativ. Det är fordonsgas som är populärt inom offentlig sektor. Att jag skrev "fossilfritt" är på grund av att en betydande del av fordonsgasen inte alls är fossilfri, men biogasdelen i landet ökar också.
Så ja, det finns fler alternativ. I sörmland precis som många andra län börjar vi närma oss en fossilfri kollektivtrafik (den beräknas under 2016 vara helt fossilfri, men jag är osäker på vilka undantag som räknas med i det). Tyvärr byggd på ganska få elbussar än så länge.
Men från politiskt håll är det ju även viktigt att föregå med gott exempel och visa att det är möjligt. Sen tror jag också på ett tydligare malus/bonus-system. En höjning av bensin- och dieselskatten skulle kunna vigas direkt åt subventioner för fossilfria alternativ, istället för som nu gå rakt in i statskassan.
Re: Inslag i Rapport om elbilar 31/1
Postat: 01 feb 2016 08:30
av jonas
TiborBlomhall skrev:Fossilfritt behöver inte betyda elbilar.
Flera aktörer satsar på syntetisk bensin och bio-bränslen framställda ur tex tallolja och lignin.
Då kan även gamla bensinbilar bli fossilfria.
Jag tror tyvärr det är det trumfkortet våra kära politiker har i bakfickan som de tänker använda.
http://teslaclubsweden.se/lignol/
Det är ju inte bara CO2 som är en bov i dramat. Glöm inte NOx, partiklar, brand/krocksäkerhet och annat. FuskWagen stöp ju inte på CO2. Så det finns ju många andra anledningar att inte använda en IC motor.