Sida 2 av 2
Re: Så bra är Teslas självkörande FSD V14
Postat: 17 nov 2025 18:30
av spacecoin
TiborBlomhall skrev: ↑17 nov 2025 17:59
Konstig fråga vad jag räknar det som? Hela diskussionen handlar om vad FSD Community Tracker räknar det som. De räknar det som mindre fel (jämfört med sådana fel som skulle resulterat i en olycka om inte föraren ingrep).
De har två felnivåer: allvarliga fel som skulle ha resulterat i en olycka om inte föraren ingrep - och övriga, mindre allvarliga fel.
Tibor - i texten du skrev så står det:
Nya FSD v14 kör nu i genomsnitt 4014 km innan föraren måste ta över.
Siffran 4014 km är vid allvarliga fel, eller hur?
Om det är så betyder det med normal logik att du tycker bara att föraren behöver ta över vid kritiska fel, vilket du också sagt att hastighetsfel inte är, flera gånger. Andra situationer där du anser att "föraren inte måste ta över" inkluderar att ligga i fel fil.
Att köra 50 i en 30 zon är alltså inga problem enligt din tolkning av deras klassificering så länge inte ett barn springer mot bilen, för det är bara då det "skulle ha resulterat i en olycka".
Eller har jag fått något om bakfoten?
Hade du istället skrivit "Nya FSD v14 kör nu i genomsnitt 4014 km innan den gör ett mycket allvarligt (eller kritiskt) fel" hade jag inte haft några synpunkter. Men nu skrev du "innan föraren måste ta över" som jag tycker är en fultolkning.
Min åsikt är att föraren bör och skall ta över när bilen gör fel oavsett vilket fel, eftersom det är föraren av bilen som är ansvarig för beteendet.
Rent formellt så borde hastighetsöverträdelser i tätort räknas som ett kritiskt fel, och jag kan garantera att de gör de inte på FSD-trackern med tanke på att det är ett fortsatt problem. Samma med att stanna konsekvent för skolbussar t ex.
Att informationen i FSD-tracker är det bästa vi har om Teslas prestanda är en sak, men man måste ju förstå att datakvaliteten är skakig och det finns en rejäl skopa bias om urvalet är ett fåtal entusiaster som inte har fått någon formell träning och antagligen har helt olika risk- och toleransnivåer.
Att välja den fomuleringen du gör, på det underlaget du har, blir helt fel enligt min mening.
"Nya FSD v14 kör i genomsnitt ca 4 mil innan föraren måste ta över" hade varit rätt. Det är 100x skillnad på det och det du skrev.
Re: Så bra är Teslas självkörande FSD V14
Postat: 17 nov 2025 21:34
av TiborBlomhall
Trots mitt tidigare inlägg fortsätter du med dessa personpåhopp.
Det är inte jag som anser någonting utan försöker för jag tror femte gången förklara hur FSD Community Tracker klassificerar övertaganden.
Om föraren måste ingripa för att undvika en olycka klassas det som "Critical Disengagement". Föraren
måste då ta över för att undvika en olycka. Alla andra övertaganden klassas som "Disengagement". Det är så pass enkelt, utan sociomoraliska värderingar bakom.
Inget av FSD Community Trackers data handlar om att köra 50 i 30-zon, det är bara en halmdocka. Men om jag bortser från dina personpåhopp och försöker svara på din egentliga fråga så ja, om bilen skulle missa en 30-skylt och föraren måste ingripa skulle det inte klassas som Critical Disengagement av FSD Community Tracker. Om föraren måste ingripa för att undvika köra på någon skulle det dock klassas som en Critical Disengagement.
Tittar man på insamlade statistiken är det dock snarare tvärtom, förarna måste oftast ingripa och
gasa på när bilarna kör
för långsamt. (Inte heller det klassas som Critical.)
På 30 tusen kilometer blev det "slow creep or acceleration" 43 gånger, "Wrong speed" 18 gånger. Står faktiskt inget om det var för hög eller låg hastighet.
Tyvärr har vi ingen liknande statistik om varken Waymo eller andras system.
Finns det fler frågor eller synpunkter om FSD Community Trackers är ni välkommen att skriva men jag undanber mig fler personpåhopp om att jag på något sätt skulle behöva ansvara för hur de har utformat sitt rapporteringssystem.
Re: Så bra är Teslas självkörande FSD V14
Postat: 17 nov 2025 22:45
av Remuz
FSD community tracker som är oberoende (från vad?) har en märklig syn på hur allvarliga saker är. Oavsett är detta inget iaf jag vill ha ut i trafiken utan förare som kan ingripa och det visar igen tydligt hur otroligt långt bort robotaxi är…
Re: Så bra är Teslas självkörande FSD V14
Postat: 17 nov 2025 22:56
av spacecoin
Tibor,
Jag försöker visa med logiskt resonemang att du inte tolkar data på ett rimligt sätt. Jag har läst mina inlägg flera gånger och jag kan inte hitta någon kritik mot dig som person där.
Du får gärna PM:a mig eller skriva här om vad du anser är "personpåhopp" och jag ber om ursäkt om du uppfattar det som det
Min bild är att jag inte angriper din person. Jag angriper dina påståenden i en redaktionell text i den tråd som du skapat för att diskutera inlägget.
Jag uppfattar det som att du gör ett antagande om vad en icke-critical-DE innebär; nämligen att alla är att bortse ifrån utom de kritiska. Det är inte rimligt enligt min mening.
Min uppfattning är att en autonom bil MÅSTE följa trafikregler - oavsett om det blir fara för annans liv eller ej. I fallet L2, så är det mer komplicerat, men bilen bör inte någonsin köra mer än 10% över hastighetsgränsen i alla fall. Övriga trafikregler måste följas. Alltid.
FSDS är ett mycket bra system och det har verkligen utvecklats, men enligt min mening är det är inte ens nära "4014 km innan föraren måste ta över." [för att bilen ska vara en god medtrafikant, och följa trafikregler]. Följer inte systemet trafikregler riskerar föraren böter eller värre och måste därmed ingripa.
Den enda slutsatsen är att din tolkning är att det inte krävs, och jag kan inte förstå hur du kan vidhålla detta. Det är din text jag citerar, inte FSD-tracker.
Det enda som man kan säga säkert är att systemet behöver ingripanden från förare mellan 4-400 mil beroende på var man drar strecket, baserat det data som FSD-community trackern redovisar.
Jag drar strecket närmare mycket närmare 4 mil än 400 mil och jag vidhåller att det citatet från din text jag kritiserat är väldigt missvisande.
Re: Så bra är Teslas självkörande FSD V14
Postat: 17 nov 2025 23:08
av TiborBlomhall
spacecoin skrev: ↑17 nov 2025 22:56
FSDS är ett mycket bra system och det har verkligen utvecklats, men enligt min mening är det är inte ens nära "4014 km innan föraren måste ta över." [för att bilen ska vara en god medtrafikant, och följa trafikregler].
Ingenstans skrev jag om god medtrafikant, det var du tvungen att lägga till själv.
Utan jag skrev "Förra version 13 av FSD mjukvaran kunde i genomsnitt köra 361 kilometer innan föraren bakom ratten var tvungen att ta över körningen. Åtta gånger bättre än första version 10 från 2022, som bara klarade 46 km. Nya FSD v14 kör nu i genomsnitt 4014 km innan föraren måste ta över."
Jag skriver om situationer då föraren
måste,
är tvungen att ta över körningen.
Att bilens navigator väljer fel rutt (men skulle ändå kommit fram till destinationen till slut) är inget föraren är
tvungen att avbryta körningen för. Inte ens att den väljer fel fil i en korsning (och skulle tagit svängen i nästa korsning istället). Eller att bilen kör för långsamt eller accelererar för långsamt. Det är de som är de vanligaste anledningarna till att förarna tog över körningen trots att de inte var
tvungna att göra det.
Re: Så bra är Teslas självkörande FSD V14
Postat: 17 nov 2025 23:21
av spacecoin
TiborBlomhall skrev: ↑17 nov 2025 23:08
Jag skriver om situationer då föraren måste, är tvungen att ta över körningen.
Jag känner mig
tvungen att ingripa om någon beter sig illa mot någon annan - även om det inte är fara för
allvarliga olyckor.
Du tycker inte att samma resonemang gäller i trafiken? Följa trafikregler? Hastighetsgränser? Stanna vid skolbussar?
Jag fattar VERKLIGEN INTE hur du resonerar. Jag skulle känna mig
tvungen att ingripa vid alla dessa situationer när jag använder ett system som kör åt mig, på samma sätt som om jag övningskörde med dottern.
Det är inte troligt att det är i genomsnitt 400 mil (eller "var fjärde månad" som du skriver) mellan dessa situationer med FSDS i nuläget, är vi överens om det?
Re: Så bra är Teslas självkörande FSD V14
Postat: 17 nov 2025 23:51
av TiborBlomhall
Åter igen: de flesta gångerna handlar det inte om hastighetsgränser eller att stanna för skolbussar (halmdocka igen) utan om att bilen valde fel fil, navigerade fel eller körde för långsamt.
Och åter igen är det inte jag som resonerar utan så FSD Community Tracker valt att klassificera avbrott.
Ska jag gissa är det för att Waymo mfl har vi ingen aning om hur ofta de väljer fel fil eller hastighet utan får endast reda på inträffade olyckor. Närmast jämförbara mätetal är då hur ofta FSD CT förarna behöver ingripa för att hindra en olycka.
Jag pratar inte om att Tesla FSD skulle vara bättre än Waymo eller att självkörande bilar inte ska följa trafikregler - utan att vi har helt enkelt ingen jämförbar detaljerad statistik om andra självkörande system.
Hur ofta missar Waymo trafikregler? Hastighetsgränser? Stanna vid skolbussar? Vi har ingen aning. Att då jämföra antal fullgångna olyckor Waymo råkar ut för med varenda gång en Tesla väljer fel fil i en korsning blir väldigt missvisande.
Re: Så bra är Teslas självkörande FSD V14
Postat: 18 nov 2025 00:23
av spacecoin
TiborBlomhall skrev: ↑17 nov 2025 23:51
Åter igen: de flesta gångerna handlar det inte om hastighetsgränser eller att stanna för skolbussar (halmdocka igen) utan om att bilen valde fel fil, navigerade fel eller körde för långsamt.
Och åter igen är det inte jag som resonerar utan så FSD Community Tracker valt att klassificera avbrott.
Snygg FUD där om Waymo och en liten stab mot mig med en högst selektiv citeringsteknik... (suck).
Halmgubbe säger du? Här kan du läsa om v14 och skolbussar - det funkar inte konsekvent ännu.
Vill du ha fler länkar om detta så säg till. Det finns exempel på där det funkar bra med, men de är inte konsekvent - lite 50%/50%.
De absolut största problemen just nu vid
normal körning verkar vara break stabbing, swerving för märken på vägen och speeding (på ett farligt sätt - typ 30% över gränsen ).
Har du läst på amerikanska forumet eller kollat på normala videos så vet du att det fortfarande är vanligt att bilen gör fel och att det DEFINITIVT inte är i närheten av 400 mil i verkligheten utan mer som en 18 åring som kört ett tag men inte fått lappen och inte kan läsa hastighetsskyltar.
Detta hittade jag på några minuter:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-8887493
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-8885952
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-8885704
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-8877387
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-8876105
Denna är mer i crit-DE-högen:
(Denna person ursäktar FSD och säger att den visst såg problemet innan DE - men det stämmer inte om man kollar videon).
Systemet funkar väldigt bra på det hela taget för HW4 förutom det jag nämnde och på parkeringplatser för NORMAL körning. Om man bortser från t ex utryckningsfordon, krockar, och mer exotiska händelser som att inte stanna där det är stoppförbud eller avsluta på handikapp-platser eller andra diverse konstiga ställen.
Det är dock inte i närheten av 400 mil mellan allvarliga problem där föraren skulle få böter (och borde därmed ta över).
Kan Tesla fixa hastighetshanteringen kanske det skulle vara uppåt 10-20 mil i vart fall.
Re: Så bra är Teslas självkörande FSD V14
Postat: 18 nov 2025 01:03
av mikaELbil
TiborBlomhall skrev: ↑17 nov 2025 08:00
Vi har från flera källor hört hur
otroligt bra senaste version 14 av Teslas självkörande FSD (Full Self Drive) mjukvara har blivit. Många som har testat FSD v14 har använt ordet “medveten” för att beskriva hur smidigt och naturligt den kör. Mjuka svängar och filbyten, subtila ändringar av hastigheten för att följa med i trafikrytmen, förebyggande inbromsningar.
Namnet till trots är Teslas Full Self Drive dock fortfarande inte helt självkörande. Föraren bakom ratten måste fortfarande övervaka körningen och vara beredd på att ingripa. Därav det något motsägelsefulla namntillägget Full Self Drive Supervised. Men hur ofta behöver man egentligen ingripa och ta över ratten?
Sajten
FSD Community Tracker är en oberoende sajt som samlar in data från Teslaägare vars bilar kör med FSD Supervised. Mer än femhundra bilister runt om i USA och Kanada rapporterar via bilarnas mittskärm varje misstag deras Tesla gör.
Nu har äntligen tillräckligt många av dem fått version 14 av FSD för att sajten ska kunna få in statistiskt underlag. Och resultatet är verkligen off the charts!
Förra version 13 av FSD mjukvaran kunde i genomsnitt köra 361 kilometer innan föraren bakom ratten var tvungen att ta över körningen. Åtta gånger bättre än första version 10 från 2022, som bara klarade 46 km.
Nya FSD v14 kör nu i genomsnitt 4014 km innan föraren måste ta över. Med en genomsnittlig svensk körsträcka på 1200 mil per år betyder det att föraren måste ta över körningen en gång var fjärde månad.
Testförarna har nu kört över 1200 resor på sammanlagt 25 tusen km med FSD v14 i sina bilar, varav över 17 tusen km i stadstrafik. Varje gång de behöver ingripa loggar de vad de har gjort via en meny på bilens mittskärm.
Under 25 tusen tillryggalagda kilometer hade bilarna 59 gånger fel hastighet eller accelererade så pass långsamt att föraren behövde “hjälpa till” med gaspedalen. 17 gånger placerade bilen sig i fel fil (inför tex en sväng). 15 gånger missade den en bil, gångtrafikant, eller skylt.
Testarna kan även klassificera om ingripandet är kritiskt (för att undvika olycka) eller icke-kritiskt (mindre felaktigheter).
100,0% av resorna var utan kritiska ingripanden.
FSD Community Trackers oberoende statistik visar att FSD v14 verkligen är så banbrytande som
de första YouTube-klippen påstod. Den gör fortfarande misstag – men för en genomsnittlig bilist kan det dröja veckor, månader innan man behöver ta över ratten. Att bilarna nu “kör som en människa” blir allt mindre en överdrift.
För att helt våga eliminera föraren bakom ratten behöver dock bilarna bli ännu mer duktiga på att köra. 4014 km mellan ingripanden är imponerande – men kräver ändå att det finns någon där bakom ratten som kan göra det. Bilarna måste bli minst tio gånger så duktiga innan de kan jämföras med en genomsnittlig mänsklig förare och släppas iväg helt på egen hand.
Detta är det “långa marschen av 9:or”
branschfolk brukar prata om. Det räcker inte att klara av 99,9% av alla trafikfall. Genom ständiga förbättringar måste mjukvaran först bli 99,99% säker, sedan 99,999%… osv.
Source:
https://teslaclubsweden.se/sa-bra-ar-te ... e-fsd-v14/
Att bara skriva en artikel och referera till den som något bra, att köra över 400 mil utan något ingripande från föraren trots att bilen/föraren bryter mot lagen!!! Det är inte bra! Någon kan ju faktiskt tycka att det är det. Jag tycker du ska ta bort hela din skrivna artikel, för detta är oacceptabelt. Men du gör som du vill - Det är ju ditt forum.
Det är nog som så att hur du än väljer att göra så vill jag inte längre vara kvar på detta forum. Jag ber dig att radera all data och uppgifter om mig och bilen som finns här.
Tack och adjö!
(nä, ingen kommer sakna mig och det är helt okay)
Re: Så bra är Teslas självkörande FSD V14
Postat: 18 nov 2025 06:43
av vrid_i_skogen
Tibor lägger ner en otrolig möda på att hålla igång detta forum och förse oss med intressanta nyheter. Han refererar till nyheterna och tar personligt ställning till dem. Det är bra, det ger lite färg och form. Man kan kommentera och skriva; OK Tibor du tänker så! Jag tänker så här själv. Sen är det bra.
Vid ett tillfälle startade jag en tråd på detta forum. Jag hade förhoppningar om en intressant diskussion där alla återger sitt behov och hur man löst det. 3 inlägg in i min tråd så började folk tala om för mig att: "jag kör iPhone och om du köper iPhone så finns det inga problem". Jag förklarade att jag i början av tråden skrivit att jag kör Android. Då blev jag påhoppad och vissa ville tvångt veta varför jag inte bara kunde använda Apple tjänster och en iPhone.
Jag förklarade varför jag övergett Apple. Då brakade helvettet loss. Man kunde bara inte acceptera att jag använder Android och google tjänster hellre än Apple och Apple tjänster och att jag kan argumentera för varför jag tycker det är bättre. Man frågade och hoppade på mig gång på gång och menade slutligtvis att jag är otrevlig. Hur kan jag förbise deras dumheter och inte svara på alla detaljer I deras påhopp utan bara avfärda dem?
Exakt samma sak upprepar sig i tråden om Carplay i Teslor. Beter ni er så här i verkliga världen med bland era vänner? Vad tjänar det till att prompt trycka på att en person har fel och man själv har rätt? Jag tror att många av er som håller på så här är väldigt sakkunniga i olika frågor och hade kunnat bidra till att vi alla lär oss nya saker istället för att hålla på att prompt trycka på andra sina åsikter som de rätta åsikterna.
Slutsats: gillar du inte ämnet i en tråd? Kommentera inte alls i den. Håll dig borta. Har du något att dela med dig av? Kommentera. Skitsamma vem som har rätt eller fel. Man sårar bara varandra i onödan. Tibor en eloge till dig som skapat detta forum som dagligen hjälper 1000 talsmpersoner i sitt bilägande. Men personligen bestämde jag mig för att bara kolla ett par dagar i veckan och inte skriva så mycket mer. Det är inte värt min fritid att bli påhoppad på det viset.
Re: Så bra är Teslas självkörande FSD V14
Postat: 18 nov 2025 06:47
av frippe
Fel hastighet är också mest irriterande.
Ett uttalande som detta är sjukt irriterande, om det handlar om 50 km/h på en 30 sträcka, oavsett om det händer en olycka eller inte. Det bevisar bara tesen om att utveckling av IT-system inte enbart ska utföras av it-nördar.
Sjukt idiotiskt. Ett system som inte ens klarar en så pass enkel sak att hålla 30 utanför en skola är inte ett bra system, oavsett om någon it-nörd hävdar det eller att de skryter om att ingen hade behövt ta över för det var ingen olycksrisk.....
30 utan för skolor m.m. finns där av en anledning, vilket tydligen dessa individer inte riktigt förstår varför........
Uttrycket är ett lågvattenmärke på nyhetssidan här.
Re: Så bra är Teslas självkörande FSD V14
Postat: 18 nov 2025 07:00
av Remuz
Vrid_i_skogen om du kollar tex mitt svar till dig här och det jag citerar så ser du kanske själv hur du bidrar till den enorma polariseringen genom att i en tråd om CarPlay veva igång.
viewtopic.php?p=868696#p868696
Det finns vissa personer på detta forum som inte gillar att Teslas propaganda står helt oemotsagd. Spacecoin och jag är två av dessa. Att uttrycka sin åsikt kring att FSD är otroligt långt bort från robotaxi och att kritisera genom att påvisa bristerna när en artikel säger hur bra FSD är skapar en debatt som är nyttig i detta mycket Teslapositiva landskap.
Den lista du kommer med av trådar där kaos uppstår kan göras lång även för oss som kommer med kritik på Tesla. FSD, aktien, model 2, optimus etc är ämnen som absolut inte får diskuteras på ett sätt där företaget Tesla eller husguden Elon får andra nyanser än enkom positiva.
Slutsats: Uttryck åsikter, se till att dessa är rätt enligt klimatet och var endast polariserande om du är det för ”rätt” sida.
Re: Så bra är Teslas självkörande FSD V14
Postat: 18 nov 2025 07:08
av spacecoin
frippe skrev: ↑18 nov 2025 06:47
Fel hastighet är också mest irriterande.
Ett uttalande som detta är sjukt irriterande, om det handlar om 50 km/h på en 30 sträcka, oavsett om det händer en olycka eller inte.
Ja det handlar tyvärr om det. Systemet hanterar det fint förutom att det kör 44 km/h när det är 30. Jag har sett värre. Det klarar inte av att läsa skyltar ordentligt.
Tesla kommer säkert, över tid, att fixa detta. Men det är inte det vi diskuterar.
Re: Så bra är Teslas självkörande FSD V14
Postat: 18 nov 2025 08:42
av TiborBlomhall
frippe skrev: ↑18 nov 2025 06:47
Fel hastighet är också mest irriterande.
Ett uttalande som detta är sjukt irriterande, om det handlar om 50 km/h på en 30 sträcka, oavsett om det händer en olycka eller inte. Det bevisar bara tesen om att utveckling av IT-system inte enbart ska utföras av it-nördar.
Sjukt idiotiskt. Ett system som inte ens klarar en så pass enkel sak att hålla 30 utanför en skola är inte ett bra system, oavsett om någon it-nörd hävdar det eller att de skryter om att ingen hade behövt ta över för det var ingen olycksrisk.....
30 utan för skolor m.m. finns där av en anledning, vilket tydligen dessa individer inte riktigt förstår varför........
Uttrycket är ett lågvattenmärke på nyhetssidan här.
På 30 tusen kilometer, drygt två års körande för en medelbilist, hade FSD fel hastighet 18 gånger. Inte för hög, fel. Kan lika gärna varit 50 på 70-väg. Må den som aldrig missat en hastighetsskylt kasta första stenen.
Jag försökte förklara att FSD CT klassar fel i två olika nivåer, kritiska för att undvika krock och ej kritiska. Att fel hastighet är inte lika allvarlig som ett olyckstillbud. Tydligen ej tydligt nog.
Jag trodde att skriva tvingas och måste ta över ratten är tillräckligt tydligt. Men för övertydlighetens skull har jag nu lagt till "för att undvika en olycka".
Re: Så bra är Teslas självkörande FSD V14
Postat: 18 nov 2025 08:47
av TiborBlomhall
spacecoin skrev: ↑18 nov 2025 07:08
frippe skrev: ↑18 nov 2025 06:47
Fel hastighet är också mest irriterande.
Ett uttalande som detta är sjukt irriterande, om det handlar om 50 km/h på en 30 sträcka, oavsett om det händer en olycka eller inte.
Ja det handlar tyvärr om det. Systemet hanterar det fint förutom att det kör 44 km/h när det är 30. Jag har sett värre. Det klarar inte av att läsa skyltar ordentligt.
Tesla kommer säkert, över tid, att fixa detta. Men det är inte det vi diskuterar.
"FSD v14 stops for a little girl at a crosswalk that I didn't see due to the heavy treeline and wooded nature of the area"
Re: Så bra är Teslas självkörande FSD V14
Postat: 18 nov 2025 09:20
av spacecoin
TiborBlomhall skrev: ↑18 nov 2025 08:47
"FSD v14 stops for a little girl at a crosswalk that I didn't see due to the heavy treeline and wooded nature of the area"
Ja jättebra i denna datapunkt. 35% över hastighetsgränsen => mindre bra och troligen => av med körkortet, eller i alla fall höga böter om polisen är där.
Föraren borde ingripa, eller vad säger du?
Re: Så bra är Teslas självkörande FSD V14
Postat: 18 nov 2025 13:32
av unumlapis
frippe skrev: ↑18 nov 2025 06:47Ett uttalande som detta är sjukt irriterande, om det handlar om 50 km/h på en 30 sträcka, oavsett om det händer en olycka eller inte. Det bevisar bara tesen om att utveckling av IT-system inte enbart ska utföras av it-nördar.
Men ingen har sagt att det
handlar om 50 km/h på en 30 sträcka utan det är ett antagande. Det om något är sjukt irriterande.
Re: Så bra är Teslas självkörande FSD V14
Postat: 18 nov 2025 13:40
av unumlapis
spacecoin skrev: ↑18 nov 2025 09:20Ja jättebra i denna datapunkt. 35% över hastighetsgränsen => mindre bra och troligen => av med körkortet, eller i alla fall höga böter om polisen är där.
Men detta är bara ett antagande då FSD Community Tracker-statistiken specificerar inte hur mycket hastigheten faktiskt avviker, varken uppåt eller nedåt. Den presenteras endast som en generell kategori utan kvantitativa detaljer, som genomsnittlig avvikelse eller om det handlar om 5 km/h eller 20 km/h över gränsen. Att dra slutsatsen att 35 % kör över gränsen (eller riskerar körkortsindragning/böter) baserat på hypotetiska exempel är därför spekulativt och saknar stöd i trackerns data.
Re: Så bra är Teslas självkörande FSD V14
Postat: 18 nov 2025 13:50
av unumlapis
Noterar att Waymo har varit med och skrivit rapporten:
Re: Så bra är Teslas självkörande FSD V14
Postat: 18 nov 2025 15:25
av spacecoin
unumlapis skrev: ↑18 nov 2025 13:32
frippe skrev: ↑18 nov 2025 06:47Ett uttalande som detta är sjukt irriterande, om det handlar om 50 km/h på en 30 sträcka, oavsett om det händer en olycka eller inte. Det bevisar bara tesen om att utveckling av IT-system inte enbart ska utföras av it-nördar.
Men ingen har sagt att det
handlar om 50 km/h på en 30 sträcka utan det är ett antagande. Det om något är sjukt irriterande.
Nej men det finns exempel på det. Nedan är ett som är i närheten. Jag har sett värre.
unumlapis skrev: ↑18 nov 2025 13:40
spacecoin skrev: ↑18 nov 2025 09:20Ja jättebra i denna datapunkt. 35% över hastighetsgränsen => mindre bra och troligen => av med körkortet, eller i alla fall höga böter om polisen är där.
Men detta är bara ett antagande då FSD Community Tracker-statistiken specificerar inte hur mycket hastigheten faktiskt avviker, varken uppåt eller nedåt. Den presenteras endast som en generell kategori utan kvantitativa detaljer, som genomsnittlig avvikelse eller om det handlar om 5 km/h eller 20 km/h över gränsen. Att dra slutsatsen att 35 % kör över gränsen (eller riskerar körkortsindragning/böter) baserat på hypotetiska exempel är därför spekulativt och saknar stöd i trackerns data.
Jag skrev denna "denna datapunkt" och det gällde detta exempel nedan eftersom det var det som diskuterades i inlägget jag svarade på - jag tror de flesta förstod det.
"FSD v14 didn't slow down to 20 mph once it entered the school zone, and stayed around 27 mph"
Re: Så bra är Teslas självkörande FSD V14
Postat: 18 nov 2025 15:29
av spacecoin
unumlapis skrev: ↑18 nov 2025 13:50
Noterar att Waymo har varit med och skrivit rapporten:
Waymo is safer than even the most advanced human-driven vehicles.png
Hur tänker du kring det då? Waymo skriver "we’re sharing
our new cutting-edge research
with Swiss Re".
Re: Så bra är Teslas självkörande FSD V14
Postat: 18 nov 2025 15:56
av unumlapis
Att rapporten knappast kan anses som oberoende då flera av författarna är ifrån Waymo.
Re: Så bra är Teslas självkörande FSD V14
Postat: 18 nov 2025 16:06
av spacecoin
unumlapis skrev: ↑18 nov 2025 15:56
Att rapporten knappast kan anses som oberoende då flera av författarna är ifrån Waymo.
Nej det håller jag med om. Det är väl ingen som påstått det heller? Det är ej heller en granskning likt de TUV Sud gjort om Waymos processer. Det är en forskningsrapport, där en tredje part deltar till stor del.
Har du läst den, och i så fall vad tycker du? Är det något speciellt som presenteras som du är tveksam till? Den är väl granskad och allmänt accepterad av andra trafiksäkerhetsforskare och experter kan jag tillägga.