Sida 2 av 2

Re: Vad är bättre; En stor skärm (m3) eller dashboard (mS)

Postat: 21 apr 2016 20:02
av 18650
Ett instrumentkluster bakom ratten är förlegat. Varför är det intressant med att hastighet? Det måste gå att lösa smidigare än att titta på en siffra. Om man vill anpassa sin fart så handlar det väl om att vara bekväm med hastigheten och inte vilken siffra det står på en mätare. Alla bilar jag framfört har mer eller mindre komplexa och svårmanövrerade system. De modernare har alla system som kräver en kombination av tryck på touch och knappar samt att man tittar både bakom ratten och på mittdisplayen. Det känns inte speciellt lättrott eller innovativt. Hoppas på något nytt och utan hastighetsmätare i vanlig bemärkelse

Re: Vad är bättre; En stor skärm (m3) eller dashboard (mS)

Postat: 21 apr 2016 20:23
av bylund
18650 skrev:
Ett instrumentkluster bakom ratten är förlegat. Varför är det intressant med att hastighet? Det måste gå att lösa smidigare än att titta på en siffra. Om man vill anpassa sin fart så handlar det väl om att vara bekväm med hastigheten och inte vilken siffra det står på en mätare. Alla bilar jag framfört har mer eller mindre komplexa och svårmanövrerade system. De modernare har alla system som kräver en kombination av tryck på touch och knappar samt att man tittar både bakom ratten och på mittdisplayen. Det känns inte speciellt lättrott eller innovativt. Hoppas på något nytt och utan hastighetsmätare i vanlig bemärkelse
Fast kör man själv behöver man veta hastigheten. Det är inte bara föraren som ska vara bekväm med hastigheten. Även omgivningen ska vara det...

Re: Vad är bättre; En stor skärm (m3) eller dashboard (mS)

Postat: 22 apr 2016 06:42
av 18650
bylund skrev:
18650 skrev:
Ett instrumentkluster bakom ratten är förlegat. Varför är det intressant med att hastighet? Det måste gå att lösa smidigare än att titta på en siffra. Om man vill anpassa sin fart så handlar det väl om att vara bekväm med hastigheten och inte vilken siffra det står på en mätare. Alla bilar jag framfört har mer eller mindre komplexa och svårmanövrerade system. De modernare har alla system som kräver en kombination av tryck på touch och knappar samt att man tittar både bakom ratten och på mittdisplayen. Det känns inte speciellt lättrott eller innovativt. Hoppas på något nytt och utan hastighetsmätare i vanlig bemärkelse
Fast kör man själv behöver man veta hastigheten. Det är inte bara föraren som ska vara bekväm med hastigheten. Även omgivningen ska vara det...
Men du har ju autopilotgrejorna som läser skyltarna. Varför måste du veta exakta siffran? Räcker med att bilen inte går fortare än avläst fart + din inställda marginal.

Re: Vad är bättre; En stor skärm (m3) eller dashboard (mS)

Postat: 22 apr 2016 07:20
av LarsL
18650 skrev:
Men du har ju autopilotgrejorna som läser skyltarna. Varför måste du veta exakta siffran? Räcker med att bilen inte går fortare än avläst fart + din inställda marginal.
Men tänk om du vill hålla en annan hastighet tex?
Fast jag tycker att det är fler saker jag vill ha information om även om jag kör med autopilot. Tex vill jag få en uppfattning om hur autopiloten upplever omgivningen.

Re: Vad är bättre; En stor skärm (m3) eller dashboard (mS)

Postat: 22 apr 2016 07:33
av e5m1r

Re: Vad är bättre; En stor skärm (m3) eller dashboard (mS)

Postat: 22 apr 2016 08:46
av Eximos
Autopiloten kommer inte alltid o kunna läsa skyltar, de kan vara skadade eller översnöade. Inte så kul o köra 70 på en 90 väg för att bilen av nån anledning missade senaste skylten :). Samma med att ratt o pedaler kommer alltid o behövas för även om en autopilot kan köra själv så kommer den aldrig klara av det i alla lägen, den kan ju prova vägen förbi mitt hus med 1 dm nysnö på o en 150 graders infart till huset.

Vi har ju inte sett resultatet av Elons kommentarer än så de ska bli intressant. Varningarna man ser på andra tesla om att man t.ex. har bilar i döda vinkeln bakom sig vore ju riktigt nice o ha på en HUD så man ser det snabbt. Tesla har ju rekryterat folk som håller på med HUD så det är ju inte omöjligt, men de kan ju också va nått som kommer i andra bilar och är för dyrt för Model 3.

Re: Vad är bättre; En stor skärm (m3) eller dashboard (mS)

Postat: 22 apr 2016 09:01
av LarsL
Jag tänker mig en HUD som markerar bil, cyklister, gående med mera som systemet ser. På det sättet kan föraren och bilen öka sitt samarbete och lita på varandra.
Till 3 har vi inte en autopilot som klarar allt, inte en chans. Som sagts ovan försök få den att åka på en oplogad vinterväg med 1dm snö...

Re: Vad är bättre; En stor skärm (m3) eller dashboard (mS)

Postat: 22 apr 2016 10:34
av danni
Eximos skrev:
Autopiloten kommer inte alltid o kunna läsa skyltar, de kan vara skadade eller översnöade. Inte så kul o köra 70 på en 90 väg för att bilen av nån anledning missade senaste skylten :). Samma med att ratt o pedaler kommer alltid o behövas för även om en autopilot kan köra själv så kommer den aldrig klara av det i alla lägen, den kan ju prova vägen förbi mitt hus med 1 dm nysnö på o en 150 graders infart till huset.

Vi har ju inte sett resultatet av Elons kommentarer än så de ska bli intressant. Varningarna man ser på andra tesla om att man t.ex. har bilar i döda vinkeln bakom sig vore ju riktigt nice o ha på en HUD så man ser det snabbt. Tesla har ju rekryterat folk som håller på med HUD så det är ju inte omöjligt, men de kan ju också va nått som kommer i andra bilar och är för dyrt för Model 3.
Om en skylt är översnöad så lär den ju missas av en människa också. Autopiloten har ju dock möjlighet att läsa hastigheten från GPS-underlaget, och kan dessutom anpassa hastigheten till situationen oavsett begränsningen (kommer det en för snäv kurva kommer den sakta ner även under hastigetsbegränsningen t.ex.). Det finns fortfarande stor potential för självkörande bilar som sköter det bra mycket bättre än människor.

Re: Vad är bättre; En stor skärm (m3) eller dashboard (mS)

Postat: 22 apr 2016 10:49
av 18650
danni skrev:
Om en skylt är översnöad så lär den ju missas av en människa också. Autopiloten har ju dock möjlighet att läsa hastigheten från GPS-underlaget, och kan dessutom anpassa hastigheten till situationen oavsett begränsningen (kommer det en för snäv kurva kommer den sakta ner även under hastigetsbegränsningen t.ex.). Det finns fortfarande stor potential för självkörande bilar som sköter det bra mycket bättre än människor.
Precis så tänker jag.

Re: Vad är bättre; En stor skärm (m3) eller dashboard (mS)

Postat: 22 apr 2016 13:34
av TiborBlomhall
Bild
Tesla Model 3 HUD evaluation in progress :mrgreen: