Sida 2 av 5

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 29 apr 2016 13:11
av Herr X
Den bästa dealen med det här systemet gör man om man köper en bil för 192 000kr. Då lägger staten först på 48 000kr i mervärdesskatt, men sedan får man tillbaka 60 000kr, vilket ger ett netto på 12 000kr direkt från skattebetalarens ficka till bilköparens.

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 29 apr 2016 14:04
av jonasl
Det borde bli dyrare att köra och billigare att äga.

Nu är det väl inte riktigt så längre, men förut hade jag absolut kunnat jobbpendla i elbil (hade ca 5 mil enkel väg), men eftersom ägandekostnaderna för vår stora bil till stor del ändå var fasta (skatt, försäkring osv) så blev det mer ekonomiskt att köra även jobbpendlingen i den.

Dvs bort med fordonsskatter, bort med subventioner, höj bränsleskatten. Om det nu är koldioxidutsläppen vi ska sänka.

För mig personligen skulle det slå iaf, eftersom den stora tyska fossilbilen suger i sig nån liter milen.

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 29 apr 2016 14:08
av Remuz
Herr X skrev:
Den bästa dealen med det här systemet gör man om man köper en bil för 192 000kr. Då lägger staten först på 48 000kr i mervärdesskatt, men sedan får man tillbaka 60 000kr, vilket ger ett netto på 12 000kr direkt från skattebetalarens ficka till bilköparens.
Bonusen får Max vara 25% av nypris enligt förslaget, dvs återbetalning av moms

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 29 apr 2016 14:15
av Herr X
22kr per gram över 95g CO2/km. Det känns inte som mycket till straff.. En bil som släpper ut 200g CO2/km betalar då 2310kr extra per år i skatt. Det är förhållandevis lite pengar om man köper en ny bil med stor motor..

En Aston Martin Vantage Coupe med 4.7L V8 släpper ut 229g CO2 per km. Bilen kostar 1,5 miljoner SEK och merkostnaden för utsläpp blir ynka 2948 kr per år i extra fordonsskatt.

Bild

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 29 apr 2016 14:16
av olza
Remuz skrev:
Bonusen får Max vara 25% av nypris enligt förslaget, dvs återbetalning av moms
Varför antar du att det är nypris exkl moms? ROT och RUT funkar ju inte så.

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 29 apr 2016 14:19
av olza
Herr X skrev:
22kr per gram över 95g CO2/km. Det känns inte som mycket till straff..
Nu läste du lite slarvigt! Det är 80 kr per gram. (Men endast de tre första åren.)

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 29 apr 2016 14:22
av Herr X
olza skrev:
Herr X skrev:
22kr per gram över 95g CO2/km.
Nu läste du lite slarvigt! Det är 80 kr per gram. (Men endast de tre första åren.)
Jaså, jag läste Aftonblaskans artikel. Där stod det inget om 80kr, utan bara att den extra skatten föreslås bli 22kr per g (över 95) efter 3 år.

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 29 apr 2016 14:25
av joel80
Undrar vad det hät kommer göra för priset på Model 3. Vilken bil jämförs den med? Är det mindre skillnad i pris än ca 170k får mannju inte full premie ändå! Högst 35% av mellanskillnaden.. Det är det jag reagerar mest på här... Det blir ju rätt dåligt... Speciellt som elbilar kommer gå ner i pris i och med att batterier blir billigare. Många elbilar kommer ju få väldigt futtig bonus... Då dom inte kostar så mkt mer än en "vanlig" bil i samma klass.

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 29 apr 2016 14:41
av Mickep
Kommer tesla club sweden skicka in remisssvar?
(borde inte vara något hinder förutom arbetet). Men det skulle ändå vara rätt så häftigt...
Om Så, vad skulle klubben säga?

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 29 apr 2016 14:49
av Herr X
joel80 skrev:
Undrar vad det hät kommer göra för priset på Model 3. Vilken bil jämförs den med? Är det mindre skillnad i pris än ca 170k får mannju inte full premie ändå! Högst 35% av mellanskillnaden.. Det är det jag reagerar mest på här... Det blir ju rätt dåligt... Speciellt som elbilar kommer gå ner i pris i och med att batterier blir billigare. Många elbilar kommer ju få väldigt futtig bonus... Då dom inte kostar så mkt mer än en "vanlig" bil i samma klass.
Alla bilar vars pris utan subventioner är 240 000kr eller uppåt får full subvention enligt förslaget så som jag tolkar det - men även billigare elbilar än så får subvention, dock inte full. När elbilar kommer ner i dessa priser så bör de kunna stå på egna ben försäljningsmässigt.
Vi i sekten räknar med att en Model 3 kommer kosta 400 000kr före subventioner när den kommer, dvs. 340 000kr med full miljöbilspremie.

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 29 apr 2016 15:07
av TiborBlomhall
Mickep skrev:
Kommer tesla club sweden skicka in remisssvar?
(borde inte vara något hinder förutom arbetet). Men det skulle ändå vara rätt så häftigt...
Om Så, vad skulle klubben säga?
Ingen dum idé.
Men för att kunna skicka in remissvar behöver man väl ha remissfrågats?

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 29 apr 2016 15:11
av bylund
Vem som helst kan svara, men det lär nog läggas större vikt vid vad de tillfrågade svarar.

http://www.sou.gov.se/fragor-och-svar-om-kommitteer/ skrev:
Hur och till vilka går kommitténs förslag ut på remiss?

I samband med avlämnandet av betänkandet skickas det ut på remiss. Vilka myndigheter och intresseorganisationer som är remissinstanser beror på betänkandets innehåll. Även enskilda medborgare eller organisationer som inte står med på remisslistan kan skicka remissvar till den ansvariga enheten.

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 29 apr 2016 15:14
av Remuz
olza skrev:
Remuz skrev:
Bonusen får Max vara 25% av nypris enligt förslaget, dvs återbetalning av moms
Varför antar du att det är nypris exkl moms? ROT och RUT funkar ju inte så.
För att alternativet verkar konstigt, men det är ju möjligt då staten är inblandad

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 29 apr 2016 15:35
av Laban
Herr X skrev:
När elbilar kommer ner i dessa priser så bör de kunna stå på egna ben försäljningsmässigt.
Vi i sekten räknar med att en Model 3 kommer kosta 400 000kr före subventioner när den kommer, dvs. 340 000kr med full miljöbilspremie.
Man skulle väl iofs kunna argumentera för att Model 3 redan står på egna ben. Inte bara pga antalet reservationer utan om man ser till konkurrenterna, ex Audi A4 Sedan med samma prestanda (390+k). Och det utan att ta hänsyn till bränslekostnader.

Så det känns mer som en grej för Volvo och andra än just Tesla. Med det inte sagt att jag klagar när jag lägger på "L" på min Model 3 och tackar staten för de pengarna :-)

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 29 apr 2016 17:06
av Laban
Vad skulle vara ett enkelt bonussystem där man inte behöver ta hänsyn till vad en motsvarande icke-bonus bil skulle vara ?

Ex: 10% moms på summan upp till 500k. Tak blir då 75k. Bör inte kosta mer än det föreslagna taket på 60k.

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 29 apr 2016 19:52
av joel80
Herr X skrev:
joel80 skrev:
Undrar vad det hät kommer göra för priset på Model 3. Vilken bil jämförs den med? Är det mindre skillnad i pris än ca 170k får mannju inte full premie ändå! Högst 35% av mellanskillnaden.. Det är det jag reagerar mest på här... Det blir ju rätt dåligt... Speciellt som elbilar kommer gå ner i pris i och med att batterier blir billigare. Många elbilar kommer ju få väldigt futtig bonus... Då dom inte kostar så mkt mer än en "vanlig" bil i samma klass.
Alla bilar vars pris utan subventioner är 240 000kr eller uppåt får full subvention enligt förslaget så som jag tolkar det - men även billigare elbilar än så får subvention, dock inte full. När elbilar kommer ner i dessa priser så bör de kunna stå på egna ben försäljningsmässigt.
Vi i sekten räknar med att en Model 3 kommer kosta 400 000kr före subventioner när den kommer, dvs. 340 000kr med full miljöbilspremie.
Fast det verkar inte vara så att juridiska personer får samma premie.. Vilket då väl betyder sämre förmån när man t.ex köper leasingbil. Den här delen som jag grubblar över:

Beloppen och nivåerna är desamma för bonusar till juridiska perso-
ner, men för dessa finns det en begränsning som innebär att bonusen
kan vara maximalt 35 procent av skillnaden i nypriset mellan bonusbilen
och närmast jämförbara bil. För såväl fysiska som juridiska
personer får bonus medges endast med ett belopp som motsvarar
25 procent av fordonets nypris.

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 29 apr 2016 20:33
av Herr X
Ja, de där 35 % mejkar ingen som helst sense för exempelvis Model 3 som kan jämföras med exempelvis BMW 3-serie, eller en Ferrari - beroende vad och hur man jämför. För bilar som finns både i fossilt och elektriskt utförande kan man kanske räkna så.. typ e-Golf mot fossil-Golf.
Om fossil-Golf kostar 240 000 och e-Golf kostar 320 000, så kan man då maximalt få ut en premie som motsvarar 35 % av mellanskillnaden på 80 000 (dvs. 28000kr)? Rätt uselt - mejkar ingen sense.

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 29 apr 2016 21:34
av joel80
Om den skrivelsen finns kvar när dom beslutar om systemet tror jag att inom 4-5 år efter det införts har vi praktiskt taget ingen bonus alls på många bilar.. För det kommer inte vara speciellt mycket dyrare att bygga elbilar år 2023 än vad det är att bygga en fossilbil.
Borde man då inte, för att få så snabb förändring som möjligt, fortfarande premiera elbilar med bonusen. (Klart att det ju också i de fallen fortfarande blir billigare med skatten och bränslekostnaden, så fördelen elbil finns ju där.)

Nej, tänk om och tänk rätt där.. Kanske skriva in att det endast kan ger ner till 75% av mellanskillnaden eller nått sånt om man nu ens måste.. Och hur sjutton ska dom mäta det när man kommer ha bilmodeller som inte går att jämföra rakt av?! Okej att man i nuläget han jämföra en V60 hybrid med en vanlig.. men hur faan har dom tänkt??

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 29 apr 2016 21:38
av danni
Det är nog ändå inte helt feltänkt, i alla fall inte om man tänkt behålla nedsättningen av förmånsvärdet. Den gör mycket större skillnad, ingen poäng att hålla på och betala ut premier till juridiska personer där det inte påverkar lika mycket.

60 000 kr på priset av en Model 3 för en privatperson kan nog däremot göra den extremt attraktiv. Ett grundpris på 340 000 kr för en bil som är så snygg, snabb och förhoppningsvis kompetent, det är ju ren stöld! Vore hål i huvudet att köpa nåt annat i stort sett.

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 29 apr 2016 22:03
av Basunen
Konstaterar att Tibors sammanfattning är åtta sidor på min Ipone 6 ... Plus. Varför måste det vara så svårt att rädda världen?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 29 apr 2016 22:04
av joel80
Beror ju på vad dom kommer jämföra den med.. Har den mycket hästkrafter och ses som en "premiumbil" kanske den kommer jämföras med en motorstark BMW eller Audi... som mycket väl kan ha ett pris på närmre 400k. Då skulle premien för en Model 3 kunna bli väldigt låg.
Jag hoppas jag har väldigt fel i den oron, men med en sån rätt luddig skrivelse där man ska jämföra med något som inte finns, finns ju risken att det inte blir speciellt fördelaktigt.

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 30 apr 2016 08:31
av Jerker
Alltså, jag har bara skummat igenom utredningen, men visst är det så att bilar redan registrerade i Sverige bara berörs av att gränsen för de 22:-/g CO2 sänks till 95g, eller?

I den här artikeln påstår journalisten att alla gamla bilar ska få 80:-/g CO2, men det ska väl bara gälla de 3 första åren på nyreggade bilar? Sen sänks det till 22:- även för dem.

http://www.va.se/nyheter/2016/04/29/reg ... gre-skatt/

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 30 apr 2016 09:31
av TiborBlomhall
Jerker skrev:
Alltså, jag har bara skummat igenom utredningen, men visst är det så att bilar redan registrerade i Sverige bara berörs av att gränsen för de 22:-/g CO2 sänks till 95g, eller?

I den här artikeln påstår journalisten att alla gamla bilar ska få 80:-/g CO2, men det ska väl bara gälla de 3 första åren på nyreggade bilar? Sen sänks det till 22:- även för dem.

http://www.va.se/nyheter/2016/04/29/reg ... gre-skatt/
Japp, du har rätt, tidningen fel.
Ännu ett tecken på att förslaget är alldeles för krångligt.

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 30 apr 2016 09:35
av kenhag
Jerker skrev:
Alltså, jag har bara skummat igenom utredningen, men visst är det så att bilar redan registrerade i Sverige bara berörs av att gränsen för de 22:-/g CO2 sänks till 95g, eller?

I den här artikeln påstår journalisten att alla gamla bilar ska få 80:-/g CO2, men det ska väl bara gälla de 3 första åren på nyreggade bilar? Sen sänks det till 22:- även för dem.

http://www.va.se/nyheter/2016/04/29/reg ... gre-skatt/
Jag förstod inte heller varför den högre tariffen bara skulle gälla dom tre första åren. Bilen skitar väl ner lika mycket (om inte mer) när den blir äldre.

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 30 apr 2016 09:41
av Franz
kenhag skrev:
Jerker skrev:
Alltså, jag har bara skummat igenom utredningen, men visst är det så att bilar redan registrerade i Sverige bara berörs av att gränsen för de 22:-/g CO2 sänks till 95g, eller?

I den här artikeln påstår journalisten att alla gamla bilar ska få 80:-/g CO2, men det ska väl bara gälla de 3 första åren på nyreggade bilar? Sen sänks det till 22:- även för dem.

http://www.va.se/nyheter/2016/04/29/reg ... gre-skatt/
Jag förstod inte heller varför den högre tariffen bara skulle gälla dom tre första åren. Bilen skitar väl ner lika mycket (om inte mer) när den blir äldre.
Tanken är att det skall kännas extra mycket på kort sikt. En följd blir att bara de som idag har råd med ny bil drabbas vilket kanske kan vara klokt politiskt. Tjänstebilar kommer drabbas fullt ut vilket nog kan påverka bilvalen en del.