Sida 2 av 4

Re: 60 kWh kommer tillbaka (typ)

Postat: 09 jun 2016 18:25
av Pontus
TiborBlomhall skrev:
Borde bli för det är samma bil vi snackar om i slutändan.

Men jag har en känsla av att Skatteverket är kvar i förra århundradet :roll:
Borde bli men exakt om deras "motsvarande" fossilbil gör att det blir så eller inte är jag lite tveksam till. Bl.a. För att prestanda inte verkar vara något man tar hänsyn till vid val av motsvarande bil och räckvidd ja en extra stor bensintank kostar ju inte 100 tkr så hur gör man då för att hitta motsvarande bil?

Re: 60 kWh kommer tillbaka (typ)

Postat: 09 jun 2016 19:47
av Andersen
Zoidberg skrev:
15min bort. Ska jag svänga förbi ikväll vid 19? :D
Ah, föreläsningen drog ut på tiden - blev klar först nu. Men tack för erbjudandet!

Re: 60 kWh kommer tillbaka (typ)

Postat: 09 jun 2016 21:27
av Niclas
Då är det ingen nytta med att ladda till 90% till vardags. Lika bra att ladda till 100%.

Re: 60 kWh kommer tillbaka (typ)

Postat: 09 jun 2016 21:34
av Zoidberg
Niclas skrev:
Då är det ingen nytta med att ladda till 90% till vardags. Lika bra att ladda till 100%.
Ja fasen det har du ju rätt i!
"100" borde motsvara 80% av batteriets kapacitet på nya generatonen S60.
Undrar om dom tar bort det som kallas "trip" i laddmenyn då?
Det är ju inte farligt att låta den stå på 80% längre tid.

Re: 60 kWh kommer tillbaka (typ)

Postat: 09 jun 2016 21:57
av LarsL
Tycker den nya 60kWh är ett givet val för dem som är på en tajt budget. Den kommer förmodligen vara snabb att ladda på SC, du slipper de sista långsamma procenten, på 60 kanske man oftare behöver dem. Dessutom kan du alltid ladda till 100% eftersom det egentligen är 80%. Dessutom behöver man inte oroa sig för degenerering eftersom det tar på något du aldrig använder ändå.

Re: 60 kWh kommer tillbaka (typ)

Postat: 09 jun 2016 22:48
av pegs
apkungen skrev:
pegs skrev:
Dollarkursen? Köper dom inte batterier från Japan? (Annars, intressant drag med en s60...)
Jo, tesla varken tjänar eller förlorar på hög dollarkurs men eftersom de bestämt dig att tjäna lika mycket på varje bil oavsett var den säljs så blir den dyrare i Europa, då är det billigare alternativ intressant.
Det låter som en bra förklaring på kopplingen till dollarkursen.

Just S60 lär dom tjäna mindre på i och med att det är en 75:a som dom säljer som en 60:a.
Fast det antyder väl att dom har en hälsosam marginal på 75:orna när dom kan skala bort 92 000kr på priset

Re: 60 kWh kommer tillbaka (typ)

Postat: 09 jun 2016 23:54
av Zalman3
En intressant lösning med en Tesla S60 vore om man kunde köpa dagskort vid behov av 75kw.
För 100kr kunde man under 24 timmar ladda 75kw batteriet fullt.
Men vilket Förmånsvärde ska man betala för då?

Re: 60 kWh kommer tillbaka (typ)

Postat: 09 jun 2016 23:57
av Gustafsson
Zalman3 skrev:
En intressant lösning med en Tesla S60 vore om man kunde köpa dagskort vid behov av 75kw.
För 100kr kunde man under 24 timmar ladda 75kw batteriet fullt.
Men vilket Förmånsvärde ska man betala för då?
Då vill jag ha ett 90+ på vintern :-)
/70D

Re: 60 kWh kommer tillbaka (typ)

Postat: 10 jun 2016 00:31
av apkungen
LarsL skrev:
Tycker den nya 60kWh är ett givet val för dem som är på en tajt budget. Den kommer förmodligen vara snabb att ladda på SC, du slipper de sista långsamma procenten, på 60 kanske man oftare behöver dem. Dessutom kan du alltid ladda till 100% eftersom det egentligen är 80%. Dessutom behöver man inte oroa sig för degenerering eftersom det tar på något du aldrig använder ändå.
Allt är en prioriteringslista. På teslaclubswedenträffem tyckte surfaren att jag skulle sälja lägenheten, köpa en tesla för pengarna och bosätta mig i den... Tajt budget kan betyda mycket. Men att 60-modellen är prisvärd jämfört med de andra musklerna råder det ingen tvekan om.

Re: 60 kWh kommer tillbaka (typ)

Postat: 10 jun 2016 09:14
av danni
Zalman3 skrev:
En intressant lösning med en Tesla S60 vore om man kunde köpa dagskort vid behov av 75kw.
För 100kr kunde man under 24 timmar ladda 75kw batteriet fullt.
Men vilket Förmånsvärde ska man betala för då?
Det hade väl hanterats ungefär som när du betalar för bränsle, antar jag. Du får antingen betala dygnsavgiften för 75 kWh privat, eller förmånsbeskatta på vad företaget betalade + 20%.

Re: 60 kWh kommer tillbaka (typ)

Postat: 10 jun 2016 09:17
av bylund
Fast det är ju inte bränsle man får, utan det är ju mer jämförbart med en reservdunk, som sedan ska fyllas med bränsle.

Re: 60 kWh kommer tillbaka (typ)

Postat: 10 jun 2016 09:26
av danni
bylund skrev:
Fast det är ju inte bränsle man får, utan det är ju mer jämförbart med en reservdunk, som sedan ska fyllas med bränsle.
Ja, det är det. Jag bara spekulerar i hur jag tror det skulle hanteras. Ett annat alternativ är att man betalar privat eller förmånsbeskattas på summan precis. Ett tredje alternativ är att det läggs kumulativt på bilpriset och permanent ökar förmånsvärdet, vilket hade varit helt fel men alldeles för ofta går det ju till så ändå. Ytterligare ett alternativ är att det får lov att gå som någon form av service- eller driftskostnad och man därmed kan ta det helt avdragsgillt på företaget.

Re: 60 kWh kommer tillbaka (typ)

Postat: 10 jun 2016 09:50
av 18650
Zalman3 skrev:
En intressant lösning med en Tesla S60 vore om man kunde köpa dagskort vid behov av 75kw.
Eller få en riktig 60 och slippa släpa runt på 15kWh utan nytta. Så hade du inte behövt 75 de dagarna du nämner eftersom du släpar runt på mindre vikt. :D

Re: 60 kWh kommer tillbaka (typ)

Postat: 10 jun 2016 10:05
av Wayne
Det skulle vara roligt om Tesla introducerade 40 kWh modellen igen för att sänka priset... hahaha :lol:

Re: 60 kWh kommer tillbaka (typ)

Postat: 10 jun 2016 10:11
av Pontus
Vad händer om man kör den i 3 år långt och inte märker någon degradering och sedan väljer att köpa till 15 kWh eller 25%. Då märker man att man kanske bara får typ 5% till? Förstår ni vad jag menar, att det typ inte längre finns 15 kWh att låsa upp.

Re: 60 kWh kommer tillbaka (typ)

Postat: 10 jun 2016 10:11
av apkungen
18650 skrev:
Zalman3 skrev:
En intressant lösning med en Tesla S60 vore om man kunde köpa dagskort vid behov av 75kw.
Eller få en riktig 60 och slippa släpa runt på 15kWh utan nytta. Så hade du inte behövt 75 de dagarna du nämner eftersom du släpar runt på mindre vikt. :D
Vikten gör minimal skillnad på räckvidden. Ett par km på sin höjd.

Re: 60 kWh kommer tillbaka (typ)

Postat: 10 jun 2016 10:12
av vigge50
18650 skrev:
Zalman3 skrev:
En intressant lösning med en Tesla S60 vore om man kunde köpa dagskort vid behov av 75kw.
Eller få en riktig 60 och slippa släpa runt på 15kWh utan nytta. Så hade du inte behövt 75 de dagarna du nämner eftersom du släpar runt på mindre vikt. :D
Jag tror inte de 15 kWh batteri väger så mycket, antagligen lika mycket som en passagerare extra och det påverkar inte räckvidden särskilt mycket.

Re: 60 kWh kommer tillbaka (typ)

Postat: 10 jun 2016 20:38
av e5m1r
Den "nya" 60 har fler kw tillgängliga än gamla 60
Enligt tesla ökar räckvidden 19% vid uppgradering så det är inga 15kWh man låser upp utan snarare runt 10

Re: 60 kWh kommer tillbaka (typ)

Postat: 10 jun 2016 20:44
av matsm
Nya 60 har "bara" 210 km/h i max hastighet. Detta även om man skulle om skulle uppdatera till 75D? Ingen stor sak kanske. Bara dom inte drar ner min 70D från 225 bara...

Re: 60 kWh kommer tillbaka (typ)

Postat: 10 jun 2016 22:17
av HelectriC
matsm skrev:
Nya 60 har "bara" 210 km/h i max hastighet. Detta även om man skulle om skulle uppdatera till 75D? Ingen stor sak kanske. Bara dom inte drar ner min 70D från 225 bara...
Du kör ofta i 225 va? Eller är det för att kunna berätta för folk att den minsann går 225 ;) jag hade nog klarat mig om bilen bara gick 170 också.

Re: 60 kWh kommer tillbaka (typ)

Postat: 10 jun 2016 23:04
av apkungen
HelectriC skrev:
matsm skrev:
Nya 60 har "bara" 210 km/h i max hastighet. Detta även om man skulle om skulle uppdatera till 75D? Ingen stor sak kanske. Bara dom inte drar ner min 70D från 225 bara...
Du kör ofta i 225 va? Eller är det för att kunna berätta för folk att den minsann går 225 ;) jag hade nog klarat mig om bilen bara gick 170 också.
Hade du klarat dig om den gick i 170? : o haha. Jag har kört en del Zoe. Den maxar på 140. Räcker gott tycker jag :)

Re: 60 kWh kommer tillbaka (typ)

Postat: 10 jun 2016 23:09
av Pontus
apkungen skrev:
HelectriC skrev:
matsm skrev:
Nya 60 har "bara" 210 km/h i max hastighet. Detta även om man skulle om skulle uppdatera till 75D? Ingen stor sak kanske. Bara dom inte drar ner min 70D från 225 bara...
Du kör ofta i 225 va? Eller är det för att kunna berätta för folk att den minsann går 225 ;) jag hade nog klarat mig om bilen bara gick 170 också.
Hade du klarat dig om den gick i 170? : o haha. Jag har kört en del Zoe. Den maxar på 140. Räcker gott tycker jag :)
Men man vill ju inte ligga på max hela tiden. Ni har väl alla sett hur mycket mer en Prius drar när den ligger på max och en M3 följer efter. Ett av TG bra tester.

Re: 60 kWh kommer tillbaka (typ)

Postat: 11 jun 2016 00:07
av apkungen
Sett den fast zoen är elektroniskt begränsad så blir nog inte samma sak. Tror inte att det är samma sak med elmotorer heller. Tror det var tibor som sa att elmmotorer är som effektivast om de belastas hårt.

Re: 60 kWh kommer tillbaka (typ)

Postat: 11 jun 2016 01:12
av Pontus
apkungen skrev:
Sett den fast zoen är elektroniskt begränsad så blir nog inte samma sak. Tror inte att det är samma sak med elmotorer heller. Tror det var tibor som sa att elmmotorer är som effektivast om de belastas hårt.
Det har du helt rätt i att detta inte går att tillämpa på en elmotor, men ändå ett kul test tycker jag ;)

Re: 60 kWh kommer tillbaka (typ)

Postat: 11 jun 2016 09:27
av LarsL
Anledningen till att vilja ha hög hastighet på en fossilbil är ju att den ska åka utan ansträngning i den normala rytmen. Men det här gäller ju inte för en elbil eftersom den är lika bekväm oavsett procent av maxhastigheten. Skulle inte vilja ha en fossilbil med samma maxhastighet som Leafen, den skulle vara hemsk i 110km/h. Gissar alltså att man aldrig kommer märka att bilens toppfart är 200 eller 220km/h i vanliga vardagskörningar, gör man det så kanske man först ska tänka över sitt körsätt och sedan bilvalet.