Jag har nyligen laddat en del i Frankrike .
I den här videon delar jag mina erfarenheter och gir några tips .
Jag hoppas att det kan vara till nytta för andra som reser till Frankrike .
PS. Videoen innehållar en referanc til Teslaclubsweden .
Re: Rekord forsök.
Postat: 19 jul 2016 18:49
av Oktavos
LarsL skrev:
Intressant eftersom de många just tar upp skrutt dieslar som ett alternativ till elbilar. Jag hävdar att det inte går att jämföra eftersom komforten är så väsensskild.
Jag läste någonstans att på den tiden när cigaretter fick filter, då sades det att det var bara att röka på för all skiten sitter filtret,
säg de till alla de som har fått kol och lungorna är helt paj.
Lika skit är det med dieselfordon alla vet hur djävla farligt det är för hälsan och vad gör man då, jo vi hänger på ett partikelfilter
sen håller folk truten för det låter ju bra, precis som cigarett filtret.
Bilindustrin idag är bara skit o fusk och miljön och människor tar massor av stryk.
Re: Rekord forsök.
Postat: 19 jul 2016 20:23
av mati
Oktavos skrev:
Jag läste någonstans att på den tiden när cigaretter fick filter, då sades det att det var bara att röka på för all skiten sitter filtret,
säg de till alla de som har fått kol och lungorna är helt paj.
Lika skit är det med dieselfordon alla vet hur djävla farligt det är för hälsan och vad gör man då, jo vi hänger på ett partikelfilter
sen håller folk truten för det låter ju bra, precis som cigarett filtret.
Bilindustrin idag är bara skit o fusk och miljön och människor tar massor av stryk.
Numera har många bilar med partikelfilter några år på nacken och filtret börjar ge sig. Eftersom det är svindyrt att byta skiter många i det och plockar bort filtret istället. Jag har en kollega som gjorde det. Han är till och med stolt över det och tycker att alla andra är dumma. Lite rök gör väl inget liksom.
Re: Peters videoer.
Postat: 19 jul 2016 20:27
av e5m1r
mati skrev:
Oktavos skrev:
Jag läste någonstans att på den tiden när cigaretter fick filter, då sades det att det var bara att röka på för all skiten sitter filtret,
säg de till alla de som har fått kol och lungorna är helt paj.
Lika skit är det med dieselfordon alla vet hur djävla farligt det är för hälsan och vad gör man då, jo vi hänger på ett partikelfilter
sen håller folk truten för det låter ju bra, precis som cigarett filtret.
Bilindustrin idag är bara skit o fusk och miljön och människor tar massor av stryk.
Numera har många bilar med partikelfilter några år på nacken och filtret börjar ge sig. Eftersom det är svindyrt att byta skiter många i det och plockar bort filtret istället. Jag har en kollega som gjorde det. Han är till och med stolt över det och tycker att alla andra är dumma. Lite rök gör väl inget liksom.
Glöm inte att bilen är rappare
och drar mindre
Ska du köpa tesla? Använd min länk http://--- och spara 8000kr Tack
Re: Peters videoer.
Postat: 20 jul 2016 08:05
av mati
e5m1r skrev:
Glöm inte att bilen är rappare och drar mindre
Det är precis det argumentet jag får höra hela tiden. Om man vill ha en rapp bil som drar lite så får man väl skaffa en elbil.
Ett bortplockat partikelfilter gör att bilen släpper ut stora mängder med mikropartiklar som inte är så kul att få in i lungorna. Dessutom blåser man ut massor med NOx som filtret skulle tagit hand om i vanliga skall. Om jag är rätt informerad så gör man dieselblandningen lite fetare för att bli av med NOx:arna. Sotet som då uppstår hamnar i partikelfiltret där det sedan förbränns. De som plockar bort filtret ändrar mjukvaran så att man sprutar in mindre diesel, förbrukningen minskar visserligen, men NOx:arna ökar. Dieselgate typ.
Att köra omkring i en modern diesel med bortplockat partikelfilter är inte samma sak som att ha en gammal diesel som aldrig har haft ett sådant. Gamla icke-common-rail dieslar producerar visserligen en massa sot också, men partiklarna är mycket större och därav lite mindre farliga.
Re: Peters videoer.
Postat: 04 aug 2016 17:28
av fmm1000
I min nya video försöker jag att se om det är möjligt att köra hela natten på autobahn utan laddning .
Jag försökte detta eftersom jag inte villa vakna upp mina passagerare varje 1,5 timmar vid laddning .
I min nye video prøver jeg å se om det er mulig å kjøre hele natten på autobahn uten lading .
Jeg prøvde dette fordi jeg ikke ønskede at mine passasjerer skulle våkne opp hver 1,5 timer ved lading.
Jeg har også uploadet en teaser video for et kommende langdistanserace mellom min Tesla og en BMW diesel.
Re: Peters videoer.
Postat: 07 aug 2016 12:04
av fmm1000
Under en Tesla resa hittade min son en cool funktion i Tesla navigetion som ingen av min bils 4 förare kände till .
Så jag tänkte att jag ville dela den .
Re: Peters videoer.
Postat: 07 aug 2016 12:31
av bjelkeman
fmm1000 skrev:
Under en Tesla resa hittade min son en cool funktion i Tesla navigetion som ingen av min bils 4 förare kände till .
Så jag tänkte att jag ville dela den .
Tack!
Re: Peters videoer.
Postat: 07 aug 2016 17:11
av MSO
Såg din video med hypermilingen till Hannover. Projected range i all ära, men är inte det smidigaste sättet att beräkna range (komma fram eller ej) att gå på max möjliga snittförbrukning? Dvs 'Typical range' / Distans till målet' * 188. Det använder jag väldigt ofta iaf. Speciellt när det gäller att komma fram så fort som möjligt.
Re: Peters videoer.
Postat: 07 aug 2016 17:45
av TiborBlomhall
fmm1000 skrev:
I min nya video försöker jag att se om det är möjligt att köra hela natten på autobahn utan laddning .
Jag försökte detta eftersom jag inte villa vakna upp mina passagerare varje 1,5 timmar vid laddning .
I min nye video prøver jeg å se om det er mulig å kjøre hele natten på autobahn uten lading .
Jeg prøvde dette fordi jeg ikke ønskede at mine passasjerer skulle våkne opp hver 1,5 timer ved lading.
Ett tips: istället för skriv [ yt]gtXS2-o_wAA[ /yt] eller använd yt-knappen i editorn så får du YouTube klippen inbäddade i ditt inlägg så här:
Re: Peters videoer.
Postat: 07 aug 2016 20:53
av fmm1000
MSO skrev:
Såg din video med hypermilingen till Hannover. Projected range i all ära, men är inte det smidigaste sättet att beräkna range (komma fram eller ej) att gå på max möjliga snittförbrukning? Dvs 'Typical range' / Distans till målet' * 188. Det använder jag väldigt ofta iaf. Speciellt när det gäller att komma fram så fort som möjligt.
Jo det lyder rigtigt.
Re: Peters videoer.
Postat: 07 aug 2016 21:30
av fmm1000
TiborBlomhall skrev:
fmm1000 skrev:
I min nya video försöker jag att se om det är möjligt att köra hela natten på autobahn utan laddning .
Jag försökte detta eftersom jag inte villa vakna upp mina passagerare varje 1,5 timmar vid laddning .
I min nye video prøver jeg å se om det er mulig å kjøre hele natten på autobahn uten lading .
Jeg prøvde dette fordi jeg ikke ønskede at mine passasjerer skulle våkne opp hver 1,5 timer ved lading.
Ett tips: istället för skriv [ yt]gtXS2-o_wAA[ /yt] eller använd yt-knappen i editorn så får du YouTube klippen inbäddade i ditt inlägg så här:
Tack för tippset.
Nu har jag rettet det till i de andra inläg.
Re: Peters videoer.
Postat: 09 aug 2016 11:57
av fmm1000
Under sommaren har jag gjort två ”races” genom Europa med min bror.
Jag i en Tesla 85D. Han i en BMW 530 diesel.
Race nummar 2 är nu på nätet.
Det första kommer att bli uploadet inom några veckor.
Re: Peters videoer.
Postat: 09 aug 2016 13:26
av danni
fmm1000 skrev:
Under en Tesla resa hittade min son en cool funktion i Tesla navigetion som ingen av min bils 4 förare kände till .
Så jag tänkte att jag ville dela den
Vad exakt var det för funktion ni inte kände till? Att man kan byta mellan att följa bilen i färdriktningen, följa bilen med norr låst, och visa destinationsvy? Jag trodde alla Tesla-förare var som jag och provade att trycka på varenda knapp i bilen redan första dagen man fick bilen
Re: Peters videoer.
Postat: 09 aug 2016 14:03
av fmm1000
Hehe. Det er kanske oss danske som är ignoranter )).
Re: Peters videoer.
Postat: 11 aug 2016 06:20
av e5m1r
Det som kanske inte många känner till ät beräkning av tur retur resa
Re: Peters videoer.
Postat: 11 aug 2016 07:58
av grenhall
e5m1r skrev:
Det som kanske inte många känner till ät beräkning av tur retur resa
Det är däremot inte självklart.
Re: Peters videoer.
Postat: 20 aug 2016 18:17
av fmm1000
Detta är den första av två races jag gjorde i min Tesla 85D genom Tyskland mot min bror i sin BMW 530 diesel.
Det andra race kan ses i ett annat inläg i denne tråd.
Re: Peters videoer.
Postat: 21 aug 2016 08:21
av danni
Nej, den där vågar jag inte titta på. Tänk om man måste se din bror naken igen!
Re: Peters videoer.
Postat: 21 aug 2016 09:43
av fmm1000
Hehe. Inte i denne video.
Re: Peters videoer.
Postat: 09 sep 2016 15:48
av fmm1000
I den här videon försökar jag hitta svaret på hur mycket mer energi en benzinbil användar än en Tesla .
PS.
Da jeg ikke ejer en Aston Martin måtte jeg göra nogat alternativt och det har med Sverige att gøra ).
Re: Peters videoer.
Postat: 09 sep 2016 16:22
av HelectriC
Sorry ,men jag förstår inte alls vad videon vill visa? Att en leksaksbil står parkerad längre från en annan leksaksbil? Att en gammal Volvo går på bensin?
Eller allt kanske bara är ett skämt?
Re: Peters videoer.
Postat: 09 sep 2016 17:34
av fmm1000
Ville teste min Teslas rækkevidde op mod en benzinbil med tilsvarende performance, men havde desværre ikke en Aston Martin.
Brugte istedet en Volvo med næsten tilsvarende forbrug som Astonen.
Resultat. En Volvo\Aston Martin bruger fem gange så meget energi.
Re: Peters videoer.
Postat: 09 sep 2016 19:02
av HelectriC
fmm1000 skrev:
Ville teste min Teslas rækkevidde op mod en benzinbil med tilsvarende performance, men havde desværre ikke en Aston Martin.
Brugte istedet en Volvo med næsten tilsvarende forbrug som Astonen.
Resultat. En Volvo\Aston Martin bruger fem gange så meget energi.
Kanske inte helt vetenskapligt dock
Re: Peters videoer.
Postat: 18 sep 2016 16:07
av fmm1000
Jeg har nu afprøvet pulse and glide som beskrevet i tråden hypermiling her på forum.