Re: Priserna på Teslas demobilar
Postat: 30 aug 2016 10:30
Annars kan man ju använda en tjänst som någon redan byggt för ändamålet: https://ev-cpo.com
Den verkar ju vettig (dock hemsk att titta på, enligt mig) men den verkar inte visa vad min tabell gör, dvs vad priset på motsvarande ny bil är och hur mycket rabatt det innebär att köpa en specifik demobil.danni skrev:Annars kan man ju använda en tjänst som någon redan byggt för ändamålet: https://ev-cpo.com
Nej, det är sant, det saknas.Surfaren skrev:Den verkar ju vettig (dock hemsk att titta på, enligt mig) men den verkar inte visa vad min tabell gör, dvs vad priset på motsvarande ny bil är och hur mycket rabatt det innebär att köpa en specifik demobil.danni skrev:Annars kan man ju använda en tjänst som någon redan byggt för ändamålet: https://ev-cpo.com
Det funkar precis på samma sätt som om den skulle komma från Stockholm. Skillnaden är att den regbesiktigas i Sverige och får svenska nummerplåtar.tobbeturbo skrev:De sa på tesla att de kan plocka hem demobilar från andra länder också, dock verkade det bara vara från EU-länder?
Tittade annars på demobilar i Norge och hittade några som vid första anblick verkar vara bra köp?
Nån som vet hur det funkar?
Dom vill sannolikt inte ta bilar från Norge för att Norge inte är med i EU och därmed inte lyder under samma regler för bl. a. importskatt. Bilarna skeppas vad jag vet direkt från USA till Norge medan EU får sina bilar i delar (ett fåtal, men ändå) till Nederländerna. Skulle Tesla ta hit en bil som dom redan innan skickat till Norge så blir den dyrare än vad samma bil som skickats i delar direkt till EU skulle vara.tobbeturbo skrev:Tittade annars på demobilar i Norge och hittade några som vid första anblick verkar vara bra köp?
Nån som vet hur det funkar?
Surfaren skrev:Dom vill sannolikt inte ta bilar från Norge för att Norge inte är med i EU och därmed inte lyder under samma regler för bl. a. importskatt. Bilarna skeppas vad jag vet direkt från USA till Norge medan EU får sina bilar i delar (ett fåtal, men ändå) till Nederländerna. Skulle Tesla ta hit en bil som dom redan innan skickat till Norge så blir den dyrare än vad samma bil som skickats i delar direkt till EU skulle vara.tobbeturbo skrev:Tittade annars på demobilar i Norge och hittade några som vid första anblick verkar vara bra köp?
Nån som vet hur det funkar?
Vill du köpa Tesla i Norge och ta hit så får du multiplicera priset med 1,375 (och sen titta på dagens växelkurs utöver det).
Norge har även den fördelen att alla elbilar slipper moms, det är därför det ser så billigt ut och därför du får multiplicera det med 1,375 om den ska tas in i Sverige.tobbeturbo skrev:Surfaren skrev:Dom vill sannolikt inte ta bilar från Norge för att Norge inte är med i EU och därmed inte lyder under samma regler för bl. a. importskatt. Bilarna skeppas vad jag vet direkt från USA till Norge medan EU får sina bilar i delar (ett fåtal, men ändå) till Nederländerna. Skulle Tesla ta hit en bil som dom redan innan skickat till Norge så blir den dyrare än vad samma bil som skickats i delar direkt till EU skulle vara.tobbeturbo skrev:Tittade annars på demobilar i Norge och hittade några som vid första anblick verkar vara bra köp?
Nån som vet hur det funkar?
Vill du köpa Tesla i Norge och ta hit så får du multiplicera priset med 1,375 (och sen titta på dagens växelkurs utöver det).
Då förstår jag varför deras priser var något lägre
vad jag har hört är det 10% tull, dvs 1,25 x 1,1 = 1,375olza skrev:1,25 x 1,125 = 1,40625. Det är moms på tullen!
Det är korrekt. Sjukt men korrekt.olza skrev:1,25 x 1,125 = 1,40625. Det är moms på tullen!
Jag vet inte var eller vem som sa det men det var någon här på forumet som sa att Tesla hade bytt policy och numera kunde nedgradera en 75 till 60. Det kan vara att den du pratade inte känner till det senaste eller så hade han eller hon här på forumet tur.Remuz skrev:Tesla MoS säger nej till nedgradering. Var säger dom ja?
Är säljaren en god vän så kan du ju låna bilen i ett år, man får köra en norskregistrerad bil i ett år i Sverige.Gustafsson skrev:Ska man importera från Norge måste man få bilen billigt pga de 37,5 % påslag. Kan vara idé att köpa utan tillbehör såsom vinterdäck, extra laddare å så för att få ner priset. Bättre att köpa dessa separat. Svårt att få ekonomi i Teslaimport eller i ännu högre grad bilimport från Norge såvida man inte tar med som flyttgods.
Kan man nedgradera en 90D till 75D?Zoidberg skrev:Ryktet säger att alla demo S75 (D) som gått 50km kan mjukvaruändras till S60(D).
Då kommer man ju undan billigare. Närmare bestämt 92.000:- billigare.
Är snabb leverans och prisvärd bil ett krav bör man kika bland dessa demobilarna!
Nä, om du köper en 60D så får du en 75D men den är mjukvarubegränsad till 60 kWh. Detta erbjuder de däremot att göra även i efterhand om du köper en lagerbil men jag tror inte de kommer mjukvarubegränsa ett 90 kWh batteri till 75 kWh.Zalman3 skrev:Kan man nedgradera en 90D till 75D?Zoidberg skrev:Ryktet säger att alla demo S75 (D) som gått 50km kan mjukvaruändras till S60(D).
Då kommer man ju undan billigare. Närmare bestämt 92.000:- billigare.
Är snabb leverans och prisvärd bil ett krav bör man kika bland dessa demobilarna!