Sida 2 av 5
Re: En bättre ruttplanerare
Postat: 07 okt 2016 21:04
av blincoln
bjelkeman skrev:blincoln skrev:bjelkeman skrev:När jag ändrade på inställningar (min bil och laddningsprocent) så visar den inte en rutt längre. iPad med ios 9.
Den saknar ju lite felhantering. Det kan vara att du råkat ställa in en omöjlig uppgift - då svarar den bara tomt.
Jag tror inte det var omöjligt. Här är det. Det gick på default inställningar. Dessutom så körde jag detta förra helgen, så det gick.
image.png
Meh

Ska du ha 50% i batteriet vid varje laddare och vid ankomsten så går det nog inte

Re: En bättre ruttplanerare
Postat: 07 okt 2016 22:58
av Oppfinnarn
Grymt hack, tycker oppfinnarkollegan

! Får lägga in länken i favoriter i Teslan. Väntar med spänning på nästa steg!
Hmm, kanske man skulle kunna lägga in favoriter på SuC? Jag menar, Jag stannar hellre längre i Toftaholm (och njuter av t.ex. en fantastisk frukostbuffe) än Ödeshög (läbbig hamburgare på Burger King), på väg till Stockholm. Kanske optimering med längre pauser på "bra" ställen

...?
Re: En bättre ruttplanerare
Postat: 08 okt 2016 08:45
av bjelkeman
blincoln skrev:bjelkeman skrev:blincoln skrev:bjelkeman skrev:När jag ändrade på inställningar (min bil och laddningsprocent) så visar den inte en rutt längre. iPad med ios 9.
Den saknar ju lite felhantering. Det kan vara att du råkat ställa in en omöjlig uppgift - då svarar den bara tomt.
Jag tror inte det var omöjligt. Här är det. Det gick på default inställningar. Dessutom så körde jag detta förra helgen, så det gick.
image.png
Meh

Ska du ha 50% i batteriet vid varje laddare och vid ankomsten så går det nog inte

Hmmm. Arrival charge tolkade jag vad jag vill ha när jag kom fram till målet. Inte vad som finns kvar vid varje Supercharger. Det är ju två olika saker.

Re: En bättre ruttplanerare
Postat: 08 okt 2016 11:08
av Bjelke
bjelkeman skrev:blincoln skrev:bjelkeman skrev:blincoln skrev:bjelkeman skrev:När jag ändrade på inställningar (min bil och laddningsprocent) så visar den inte en rutt längre. iPad med ios 9.
Den saknar ju lite felhantering. Det kan vara att du råkat ställa in en omöjlig uppgift - då svarar den bara tomt.
Jag tror inte det var omöjligt. Här är det. Det gick på default inställningar. Dessutom så körde jag detta förra helgen, så det gick.
image.png
Meh

Ska du ha 50% i batteriet vid varje laddare och vid ankomsten så går det nog inte

Hmmm. Arrival charge tolkade jag vad jag vill ha när jag kom fram till målet. Inte vad som finns kvar vid varje Supercharger. Det är ju två olika saker.

Annars kanske man bara ska sätta det till typ 7% och räkna på det sista stoppet själv bara...

Re: En bättre ruttplanerare
Postat: 08 okt 2016 11:34
av X-Model
Jag ser att färja mellan Helsingborg och Helsingör nu är inlagd. Toppen!
Men vid resor norrut på E4:an känner den inte till "genvägen" vid Sillekrog. Kanske något du kan titta på?
Keep up the good work.

Re: En bättre ruttplanerare
Postat: 08 okt 2016 11:37
av Rennwagen
Otroligt smidig och bra ruttplanerare. Speciellt intressant att kunna justera relativa hastigheten och se konsekvensen direkt. Med alternativa (annat än superchargers) laddstationer så är den komplett. Stort TACK!
Re: En bättre ruttplanerare
Postat: 08 okt 2016 11:40
av mahulkp
Kanonbra initiativ tack!

Re: En bättre ruttplanerare
Postat: 08 okt 2016 12:53
av Bjorn
Mycket bra initiativ och bra inställningsmöjligheter. Känns spontant väldigt bra. Aningen för optimistisk i mitt fall. När jag jämför med några erfarenheter så blir min S85D mer lik S75 i räckvidd.
Jag har också det önskemål som andra varit inne på:
Separat ställbar Arrival Charge vid slut destinationen och min vid ankomst Laddare.
Ibland behöver jag mer vid destinationen för att jag inte kan eller vill ladda med en gång eller kanske ska vidare till nåt hotell senare och behöver lite "reserv %" till lunch mm. Kan läggas på manuellt men låter som en i sammanhanget enkel sak att fixa.
Jag har också en fundering om man skulle kunna tillåta att man manuellt sätter att man stannar längre på en charger och sedan rutten räknas om därifrån. Mycket mer komplext förstås. Användbart om man tänkt käka vid en charger och vet att det blir långt stopp där. Då kanske man kan ta en annan rutt sen eller kanske hoppa över en charger.
Re: En bättre ruttplanerare
Postat: 08 okt 2016 13:25
av djFabbe
Grymt initiativ!
Re: En bättre ruttplanerare
Postat: 08 okt 2016 17:31
av blincoln
Tack för allt beröm och goda idéer! Flera av grejerna finns redan i serverns backend, men användargränssnitt kan vara rätt tidsödande. Jag ska försöka skaffa lite mer tid till projektet men mycket annat pockar på uppmärksamhet
Det kommer, hav tålamod!
Re: En bättre ruttplanerare
Postat: 08 okt 2016 18:03
av bjelkeman
blincoln skrev:Tack för allt beröm och goda idéer! Flera av grejerna finns redan i serverns backend, men användargränssnitt kan vara rätt tidsödande. Jag ska försöka skaffa lite mer tid till projektet men mycket annat pockar på uppmärksamhet
Det kommer, hav tålamod!
Toppen!
Re: En bättre ruttplanerare
Postat: 08 okt 2016 20:01
av mati
Jag är lite nyfiken. Vad har du använt för ramverk, server, api osv?
Re: En bättre ruttplanerare
Postat: 08 okt 2016 20:54
av Heiko
Läckert arbete!
Re: En bättre ruttplanerare
Postat: 08 okt 2016 21:22
av blincoln
mati skrev:Jag är lite nyfiken. Vad har du använt för ramverk, server, api osv?
Det är så standard som det går:
Googles APIer för kartor, avstånd, körtid osv
Python för ruttberäkningen, mysql för lagring, min Synology-NAS som server.
Det enda lilla bekymret är att Google vill ha betalt efter ett antal API-anrop om dagen...

Re: En bättre ruttplanerare
Postat: 08 okt 2016 22:18
av Cliff Barnes
Om du vill ha hjälp med utvecklingen kan jag kolla med Per som jobbar med mig på Dotnet Mentor. Han är "Core contributor" till Leaflet och upphovsman till open source pluginen "Leaflet routing Machine"
http://www.liedman.net/leaflet-routing-machine/
Vi började med en liknande app som du gjort, men eftersom Per inte själv har Tesla så blev det bara några timmars kodande som fredagsuppgift (vi kör med "happy fridays" liknande Google). Leaflet kan man ju i princip köra gratis med open streetmap som kartmaterial. Då hade vi även haft enklare att fixa till fel med kartan som t ex Sillekrog-genvägen
Re: En bättre ruttplanerare
Postat: 09 okt 2016 08:45
av matsm
Grymt bra! Funkar bra på ipaden. Har inte testat fullt i bilens browser än men verkar funka.
Är det bara vissa färjelinjer som funkar? Waypoints och att man ser start och slut energi % på varje delsträcka är helt suveränt.

Re: En bättre ruttplanerare
Postat: 09 okt 2016 11:18
av blincoln
Cliff Barnes skrev:Om du vill ha hjälp med utvecklingen kan jag kolla med Per som jobbar med mig på Dotnet Mentor. Han är "Core contributor" till Leaflet och upphovsman till open source pluginen "Leaflet routing Machine"
http://www.liedman.net/leaflet-routing-machine/
Vi började med en liknande app som du gjort, men eftersom Per inte själv har Tesla så blev det bara några timmars kodande som fredagsuppgift (vi kör med "happy fridays" liknande Google). Leaflet kan man ju i princip köra gratis med open streetmap som kartmaterial. Då hade vi även haft enklare att fixa till fel med kartan som t ex Sillekrog-genvägen
Intressant! Det gick snabbt som 17 att utveckla med Googles APIer, men det är ju inte så kul att betala för det. OpenStreetMap-baserade ramverk vore verkligen najs.
En del av begränsningarna i nuvarande implementation är för att minimera antalet anrop till Google...
Re: En bättre ruttplanerare
Postat: 09 okt 2016 11:20
av blincoln
matsm skrev:Grymt bra! Funkar bra på ipaden. Har inte testat fullt i bilens browser än men verkar funka.
Är det bara vissa färjelinjer som funkar? Waypoints och att man ser start och slut energi % på varje delsträcka är helt suveränt.

Färjor, genvägar, specialare och annat: Jag kör Googles rutter rakt av utan att ändra mellan laddare. Är färja den snabbaste vägen enligt Google så är det den som gäller än så länge

Re: En bättre ruttplanerare
Postat: 09 okt 2016 14:37
av 6884
Verklig förbrukning måste gå att få in. För att känna sig trygg så vill jag ha kvar 12% framme vid laddare. Längre sträckor än 25 mil är stressande.
Re: En bättre ruttplanerare
Postat: 09 okt 2016 15:45
av Nicklas
6884 skrev:Verklig förbrukning måste gå att få in. För att känna sig trygg så vill jag ha kvar 12% framme vid laddare. Längre sträckor än 25 mil är stressande.
Oj vad onödigt
- jag brukar sikta på mellan 0 och 1 %
Blir snabbare färd på det viset

Re: En bättre ruttplanerare
Postat: 09 okt 2016 16:05
av bullen
Nicklas skrev:6884 skrev:Verklig förbrukning måste gå att få in. För att känna sig trygg så vill jag ha kvar 12% framme vid laddare. Längre sträckor än 25 mil är stressande.
Oj vad onödigt
- jag brukar sikta på mellan 0 och 1 %
Blir snabbare färd på det viset

Håller med. Varför ha en massa onödig marginal som bara gör att laddningen tar längre tid.
Re: En bättre ruttplanerare
Postat: 09 okt 2016 16:13
av joje
Grymt bra! Jag får dock aldrig till något stop på Superchargern i Jung. Är den inlagd? Tycker mig få konstiga rutter som indikerar på att denna saknas.
Re: En bättre ruttplanerare
Postat: 09 okt 2016 17:09
av bylund
6884 skrev:Verklig förbrukning måste gå att få in. För att känna sig trygg så vill jag ha kvar 12% framme vid laddare. Längre sträckor än 25 mil är stressande.
Absolut en vanesak. När du har lärt känna bilen och batterimätaren bättre kommer du att bli mer trygg med att köra nästan slut på batteriet.
Re: En bättre ruttplanerare
Postat: 09 okt 2016 19:02
av Cliff Barnes
blincoln skrev:Cliff Barnes skrev:Om du vill ha hjälp med utvecklingen kan jag kolla med Per som jobbar med mig på Dotnet Mentor. Han är "Core contributor" till Leaflet och upphovsman till open source pluginen "Leaflet routing Machine"
http://www.liedman.net/leaflet-routing-machine/
Vi började med en liknande app som du gjort, men eftersom Per inte själv har Tesla så blev det bara några timmars kodande som fredagsuppgift (vi kör med "happy fridays" liknande Google). Leaflet kan man ju i princip köra gratis med open streetmap som kartmaterial. Då hade vi även haft enklare att fixa till fel med kartan som t ex Sillekrog-genvägen
Intressant! Det gick snabbt som 17 att utveckla med Googles APIer, men det är ju inte så kul att betala för det. OpenStreetMap-baserade ramverk vore verkligen najs.
En del av begränsningarna i nuvarande implementation är för att minimera antalet anrop till Google...
Jag tror att API:erna mot Leaflet är väldigt lika de som Google har. Och Google kan bli ganska dyrt om man kör många request. Du kan ju även fundera på om du hade kunnat tänka dig att open-sourca ruttplaneraren?
Re: En bättre ruttplanerare
Postat: 10 okt 2016 09:07
av blincoln
Uppdatering av ruttplaneraren ute nu! Lite hackande igårkväll gav
- Bättre förbrukningsberäkning, nu baserad på varje liten delsträcka istället för bara medelhastighet
- Färjor räknas inte som körsträcka, vilket bör premiera färjeåkning

- Möjlighet att ange både ankomst-SoC och laddar-ankomst-SoC
Testa och rapportera:
https://nasse.lincoln.se/teslarouteplanner/