Sida 2 av 8
Re: Gbg
Postat: 23 jan 2015 21:28
av matbl
Hanty: borste?!?
Gbg
Postat: 23 jan 2015 23:58
av mahulkp
Det blir Ceramic PRO för mig med.
Re: Gbg
Postat: 24 jan 2015 12:54
av Niclas
[/quote]
Ja jag skulle få skriva en fullmakt när jag försökte fixa opticoat pro innan hämtning i Stockholm i maj. Gillade inte formuleringarna i fullmakten och avstod, tur var det. Det blev fördröjning av leveransen och rekondföretaget som Tesla anlitade lyckades krocka bilen 2timmar före leverans. Orkar inte ens tänka på hur det hade gått om jag skrivit på fullmakten. Fick en ceramic pro behandling till hösten efter att bilen dörren blivit utbucklad och omlackad. Vad gäller ceramic pro vs opticoat pro så var jag inne på en guldbehandling med c pro, 4 lager, men rekondaren tyckte att det räckte med silver (ett lager). Har aldrig tvättat bil så mycket som nu, även efter c pro behandling. Om det beror på att jag tidigare hade en silverfärgad bil och nu en svart ska jag låta vara osagt. Tycker bog att jag får tvätta nästan som innan behadlingen och alltid avfettning högtryck och borste. Tidigare rapport under optocoat pro tråd "bara spola av med vatten" fungerar i vart fall inte.[/quote]
Intressant om tvätt av lackbehandlad bil, ärligt svar. Hybris håller såklart inte med. Jag hade tidigare en lackbehandlad BMW men tyckte det var helt värdelöst. Men det var ju inte opticoat.
Re: Gbg
Postat: 24 jan 2015 13:09
av hybris
Som sagt många gånger så är Opticoat pro inte samma sak som Ditec eller Mr Cap. Tycker de som skriver skall läsa på om vad dessa keramiska behandlingar är innan det jämför med sina sunkiga waxbehandlingar de gjort tidigare via dessa leverantörer. Som dessutom kräver efterbehandling. Det är helt olika saker.
Ja det stämmer att man kan avfetta och bara spola av bilen. Dock kör jag som pedant handtvätt för att jag vill säkra att ingen avfettning ligger kvar. Behövs inte för smutsen. Minskar risken för tvättrepor, haloeffekter... Skippar man tvätta på vintern och gör det sällan och det blir tjock lager med skit så behöver man givetvis gå på mer. Vi ör många som har opticoat pro och kan vittna om skillnaden. Bästa sättet att beskriva opticoat pro är som att lägga ett lager till med clearcoat fast mycket hårdare. Det är denna hårdare kermiska behandlingen som gör att lacken tål mosade flugor, fågelskit, sav och annat utan att man snabbt behöver ta bort utan få en ärrad lack. Det minskar även skador från stenskott och dörruppslag etc. Lacken blir inte glattig utan känns snarare som glas vilket gör att man kan montera 3m skyddsfilm och liknande ovanpå om man vill det.
Jag har ingen erfarenhet av Ceramic Pro. Tycker 3 lager verkar var det man vill ha om man väljer den behandlingen. Låter dock inte bra om man måste tvätta oftare!! Svart och vit ör givetvis katastrof gällande tid mellan tvättarna. Silver är bäst där.
Nicklas vi kan ju ta våra bilar till en detailer och be dem titta igenom båda bilarna efter repor, stenskott, mikrorepor och haloeffekter? Du lär ju inte ha något eller hur?

Re: Gbg
Postat: 24 jan 2015 13:57
av Niclas
Ja hybris det vore spännande. Men för att göra en helt rättvis bedömning måste ju bilarna ha tvättats lika många gånger på exakt samma sätt och vara lika smutsiga etc.
Jag har en vit bil och det jag märkt är att repor och sk swirls inte syns nästan alls. Svart lack är väl mest avslöjande.
Re: Gbg
Postat: 24 jan 2015 14:49
av hybris
Min bil är ju körd längre än din så borde alltså ha mer repor etc. Multicoat red är nog inte mer tålig än vit gällande att det syns. Iofs är de solida lackerna oftast värre. Speciellt svart. Jag hade en vit BMW 1M som var ordningställd av Mr CAP i Uppsala.,den hade massor av swirls och haloeffekter vid leverans. Dessa saker syns oftast endast en riktigt solig dag eller i starkt lampljus. Detailers har oftast en speciell lampa de går med för att kolla igenom bilen.man blir på inget sätt immun mot dessa med keramiska behandligar. Viktigt att tvätta bilen rätt. Avfettning innan vatten, låt verka, spola av, rätt tvättmedel och två hinkar. Rätt typ av svamp/handske. Rätt teknik etc. Liksom hur man torkar den. Ju mindre man rör bilen desto bättre. de värsta pedanterna brukar köra: avfettning, spola av, skummunstycke på högtrycken som lägger på tvättmedlet som rejäl skum, spola av och kör med typ lövblås. Dvs rör inte lacken mekaniskt.
Re: Gbg
Postat: 24 jan 2015 19:08
av hanty
Japp, använder borsten som tvättanläggningarna erbjuder (Qlean, Volvo, Kärscher) eftersom det inte blir rent med avfettningsmedel, vänta 5 min- högtryck med skum utan det krävs borste eller svamp även om jag tvättat 2-3 dagars mellanrum. Har nu beställt en ny Tesla S85D pga hotande prishöjning, och den blir inte svart, valde mörkgrå metallic men tvekar, kanske MC röd istället. Överväger annan keramisk lackbehandling, 1 lager ceramc PRO känns ovärt.
Re: Gbg
Postat: 25 jan 2015 02:42
av Nicklas
hybris skrev:Nicklas vi kan ju ta våra bilar till en detailer och be dem titta igenom båda bilarna efter repor, stenskott, mikrorepor och haloeffekter? Du lär ju inte ha något eller hur?

Gärna! Jag är också väldigt nyfiken på hur det blir egentligen... I verkligheten. Efter ett antal "asch, jag hinner inte... Måste få bilen hyfsad, hur mycket kan en borsttvätt skada... Det är ju så smidigt" som jag är rädd att jag kommer göra...
- men med en massa lager ceramic ska det väl gå ändå... Eller?
Jag vet inte, men jag är sjukt nyfiken... Och om det är så bra som de säger blir det ju otroligt smidigt och kul med en (vad jag tycker) tuffaste färgen (svart)...
- svart är ju traditionellt en mardröm, men med ordentlig behandling kanske det inte är det?
Argh... Kanske ska maila Tesla och be om grå lack... Nej, nu kör vi på detta... Svart och überbehandling... Det kommer bli jättebra!... ... ... eller?
Re: Gbg
Postat: 25 jan 2015 09:18
av LarsL
Det var lite därför jag skulle vilja se någon som har en behandlad plåtbit och en obehandlad och sedan utsätter dem för stenskott, fågelskit och borsttvätt mm. Då skulle vi veta vad effekten är av en behandling. Har verkligen ingen tidning gjort en sådan test?
Re: Gbg
Postat: 25 jan 2015 09:38
av Nicklas
LarsL skrev:Det var lite därför jag skulle vilja se någon som har en behandlad plåtbit och en obehandlad och sedan utsätter dem för stenskott, fågelskit och borsttvätt mm. Då skulle vi veta vad effekten är av en behandling. Har verkligen ingen tidning gjort en sådan test?
Lite skeptisk eftersom det verkar komma från tillverkaren själv, men jag går på det... Detta måste göra det underbart att ha vilken färg som helst (till och med både vitt och svart) :
Ceramic PRO 9H Key Scratch Test:
http://youtu.be/co1AVfN_hJs
Ceramic Pro - Anti Scratch Test:
http://youtu.be/8-T5tMHMlhE
Infomercial 2014 (part one) by Ceramic Pro Americ…:
http://youtu.be/PhjPVx7J6FU
Personligen kan jag bara inte låta bli att prova!
- och med platinum blir det liknande behandling invändigt i bilen (plast, läder, textil,...) vilket också känns bra inför kommande McDonalds-ätande och barnen som spiller cola i sätet...
Bilen vi skaffar ska vara ett bruksföremål, en familjebil, en rolig plats för alla i familjen... Inte ett utställningsobjekt...
- med denna behandling verkar vi kunna uppfylla alla dessa saker... kanske

Re: Gbg
Postat: 25 jan 2015 10:44
av Herr X
Det ser ju onekligen väldigt bra ut. Hur länge varar skyddet? Är det någon som gjort det här?
Re: Gbg
Postat: 25 jan 2015 12:49
av mahulkp
Jag har en god vän som gjort det på sin nya Porsche Carrera 4S cab. Hon är mycket nöjd med resultatet men det är ju en sommarbil så då är lite svårt att se hur det håller på en bil som utsätts för vintern slitage med grus och salt. Jag kommer iaf köra på Ceramic PRO på min svarta Tesla när den kommer i mars.
Re: Gbg
Postat: 03 feb 2015 11:09
av Tomsjotun
Enligt mycket tillförlitliga uppgifter öppnar Tesla sin verkstad i Mölndal första dagarna i mars. Dock ej bekräftat att det blir en superladdare, men det bör det ju bli.
Re: Gbg
Postat: 03 feb 2015 12:33
av Logge
Frågde min leveransspecialist idag och han kände inte till något annat är April (som tidigare kommunicerats). han ska dessutom jobba med leveranser från Gbg så han borde känna till vad som gäller...
Re: Gbg
Postat: 03 feb 2015 13:09
av Tomsjotun
Logge skrev:Frågde min leveransspecialist idag och han kände inte till något annat är April (som tidigare kommunicerats). han ska dessutom jobba med leveranser från Gbg så han borde känna till vad som gäller...
Fått min info från dom som bygger anläggningen. Det kanske är färdigbyggt till mars men grand opening kanske är april?
Re: Gbg
Postat: 03 feb 2015 15:27
av Wahll
Tomsjotun skrev:Fått min info från dom som bygger anläggningen. Det kanske är färdigbyggt till mars men grand opening kanske är april?
Var bygger de då? Gamla Yamaha Center? Verkar ju inte vara någon som helst aktivitet där?!
Re: Gbg
Postat: 03 feb 2015 15:56
av Tomsjotun
Ja. Det är det.
Tror det står Harley Davidson på byggnaden.
Varit vattenskada där.
Re: Gbg
Postat: 05 feb 2015 08:08
av Wahll
Okej, då är det nog inte samma byggnad. Får kolla på vägen hem någon dag....
Re: Gbg
Postat: 05 feb 2015 11:06
av b232
Är det vid Harley Davidson på Ågatan parallellt med E6?
Re: Gbg
Postat: 05 feb 2015 11:15
av Feddan
Här är det som har rapporterats tidigare:
Aminogatan 32A
http://goo.gl/maps/miHHm
Re: Gbg
Postat: 08 feb 2015 19:18
av Wahll
Det var ju synd. För där är det ingen aktivitet, om de inte håller på i källaren. Bara ventilations firman bredvid som det är aktivitet hos.
Re: Gbg
Postat: 15 feb 2015 11:51
av Tomsjotun
Träffade en svensk mekaniker som jobbar i på Tesla i Oslo.
Han berättade att hans arbetskompis ska börja jobba i Gbg. Öppning i slutet av mars säger han.
Enligt hans manager är det tal på en superladdarstation men inget datum är satt.
Re: Gbg
Postat: 18 feb 2015 11:21
av Wahll
Grymt...Hoppas SC placeras utanför stängslet så att den blir åtkomlig 24/7.
Re: Gbg
Postat: 18 feb 2015 12:44
av Tomsjotun
Enligt managern blir det nog bara en pump i Mölndal.
En Supercharger lär sannolikt ligga längs E6:an (ev vid Max Böckebol)
Re: Gbg
Postat: 18 feb 2015 13:15
av Feddan
Tomsjotun skrev:Enligt managern blir det nog bara en pump i Mölndal.
En Supercharger lär sannolikt ligga längs E6:an (ev vid Max Böckebol)
Max Bäckebol vore underbart!
