Sida 2 av 3

Re: Xtraero fälgar

Postat: 28 dec 2016 22:27
av chpaulin
AGCF skrev:
Lite nyheter. Vi har tagit in en tysk delägare tack vare kontakt genom TTF (det tyskspråkiga teslaforumet) och även lyft designen ett par snäpp med honom. Tyvärr är de lite för snygga för att jag ska lägga upp någon bild innan vi har mönsterskyddat och börjat med tillverkning. Men jag känner mig nu i alla fall väldigt trygg med att de kommer att vara attraktiva inte bara för oss nördar.

Vi förhandlar med ett par europeiska fabriker om tillverkning. Fälgarna kommer vara TÜV eller E-märkta så att de kan säljas i hela Europa. Med europeisk tillverkning och märkning blir också priset mer i nivå med andra fälgar som har samma kvalitet och storlek.
Coolt :D

Re: Xtraero fälgar

Postat: 28 dec 2016 22:32
av Johnalm
Ska bli kul att se den "färdiga" fälgen :)

Re: Xtraero fälgar

Postat: 28 dec 2016 23:29
av lem
Intressant initiativ! Kommer det finnas fälgar tills tussilago spirar i dikerna?

Jag köpte aldrig extrafälgar utan lägger om viket är både dyrt och bökigt.

Stöttar gärna genom att köpa antingen dessa effektiva fälgarna eller köpa begagnade 19 av någon som tar d1e nya.

Hälsningar
Lars
Lem@telia.com

Re: Xtraero fälgar

Postat: 06 jan 2017 22:09
av chpaulin
När får vi se den nya designen? Spricker av nyfikenhet :D

Re: Xtraero fälgar

Postat: 06 jan 2017 22:34
av Challe76a
Det ska bli kul. Jag kan ställa upp med bilar till fotograferingen!

Re: Xtraero fälgar

Postat: 24 feb 2017 08:22
av AGCF
IMG_0618.JPG
Fälgarna kommer säljas under varumärket The New Aero, TNA. Om ni vill vara med i min fokusgrupp och ge feedback på designen så kan ni PMa mig er mailadress.

Re: The New Aero fälgar

Postat: 28 jun 2017 20:19
av AGCF
I helgen ska hela teamet ha en workshop hos vår tyska designer och bestämma om vi ska satsa på 19" eller 21". Det som talar för 19 är stor volym, speciellt om model 3 får bultmönster och offset som tillåter samma fälg.

Det som talar för 21 är något bättre marginaler, mer skillnad i räckvidd jämfört med konventionell fälg samt delvis mer logiskt att börja med en "lyxigare" fälg.

Vi ska också bestämma vilken av totalt tre olika designer som vi ska börja med. Prototyperna ska fotas i tyskens studio. Han är bilfotograf till yrket och jobbar åt alla stora märken. Så jag räknar med perfekta bilder.

En liten update.

Re: The New Aero fälgar

Postat: 07 jul 2017 22:38
av AGCF
Alla med model X kan maila mig på info(at)xtraero.com så får ni se en fälg på model X och ge feedback.

Re: The New Aero fälgar

Postat: 07 jul 2017 22:55
av Svenssons
AGCF skrev:
Alla med model X kan maila mig på info(at)xtraero.se så får ni se en fälg på model X och ge feedback.
Ska det inte vara .com?

Re: The New Aero fälgar

Postat: 07 jul 2017 23:10
av AGCF
Svenssons skrev:
AGCF skrev:
Alla med model X kan maila mig på info(at)xtraero.se så får ni se en fälg på model X och ge feedback.
Ska det inte vara .com?
Ajdå, ändrat. Dotcom företag :)

Re: The New Aero fälgar

Postat: 08 jul 2017 10:40
av Pontus
Hur ser schemat ut för alla fälgar nu?
Jag har snart en model 3 som jag vill se fler fälgar till ;)

Re: The New Aero fälgar

Postat: 08 jul 2017 20:11
av olarsson
22orna till x:en ser riktigt bra ut! Blir spännande att följa fortsättningen och höra mer om pris och effekt på räckvidden.

Re: The New Aero fälgar

Postat: 08 jul 2017 20:14
av AGCF
Pontus skrev:
Hur ser schemat ut för alla fälgar nu?
Jag har snart en model 3 som jag vill se fler fälgar till ;)
Eftersom jag beställt model 3 så är det också prioriterat :)

Re: The New Aero fälgar

Postat: 18 apr 2018 11:16
av AGCF

Re: The New Aero fälgar

Postat: 18 apr 2018 11:46
av Bjelke
Rackarns vad kul! :)

Re: The New Aero fälgar

Postat: 18 apr 2018 12:04
av HelectriC
nu väntar vi bara på slutgiltig design :)

Re: The New Aero fälgar

Postat: 18 apr 2018 12:10
av AGCF
Roade mig lite med att räkna ut värdet som den längre räckvidden utgör.

Tesla tar 235 000 kr för 25 kWh batteri (skillnaden mellan S75 och S100).

Det är 9400 kr / kWh

Säg att en S75 ägare väljer mellan vår fälg och turbinfälgen. Vår fälg, om den ger 4% mer räckvidd, har då ett mervärde motsvarande 3 kW eller 28 200 kr. Alltså blir den redan väldigt prisvärda fälgen ännu mer prisvärd.

Re: The New Aero fälgar

Postat: 18 apr 2018 13:44
av Johnalm
Säg till när ni lanserar 22" till Model X 8-)

Re: The New Aero fälgar

Postat: 18 apr 2018 16:22
av erkap
Blev det alltså 21” istället för 19”?

Re: The New Aero fälgar

Postat: 18 apr 2018 17:22
av HelectriC
erkap skrev:
Blev det alltså 21” istället för 19”?
19” aerofälg har ju redan funnits och intresset var ju minst sagt svalt. Nog ingen vidare business att fortsätta på samma spår.

Re: The New Aero fälgar

Postat: 18 apr 2018 17:44
av AGCF
Det blir 21” därefter 22” därefter 19” (till M3).

Re: The New Aero fälgar

Postat: 18 apr 2018 19:59
av Johnalm
AGCF skrev:
Det blir 21” därefter 22” därefter 19” (till M3).
Som i 22" för Model X antar/hoppas jag?

Re: The New Aero fälgar

Postat: 18 apr 2018 20:04
av AGCF
Ja 22” för X, precis. Jag har ju X själv så jag får snällt vänta på att vi sålt 50 uppsättningar till S.

Re: The New Aero fälgar

Postat: 18 apr 2018 20:08
av Johnalm
AGCF skrev:
Ja 22” för X, precis. Jag har ju X själv så jag får snällt vänta på att vi sålt 50 uppsättningar till S.
Till alla er andra (med S): KÖÖÖP! :lol:

Re: The New Aero fälgar

Postat: 18 apr 2018 21:02
av AGCF
Är det någon som förstår vad journalisten menar med sin rättelse?
Rättad artikel: Tidigare angavs att den elektriska drivlinans högre verkningsgrad jämfört med förbränningsmotorns gör att en minskning av luftmotståndet får större påverkan på energiförbrukningen. Men omvänt förhållande råder. Rätt är i stället att batteribilens begränsade räckvidd gör det mer relevant att minska luftmotståndet.