Sida 2 av 3

Re: Tesla tar bort restvärdesgarantin

Postat: 23 nov 2016 19:37
av SR-71-BlackBird
Vilka ramar saknar du på hemsidan?

Re: Tesla tar bort restvärdesgarantin

Postat: 23 nov 2016 19:38
av vigge50
Remuz skrev:
Jag vet precis hur det funkar. Det jag skriver om är att Tesla på sidan ger ett ev pris på leasing utan att sätta några ramar för detta pris. Det tycker jag är i stil med att ange pris inkl besparingar i skatter och bensin. Det slutgiltiga värdet får man självklart när man löser in bilen eller köper ut den.
Om du läser längst ner på sidan så står det att de har gjort uträkningarna från att restvärdet är 55% efter tre år, självklart kan detta variera både upp och ner.

Re: Tesla tar bort restvärdesgarantin

Postat: 23 nov 2016 20:57
av danni
Remuz skrev:
danni skrev:
Remuz skrev:
Det jag begär är att man anger under vilka förutsättningar man tror sig få ungefär detta restvärde. Jag tycker det verkar rimligt att begära
Jag tycker det verkar helt orimligt. Ingen annan biltillverkare ger sig på en sån gissningslek. Varför skulle de det? Vad händer om de gör såna gissningar och sen visar sig haft helt fel, ska du hålla dem ansvariga för det då? Tycker du de ska göra likadant när de skriver ut kostnad vid lånefinansiering av privatköp?
Jag har inte sett någon annan tillverkare som anger leasepris utan ramar. Antingen säger man då under vilka ramar priset blir det angivna eller så anger man inte leasekostnad. Om man inte säljer leasetjänsten så bör man nog undvika att ha det som primär prisangivelse.

Från Volvo http://www.volvocars.com/se/agande/agan ... GQodz18NuQ
VOLVO XC60 FRÅN 4 442 KR/MÅN
Förmånsvärde 2 140 kr/mån

Kontakta din Volvohandlare för exakt månadskostnad.

Från Audi http://www.audi.se/se/web/sv/customer-a ... asing.html
*** Exempel på leasingavgift exklusive moms beräknad med rörlig ränta baserad på VWFS basränta per 2016-11 samt körsträcka om 1500 mil/år. Angivna räntor är exempel och varje återförsäljare svarar självständigt för sin egen räntenivå.
Nu förvirrar du mig. Volvo anger ju inte det du efterfrågar. Tvärtom anger de alldeles för lite info för att siffran överhuvudtaget ska vara användbar. Jag ser att Audi ger ett miltal men det är ärligt talat inte en särskilt meningsfull eller relevant siffra. Om du inte får 50% efter tre år och 4500 mil körda och du går till Audi och klagar, vad tror du de säger då? "Det var ju bara ett räkneexempel". Som sagt, det är överhuvudtaget inte meningsfull information i sammanhanget, och jag tror inte det ligger någon avancerad analys av begagnatmarknaden bakom att Audi skriver på det viset.

Re: Tesla tar bort restvärdesgarantin

Postat: 23 nov 2016 21:30
av bylund
mati skrev:
Bjelke skrev:
Remuz skrev:
Man anger priset på företagslease med 55% restvärde på både S och X, men jag hittar inget om körsträcka eller villkor överhuvudtaget.
Tar man bort restvärdesgarantin så behövs eg inte sådana villkor längre...
Då behöver man väl inte kosta på sig den dyra servicen heller, eller? Jag som äger min bil privat har ju så sett alltid haft en liten fördel iom att jag kan strunta i servicen utan att sabotera restvärdesgarantin (som jag ändå inte har).
Nej, det är bara det ickegaranterade värdet man saboterar om man inte servar...

Re: Tesla tar bort restvärdesgarantin

Postat: 24 nov 2016 06:01
av mati
bylund skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
Remuz skrev:
Man anger priset på företagslease med 55% restvärde på både S och X, men jag hittar inget om körsträcka eller villkor överhuvudtaget.
Tar man bort restvärdesgarantin så behövs eg inte sådana villkor längre...
Då behöver man väl inte kosta på sig den dyra servicen heller, eller? Jag som äger min bil privat har ju så sett alltid haft en liten fördel iom att jag kan strunta i servicen utan att sabotera restvärdesgarantin (som jag ändå inte har).
Nej, det är bara det ickegaranterade värdet man saboterar om man inte servar...
Frågan är vilket belopp det handlar om i slutändan. Man kan ju spara en massa tusenlappar om man hoppar över några servicetillfällen. Jag för min del måste dessutom i princip ta ledigt en hel dag för att åka till Göteborg. Det är en arbetsdag utan intäkter, vilket motsvarar förmodligen ytterligare en hög med tusenlappar som jag går miste om. Frågan är ju om man får tillbaka den summan när man säljer bilen.

Re: Tesla tar bort restvärdesgarantin

Postat: 24 nov 2016 09:04
av Bjelke
mati skrev:
bylund skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
Remuz skrev:
Man anger priset på företagslease med 55% restvärde på både S och X, men jag hittar inget om körsträcka eller villkor överhuvudtaget.
Tar man bort restvärdesgarantin så behövs eg inte sådana villkor längre...
Då behöver man väl inte kosta på sig den dyra servicen heller, eller? Jag som äger min bil privat har ju så sett alltid haft en liten fördel iom att jag kan strunta i servicen utan att sabotera restvärdesgarantin (som jag ändå inte har).
Nej, det är bara det ickegaranterade värdet man saboterar om man inte servar...
Frågan är vilket belopp det handlar om i slutändan. Man kan ju spara en massa tusenlappar om man hoppar över några servicetillfällen. Jag för min del måste dessutom i princip ta ledigt en hel dag för att åka till Göteborg. Det är en arbetsdag utan intäkter, vilket motsvarar förmodligen ytterligare en hög med tusenlappar som jag går miste om. Frågan är ju om man får tillbaka den summan när man säljer bilen.
För mig ryker det två dagar plus en hotellnatt :(

Re: Tesla tar bort restvärdesgarantin

Postat: 24 nov 2016 09:13
av mati
Bjelke skrev:
För mig ryker det två dagar plus en hotellnatt :(
Jag förstår det. När jag hade skrivit mitt inlägg ovan tänkte jag faktiskt på dig och de andra som bor ännu längre bort från Tesla-civilisationen. Det är ju ändå "bara" en dag som ryker för mig, medan andra kanske får göra en liten världen-runt-resa för att ta sig till servicen. Det är pengar, tid och besvär. Det slipper man gärna. Också med tanke på vad som görs vid en service egentligen. Det känns ju som man kan vara utan.

Re: Tesla tar bort restvärdesgarantin

Postat: 24 nov 2016 13:59
av Mickep
Hoppas att det dyker upp fler service center eller att verkstäder i landet utbildar någon som kan göra servicen. (varför skall bara märkesverkstäder kunna utföra service, låter inte riktigt konkurrentmässigt)

Re: Tesla tar bort restvärdesgarantin

Postat: 24 nov 2016 14:03
av SR-71-BlackBird
Har för mig att det var en forummedlem som fick ett utbytesbatteri med betydligt sämre räckvidd.

Re: Tesla tar bort restvärdesgarantin

Postat: 01 dec 2016 21:28
av Soja86
Där försvann min ända chans att äga en Tesla inom en överskådlig framtid :cry:

Re: Tesla tar bort restvärdesgarantin

Postat: 01 dec 2016 21:41
av SR-71-BlackBird
Soja86 skrev:
Där försvann min ända chans att äga en Tesla inom en överskådlig framtid :cry:
Varför det?

Re: Tesla tar bort restvärdesgarantin

Postat: 01 dec 2016 21:45
av Soja86
SR-71-BlackBird skrev:
Soja86 skrev:
Där försvann min ända chans att äga en Tesla inom en överskådlig framtid :cry:
Varför det?
För att jag inte kan få samma låga månadskostnad på andra sätt såvitt jag vet

Re: Tesla tar bort restvärdesgarantin

Postat: 01 dec 2016 21:56
av SR-71-BlackBird
Soja86 skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
Soja86 skrev:
Där försvann min ända chans att äga en Tesla inom en överskådlig framtid :cry:
Varför det?
För att jag inte kan få samma låga månadskostnad på andra sätt såvitt jag vet
Ring och prata med finansbolaget, Tesla har ett fantasiskt andrahandsvärde.

Re: Tesla tar bort restvärdesgarantin

Postat: 01 dec 2016 22:05
av peken
SR-71-BlackBird skrev:
Soja86 skrev:

För att jag inte kan få samma låga månadskostnad på andra sätt såvitt jag vet
Ring och prata med finansbolaget, Tesla har ett fantasiskt andrahandsvärde.
Så är det, ett väldigt bra andrahandsvärde just nu vad det verkar. Det är som att jämföra andrahandsvärde mellan PC och Mac datorer, Mac datorer har ett väldigt högt andrahandsvärde i jämförelse.

Det ska bli spännande att se vad som händer med andrahandsvärdet på nuvarande bilar nu när hårdvaran uppdateras på bilarna, samt med model 3 på ingång. Förmodligen kommer det fortfarande vara högt, men nog kommer det nya att påverka. Återstår att se hur mycket.

Re: Tesla tar bort restvärdesgarantin

Postat: 03 dec 2016 08:50
av neptune
Borttagandet av restvärdesgarantin är definitivt något som kommer få fler köpare att tveka.

Jag tycker inte alls att argumentet att Tesla har bra andrahandsvärde i nuläget är särskilt betryggande. Eftersom dollarkursen har gått upp med över 30% de senaste två åren, och därmed priserna på nya bilar lika mycket, så är det självklart att detta har hållit beg-priserna uppe ordentligt. Dessutom har det inte funnits någon konkurrens om man vill ha en bra elbil med lång räckvidd.

Om dollarkursen ligger stabilt så kommer beg-priserna börja sjunka mer, då vi har haft en konstant uppgång som har dopat beg-priserna. Men vad händer om dollarkursen faller med 30% istället, och man inte längre behöver betala 1 milj för en hyfsad Tesla, utan bara 700tkr? Om ett par år kommer även Model 3 och en rad andra biltillverkade lansera bilar som definitivt kommer öka konkurrensen. Så om 3 år eller 5 år finns det en stor risk att Teslan som kostar 1 milj idag, kanske säljs ny för 600tkr, och en gammal Model S blir kanske inte värd mer än 300tkr då? Det behöver inte bli så, men det finns en risk, och det är den risken som man vill slippa. Tyvärr verkar det som att Tesla också vill slippa den...

Re: Tesla tar bort restvärdesgarantin

Postat: 03 dec 2016 09:09
av SR-71-BlackBird
neptune skrev:
Borttagandet av restvärdesgarantin är definitivt något som kommer få fler köpare att tveka.

Jag tycker inte alls att argumentet att Tesla har bra andrahandsvärde i nuläget är särskilt betryggande. Eftersom dollarkursen har gått upp med över 30% de senaste två åren, och därmed priserna på nya bilar lika mycket, så är det självklart att detta har hållit beg-priserna uppe ordentligt. Dessutom har det inte funnits någon konkurrens om man vill ha en bra elbil med lång räckvidd.

Om dollarkursen ligger stabilt så kommer beg-priserna börja sjunka mer, då vi har haft en konstant uppgång som har dopat beg-priserna. Men vad händer om dollarkursen faller med 30% istället, och man inte längre behöver betala 1 milj för en hyfsad Tesla, utan bara 700tkr? Om ett par år kommer även Model 3 och en rad andra biltillverkade lansera bilar som definitivt kommer öka konkurrensen. Så om 3 år eller 5 år finns det en stor risk att Teslan som kostar 1 milj idag, kanske säljs ny för 600tkr, och en gammal Model S blir kanske inte värd mer än 300tkr då? Det behöver inte bli så, men det finns en risk, och det är den risken som man vill slippa. Tyvärr verkar det som att Tesla också vill slippa den...
Visst så kan det bli, eller inte, vem vet, dollarn kanske ökar 20% till under ett par år.

Är man osäker kan man köpa en bra begagnad där en del av värdeminskningan redan prisats in.

Re: Tesla tar bort restvärdesgarantin

Postat: 03 dec 2016 09:26
av Mickep
Dollarn har varit på en extrem låg nivå (har ju varit en extrem kris där och förklarar varför ogillandet av Obama funnits även om karln har varit helt oskyldig till situationen) har tidigare vuxit upp med att dollarn varit runt 10 kr och jag tror att det är där den kommer hålla sig om inte någon president gör något extremt korkat.
Tror dock att teslas bilar kommer få samma värdeutveckling som andra bilar när vettiga alternativ kommer ut. 300 '' för en tre år gammal bil är inte lite och låter inte orimligt. Kommer det fabriker i olika världsdelar blir det heller inte lika valuta känsligt och värdet blir mer beständigt mot den lokala marknaden.
Till skillnad från andra så ser jag positivt på sjunkande priser.

Re: Tesla tar bort restvärdesgarantin

Postat: 04 dec 2016 00:54
av Jerka
Jag tror det var en nödvändighet för Tesla att slopa restvärdesgarantin när volymerna blev för höga. Med uppemot 200 000 bilar ute på vägarna gånger en potentiell kostnad på X antal tusen dollar så har man en tickande utgiftsbomb som hotar att sänka hela företaget. Även om Elon själv tror stenhårt på bilarnas andrahandsvärde så finns det ingen ekonomichef i världen som vill sitta på en sån risk.

Re: Tesla tar bort restvärdesgarantin

Postat: 04 dec 2016 08:14
av Beigler
Mickep skrev:
Dollarn har varit på en extrem låg nivå (har ju varit en extrem kris där och förklarar varför ogillandet av Obama funnits även om karln har varit helt oskyldig till situationen) har tidigare vuxit upp med att dollarn varit runt 10 kr och jag tror att det är där den kommer hålla sig om inte någon president gör något extremt korkat.
Tror dock att teslas bilar kommer få samma värdeutveckling som andra bilar när vettiga alternativ kommer ut. 300 '' för en tre år gammal bil är inte lite och låter inte orimligt. Kommer det fabriker i olika världsdelar blir det heller inte lika valuta känsligt och värdet blir mer beständigt mot den lokala marknaden.
Till skillnad från andra så ser jag positivt på sjunkande priser.
servicebehovet på en elbil kan inte jämföras med ICE. Jag tror att andrahandsvärdet kommer att vara mycket högre på framtidens bilar än dagens bilar.

Re: Tesla tar bort restvärdesgarantin

Postat: 04 dec 2016 09:33
av Mickep
Servicekostnaden är orimligt hög, och antalet serviceställen är alldeles för få så man förlorar arbetstid (även om vanliga fossilservice tar sina timmar finns de i närheten) det kommer givetvis ändrad när elbilar blir volymprodukter. Men det kräver att priserna kommer ned,rejält.
Jag tror att vi kommer se liknande värdeutveckling som på dagens vanliga bilar.
Jag är ännu inte helt övertygad om att en äldre elbil inte kommer få stora reparationskostnader när de blir äldre.(då kanske det handlar om att byta hela motorer eller batteri) för även om miljonbilarna har hög kvalitet vet man inte hur de billigare kommer vara. Och det är samma risk man tar när man idag köpet begagnat.
Tycker att det är ett rimligt beslut att ta bort garantin. Om värdet faller(vilket det borde göra) så ligger det på ägaren, vilket de flesta bilägare har accepterat.

Re: Tesla tar bort restvärdesgarantin

Postat: 04 dec 2016 09:34
av Bjelke
Beigler skrev:
Mickep skrev:
Dollarn har varit på en extrem låg nivå (har ju varit en extrem kris där och förklarar varför ogillandet av Obama funnits även om karln har varit helt oskyldig till situationen) har tidigare vuxit upp med att dollarn varit runt 10 kr och jag tror att det är där den kommer hålla sig om inte någon president gör något extremt korkat.
Tror dock att teslas bilar kommer få samma värdeutveckling som andra bilar när vettiga alternativ kommer ut. 300 '' för en tre år gammal bil är inte lite och låter inte orimligt. Kommer det fabriker i olika världsdelar blir det heller inte lika valuta känsligt och värdet blir mer beständigt mot den lokala marknaden.
Till skillnad från andra så ser jag positivt på sjunkande priser.
servicebehovet på en elbil kan inte jämföras med ICE. Jag tror att andrahandsvärdet kommer att vara mycket högre på framtidens bilar än dagens bilar.
Det har ju pratats en del om just det här med service-kostnader på elbilar och jag är inte så säker på att det är billigare,
hittills efter ca 16000 mil så ligger mina elbilar högre än fossilarna för mig. Tex betalade jag mer för min Leaf fast den
inte behöver oljebyte eller en massa saker som ska kollas på motorn osv.
Och Tesla är inte direkt blygsamma när det kommer tillsatt ta betalt för servicen...
Standard-delarna är samma, dvs hjulupphängning, drivlina osv, men jag tror inte service av styrsystem mm blir att leka med.

MEN elbilen kommer däremot att vinna på att normal driftskostnad kommer att fortsätta att vara samma oavsett ålder,
alltså bränslet fortsätter att vara superbilligt jämfört med en fossilare och DET håller värdet högt...

Sedan om man pratar lite äldre bilar så gör man ju ofta service lite som man vill med, och på vilka ställen man vill och
då sjunker ju såklart kostnaderna för det (spec om man gör det själv)...

Re: Tesla tar bort restvärdesgarantin

Postat: 04 dec 2016 21:35
av Soja86
När det gäller Tesla så bordde teknikutvecklingen inverka negativt på andrahandsvärdet. Tesla ligger ju hela tiden på den yttersta tekniska framkanten och de äldre bilarna blir snabbt frånåkta på grund av nya häftiga funktioner. P85 var ju extremt snabb och häftig men på bara två år har de kommit p85d p85dl p90dl p100dl. Om tesla forsätter i samma takt kommer tidigare modeler sjunka snabbt i värde. Jämfört med andra bilar där teknik inte är lika viktig och som inte konstant uppdateras så borde inte andrahandsmarknaden se så bra ut som den faktiskt gör på grund av dollarpriset. När det gäller andra teknikberoende prylar som telefoner och datorer så åldras dem extremt snabbt.

Re: Tesla tar bort restvärdesgarantin

Postat: 04 dec 2016 21:41
av bylund
Jag ser inte heller att Tesla skulle hålla andrahandsvärdet så anmärkningsvärt bra om det inte vore för att nya bilar går upp i pris så kraftigt. Men, teknikutvecklingen på Tesla borde rimligen inte bara slå mot andrahandsvärdet på äldre Teslor, utan även mot andra bilmärken, som blir ännu värre frånåkta.

Teslas syfte med restvärdesgarantin är såklart att hålla uppe försäljningen. När man inte tror att man har behov av att göra det på det sättet längre så är det naturligt att man tar bort den. För den är ju såklart en risk, som det är bättre för företaget om kunden står för.

Re: Tesla tar bort restvärdesgarantin

Postat: 04 dec 2016 21:47
av stefan007
Kanske smekmånad för andrahansvärdet är över när den breda massan också inser hur snabbt Tesla utvecklar sina bilar.
Årsmodeller funkar inte att kolla på längre, kanske en marknad för personal shopper när det gäller djungeln av varianter bara på dessa få år Tesla har funnits...

Re: Tesla tar bort restvärdesgarantin

Postat: 04 dec 2016 21:53
av SR-71-BlackBird
Tesla har under några få år byggt upp ett fantastiskt starkt varumärke, det påverkar andrahandsvärdet positivt.