Re: Tesla tar bort restvärdesgarantin
Postat: 23 nov 2016 19:37
Vilka ramar saknar du på hemsidan?
Om du läser längst ner på sidan så står det att de har gjort uträkningarna från att restvärdet är 55% efter tre år, självklart kan detta variera både upp och ner.Remuz skrev:Jag vet precis hur det funkar. Det jag skriver om är att Tesla på sidan ger ett ev pris på leasing utan att sätta några ramar för detta pris. Det tycker jag är i stil med att ange pris inkl besparingar i skatter och bensin. Det slutgiltiga värdet får man självklart när man löser in bilen eller köper ut den.
Nu förvirrar du mig. Volvo anger ju inte det du efterfrågar. Tvärtom anger de alldeles för lite info för att siffran överhuvudtaget ska vara användbar. Jag ser att Audi ger ett miltal men det är ärligt talat inte en särskilt meningsfull eller relevant siffra. Om du inte får 50% efter tre år och 4500 mil körda och du går till Audi och klagar, vad tror du de säger då? "Det var ju bara ett räkneexempel". Som sagt, det är överhuvudtaget inte meningsfull information i sammanhanget, och jag tror inte det ligger någon avancerad analys av begagnatmarknaden bakom att Audi skriver på det viset.Remuz skrev:Jag har inte sett någon annan tillverkare som anger leasepris utan ramar. Antingen säger man då under vilka ramar priset blir det angivna eller så anger man inte leasekostnad. Om man inte säljer leasetjänsten så bör man nog undvika att ha det som primär prisangivelse.danni skrev:Jag tycker det verkar helt orimligt. Ingen annan biltillverkare ger sig på en sån gissningslek. Varför skulle de det? Vad händer om de gör såna gissningar och sen visar sig haft helt fel, ska du hålla dem ansvariga för det då? Tycker du de ska göra likadant när de skriver ut kostnad vid lånefinansiering av privatköp?Remuz skrev:Det jag begär är att man anger under vilka förutsättningar man tror sig få ungefär detta restvärde. Jag tycker det verkar rimligt att begära
Från Volvo http://www.volvocars.com/se/agande/agan ... GQodz18NuQ
VOLVO XC60 FRÅN 4 442 KR/MÅN
Förmånsvärde 2 140 kr/mån
Kontakta din Volvohandlare för exakt månadskostnad.
Från Audi http://www.audi.se/se/web/sv/customer-a ... asing.html
*** Exempel på leasingavgift exklusive moms beräknad med rörlig ränta baserad på VWFS basränta per 2016-11 samt körsträcka om 1500 mil/år. Angivna räntor är exempel och varje återförsäljare svarar självständigt för sin egen räntenivå.
Nej, det är bara det ickegaranterade värdet man saboterar om man inte servar...mati skrev:Då behöver man väl inte kosta på sig den dyra servicen heller, eller? Jag som äger min bil privat har ju så sett alltid haft en liten fördel iom att jag kan strunta i servicen utan att sabotera restvärdesgarantin (som jag ändå inte har).Bjelke skrev:Tar man bort restvärdesgarantin så behövs eg inte sådana villkor längre...Remuz skrev:Man anger priset på företagslease med 55% restvärde på både S och X, men jag hittar inget om körsträcka eller villkor överhuvudtaget.
Frågan är vilket belopp det handlar om i slutändan. Man kan ju spara en massa tusenlappar om man hoppar över några servicetillfällen. Jag för min del måste dessutom i princip ta ledigt en hel dag för att åka till Göteborg. Det är en arbetsdag utan intäkter, vilket motsvarar förmodligen ytterligare en hög med tusenlappar som jag går miste om. Frågan är ju om man får tillbaka den summan när man säljer bilen.bylund skrev:Nej, det är bara det ickegaranterade värdet man saboterar om man inte servar...mati skrev:Då behöver man väl inte kosta på sig den dyra servicen heller, eller? Jag som äger min bil privat har ju så sett alltid haft en liten fördel iom att jag kan strunta i servicen utan att sabotera restvärdesgarantin (som jag ändå inte har).Bjelke skrev:Tar man bort restvärdesgarantin så behövs eg inte sådana villkor längre...Remuz skrev:Man anger priset på företagslease med 55% restvärde på både S och X, men jag hittar inget om körsträcka eller villkor överhuvudtaget.
För mig ryker det två dagar plus en hotellnattmati skrev:Frågan är vilket belopp det handlar om i slutändan. Man kan ju spara en massa tusenlappar om man hoppar över några servicetillfällen. Jag för min del måste dessutom i princip ta ledigt en hel dag för att åka till Göteborg. Det är en arbetsdag utan intäkter, vilket motsvarar förmodligen ytterligare en hög med tusenlappar som jag går miste om. Frågan är ju om man får tillbaka den summan när man säljer bilen.bylund skrev:Nej, det är bara det ickegaranterade värdet man saboterar om man inte servar...mati skrev:Då behöver man väl inte kosta på sig den dyra servicen heller, eller? Jag som äger min bil privat har ju så sett alltid haft en liten fördel iom att jag kan strunta i servicen utan att sabotera restvärdesgarantin (som jag ändå inte har).Bjelke skrev:Tar man bort restvärdesgarantin så behövs eg inte sådana villkor längre...Remuz skrev:Man anger priset på företagslease med 55% restvärde på både S och X, men jag hittar inget om körsträcka eller villkor överhuvudtaget.
Jag förstår det. När jag hade skrivit mitt inlägg ovan tänkte jag faktiskt på dig och de andra som bor ännu längre bort från Tesla-civilisationen. Det är ju ändå "bara" en dag som ryker för mig, medan andra kanske får göra en liten världen-runt-resa för att ta sig till servicen. Det är pengar, tid och besvär. Det slipper man gärna. Också med tanke på vad som görs vid en service egentligen. Det känns ju som man kan vara utan.Bjelke skrev:För mig ryker det två dagar plus en hotellnatt
Varför det?Soja86 skrev:Där försvann min ända chans att äga en Tesla inom en överskådlig framtid
För att jag inte kan få samma låga månadskostnad på andra sätt såvitt jag vetSR-71-BlackBird skrev:Varför det?Soja86 skrev:Där försvann min ända chans att äga en Tesla inom en överskådlig framtid
Ring och prata med finansbolaget, Tesla har ett fantasiskt andrahandsvärde.Soja86 skrev:För att jag inte kan få samma låga månadskostnad på andra sätt såvitt jag vetSR-71-BlackBird skrev:Varför det?Soja86 skrev:Där försvann min ända chans att äga en Tesla inom en överskådlig framtid
Så är det, ett väldigt bra andrahandsvärde just nu vad det verkar. Det är som att jämföra andrahandsvärde mellan PC och Mac datorer, Mac datorer har ett väldigt högt andrahandsvärde i jämförelse.SR-71-BlackBird skrev:Ring och prata med finansbolaget, Tesla har ett fantasiskt andrahandsvärde.Soja86 skrev:
För att jag inte kan få samma låga månadskostnad på andra sätt såvitt jag vet
Visst så kan det bli, eller inte, vem vet, dollarn kanske ökar 20% till under ett par år.neptune skrev:Borttagandet av restvärdesgarantin är definitivt något som kommer få fler köpare att tveka.
Jag tycker inte alls att argumentet att Tesla har bra andrahandsvärde i nuläget är särskilt betryggande. Eftersom dollarkursen har gått upp med över 30% de senaste två åren, och därmed priserna på nya bilar lika mycket, så är det självklart att detta har hållit beg-priserna uppe ordentligt. Dessutom har det inte funnits någon konkurrens om man vill ha en bra elbil med lång räckvidd.
Om dollarkursen ligger stabilt så kommer beg-priserna börja sjunka mer, då vi har haft en konstant uppgång som har dopat beg-priserna. Men vad händer om dollarkursen faller med 30% istället, och man inte längre behöver betala 1 milj för en hyfsad Tesla, utan bara 700tkr? Om ett par år kommer även Model 3 och en rad andra biltillverkade lansera bilar som definitivt kommer öka konkurrensen. Så om 3 år eller 5 år finns det en stor risk att Teslan som kostar 1 milj idag, kanske säljs ny för 600tkr, och en gammal Model S blir kanske inte värd mer än 300tkr då? Det behöver inte bli så, men det finns en risk, och det är den risken som man vill slippa. Tyvärr verkar det som att Tesla också vill slippa den...
servicebehovet på en elbil kan inte jämföras med ICE. Jag tror att andrahandsvärdet kommer att vara mycket högre på framtidens bilar än dagens bilar.Mickep skrev:Dollarn har varit på en extrem låg nivå (har ju varit en extrem kris där och förklarar varför ogillandet av Obama funnits även om karln har varit helt oskyldig till situationen) har tidigare vuxit upp med att dollarn varit runt 10 kr och jag tror att det är där den kommer hålla sig om inte någon president gör något extremt korkat.
Tror dock att teslas bilar kommer få samma värdeutveckling som andra bilar när vettiga alternativ kommer ut. 300 '' för en tre år gammal bil är inte lite och låter inte orimligt. Kommer det fabriker i olika världsdelar blir det heller inte lika valuta känsligt och värdet blir mer beständigt mot den lokala marknaden.
Till skillnad från andra så ser jag positivt på sjunkande priser.
Det har ju pratats en del om just det här med service-kostnader på elbilar och jag är inte så säker på att det är billigare,Beigler skrev:servicebehovet på en elbil kan inte jämföras med ICE. Jag tror att andrahandsvärdet kommer att vara mycket högre på framtidens bilar än dagens bilar.Mickep skrev:Dollarn har varit på en extrem låg nivå (har ju varit en extrem kris där och förklarar varför ogillandet av Obama funnits även om karln har varit helt oskyldig till situationen) har tidigare vuxit upp med att dollarn varit runt 10 kr och jag tror att det är där den kommer hålla sig om inte någon president gör något extremt korkat.
Tror dock att teslas bilar kommer få samma värdeutveckling som andra bilar när vettiga alternativ kommer ut. 300 '' för en tre år gammal bil är inte lite och låter inte orimligt. Kommer det fabriker i olika världsdelar blir det heller inte lika valuta känsligt och värdet blir mer beständigt mot den lokala marknaden.
Till skillnad från andra så ser jag positivt på sjunkande priser.