Re: "semisnabbladdare" i Lycksele. från skellefteå kraft
Postat: 19 dec 2016 10:38
av Nicke Nyfiken
Skalkel skrev:
Monark1954 skrev:
Testar i dag den 2:a platsen för Skellefteå Krafts "semisnabbbladdare" i Lycksele. OKQ8.
Även här max 11 kW i ett av två typ 2 uttag.
Tar vi oss hit med vår Leaf, 14 mil. Blir vi kvar 7 timmar.
Vår OBELIX kan ladda 24A men här får vi 16 A. Ca 7 timmar 50-90%.
Gynnar detta resande med elbil?
DSC_0807.JPG
DSC_0815.JPG
Varför tar din bil endast emot 230V ????? Har du 1-fas kabel ?
Ombordladdaren tar varje fas mot jord vilket ger 230V oavsett om man har 1-fas eller 3-fas.
Re: "semisnabbladdare" i Lycksele. från skellefteå kraft
Postat: 19 dec 2016 10:41
av JFAH
Ävenom laddarna inte tillhör de bästa så bör de väl ändå finnas med på uppladdning.nu ? Kan någon som varit där fixa in dem?
Förs koj skull socutade jag på eniros hemsida som får sitt data från laddinfra som skall vara den svenska officiella databasen, visste ni att Umeå supercharger låg i Vännäs?
Re: "semisnabbladdare" i Lycksele. från skellefteå kraft
Postat: 19 dec 2016 17:38
av Monark1954
JFAH skrev:
Ävenom laddarna inte tillhör de bästa så bör de väl ändå finnas med på uppladdning.nu ? Kan någon som varit där fixa in dem?
Förs koj skull socutade jag på eniros hemsida som får sitt data från laddinfra som skall vara den svenska officiella databasen, visste ni att Umeå supercharger låg i Vännäs?
Jag vill inte medverka till falsk marknadsföring och lägga ut dessa eluttag på uppladdning.nu.
Så här står det fortfarande på Skellefteå Krafts Pressrealise.
"I Lycksele etableras en semisnabbladdare vid Villa Veja och två semisnabbladdare vid Hotell Lappland. Semisnabbladdarna är utrustade med uttag som möjliggör laddning av flertalet fabrikat av elbilar. De laddar en elbil med tomt batteri upp till 80 procents kapacitet på ungefär 45-60 minuter."
Mitt inlägg på deras Facebook sida 14 dec är fortfarande ej kommenterat av Skellefteå kraft. https://www.facebook.com/Skekraft/
Jag har mejlat men det är heldött, vet av andra att de tiger som muren om allt de gör. Vill ligga före andra men i bland kanske man bör kommunicera så att man gör rätt.
Re: "semisnabbladdare" i Lycksele. från skellefteå kraft
Postat: 19 dec 2016 17:48
av Jonas H
Monark1954 skrev:
JFAH skrev:
Ävenom laddarna inte tillhör de bästa så bör de väl ändå finnas med på uppladdning.nu ? Kan någon som varit där fixa in dem?
Förs koj skull socutade jag på eniros hemsida som får sitt data från laddinfra som skall vara den svenska officiella databasen, visste ni att Umeå supercharger låg i Vännäs?
Jag vill inte medverka till falsk marknadsföring och lägga ut dessa eluttag på uppladdning.nu.
Så här står det fortfarande på Skellefteå Krafts Pressrealise.
"I Lycksele etableras en semisnabbladdare vid Villa Veja och två semisnabbladdare vid Hotell Lappland. Semisnabbladdarna är utrustade med uttag som möjliggör laddning av flertalet fabrikat av elbilar. De laddar en elbil med tomt batteri upp till 80 procents kapacitet på ungefär 45-60 minuter."
Mitt inlägg på deras Facebook sida 14 dec är fortfarande ej kommenterat av Skellefteå kraft. https://www.facebook.com/Skekraft/
Jag har mejlat men det är heldött, vet av andra att de tiger som muren om allt de gör. Vill ligga före andra men i bland kanske man bör kommunicera så att man gör rätt.
Märkligt bemötande med mailen. Jag har också mailat tidigare om frågor kring detta, men aldrig något svar
Re: "semisnabbladdare" i Lycksele. från skellefteå kraft
De bekräfttar att deras eluttag på 11 kW i Lycksele inte alltid ger 11 kW och att jag bör kontakta leverantören av vår elbil om hur jag laddar min bil på bästa sätt.
De hänvisar att de kommer installera 24 laddstationer i Västerbotten, men är de av samma typ som i Lycksele blir det en jättefelinvestering.
Jag är försiktig att diskutera pris på laddning då deras investering även skall täckas men att påstå att betala 2 kr/min för att ladda en Leaf med dess 3,7 kW laddare för något över vad deras elkunder betalar stämmer inte.
Det är på väg en kommentar till Skellefteå krafts svar, den personen har räknat ut att det kostar 33 kr/kWh att ladda en Leaf på Skellefteå krafts eluttag i Lycksele. Jag hoppas att jag som ny kund till dem inte behöver betala 25 kr/kWh.
Den viktiga frågan kan man utbilda elbolag och parkeringsbolag att det är 50 kW snabbladdare de skall investera i presis som Dala energi och Malung elnät så klokt planerar i Dalarna?
Även Örnsköldsviks parkeringsbolag försökte i sommras förklara att det var fel på min Leaf då det tog mer än två timmar att ladda fullt på deras 22 kW eluttag. De hade kollat med sin elektriker och en elbilssäljare i staden.
Är det någon försäljare av laddstolpar i Sverige som man skulle behöva träffa, är det någon sådan som kör med falsk marknadsföring.
Jag har ånyo mejlat SKellefteå kraft och försökt förklara, kanske ett möte vore bättre?
Re: "semisnabbladdare" i Lycksele. från skellefteå kraft
Postat: 20 dec 2016 09:12
av Bjelke
Man blir ju nästan mörkrädd över okunskapen alltså
Grundfelet verkar nästan vara att alla tror att effekten i ett uttag går rakt in i batteriet i alla elbilar utan en tanke på att det finns en laddare i bilen som kan se väldigt olika ut...
Re: "semisnabbladdare" i Lycksele. från skellefteå kraft
Postat: 20 dec 2016 10:47
av Tenk
Låter som ett möte med efterföljande laddförevisning med ett par olika elbilar behövs. Alternativt med en tidning eller lokalnyheterna...
Re: "semisnabbladdare" i Lycksele. från skellefteå kraft
De bekräfttar att deras eluttag på 11 kW i Lycksele inte alltid ger 11 kW och att jag bör kontakta leverantören av vår elbil om hur jag laddar min bil på bästa sätt.
De hänvisar att de kommer installera 24 laddstationer i Västerbotten, men är de av samma typ som i Lycksele blir det en jättefelinvestering.
Jag är försiktig att diskutera pris på laddning då deras investering även skall täckas men att påstå att betala 2 kr/min för att ladda en Leaf med dess 3,7 kW laddare för något över vad deras elkunder betalar stämmer inte.
Det är på väg en kommentar till Skellefteå krafts svar, den personen har räknat ut att det kostar 33 kr/kWh att ladda en Leaf på Skellefteå krafts eluttag i Lycksele. Jag hoppas att jag som ny kund till dem inte behöver betala 25 kr/kWh.
Den viktiga frågan kan man utbilda elbolag och parkeringsbolag att det är 50 kW snabbladdare de skall investera i presis som Dala energi och Malung elnät så klokt planerar i Dalarna?
Även Örnsköldsviks parkeringsbolag försökte i sommras förklara att det var fel på min Leaf då det tog mer än två timmar att ladda fullt på deras 22 kW eluttag. De hade kollat med sin elektriker och en elbilssäljare i staden.
Är det någon försäljare av laddstolpar i Sverige som man skulle behöva träffa, är det någon sådan som kör med falsk marknadsföring.
Jag har ånyo mejlat SKellefteå kraft och försökt förklara, kanske ett möte vore bättre?
Ja inte blir man imponerad av ett elbolag som säger sig av miljöskäl värna transportsektorns omställning till eldrift, när de samtidigt uppvisar en så otroligt låg kompetens kring just elbilsladdning. De verkar inte bryr sig ett dugg om elbilar av miljöskäl. Man ser bara en möjlighet att sälja mer av sin produkt, till ett svinigt högt pris, men är så inkompetenta kring elbilsladdning att de misslyckas.
Ett elbolag som fattar noll kring elbilar. Bedrövligt!
Re: "semisnabbladdare" i Lycksele. från skellefteå kraft
Postat: 20 dec 2016 11:24
av Nicke Nyfiken
Bjelke skrev:
Man blir ju nästan mörkrädd över okunskapen alltså
Grundfelet verkar nästan vara att alla tror att effekten i ett uttag går rakt in i batteriet i alla elbilar utan en tanke på att det finns en laddare i bilen som kan se väldigt olika ut...
Vaaa??? Är det inte 230V växelströms-batterier i en elbil
Re: "semisnabbladdare" i Lycksele. från skellefteå kraft
Postat: 20 dec 2016 12:00
av 12man
undrar varför elbolag känner sig manade att sätta upp laddningstationer av denna klass, visst mer laddstationer är ju bra, men häromdagen i sollentuna centrum, såg jag en Zoe(mxz???) som inte ens hade orkat sätta i sladden, ganska värdelöst att investera 20-30k för att ge elbilister fina p-platser
är det ett behov av greenwash? köp olivtväl i julklapp till kunder och personal isåfall...
sen sätta upp såkallade "laddstolpar" med en kapacitet på 1/5 del av aktuell standard och 1/10 del av det som idag är lätt möjligt, och 1/20 del eller sämre av vad som tänks som en framtid, vad säger "ägarna" om dessa omedelbart värdelösa investeringar
kom att tänka på gatubelysning som många av elbolagen håller på med, första el(bågljus) lampan kom 1881, elbelysning gick om gas 1926 och 1941 släcktes sista gaslampan(stockholm)
Re: "semisnabbladdare" i Lycksele. från skellefteå kraft
Postat: 20 dec 2016 12:20
av Bjelke
Nicke Nyfiken skrev:
Bjelke skrev:
Man blir ju nästan mörkrädd över okunskapen alltså
Grundfelet verkar nästan vara att alla tror att effekten i ett uttag går rakt in i batteriet i alla elbilar utan en tanke på att det finns en laddare i bilen som kan se väldigt olika ut...
Vaaa??? Är det inte 230V växelströms-batterier i en elbil
Re: "semisnabbladdare" i Lycksele. från skellefteå kraft
Postat: 20 dec 2016 13:53
av Teslaspolen
Tenk skrev:
Låter som ett möte med efterföljande laddförevisning med ett par olika elbilar behövs. Alternativt med en tidning eller lokalnyheterna...
Jag tänker mig en video i den här stilen, kanske?
Med bilarna:
Nissan Leaf (För att visa enklaste/långsammaste/vanligaste versionen av AC laddning samt CHAdeMO)
BMW i3 (För att visa skillnaden mellan enfas och trefas AC samt CCS.)
Tesla Model S/X för att visa att Teslas speciella Typ-2 kontakt tar både snabbare AC samt DC laddning i samma port.
Renault Zoe för att visa vart någonstans man har nytta av skyhöga wattantal på AC laddning.
Laddkontakter som behöver visas:
Enfas schuko
Trefas (röd)
Typ-1 fast kabel på stolpe
Typ-2 uttag på stolpe
Typ-2 sladd på snabbladdare (dom som vanligen är på 43 kW)
CHAdeMO
CCS
Re: "semisnabbladdare" i Lycksele. från skellefteå kraft
Postat: 08 mar 2017 00:51
av Monark1954
Tack Skellefteå kraft, utan er hade vi inte tillbringat 3 timmar på Hotell Toppen i Storuman för att få de 16 kW som vår X kan ta emot innan vi åker vidare till Hemavan.
Tack Hotell Toppen utan er hade vi stått i Lycksele i 4.5 timmar kopplade till Skellefteå Krafts 11 kW elbilssatsning.
Synd att det ett tag till saknas några 50 kW snabbladdare så att bilen fått tillräckligt laddning innan kaffet efter maten.
Med nuvarande laddmöjlighet i Västerbotten inland så vinner Länstrafikens buss överlägset i restid på sträckan Umeå Hemavan.
Re: "semisnabbladdare" i Lycksele. från skellefteå kraft
Postat: 08 mar 2017 06:47
av Jerker
Har inte läst den här tråden förrän nu. Man blir ju mörkrädd när man ser hur okunnigt ett elbolag kan vara! Helt otroligt!
Re: "semisnabbladdare" i Lycksele. från skellefteå kraft
Postat: 08 mar 2017 06:49
av Bjelke
Monark1954 skrev:
Tack Skellefteå kraft, utan er hade vi inte tillbringat 3 timmar på Hotell Toppen i Storuman för att få de 16 kW som vår X kan ta emot innan vi åker vidare till Hemavan.
Tack Hotell Toppen utan er hade vi stått i Lycksele i 4.5 timmar kopplade till Skellefteå Krafts 11 kW elbilssatsning.
Synd att det ett tag till saknas några 50 kW snabbladdare så att bilen fått tillräckligt laddning innan kaffet efter maten.
Med nuvarande laddmöjlighet i Västerbotten inland så vinner Länstrafikens buss överlägset i restid på sträckan Umeå Hemavan.
Se det så här, om några år kan du se tillbaks på tiden då ni var med i början av utvecklingen (även om den redan kommit betydligt längre i andra delar av landet såklart).
Vilka fina berättelser det blir till barnen sedan
Minns när min sambo efter vår andra resa till Uppsala med vår Leaf för typ 3 år sedan efteråt sa att "nästa gång stannar jag hemma om vi tar den bilen ner!" (vi har typ 20 mil dit och
10 mil till första laddaren i Gävle och sedan 10 mil till nästa i Uppsala och sedan lika på vägen hem igen såklart).
Re: "semisnabbladdare" i Lycksele. från skellefteå kraft
Postat: 08 mar 2017 06:50
av Bjelke
Jerker skrev:
Har inte läst den här tråden förrän nu. Man blir ju mörkrädd när man ser hur okunnigt ett elbolag kan vara! Helt otroligt!
Va fan! Har du legat av dig?? ;P
Re: "semisnabbladdare" i Lycksele. från skellefteå kraft
Postat: 08 mar 2017 06:52
av Jerker
Bjelke skrev:
Jerker skrev:
Har inte läst den här tråden förrän nu. Man blir ju mörkrädd när man ser hur okunnigt ett elbolag kan vara! Helt otroligt!
Va fan! Har du legat av dig?? ;P
Tydligen... Det skrämmer mig att det finns trådar som jag har missat!
Re: "semisnabbladdare" i Lycksele. från skellefteå kraft
Postat: 08 mar 2017 07:01
av Bjelke
Jerker skrev:
Bjelke skrev:
Jerker skrev:
Har inte läst den här tråden förrän nu. Man blir ju mörkrädd när man ser hur okunnigt ett elbolag kan vara! Helt otroligt!
Va fan! Har du legat av dig?? ;P
Tydligen... Det skrämmer mig att det finns trådar som jag har missat!
Du lär väl bli den första i Sverige med en model 3 band icke-Tesla-ägare så du hänger kanske lite för mycket på "andra" ställen kanske...? ;P
Re: "semisnabbladdare" i Lycksele. från skellefteå kraft
Postat: 08 mar 2017 07:06
av Jerker
Bjelke skrev:
Jerker skrev:
Bjelke skrev:
Jerker skrev:
Har inte läst den här tråden förrän nu. Man blir ju mörkrädd när man ser hur okunnigt ett elbolag kan vara! Helt otroligt!
Va fan! Har du legat av dig?? ;P
Tydligen... Det skrämmer mig att det finns trådar som jag har missat!
Du lär väl bli den första i Sverige med en model 3 band icke-Tesla-ägare så du hänger kanske lite för mycket på "andra" ställen kanske...? ;P
Mm... måste kanske börja fokusera...
Re: "semisnabbladdare" i Lycksele. från skellefteå kraft
Postat: 08 mar 2017 17:51
av dstr
Nicke Nyfiken skrev:
22kW Typ2... Är det två uttag på 11kW de menar?
Vilken bil kan ladda 0-80% på 45minuter med hjälp av det?
Man har alltså investerat en massa pengar i destinationsladdning. Imponerande.
Jag brukar ladda med 22kw på de typ2 som orkar...
Dubbelladdare <3
Re: "semisnabbladdare" i Lycksele. från skellefteå kraft
Postat: 08 mar 2017 18:24
av mati
Jerker skrev:
Bjelke skrev:
Jerker skrev:
Har inte läst den här tråden förrän nu. Man blir ju mörkrädd när man ser hur okunnigt ett elbolag kan vara! Helt otroligt!
Va fan! Har du legat av dig?? ;P
Tydligen... Det skrämmer mig att det finns trådar som jag har missat!
Jag har också missat denna tråd. Du är inte ensam.
Re: "semisnabbladdare" i Lycksele. från skellefteå kraft
Postat: 08 mar 2017 19:57
av Jerker
mati skrev:
Jerker skrev:
Bjelke skrev:
Jerker skrev:
Har inte läst den här tråden förrän nu. Man blir ju mörkrädd när man ser hur okunnigt ett elbolag kan vara! Helt otroligt!
Va fan! Har du legat av dig?? ;P
Tydligen... Det skrämmer mig att det finns trådar som jag har missat!
Jag har också missat denna tråd. Du är inte ensam.
Bra, då känns det inte lika jobbigt!
Re: "semisnabbladdare" i Lycksele. från skellefteå kraft
Postat: 09 mar 2017 06:40
av Bjelke
mati skrev:
Jerker skrev:
Bjelke skrev:
Jerker skrev:
Har inte läst den här tråden förrän nu. Man blir ju mörkrädd när man ser hur okunnigt ett elbolag kan vara! Helt otroligt!
Va fan! Har du legat av dig?? ;P
Tydligen... Det skrämmer mig att det finns trådar som jag har missat!
Jag har också missat denna tråd. Du är inte ensam.