Sida 2 av 3
Re: Vindrutetorkarspolare
Postat: 13 jan 2017 17:30
av mati
Min spolare tvättar ungefär 1/4 av vindrutan, tack och lov så är det ungefär den delen där jag har mina ögon. Resten av vindrutan är en enda vit saltskorpa just nu. Bättre än så blir det inte, såvida man inte har med sig fönsterputs och fiberduk.
Re: Vindrutetorkarspolare
Postat: 13 jan 2017 18:01
av Guldis-54
Körde Hudik t o r fr Uppsala igår. Slaskigt, långtradare som rev upp mycket skit, men spolningen fungerade perfekt på vindrutan. Har väl haft tur med monteringen av mina spolarmunstycken

Re: Vindrutetorkarspolare
Postat: 13 jan 2017 19:58
av Bjelke
Guldis-54 skrev:Körde Hudik t o r fr Uppsala igår. Slaskigt, långtradare som rev upp mycket skit, men spolningen fungerade perfekt på vindrutan. Har väl haft tur med monteringen av mina spolarmunstycken

Ja plötsligt händer det.... Typ

Re: Vindrutetorkarspolare
Postat: 13 jan 2017 19:59
av jpetters
Låter som du haft tur. Jag klagade på min dåligt fungerande spolning och fick valet att uppgradera, till en kostnad av ca 1000 SEK, till nya duschmunstycken. Tyvärr var de lika usla och gick inte att justera. Det verkar som pumpen och alltså trycket är alldeles för dåligt. Bytte tillbaka till något som skulle vara stråle-modellen 2.0, men är lika illa det.
Verkar svårt med en lösning från Tesla.
Re: Vindrutetorkarspolare
Postat: 13 jan 2017 20:00
av Bjelke
jpetters skrev:Låter som du haft tur. Jag klagade på min dåligt fungerande spolning och fick valet att uppgradera, till en kostnad av ca 1000 SEK, till nya duschmunstycken. Tyvärr var de lika usla och gick inte att justera. Det verkar som pumpen och alltså trycket är alldeles för dåligt. Bytte tillbaka till något som skulle vara stråle-modellen 2.0, men är lika illa det.
Verkar svårt med en lösning från Tesla.
Tror oxo att det är trycket som är problemet. Ibland beror det ju på för stora hål i munstycken men så verkar det inte vara
i Teslas fall...
Re: Vindrutetorkarspolare
Postat: 13 jan 2017 20:01
av SolnaGnagarn
Men asså det här låter ju som ett skämt?!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Vindrutetorkarspolare
Postat: 13 jan 2017 20:11
av jpetters
Lite pinsamt är det allt. Även spolarmunstycken, som en del annat, är nog inte så kritiskt i Kalifornien. Därför en suboptimal lösning.
Re: Vindrutetorkarspolare
Postat: 13 jan 2017 21:11
av Tars
X:en har det inbyggt i torkarbladen, och tycker personligen att det funkar bättre än på s:en
Re: Vindrutetorkarspolare
Postat: 13 jan 2017 21:37
av bylund
Fungerar fint på min bil. Pekade lite konstigt och fick dem justerade en gång, men annars inga problem.
Re: Vindrutetorkarspolare
Postat: 13 jan 2017 21:40
av jpetters
Möjligen är det sämre på nyare bilar. Min gamla P85+ och en P85D (lånebil för någon vecka sedan) från ungefär samma tid fungerade klart bättre. Framförallt bättre tryck.
Re: Vindrutetorkarspolare
Postat: 22 jan 2017 21:15
av Johanb
Har en model x där spolarna inte fungerar speciellt bra på den nedre delen av rutan om man kör fortare än 80 km/h, det blir en hinna av smuts som man bara får bort om det regnar eller om man kommer ned under 80 och kör med spolarna. Filmade slow motion med iPhone:n och såg då att spolarvätskan som kommer ur de hål som är nedanför fästet sprutar rakt bort från bilen i höga hastigheter! Har bytt torkarblad men det hjälper inte, SC ska ta in bilen och kolla på det när de fixar ett par andra saker men det blir först om ett par veckor. Satt igår och googlade och hittade MB:s "magic vision control" där spolarvätskan sprutar bakom bladen istället för framför som det gör på Teslan
https://youtu.be/DghvVN08elk?t=16s
Kunde inte hålla mig från att gå ut och plocka bort torkarbladen och kolla lite på dom, såg att man kunde vända dom om man slår ut sprinten vid torkarbladsfästet och vänder fästet upp och ner. Nu är det gjort och ska testas de kommande veckorna för att se om det fungerar bättre, de första 5 milen på E18 gick bra. Känns dock konstigt om man ska behöva vända torkarbladen för att få spolarna att fungera...
Re: Vindrutetorkarspolare
Postat: 23 jan 2017 21:38
av Monark1954
Johanb skrev:Har en model x där spolarna inte fungerar speciellt bra på den nedre delen av rutan om man kör fortare än 80 km/h, det blir en hinna av smuts som man bara får bort om det regnar eller om man kommer ned under 80 och kör med spolarna. Filmade slow motion med iPhone:n och såg då att spolarvätskan som kommer ur de hål som är nedanför fästet sprutar rakt bort från bilen i höga hastigheter! Har bytt torkarblad men det hjälper inte, SC ska ta in bilen och kolla på det när de fixar ett par andra saker men det blir först om ett par veckor. Satt igår och googlade och hittade MB:s "magic vision control" där spolarvätskan sprutar bakom bladen istället för framför som det gör på Teslan
https://youtu.be/DghvVN08elk?t=16s
Kunde inte hålla mig från att gå ut och plocka bort torkarbladen och kolla lite på dom, såg att man kunde vända dom om man slår ut sprinten vid torkarbladsfästet och vänder fästet upp och ner. Nu är det gjort och ska testas de kommande veckorna för att se om det fungerar bättre, de första 5 milen på E18 gick bra. Känns dock konstigt om man ska behöva vända torkarbladen för att få spolarna att fungera...
Vända sprinten gick bra men sen går ju slangen uppåt.
Böjer jag den neråt och ansluter den blir det för mej ett veck, hur gjorde du?
Provade förartorkarbladet med tryckluft. Det blåser friskt så finns tryck så kommer det lika mycket vatten som på MB filmen.
När jag sett MB filmen ser det ut som att bara passagerarens torkarblad ger vatten på vår X. Det vattnet stänker över till den andra. Blev för kallt för att prova mer.
Re: Vindrutetorkarspolare
Postat: 24 jan 2017 07:40
av Pontus
bylund skrev:Fungerar fint på min bil. Pekade lite konstigt och fick dem justerade en gång, men annars inga problem.
Justerade? Jag undrar om inte mina pekar lite fel också, i hastigheter över 40-50 km/h så är det max 1,5dm upp på rutan som får någon vätska alls.
Re: Vindrutetorkarspolare
Postat: 24 jan 2017 11:09
av danni
Jag är nöjd med spolarna på min bil. Producerar en fin dusch med bra spridning, som når upp kanske 2/3 upp på rutan och sprids bra av torkarbladen.
Re: Vindrutetorkarspolare
Postat: 24 jan 2017 11:11
av HelectriC
körde Volvo XC90 med sina innbyggda spolare i torkararmarna, vilken dröm! Helt sjukt effektivt och man slipper få sikten dold under sprayning.
Re: Vindrutetorkarspolare
Postat: 24 jan 2017 11:22
av flaco
Monark1954 skrev:Johanb skrev:Har en model x där spolarna inte fungerar speciellt bra på den nedre delen av rutan om man kör fortare än 80 km/h, det blir en hinna av smuts som man bara får bort om det regnar eller om man kommer ned under 80 och kör med spolarna. Filmade slow motion med iPhone:n och såg då att spolarvätskan som kommer ur de hål som är nedanför fästet sprutar rakt bort från bilen i höga hastigheter! Har bytt torkarblad men det hjälper inte, SC ska ta in bilen och kolla på det när de fixar ett par andra saker men det blir först om ett par veckor. Satt igår och googlade och hittade MB:s "magic vision control" där spolarvätskan sprutar bakom bladen istället för framför som det gör på Teslan
https://youtu.be/DghvVN08elk?t=16s
Kunde inte hålla mig från att gå ut och plocka bort torkarbladen och kolla lite på dom, såg att man kunde vända dom om man slår ut sprinten vid torkarbladsfästet och vänder fästet upp och ner. Nu är det gjort och ska testas de kommande veckorna för att se om det fungerar bättre, de första 5 milen på E18 gick bra. Känns dock konstigt om man ska behöva vända torkarbladen för att få spolarna att fungera...
Vända sprinten gick bra men sen går ju slangen uppåt.
Böjer jag den neråt och ansluter den blir det för mej ett veck, hur gjorde du?
Provade förartorkarbladet med tryckluft. Det blåser friskt så finns tryck så kommer det lika mycket vatten som på MB filmen.
När jag sett MB filmen ser det ut som att bara passagerarens torkarblad ger vatten på vår X. Det vattnet stänker över till den andra. Blev för kallt för att prova mer.
Kan man tolka problemet som att pumpen är för klen? I sånt fall, om vi är flera X-ägare med samma problem kanske vi kan samla våra klagomål och försöka övertyga Tesla om att förbättra pumpen på något sätt. Kan ju vara en justeringsfråga, eller?
Re: Vindrutetorkarspolare
Postat: 24 jan 2017 11:47
av mahulkp
flaco skrev:Monark1954 skrev:Johanb skrev:Har en model x där spolarna inte fungerar speciellt bra på den nedre delen av rutan om man kör fortare än 80 km/h, det blir en hinna av smuts som man bara får bort om det regnar eller om man kommer ned under 80 och kör med spolarna. Filmade slow motion med iPhone:n och såg då att spolarvätskan som kommer ur de hål som är nedanför fästet sprutar rakt bort från bilen i höga hastigheter! Har bytt torkarblad men det hjälper inte, SC ska ta in bilen och kolla på det när de fixar ett par andra saker men det blir först om ett par veckor. Satt igår och googlade och hittade MB:s "magic vision control" där spolarvätskan sprutar bakom bladen istället för framför som det gör på Teslan
https://youtu.be/DghvVN08elk?t=16s
Kunde inte hålla mig från att gå ut och plocka bort torkarbladen och kolla lite på dom, såg att man kunde vända dom om man slår ut sprinten vid torkarbladsfästet och vänder fästet upp och ner. Nu är det gjort och ska testas de kommande veckorna för att se om det fungerar bättre, de första 5 milen på E18 gick bra. Känns dock konstigt om man ska behöva vända torkarbladen för att få spolarna att fungera...
Vända sprinten gick bra men sen går ju slangen uppåt.
Böjer jag den neråt och ansluter den blir det för mej ett veck, hur gjorde du?
Provade förartorkarbladet med tryckluft. Det blåser friskt så finns tryck så kommer det lika mycket vatten som på MB filmen.
När jag sett MB filmen ser det ut som att bara passagerarens torkarblad ger vatten på vår X. Det vattnet stänker över till den andra. Blev för kallt för att prova mer.
Kan man tolka problemet som att pumpen är för klen? I sånt fall, om vi är flera X-ägare med samma problem kanske vi kan samla våra klagomål och försöka övertyga Tesla om att förbättra pumpen på något sätt. Kan ju vara en justeringsfråga, eller?
Det funkar bra på min MX spolarvätskan sprids bra på bägge bladen.
Re: Vindrutetorkarspolare
Postat: 24 jan 2017 12:26
av Ifixis
Jag körde Stockholm-Växjö t.or i helgen i skapligt väglag, men behövde ändå använda spolarna flitigt (Model X 90D). Detta grå fält nedtill på förarsidan växte till sig under resan och sträckte sig över hela nedre delen av rutan innan ankomst till Växjö. Detta är nu ännu en av mina punkter på kommande service. Är det liknande besvär ni övriga X-ägare har?
Re: Vindrutetorkarspolare
Postat: 24 jan 2017 12:36
av flaco
Ifixis skrev:Jag körde Stockholm-Växjö t.or i helgen i skapligt väglag, men behövde ändå använda spolarna flitigt (Model X 90D). Detta grå fält nedtill på förarsidan växte till sig under resan och sträckte sig över hela nedre delen av rutan innan ankomst till Växjö. Detta är nu ännu en av mina punkter på kommande service. Är det liknande besvär ni övriga X-ägare har?
Exakt så är det för mig också.
Om det är SC i Upplands Väsby du ska till, så känner Jacob till detta problem.
Du får gärna återkomma med info om de kunde åtgärda det på något sätt.
Re: Vindrutetorkarspolare
Postat: 24 jan 2017 12:36
av helix
Jag har också upplevt samma sak på min Model S. Det som är skillnaden mellan Teslas implementation mot exempelvis en tidigare Audi jag körde är att oavsett om man trycker lätt eller hårt på knappen för spolarvätska så blir det samma tryck av spolarvätska som sprids ut på vindrutan. I Audi så kan man exempelvis göra ett litet försiktigt tryck och då kommer spolarvätska i nedre delen på vindrutan, trycker man lite hårdare så genererar spridaren ett högre tryck och kommer längre upp på rutan. Dvs, man kan med några tryck tvätta nedre delen, övre delen och mellandelen av vindrutan ganska enkelt. I Teslas fall verkar det som att man bara kan tvätta av mellersta delen av rutan effektivt och övre/nedre delen blir inte lika ren då spolarvätskan inte kan fördelas ut på dessa ytor då trycket inte går att styra.
Re: Vindrutetorkarspolare
Postat: 24 jan 2017 12:39
av mahulkp
Ifixis skrev:Jag körde Stockholm-Växjö t.or i helgen i skapligt väglag, men behövde ändå använda spolarna flitigt (Model X 90D). Detta grå fält nedtill på förarsidan växte till sig under resan och sträckte sig över hela nedre delen av rutan innan ankomst till Växjö. Detta är nu ännu en av mina punkter på kommande service. Är det liknande besvär ni övriga X-ägare har?
Den bilden känner jag igen från de flesta bilar jag haft. Oavsett hur bra spolningen fungerar så är det problem med vägsalt som lätt torkar på rutan pga att defrostern värmer glaset i nederdelan av rutan. Dålig spolning gör förstås saken värre, men även med bra spolning måste man ösa på med mycket spolarvätska annars blir den torkade filmen kvar när vätskan dunstar.
Re: Vindrutetorkarspolare
Postat: 24 jan 2017 12:53
av flaco
mahulkp skrev:Ifixis skrev:Jag körde Stockholm-Växjö t.or i helgen i skapligt väglag, men behövde ändå använda spolarna flitigt (Model X 90D). Detta grå fält nedtill på förarsidan växte till sig under resan och sträckte sig över hela nedre delen av rutan innan ankomst till Växjö. Detta är nu ännu en av mina punkter på kommande service. Är det liknande besvär ni övriga X-ägare har?
Den bilden känner jag igen från de flesta bilar jag haft. Oavsett hur bra spolningen fungerar så är det problem med vägsalt som lätt torkar på rutan pga att defrostern värmer glaset i nederdelan av rutan. Dålig spolning gör förstås saken värre, men även med bra spolning måste man ösa på med mycket spolarvätska annars blir den torkade filmen kvar när vätskan dunstar.
Oj, då måste jag ha haft tur med alla mina bilar ... aldrig råkat ut för det. Visst kan det krävas mer vätska för att få rent.
Men, i farter över 80km/h i min X så
går det inte att bli av med någon skit som är i nedre tredjedelen av rutan.
Det hamnar helt enkelt ingen (noll, nada, zip) vätska i nedre delen av rutan ... har torkarbladet hål längs med dess helhet hade jag, i min enfaldiga naivitet, trott att någon ynka droppe skulle komma ur de nedre hålen också...
Men, förstå mig rätt ... jag uppskattar att få höra att även andra bilar har detta problem ... då känner jag mig bara lite gnällig

Re: Vindrutetorkarspolare
Postat: 24 jan 2017 13:14
av Telsa
Så här såg min vindruta ut i helgen. Det blev inte renare förrän jag kommit under 50 kmh. På hemresan var det mörkt ute och ännu värre. Trafikfarligt!
Re: Vindrutetorkarspolare
Postat: 24 jan 2017 13:33
av orca
Telsa skrev:Så här såg min vindruta ut i helgen. Det blev inte renare förrän jag kommit under 50 kmh. På hemresan var det mörkt ute och ännu värre. Trafikfarligt!
Det där kände jag igen från i helgen på min X från Idre till Uppsala, precis lika.
Re: Vindrutetorkarspolare
Postat: 24 jan 2017 14:10
av Johnalm
Samma här på min X.