Sida 2 av 2
Re: Luftfjädrat eller inte?
Postat: 03 mar 2017 23:27
av PHAWA
Jamen hur ska jag kunna bestämma mig...

Re: Luftfjädrat eller inte?
Postat: 04 mar 2017 00:11
av bjelkeman
PHAWA skrev:Jamen hur ska jag kunna bestämma mig...

Kör du mycket på skogsväg och grusväg eller har branta uppfarter, ta luft. Annars ta stål.

Re: Luftfjädrat eller inte?
Postat: 04 mar 2017 06:14
av PHAWA
bjelkeman skrev:PHAWA skrev:Jamen hur ska jag kunna bestämma mig...

Kör du mycket på skogsväg och grusväg eller har branta uppfarter, ta luft. Annars ta stål.

Re: Luftfjädrat eller inte?
Postat: 04 mar 2017 07:31
av Bonden75
Ta luftfjädring!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Luftfjädrat eller inte?
Postat: 04 mar 2017 08:09
av Rich-hard2
Hade stål på min förra och har luft på min nya. Märker fan ingen skillnad. Det enda som är bra är att man kan höja och sänka bilen. Vilket jag har haft nytta av några gånger faktiskt. Senast va när jag kom hem och plogbilen hade plogat upp en massiv vall med snö. Bara höja fjädringen till Max och gasa på

Re: Luftfjädrat eller inte?
Postat: 04 mar 2017 10:41
av PHAWA
Ja, jag inser att det är de gånger när man står där i skogen eller vid snövallen man kommer sakna knapparna på skärmen till fjädringen. Jag har bara kört Tesla med luft och nu senast i Skellefteå använde jag höga läget på oplogad parkering utmed vägen upp till Tesla laddningen (solbacken) i Skellefteå

Re: Luftfjädrat eller inte?
Postat: 04 mar 2017 10:58
av bullen
Har skrapat i nån trottoarkant en gång när jag skulle upp på en parkering. Höjde då fjädringen. Att den sen kommer ihåg det o höjer varje gång jag kommer dit är riktig lyx
Re: Luftfjädrat eller inte?
Postat: 04 mar 2017 15:06
av Kuncale
Höjden på stålfjädringen ligger väl någonstans mellan standard och high på luft?
När vi tittade på det och skulle välja så skillde det väldigt lite mellan höjden på stålfjädringen och high på luft.
Re: Luftfjädrat eller inte?
Postat: 04 mar 2017 15:27
av e5m1r
Kuncale skrev:Höjden på stålfjädringen ligger väl någonstans mellan standard och high på luft?
När vi tittade på det och skulle välja så skillde det väldigt lite mellan höjden på stålfjädringen och high på luft.
Mellan Standard och Low
Så stål är lite lägre än standard men lite högre än low
Re: Luftfjädrat eller inte?
Postat: 04 mar 2017 20:14
av PHAWA
e5m1r skrev:Kuncale skrev:Höjden på stålfjädringen ligger väl någonstans mellan standard och high på luft?
När vi tittade på det och skulle välja så skillde det väldigt lite mellan höjden på stålfjädringen och high på luft.
Mellan Standard och Low
Så stål är lite lägre än standard men lite högre än low
Det var bra att få veta. Tack.
Luftfjädrat eller inte?
Postat: 07 mar 2017 22:20
av djFabbe
Jag ångrar att jag inte köpte luftfjädring faktiskt. Model S är lägre än vad man tror och har faktiskt varit med om att min model S slagit i underredet ett par gånger i gupp och dylikt om man inte ser upp. Och då är jag ändå van vid en BMW Z4 som var rätt låg... numera slänger jag alltid in någon bar extra luft i däcken så att det inte ska hända där jag kör ofta.
Någon förresten som vet hur illa det är om bilen skrapar i underredet? Hänt i mkt låga hastigheter, men ändå. Känns ju sådär IOM att batteripacket sitter där. Bilen går ju fint dock, än så länge...
Re: Luftfjädrat eller inte?
Postat: 07 mar 2017 23:11
av LarsB
Funderade också på detta med luftfjädring eller inte och valde att inte ta med det på min bil. Lite som med AWD, kostar förmånsvärde i 5 år och troligtvis liten nytta vid ett fåtal tillfällen.
Har också fått för mig att det finns en viss risk för krångel och om det krånglar utanför garantin så kan det bli väldigt dyrt. Jag planerar ju att ha bilen i 5 år så då hamnar man ju utanför garantin.
Hade jag tagit bilen på kortare tid inom garantin hade det kanske blivit annorlunda iom att jag beställde då det fortfarande fanns återköpsgaranti. Skulle det visa sig att luftfjädring är något som krånglar mycket så lär det ju sänka begagnatpriserna på bilar som har det, men dom har ju inte funnits så länge än så man vet det. Kan inte påminna mig att har sett nån större mängd klagomål på det här på forumet.
Re: Luftfjädrat eller inte?
Postat: 08 mar 2017 06:34
av Bjelke
djFabbe skrev:Jag ångrar att jag inte köpte luftfjädring faktiskt. Model S är lägre än vad man tror och har faktiskt varit med om att min model S slagit i underredet ett par gånger i gupp och dylikt om man inte ser upp. Och då är jag ändå van vid en BMW Z4 som var rätt låg... numera slänger jag alltid in någon bar extra luft i däcken så att det inte ska hända där jag kör ofta.
Någon förresten som vet hur illa det är om bilen skrapar i underredet? Hänt i mkt låga hastigheter, men ändå. Känns ju sådär IOM att batteripacket sitter där. Bilen går ju fint dock, än så länge...
Sitter värsta titanplåten under som skyddar batteriet (tillkom efter lite olyckliga incidenter för länge sedan) så DET är det inga problem med vad jag vet iaf

Hade ni kört podden för typ 3 år sedan så hade ni kunnat haft ett helt avsnitt om just det annars...
Re: Luftfjädrat eller inte?
Postat: 08 mar 2017 06:39
av mati
Ja, Model S ÄR låg. Det kom ju lite snö här nu i helgen, 5-10cm kanske. Jag ställde bilen på gårdsplanen där det inte var skottat, och när man parkerar så sänks ju luftfjädringen automatiskt. Nu är det ett djupt Tesla-avtryck i snön och framspoilern ser ut som en snöplog.

Re: Luftfjädrat eller inte?
Postat: 08 mar 2017 06:55
av Bjelke
mati skrev:Ja, Model S ÄR låg. Det kom ju lite snö här nu i helgen, 5-10cm kanske. Jag ställde bilen på gårdsplanen där det inte var skottat, och när man parkerar så sänks ju luftfjädringen automatiskt. Nu är det ett djupt Tesla-avtryck i snön och framspoilern ser ut som en snöplog.

Den vill väl oxo kunna göra snöänglar ibland

Vänta bara tills en model X gör lite colla "vingar" i snön oxo

Kan vi få en bild på det någon? Den skulle kunna bli viral ju

Re: Luftfjädrat eller inte?
Postat: 15 mar 2017 21:11
av PHAWA
Hej alla och ett stort tack för er input.
Vad blev det då till sist...jo en stålfjädrad 90D med allt lull lull

dock ej någon uppgraderad auto-pilot.
Som min fru sa när vi åkte upp till Skellefteå från Tumba där vi bor, (det vräkte ner snö och bilarna samlades bakom långtradarna. Som den fd. Kiruna-bo jag är så vet jag att det ÄR bättre sikt framför långtradarna. Så vid växelfälten passade jag på att smyga mig förbi, dock var det så mycket snö att det var svårt att få baken att greppa och styrningen var något diffus kan man nog påstå) "slipper man det där, och då menade hon det kännbara att styrningen var lite undermålig och att greppet var svårfunnet, om vi har fyrhjulsdrift? Ja, svarade jag pliktskyldigt. Hennes rappa kommentar var då "då byter vi bil"
Nu har vi gjort det och ett stort tack till er för alla råd och tips. TACK!
Re: Luftfjädrat eller inte?
Postat: 15 mar 2017 21:29
av bjelkeman
Underbart!
Re: Luftfjädrat eller inte?
Postat: 13 maj 2019 12:40
av VarroF
Nån som vet vad en eventull reparation av luftfjädring kostar på Model S? Spekulerar på beg Model S, Vet inte om jag vågar köpa luftfjädring pga sanslösa reparationskostnader?
Re: Luftfjädrat eller inte?
Postat: 16 maj 2019 22:51
av e5m1r
VarroF skrev:Nån som vet vad en eventull reparation av luftfjädring kostar på Model S? Spekulerar på beg Model S, Vet inte om jag vågar köpa luftfjädring pga sanslösa reparationskostnader?
Beror väl på vad som är sönder

Den enskilt dyraste komponenten som bevislingen går sönder och inte täcks ( förutom 4år:8000mil ) är MCU ( Stora skärmen )
Nu har vi @tars fixar

så det blir nog inte så blodigt