Re: Två st. destination chargers stulna i Charlottenberg
Postat: 29 maj 2017 16:05
Om du kör ihjäl någon när du körde 10km/h för fort då? Då ska du alltså få straffet motsvarande alla fortkörningar som gjorts på sträckan?
https://teslaclubsweden.se/forum/
Hur bevisar man hur många fortkörningar som skett, och som det inte redan delats ut böter för?LarsL skrev:Om du kör ihjäl någon när du körde 10km/h för fort då? Då ska du alltså få straffet motsvarande alla fortkörningar som gjorts på sträckan?
Det vet man ju hur fort det körs nu för tiden, tur att vi fick tag i en till slut.provoman skrev:Hur bevisar man hur många fortkörningar som skett, och som det inte redan delats ut böter för?LarsL skrev:Om du kör ihjäl någon när du körde 10km/h för fort då? Då ska du alltså få straffet motsvarande alla fortkörningar som gjorts på sträckan?
Är själv lite nyfiken om laddaren reggas i bilen och på så sätt informerar om vilken laddare det är. Då registreras den kan jag tycka på teslas server och möjliggör spårning.joel80 skrev:Borde ju vara rätt lätt att spåra när dom väl kommer online igen... För dom är väl uppkopplade mot internet? Eller?
Men då förutsätter det att tjuven tänker ladda Tesla med sitt stöldgods och ingen annan elbilTars skrev:Är själv lite nyfiken om laddaren reggas i bilen och på så sätt informerar om vilken laddare det är. Då registreras den kan jag tycka på teslas server och möjliggör spårning.joel80 skrev:Borde ju vara rätt lätt att spåra när dom väl kommer online igen... För dom är väl uppkopplade mot internet? Eller?
Destinationsladdare är inte uppkopplade, bilarna som laddar mot dem är dock det och det kanske är möjligt att serienummer på laddaren kommuniceras när bilen snackar med destinationsladdaren/Wall connector.HelectriC skrev:Dom är väl samma som de Wall chargers man har hemma, dvs ingen sorts uppkoppling.joel80 skrev:Borde ju vara rätt lätt att spåra när dom väl kommer online igen... För dom är väl uppkopplade mot internet? Eller?
Fast här syftas det till att WC kommer online och dom är inte uppkopplade.Svenssons skrev:Destinationsladdare är inte uppkopplade, bilarna som laddar mot dem är dock det och det kanske är möjligt att serienummer på laddaren kommuniceras när bilen snackar med destinationsladdaren/Wall connector.HelectriC skrev:Dom är väl samma som de Wall chargers man har hemma, dvs ingen sorts uppkoppling.joel80 skrev:Borde ju vara rätt lätt att spåra när dom väl kommer online igen... För dom är väl uppkopplade mot internet? Eller?
Stämmer, de får bara el in och kan bara kommunicera med bilarna via Mode 3. Skickas serienummer över Mode 3 - protokollet så kan dock bilen kommunicera detta vidare.HelectriC skrev:Fast här syftas det till att WC kommer online och dom är inte uppkopplade.Svenssons skrev:Destinationsladdare är inte uppkopplade, bilarna som laddar mot dem är dock det och det kanske är möjligt att serienummer på laddaren kommuniceras när bilen snackar med destinationsladdaren/Wall connector.HelectriC skrev:Dom är väl samma som de Wall chargers man har hemma, dvs ingen sorts uppkoppling.joel80 skrev:Borde ju vara rätt lätt att spåra när dom väl kommer online igen... För dom är väl uppkopplade mot internet? Eller?
Duterte blev inte framröstad på grund av Filippinernas väldigt begränsade problem med islamsk terrorism utan på grund av sitt sätt att hantera just kriminalitet. Han hade tidigare varit borgmästare i den sydliga staden Davao där han städat upp i stadens omfattande problem med kriminalitet, och förflyttade staden från att ha varit extremt brottsutsatt och farlig till att nu vara en av världens säkraste städer. Det var välkänt att han använt hårdföra metoder mot kriminella och ingenting som kom som en överraskning för befolkningen när de röstade fram honom som landets president.Anders77 skrev:Nu har dock Filipinerna stora problem i vissa regioner. Även IS är nu där och spränger lite. Så där finns nu risk för stort inbördeskrig.
En hård makt krossas bara av en hårdare kraft. Så de har problem nu.
Man kan ju köra på den gamla vanliga skolmetoden; använd en "smältpenna" och skriv namnet i plasten tydligt på sidan. Inte så många som vill ha den då.Bjelke skrev:Hoppas att iaf Tesla har ngn "lösning" på det här för det kan ju komma att gälla även stulna UMC:n oxo, och det vore väl najs om bilen på ngt sätt kunde identifiera åtminstone Tesla egna grejer på ngt sätt....
Kanske kan bli som med mobiler att man kan spärra specifika IMEI-nummer typ... Men då måste systemet vara idiotsäkert så man inte blir stående en dag hemma lixom
Precis, tänkte skriva det oxo, men vore ff najs om bilen kunde identifiera den enhet den är kopplad till...HelectriC skrev:Man kan ju köra på den gamla vanliga skolmetoden; använd en "smältpenna" och skriv namnet i plasten tydligt på sidan. Inte så många som vill ha den då.Bjelke skrev:Hoppas att iaf Tesla har ngn "lösning" på det här för det kan ju komma att gälla även stulna UMC:n oxo, och det vore väl najs om bilen på ngt sätt kunde identifiera åtminstone Tesla egna grejer på ngt sätt....
Kanske kan bli som med mobiler att man kan spärra specifika IMEI-nummer typ... Men då måste systemet vara idiotsäkert så man inte blir stående en dag hemma lixom
Tjuven vet kanske inte om det och då är det mer tydligt med ett budskap som inte går att missa. Men det går iofs också att skriva en lapp om att det kommer att gå att fjärrlokalisera WC om den blir stulen. Avskräcker säkert det också.Bjelke skrev:Precis, tänkte skriva det oxo, men vore ff najs om bilen kunde identifiera den enhet den är kopplad till...HelectriC skrev:Man kan ju köra på den gamla vanliga skolmetoden; använd en "smältpenna" och skriv namnet i plasten tydligt på sidan. Inte så många som vill ha den då.Bjelke skrev:Hoppas att iaf Tesla har ngn "lösning" på det här för det kan ju komma att gälla även stulna UMC:n oxo, och det vore väl najs om bilen på ngt sätt kunde identifiera åtminstone Tesla egna grejer på ngt sätt....
Kanske kan bli som med mobiler att man kan spärra specifika IMEI-nummer typ... Men då måste systemet vara idiotsäkert så man inte blir stående en dag hemma lixom
Är just i Södra Filipinerna som problemen är störst nu. Många små grupper som aldrig regeringen brytt sig om utan bara trott att de kan köra över. De som bråkar nu och fått IS med sig bland annat.Herr X skrev:Duterte blev inte framröstad på grund av Filippinernas väldigt begränsade problem med islamsk terrorism utan på grund av sitt sätt att hantera just kriminalitet. Han hade tidigare varit borgmästare i den sydliga staden Davao där han städat upp i stadens omfattande problem med kriminalitet, och förflyttade staden från att ha varit extremt brottsutsatt och farlig till att nu vara en av världens säkraste städer. Det var välkänt att han använt hårdföra metoder mot kriminella och ingenting som kom som en överraskning för befolkningen när de röstade fram honom som landets president.Anders77 skrev:Nu har dock Filipinerna stora problem i vissa regioner. Även IS är nu där och spränger lite. Så där finns nu risk för stort inbördeskrig.
En hård makt krossas bara av en hårdare kraft. Så de har problem nu.
I andra stora Filippinska städer, såsom exempelvis Manila, är kriminalitet väldigt utbrett. Vår nuvarande filippinska aupair berättade att hon upplever att hon inte ens kan gå ensam dagtid i Manila utan att riskera att bli överfallen.
Nja, islamistisk terror är, och har inte varit, något generellt problem i Filippinerna. Islam är geografiskt begränsat till sydvästra Filippinerna (regionen kring Cotabato City på västra Mindanao) och våldsdåden är begränsade till närliggande kristna städer på Mindanao. Terrorgrupper där har terroriserat resten av befolkningen under lång tid och är verkligen ingenting som man från regeringshåll viftat bort.Anders77 skrev:Är just i Södra Filipinerna som problemen är störst nu. Många små grupper som aldrig regeringen brytt sig om utan bara trott att de kan köra över. De som bråkar nu och fått IS med sig bland annat.
En st. tråd stulen från Charlottenberg?HelectriC skrev:Man skulle nog kunna säga att denna tråd har spårat ur en del
Skriv in regnummer på bilen då istället.. Kan ju vara schysst att man kan skicka med den med bilen om man säljer.HelectriC skrev:
Man kan ju köra på den gamla vanliga skolmetoden; använd en "smältpenna" och skriv namnet i plasten tydligt på sidan. Inte så många som vill ha den då.
Nja, hade nog velat behålla laddaren. Har nog ingen tanke att gå över till fossilt bara för att jag byter biljoel80 skrev:Skriv in regnummer på bilen då istället.. Kan ju vara schysst att man kan skicka med den med bilen om man säljer.HelectriC skrev:
Man kan ju köra på den gamla vanliga skolmetoden; använd en "smältpenna" och skriv namnet i plasten tydligt på sidan. Inte så många som vill ha den då.
Fast det här handlar nog mest om Teslas laddbox, och en sån behåller man nog oftast...joel80 skrev:Får man inte ny laddsladd med ny bil???
Alla som köpt laddhybrid eller elbil av de jag känner har fått med UMC (eller vad dom nu kallar den) för att kunna ladda bilen hemma.
Trodde det var så med Tesla också men att man var tvungen att köpa Typ2-sladd om man ville ha det.
Dessutom så behöver man demontera både mekaniskt och elektriskt för att få ner den från väggen, vilket inte är helt optimalt.Bjelke skrev:Fast det här handlar nog mest om Teslas laddbox, och en sån behåller man nog oftast...joel80 skrev:Får man inte ny laddsladd med ny bil???
Alla som köpt laddhybrid eller elbil av de jag känner har fått med UMC (eller vad dom nu kallar den) för att kunna ladda bilen hemma.
Trodde det var så med Tesla också men att man var tvungen att köpa Typ2-sladd om man ville ha det.