Sida 2 av 7

Re: Frustrationstråden för model 3b

Postat: 18 jun 2017 19:27
av gellerstam
Äsch.

Grillar en älgkalvfl'e som jag Sousse vide körde i 2h i 57grader först. Till det behövs naturligtvis en god dram.
IMG_2069.JPG
Visst längtar jag till M3 men livet hade kunnat vara värre. ;)

Re: Frustrationstråden för model 3b

Postat: 18 jun 2017 19:58
av Jerker
gellerstam skrev:
Visst längtar jag till M3 men livet hade kunnat vara värre. ;)
Sant! Tänk om det inte hade funnits någon model 3 att se fram emot! Då hade man bara kunnat vara avundsjuk på de som har råd med en S eller X...

Re: Frustrationstråden för model 3

Postat: 18 jun 2017 20:13
av Nicke Nyfiken
dstr skrev:
chpaulin skrev:
Det är synd att nuvarande politik nästan bara gynnar företagare. Hade vart najs om privarpersoner fick göra nån form av årligt skatteavdrag motsvarande förmånsreduceringen. Alla har liksom inte möjlighet att leasa på firman.
Hur tänkte du nu? Privatpersoner har ju 100% rabatt på förmånsbeskattningen.

Edit: och får göra avdrag för räntekostnaden.
Och ändå är det dyrare att äga bilen privat... :?

Re: Frustrationstråden för model 3b

Postat: 18 jun 2017 21:49
av mati
Jerker skrev:
gellerstam skrev:
Visst längtar jag till M3 men livet hade kunnat vara värre. ;)
Sant! Tänk om det inte hade funnits någon model 3 att se fram emot! Då hade man bara kunnat vara avundsjuk på de som har råd med en S eller X...
Jag är också avundsjuk (typ) på alla som har råd med en S eller X. Ändå så har jag en S. Skillnaden är att jag egentligen inte har råd alls med tanke på hur stor andel av min inkomst som går till bilen. Men jag har lärt mig att ignorera det. Har fungerat hittills. :lol:

Re: Frustrationstråden för model 3b

Postat: 18 jun 2017 21:59
av Smutt
mati skrev:
Jerker skrev:
gellerstam skrev:
Visst längtar jag till M3 men livet hade kunnat vara värre. ;)
Sant! Tänk om det inte hade funnits någon model 3 att se fram emot! Då hade man bara kunnat vara avundsjuk på de som har råd med en S eller X...
Jag är också avundsjuk (typ) på alla som har råd med en S eller X. Ändå så har jag en S. Skillnaden är att jag egentligen inte har råd alls med tanke på hur stor andel av min inkomst som går till bilen. Men jag har lärt mig att ignorera det. Har fungerat hittills. :lol:
'
Du skulle tagit en S60 riktigt billigt faktiskt

Re: Frustrationstråden för model 3b

Postat: 18 jun 2017 22:01
av Jerker
mati skrev:
Jerker skrev:
gellerstam skrev:
Visst längtar jag till M3 men livet hade kunnat vara värre. ;)
Sant! Tänk om det inte hade funnits någon model 3 att se fram emot! Då hade man bara kunnat vara avundsjuk på de som har råd med en S eller X...
Jag är också avundsjuk (typ) på alla som har råd med en S eller X. Ändå så har jag en S. Skillnaden är att jag egentligen inte har råd alls med tanke på hur stor andel av min inkomst som går till bilen. Men jag har lärt mig att ignorera det. Har fungerat hittills. :lol:
Jag lägger redan ungefär lika mycket i leasingen på Zoen och sparande till 3:an som det skulle kosta att ha ett lån på en S eller X. Men jag vill inte göra det i all evighet. Kan inte belåna huset mer heller, så jag vet inte vad räntan skulle bli. Så jag väljer att stanna utanför sinnessjukhuset och göra ett klokare val trots att det innebär svåra anfall av frustation då och då...

Re: Frustrationstråden för model 3

Postat: 18 jun 2017 22:58
av jonasl
Mitt stora problem är att jag kör för lite för att lägga de slantar som krävs på en S, även om det ekonomiskt inte skulle vara någon katastrof. Prioriteringar osv. Hade jag tillbringat mera tid i bilen så hade det varit stor skillnad.

Men jag är inte sugen på att köpa en till avgasbil, och nu verkar det ju bara vara Tesla som kan leverera något kul.

Re: Frustrationstråden för model 3b

Postat: 19 jun 2017 06:44
av mati
Jerker skrev:
Jag lägger redan ungefär lika mycket i leasingen på Zoen och sparande till 3:an som det skulle kosta att ha ett lån på en S eller X. Men jag vill inte göra det i all evighet. Kan inte belåna huset mer heller, så jag vet inte vad räntan skulle bli. Så jag väljer att stanna utanför sinnessjukhuset och göra ett klokare val trots att det innebär svåra anfall av frustation då och då...
Ja, det förstår jag. Det är inte billigt att finansiera en bil och spara på en ny samtidigt. Jag sparar ingenting just nu. S:en är leasad på företaget och det är mycket tveksamt om ekonomin tillåter ett likadant upplägg en gång till. Jag får se hur länge det går att behålla S:en, jag siktar på att ha den i tre år men det kanske blir mindre. Efter leasingen har jag ju ingen bil alls och då får vi se vad som händer. Avgasbilar har jag ingen lust att gå tillbaka till. Det blir nog en begagnad lite äldre elbil antar jag.

Re: Frustrationstråden för model 3

Postat: 19 jun 2017 09:07
av Seregon
Jag sparar ungefär 1/3 av nettolönen varje månad vilket blir mer eller mindre 100k på ett år. Jag har mindre än 10 minuter cykelväg till jobbet så egentligen är det helt vansinnigt att spara för att lägga uppskattningsvis en halv mille på något som just nu enbart vore smidigt att ha ett par gånger i månaden. Det kanske får bli att jag måste flytta eller byta kontor för att kunna ordentligt motivera kostnaden efter ett tags användning iom att jag behöver privatköpa den.

Re: Frustrationstråden för model 3

Postat: 19 jun 2017 09:20
av Smutt
Min bil är leasad med lågt restvärde hoppas betala det beloppet när det är dags och sen köra bil löjligt billigt tills det är dags för skroten :( Förstår inte varför man ska byta hela tiden och ta den första värdeminskningen igen och igen

Re: Frustrationstråden för model 3

Postat: 19 jun 2017 10:01
av Delta
Smutt skrev:
Min bil är leasad med lågt restvärde hoppas betala det beloppet när det är dags och sen köra bil löjligt billigt tills det är dags för skroten :( Förstår inte varför man ska byta hela tiden och ta den första värdeminskningen igen och igen
Det är rätt till 100%. Hade själv en tidig P85 som såldes alldeles för billigt. Trivdes verkligen i den bilen och saknar den våldsamt. Den nya 90D har inte samma själ som den gamla. Saknar den stora frunken. Men life must go on med liten frunk och HEPA och AWD. Dessutom skinstolar med ventilation som i sig är en raritet i en S. Dessutom har den nya solitt tak vilket snart också är unikt, vilket jag uppskattar. En spirande kärlek börjar växa fram efter 1100 mil i den nya. Vinterkörning och AP2 blir spännande. :D

Re: Frustrationstråden för model 3

Postat: 19 jun 2017 10:45
av Verdi
dstr skrev:
chpaulin skrev:
Daoops skrev:
Samma här, fingrar på en model s också
Ny?

Det är synd att nuvarande politik nästan bara gynnar företagare. Hade vart najs om privarpersoner fick göra nån form av årligt skatteavdrag motsvarande förmånsreduceringen. Alla har liksom inte möjlighet att leasa på firman.
Hur tänkte du nu? Privatpersoner har ju 100% rabatt på förmånsbeskattningen.

Edit: och får göra avdrag för räntekostnaden.
Jo, fast det övervägs ju av att man får betala värdeminskningen med egna hårt beskattade kronor.

Re: Frustrationstråden för model 3

Postat: 19 jun 2017 21:42
av mati
Delta skrev:
Hade själv en tidig P85 som såldes alldeles för billigt. Trivdes verkligen i den bilen och saknar den våldsamt. Den nya 90D har inte samma själ som den gamla. Saknar den stora frunken....
Kan bara hålla med. Jag sålde min P85 enbart för att det blev mycket billigare för mig att leasa en bil på företaget isf att äga den privat. Men jag saknar bilen. Nya 90D har mycket mindre prestanda och dessutom går den inte lika tyst. Och den skramlar och klonkar vilket P85:an inte gjorde. Men pano-taket är underbart, det bästa med hela bilen skulle jag vilja påstå.

Re: Frustrationstråden för model 3

Postat: 19 jun 2017 22:37
av Feddan
mati skrev:
Delta skrev:
Hade själv en tidig P85 som såldes alldeles för billigt. Trivdes verkligen i den bilen och saknar den våldsamt. Den nya 90D har inte samma själ som den gamla. Saknar den stora frunken....
Kan bara hålla med. Jag sålde min P85 enbart för att det blev mycket billigare för mig att leasa en bil på företaget isf att äga den privat. Men jag saknar bilen. Nya 90D har mycket mindre prestanda och dessutom går den inte lika tyst. Och den skramlar och klonkar vilket P85:an inte gjorde. Men pano-taket är underbart, det bästa med hela bilen skulle jag vilja påstå.
MYCKET mindre prestanda? Båda gör 0-100 på 4.4 sekunder enligt Wikipedia:
Screenshot_20170619-223409.png
Ditt minne kanske förskönat prestandan på den gamla :geek:

Re: Frustrationstråden för model 3

Postat: 20 jun 2017 06:45
av mati
Feddan skrev:
MYCKET mindre prestanda? Båda gör 0-100 på 4.4 sekunder enligt Wikipedia:

Ditt minne kanske förskönat prestandan på den gamla :geek:
Jag vet att siffrorna är lika. Det är därför jag blev lite förvånad/besviken när jag hämtade ut nya bilen och märkte att den inte alls är lika rapp. Siffrorna bedrar. 90D är bättre på att komma iväg från stillastående eftersom den inte slirar. Det gör att den har ett försprång de första metrarna.
Men P85:an accar mycket bättre när den har fått fäste. Även omkörningar gör den klart snabbare.
Vi jämför på en väldigt hög nivå här. 90D är en snabb bil. Men den ger inte samma breda leende som en P85.

Re: Frustrationstråden för model 3

Postat: 20 jun 2017 07:54
av Anders77
Nicke Nyfiken skrev:
dstr skrev:
chpaulin skrev:
Det är synd att nuvarande politik nästan bara gynnar företagare. Hade vart najs om privarpersoner fick göra nån form av årligt skatteavdrag motsvarande förmånsreduceringen. Alla har liksom inte möjlighet att leasa på firman.
Hur tänkte du nu? Privatpersoner har ju 100% rabatt på förmånsbeskattningen.

Edit: och får göra avdrag för räntekostnaden.
Och ändå är det dyrare att äga bilen privat... :?
Jag är företagare men tog ut min X privat för det blir billigare än att ta den i företaget. Så jag hade med velat ha nån mer rabatt för oss som äger bilen privat :)

Re: Frustrationstråden för model 3

Postat: 20 jun 2017 07:58
av Anders77
Sen är jag med frustrerad över väntan pä M3. Den skall bli vår andra bil här hemma. Är så tråkigt att behöva köra en ICE ibland.

Samtidigt är jag extremt nöjd över väntan. För hade jag inte väntat så hade jag aldrig köpt en X :D

Re: Frustrationstråden för model 3

Postat: 20 jun 2017 15:58
av Laban
Vet inte om detta har nämnts tidigare här men:

https://model3ownersclub.com/threads/ju ... rise.3983/
First, the source has indeed confirmed that the initial Model 3 configurator choices are colour and wheels. No details on what those consist of but we can assume the 5 colours we've seen so far and the 2-3 wheel styles. Those choices are slated to be in place for about "3 months" while production is ramped up.

Secondly, the interior colour is to be black only during the initial phase. The wood trim found on the dash is real wood but species is unknown. The alcantara liner in the door panels is indeed making it to production. Was told the interior is very good, people are going to be happy with it. Think: fixing Model S deficiencies like door pockets, cup holder placements, arm rests, storage etc...

The best bit: July is going to surprise a lot of people and especially Wall Street, as the production line is just about ready and will start production ASAP so that several THOUSAND Model 3s are produced and stockpiled for deliveries at the end of July. This confirms what the source relayed to me back in February, namely keeping configs simple so they could make preconfigured cars instead of relying on custom configs. Later on when production ramps up in the 4th quarter more options could be added to the mix.
Lyckas man producera flera tusen bilar redan i Juli så går det definitivt bättre än vad jag hade förväntat mig. Vet inte om det dämpar frustrationen men goda nyheter är alltid trevligt.

Re: Frustrationstråden för model 3

Postat: 20 jun 2017 16:35
av hakan_k
Låter ju nästan för bra för att vara sant, men Elon brukar ju vara bra på att överraska.

Re: Frustrationstråden för model 3

Postat: 20 jun 2017 16:42
av Jerker
Ja, detta är ju rykten. Jag läste detta också i en andrahandskälla och där poängterade de att det är just rykten. Å andra sidan, skrev de, så har den här som är ägaren av model3ownersclub ofta fått rätt när han publicerat sina uppgifter. Men tydligen har han nån bra insider som ger honom info.

Jag kommer nog inte att lugna mig förrän jag kan sitta och leka med konfiguratorn själv och planera! :?

Re: Frustrationstråden för model 3

Postat: 20 jun 2017 16:53
av mati
Jerker skrev:
Jag kommer nog inte att lugna mig förrän jag kan sitta och leka med konfiguratorn själv och planera! :?
Det kommer initialt bli såhär verkar det som:
Få se nu.....grå...silver...silvergrå...mörkgrå och grå....hmmm
Vi tar silver.
Och så hjulen....runda hjul....trekantiga hjul...fyrkantiga hjul....hmmm
Vi tar runda hjul.
Färdigt :D

Re: Frustrationstråden för model 3

Postat: 20 jun 2017 17:01
av Laban
Han nämnde ~3 månader (~Oktober) till de utökar konfiguratorn, det lär nog inte bli aktuellt med några bilar till Sverige under den tiden.

Re: Frustrationstråden för model 3

Postat: 20 jun 2017 17:09
av Legato
Stor överraskning för mig att det ihärdigaste ryktet nu är att den släpps som "75"-modell från start (med 74 kWh tillgängligt) och att 60 modellen kommer senare. Undrar hur långt över $35k den hamnar då?

Re: Frustrationstråden för model 3

Postat: 20 jun 2017 17:18
av Laban
Det är ett hyfsat gammalt rykte ska väl tilläggas. Jag tror faktiskt inte att det har så mycket med marginaler att göra utan snarare att det är en rätt stor andel av de som står först i kön som vill ha ett större batteri samt att det är något som man kan göra utan att produktionen påverkas. AWD är värre eftersom det inte bara är en extra motor utan också en annan arkitektur på den främre motorn.

Re: Frustrationstråden för model 3

Postat: 20 jun 2017 19:33
av Legato
Laban skrev:
Det är ett hyfsat gammalt rykte ska väl tilläggas. Jag tror faktiskt inte att det har så mycket med marginaler att göra utan snarare att det är en rätt stor andel av de som står först i kön som vill ha ett större batteri samt att det är något som man kan göra utan att produktionen påverkas. AWD är värre eftersom det inte bara är en extra motor utan också en annan arkitektur på den främre motorn.
För mig var det faktiskt helt nytt. Har bara tidigare hört 55-60 för lilla och 70 för det stora, samt att första versionen skulle vara helt "barskrapad". För mig är det inte så förvånande med det större batteriet annat än just ur perspektivet att de då inte kan lansera på $35k-nivån, något jag trodde ansågs väldigt viktigt. Att det verkar bli 75 förvånar mig också för att jag var säker på att man skulle fortsätta vilja differentiera mot X/S.