Sida 2 av 3
Re: Teslan totalkvaddad i olycka igår
Postat: 03 jul 2017 14:31
av boreno
Otäckt, vad skönt att ni klarade er bra! Det är verkligen en säker bil. Kanske att du skriver några rader om hur det gick till när du landat i det hela?
Re: Teslan totalkvaddad i olycka igår
Postat: 03 jul 2017 15:22
av Kalle
Ush va tråkit

men tur att de gick bra med er.
Va det ap v1 eller v2?
Re: Teslan totalkvaddad i olycka igår
Postat: 03 jul 2017 15:33
av Tars
Zoidberg skrev:Fasen, tokarbladen ser ut att behöva bytas!!
Tyckte också det. Det var det första jag la märke till.

Re: Teslan totalkvaddad i olycka igår
Postat: 03 jul 2017 15:35
av Tars
mati skrev:joel80 skrev:Klassiska glipan där fram men and huven och grillen. Att dom inte kan få ordning på passformen!
Precis. Ser ut som vilken nylevererad Tesla som helst. Lite dålig passform, lacken är lite ojämn och stötfångaren där framme är lite lös. Det fixar SC vid nästa besök.
Jäklar vilken tur ni hade.
as designed
Inom toleransen.

Re: Teslan totalkvaddad i olycka igår
Postat: 03 jul 2017 15:38
av LarsL
Har Tesla fixat din läckande taklucka också? Perfekt med en plast som går att klämma fast i dörrarna så där.
Jag tror bestämt att du måste göra en halvljusinställning. Så där kommer den aldrig gå igenom besiktningen.
Re: Teslan totalkvaddad i olycka igår
Postat: 03 jul 2017 15:42
av dstr
Kalle skrev:Ush va tråkit

men tur att de gick bra med er.
Va det ap v1 eller v2?
Jag gissar på ap2. Den har väl inte fått emergency braking ännu?
Re: Teslan totalkvaddad i olycka igår
Postat: 03 jul 2017 15:46
av Fribbe
dstr skrev:Kalle skrev:Ush va tråkit

men tur att de gick bra med er.
Va det ap v1 eller v2?
Jag gissar på ap2. Den har väl inte fått emergency braking ännu?
Jodå det finns på AP2
https://electrek.co/2017/04/25/tesla-au ... -hardware/
Re: Teslan totalkvaddad i olycka igår
Postat: 03 jul 2017 15:47
av dstr
Den kom väl aldrig i Europa?
Re: Teslan totalkvaddad i olycka igår
Postat: 03 jul 2017 15:58
av Fribbe
dstr skrev:
Den kom väl aldrig i Europa?
Jag har för mig att jag har sett den i release notes i min bil.
Så här står det på svenska hemsidan "Aktiva säkerhetsfunktioner, inklusive kollisionsvarning och automatisk nödbromsning har börjat införas genom trådlösa uppdateringar"
https://www.tesla.com/sv_SE/models?redirect=no
Re: Teslan totalkvaddad i olycka igår
Postat: 03 jul 2017 16:01
av Fribbe
Jag fick den i 17.22.46
Re: Teslan totalkvaddad i olycka igår
Postat: 03 jul 2017 16:09
av dstr
Se där, 6-8 veckor efter usa.
Teslan totalkvaddad i olycka igår
Postat: 03 jul 2017 16:32
av oscfor
AP1 enligt ägaren. Autobromsen sänkte farten, men kunde inte undvika kollision. Vilket är det vanliga med stillastående föremål.
Re: Teslan totalkvaddad i olycka igår
Postat: 03 jul 2017 16:37
av lator
Tars skrev:Såg bilen nu. Jäkla tur ni hade.

Får jag ett par veckor så är den som ny. Ser mycket värre ut än det är. Inga strukturella skador vad jag kan se. Tror inte jag behöver hjälp av Litauerna ens...

Re: Teslan totalkvaddad i olycka igår
Postat: 04 jul 2017 21:12
av svo
Södergående såg man inga detaljer, mest en lång kö.
Re: Teslan totalkvaddad i olycka igår
Postat: 04 jul 2017 21:41
av leiflodde
Som ägare till AP 1 blir man ändå lite besviken att bilen inte kan upptäcka en stillastående bil???
Jämför då med en av de första videorna som visades när bilen i ytterfilen tvärnitar för en bil som kommer från motsatt håll och svänger över i körbanan och Telsan då tvärnitar till synes utan problem. Hittar inte den just nu men kanske någon har bättre minne?
Kanske jag gjort fel flera år men nog trott ganska mycket på AP 1 och en stillastående bil är ju en sak men en framförvarande som tvärnitar bör ju isåfall vara svårare att klara eller tänker jag fel???
Re: Teslan totalkvaddad i olycka igår
Postat: 04 jul 2017 22:32
av Herr X
leiflodde skrev:Som ägare till AP 1 blir man ändå lite besviken att bilen inte kan upptäcka en stillastående bil???
Varje gång jag har kommit till ett köslut med stillastående bilar har jag låtit bilen bromsa själv och det har fungerat varje gång - jag har aldrig behövt gripa in. Dock kan den bromsa lite tvärt ibland och det hade nog varit behagligare om jag bromsat själv.
Däremot upptäcker inte bilen fordon som står halvvägs ute i körbanan - vid minst två tillfällen har hjärtat flugit upp i halsgropen när jag alldeles för sent upptäckt en stillastående bil eller lastbil som fått stopp och kört halvvägs ut i vägrenen.
För autopiloten tycks det vara mycket bättre att stillastående objekt befinner sig i körbanan än halvvägs utanför - exempelvis dog en kinesisk man när han med autopilot körde rakt in i en sopbil som befann sig till hälften i vägbanan.
https://mobile.nytimes.com/2016/09/15/b ... -says.html
Jag tippar att vägarbetsfordonet befann sig halvvägs ut i vägrenen och att föraren med autopilot tappat kontrollen på vägen för en sekund.
Re: Teslan totalkvaddad i olycka igår
Postat: 04 jul 2017 22:39
av Leo
Radarsensorn känner av i princip ALLA metallföremål, såväl bilar, busskurar, brunnslock, vägräcken osv.
Därför måste mjukvaran programeras att INTE tvärnita vid fel tillfälle (påkörningsrisk bakifrån).
Därför är det lättare att programera systemet att hantera/bromsa för föremål som rör sig, eller rörde sig nyss...då man kan vara ganska säkra på att det är just bilar.
Helt stillastående föremål är svårare, det kan ju likväl vara en busskur eller vägräcke i en kurva, brunnslock ELLER parkerad bil i vägbanans kant. Här är det betydligt svårare för programvaran att avgöra vad som är vad.
Träffade en utvecklare på dessa system för flera år sen som beskrev utmaningarna!
När det gäller fotgängare och djur så är det ett specifikt "rörelsemönster" =svängande armar och ben kamerorna och mjukvaran identifierar. Förutsatt att man KORSAR vägen. Går du LÄNGS vägen och pratar i mobilen utan att svänga med armarna lär inte systemet identifiera dig som fotgängare.
Volvo har för övrigt just nu en utmaning att identifiera Känguruns rörelsemönster i Australien enligt en artikel häromdagen! De rör sig tydligen inte som älgar...
Så förstår man hur systemen fungerar och deras utmaningar så ska man nog inte lita allt för blint på de.
Googles projektledare beskrev att de hade 10 personer som ENBART jobbar med att fundera ut "osannolika" scenarior. När deras självkörande bil kom till en korsning där en rullstolsbunden dam, jagade en fågel med en kvast så var det ändå inget de lyckats tänka på.
Med andra ord systemen kan aldrig bli 100% perfekta. Däremot kan de mycket väl på bli klart bättre än de flesta förare, men aldrig 100% perfekta.
Re: Teslan totalkvaddad i olycka igår
Postat: 04 jul 2017 22:45
av bullen
Om dom rör sig som älgar är det nog en älgstudsare
Re: Teslan totalkvaddad i olycka igår
Postat: 04 jul 2017 23:00
av bylund
Ett klassiskt problem är en aluminiumburks konkava botten som ger ett stort radareko men inte är värd att tvärnita för ens om den ligger mitt i filen.
Re: Teslan totalkvaddad i olycka igår
Postat: 05 jul 2017 06:44
av mati
Dessutom använder väl Teslas system numera enbart eller huvudsakligen radarn och inte kameran i dessa sammanhang, eller har jag missförstått det? En kamera kan ju åtminstone i teorin identifiera bilar och människor, men att göra detta enbart med radar är mycket svårare.
Re: Teslan totalkvaddad i olycka igår
Postat: 05 jul 2017 07:23
av oscfor
Men radarn har andra fördelar. Den ser långt. Igår märkte jag för första gången tydligt hur radarn bromsade för bilen framför min bil, redan innan bilen framför mig börjat bromsa. Ungefär som jag själv skulle gjort, då man försöker att titta på bilarna längre fram för att förbereda sig för stopp. Genialt!
Vidare finns en dl missförstånd i tråden ovan. Att din bil bromsar när det blir kö framför dig beror på att bilen följer bilarna framför dig och när de sedan stannar helt så stannar även din bil. Att däremot komma körande mot ett stillastående föremål som bilen aldrig hunnit detektera som rörligt är betydligt mycket svårare och leder till ett senare beslut, varvid inbromsning blir kraftigare och mer obehaglig. Precis som i kraschen som startade tråden. Här skedde inbromsning så sent att själva olyckan inte gick att undvika.
Teslan totalkvaddad i olycka igår
Postat: 05 jul 2017 07:45
av e5m1r
Stillastående halvvägs i körbanan funkar i stadstrafik om den stående bilen är höger om teslan
Ap tvekar släpper på gasen bromsar släpper på bromsen osv nu var det brett nog så den tog sig förbi
Det krävs tydliga linjer tydlig fordons profil och tid då upptäcker ap fordon som står stilla
Motorväg stillastående arbetsfordon till vänster är det tufft att identifiera för ap
Men vilken tur att ebs kickade in och att alla inblandade kunde gå ifrån olycksplatsen
Re: Teslan totalkvaddad i olycka igår
Postat: 05 jul 2017 09:04
av Leo
Finns ofta en algoritm i programvaran som slår på max inbromsning först NÄR bilen är helt övertygad om att det kommer att bli en krock. Dvs funktionen kan inte testas/upplevas med mindre än att man faktiskt krockar.
Re: Teslan totalkvaddad i olycka igår
Postat: 05 jul 2017 09:34
av Tars
Leo skrev:Finns ofta en algoritm i programvaran som slår på max inbromsning först NÄR bilen är helt övertygad om att det kommer att bli en krock. Dvs funktionen kan inte testas/upplevas med mindre än att man faktiskt krockar.
Hänt mig några ggr.

Re: Teslan totalkvaddad i olycka igår
Postat: 05 jul 2017 09:38
av Bjelke
bullen skrev:Om dom rör sig som älgar är det nog en älgstudsare

true...