Sida 2 av 2

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Postat: 05 aug 2017 10:44
av Verdi
Sofie skrev:
Strunta i att i3 är ful, titta på en 94Ah Bev. Väljer du en svart ser den nästan ut som en bil, men roligare småbil med trefasladdning kan du knappast hitta.
Hur kan det här stället vara så fullt av folk som vill att elbilar ska se ut som bilar gjorde förr?

Jag tycker min mörkgrå i3 med 20" fälgar och tonade rutor är rätt snygg. Trots att modellen har några år på nacken så känns den fräsch och modern.

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Postat: 05 aug 2017 12:07
av tias
Designen på nya Leaf är inte dum alls:
https://www.google.se/amp/s/electrek.co ... ealed/amp/

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Postat: 05 aug 2017 12:07
av Sofie
Verdi skrev:
Sofie skrev:
Strunta i att i3 är ful, titta på en 94Ah Bev. Väljer du en svart ser den nästan ut som en bil, men roligare småbil med trefasladdning kan du knappast hitta.
Hur kan det här stället vara så fullt av folk som vill att elbilar ska se ut som bilar gjorde förr?

Jag tycker min mörkgrå i3 med 20" fälgar och tonade rutor är rätt snygg. Trots att modellen har några år på nacken så känns den fräsch och modern.
Det var trådskaparen som tycker att i3 ser ut som något katten släpat hem, jag gillar helskarpt våran I3 och tar den med glädje. Den är allt som Teslan inte är, dom kompletterar varandra perfekt.

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Postat: 05 aug 2017 12:22
av Verdi
Sofie skrev:
Verdi skrev:
Sofie skrev:
Strunta i att i3 är ful, titta på en 94Ah Bev. Väljer du en svart ser den nästan ut som en bil, men roligare småbil med trefasladdning kan du knappast hitta.
Hur kan det här stället vara så fullt av folk som vill att elbilar ska se ut som bilar gjorde förr?

Jag tycker min mörkgrå i3 med 20" fälgar och tonade rutor är rätt snygg. Trots att modellen har några år på nacken så känns den fräsch och modern.
Det var trådskaparen som tycker att i3 ser ut som något katten släpat hem, jag gillar helskarpt våran I3 och tar den med glädje. Den är allt som Teslan inte är, dom kompletterar varandra perfekt.
Jag förstår och jag håller med. Ska jag bara in till jobbet i stan tar jag hellre i3an. Den är smidigare helt enkelt. Helt perfekt för stadstrafik. Teslan är en koloss. Folk borde verkligen ge i3an en chans. Utseendet växer på en också.

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Postat: 06 aug 2017 00:41
av iAkita
Jag skulle valt Zoe alla dagar i veckan, men så kör jag också en själv som jag är väldigt nöjd med. Mina två första bilar var dessutom Renault 5:or från -76 respektive -77, varav den ena var lackad i cerismetallic, hade sufflet, och så breda främfäljar så det inte gick att göra fullt rattutslag. Så jag är högst partisk - ta min input med en nypa salt!

Hur som helst, den enda möjliga fördel som Ionic har är att den laddar (mycket) snabbare. Men det är ju knappast värt någonting om ni ska köra den 10-12 mil om dagen. Förutom det så är det enligt mig en bil som försöker utge sig att vara något som den inte är. Den har för litet batteri för att vara ett och hyfsat kompromisslöst altenativ på resor över 40 mil, och den har inredning som försöker utstråla att den är ”premium” genom att ha en massa knappar och reglage överallt. Tyvär blir slutresultatet att den känns föråldrad och lite som ”Gårdagens bil imorgon, om du har tur och inte får vänta ännu längre på att faktiskt få den levererad” (vilket de flesta verkar få). Med tanke på det så känns det och det är svårt att förstå vilka behov den försöker uppfylla, så känns det som om den kommer tappa oerhört mycket i värde (i kronor räknat) de närmsta två åren.

Zoe däremot försöker absolut inte utge sig för att vara något som den inte är. Det är en fantastiskt smidig, körglad, och okomplicerad vardags-/pendlarbil som i nödfall kan ta sig 25-30 mil utan att ladda de få gånger de behövs. Du kan dessutom klämma in massor med last i den om du mot förmodan skulle behöva det, antingen genom att fälla baksätet eller helt enkelt plocka ut det (tar bara några minuter). De få gånger man verkligen behöver fälla baksätet i en bil som Zoe så är det för att man behöver transportera ett kylskåp eller en betongblandare, och då struntar man i om det kan fällas 60/40 eller inte. Som en extra bonus får man trefasladdning, vilket innebär att man knappt behöver ladda hemma även om man har möjlighet. Nu på sommaren snittar jag 130-140 kWh/100 km i blandad körning. Det gör att 2-3 timmars ladding per vecka på gratis 22 kWh stolpar vid affärer/köpcentrum, idrottsanläggningar, osv, skulle vara nog för nästan all er körning under en vecka. Bilar med det brukarmönstret har det alltid funnits och kommer finnas, så jag tror att nya Zoe med det större batteriet som klarar allt inom 25 mil kommer ha en betydligt lägre värdeförlust i kronor räknat än Ionic. Det är en brukarbil som inte utger sig för att vara något annat, och därmed kommer den inte heller åldras lika snabbt som Ionic. Jag kan till och med se framför mig att en upphottad och mjukvarutrimmad Zoe, årsmodell -17 med 60% SOH på batteriet, kommer vara motsvarigheten till min egen cerismetallic Renault 5:a om 15 år!

Till sist, om du inte kommer välja premiumversionen av Model 3 så blir kanske Zoe en bra övergång interiört: Tygsäten (om du inte går bör BOSE-versionen), öppen förvaring i mittkonsollen, och en påklistrad skärm i mitten som visar hastigheten enligt Tom-tom navigatorn. Det enda du behöver tänka bort är de fysiska knapparna och displayen framför ratten, sen är du hemma! Med en Ionic riskerar du å andra sidan att vänja dig vid något ultramodernt i stil med detta, bara med en massa knappar och reglage, och då kan ju steget till Model 3 kännas lite väl stort kanske: https://www.mio.se/produkt/enjoy/28887139. Eller också får du känslan motsvarnde denna i Ionicen om man nu ska vara riktigt negativ: https://www.mio.se/produkt/enjoy/2888713.

Varsågod för min högst sakliga och opartiska input, och lycka till med bilen vad valet än blir! Båda skulle såklart fungera alldeles utmärkt om det viktigaste är att ni kan ta er 10-12 mil året runt.

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Postat: 06 aug 2017 08:02
av hakan_k
iAkita skrev:
Jag skulle valt Zoe alla dagar i veckan, men så kör jag också en själv som jag är väldigt nöjd med. Mina två första bilar var dessutom Renault 5:or från -76 respektive -77, varav den ena var lackad i cerismetallic, hade sufflet, och så breda främfäljar så det inte gick att göra fullt rattutslag. Så jag är högst partisk - ta min input med en nypa salt!

Hur som helst, den enda möjliga fördel som Ionic har är att den laddar (mycket) snabbare. Men det är ju knappast värt någonting om ni ska köra den 10-12 mil om dagen. Förutom det så är det enligt mig en bil som försöker utge sig att vara något som den inte är. Den har för litet batteri för att vara ett och hyfsat kompromisslöst altenativ på resor över 40 mil, och den har inredning som försöker utstråla att den är ”premium” genom att ha en massa knappar och reglage överallt. Tyvär blir slutresultatet att den känns föråldrad och lite som ”Gårdagens bil imorgon, om du har tur och inte får vänta ännu längre på att faktiskt få den levererad” (vilket de flesta verkar få). Med tanke på det så känns det och det är svårt att förstå vilka behov den försöker uppfylla, så känns det som om den kommer tappa oerhört mycket i värde (i kronor räknat) de närmsta två åren.

Zoe däremot försöker absolut inte utge sig för att vara något som den inte är. Det är en fantastiskt smidig, körglad, och okomplicerad vardags-/pendlarbil som i nödfall kan ta sig 25-30 mil utan att ladda de få gånger de behövs. Du kan dessutom klämma in massor med last i den om du mot förmodan skulle behöva det, antingen genom att fälla baksätet eller helt enkelt plocka ut det (tar bara några minuter). De få gånger man verkligen behöver fälla baksätet i en bil som Zoe så är det för att man behöver transportera ett kylskåp eller en betongblandare, och då struntar man i om det kan fällas 60/40 eller inte. Som en extra bonus får man trefasladdning, vilket innebär att man knappt behöver ladda hemma även om man har möjlighet. Nu på sommaren snittar jag 130-140 kWh/100 km i blandad körning. Det gör att 2-3 timmars ladding per vecka på gratis 22 kWh stolpar vid affärer/köpcentrum, idrottsanläggningar, osv, skulle vara nog för nästan all er körning under en vecka. Bilar med det brukarmönstret har det alltid funnits och kommer finnas, så jag tror att nya Zoe med det större batteriet som klarar allt inom 25 mil kommer ha en betydligt lägre värdeförlust i kronor räknat än Ionic. Det är en brukarbil som inte utger sig för att vara något annat, och därmed kommer den inte heller åldras lika snabbt som Ionic. Jag kan till och med se framför mig att en upphottad och mjukvarutrimmad Zoe, årsmodell -17 med 60% SOH på batteriet, kommer vara motsvarigheten till min egen cerismetallic Renault 5:a om 15 år!

Till sist, om du inte kommer välja premiumversionen av Model 3 så blir kanske Zoe en bra övergång interiört: Tygsäten (om du inte går bör BOSE-versionen), öppen förvaring i mittkonsollen, och en påklistrad skärm i mitten som visar hastigheten enligt Tom-tom navigatorn. Det enda du behöver tänka bort är de fysiska knapparna och displayen framför ratten, sen är du hemma! Med en Ionic riskerar du å andra sidan att vänja dig vid något ultramodernt i stil med detta, bara med en massa knappar och reglage, och då kan ju steget till Model 3 kännas lite väl stort kanske: https://www.mio.se/produkt/enjoy/28887139. Eller också får du känslan motsvarnde denna i Ionicen om man nu ska vara riktigt negativ: https://www.mio.se/produkt/enjoy/2888713.

Varsågod för min högst sakliga och opartiska input, och lycka till med bilen vad valet än blir! Båda skulle såklart fungera alldeles utmärkt om det viktigaste är att ni kan ta er 10-12 mil året runt.
+1

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Postat: 06 aug 2017 08:24
av mati
Håller med iAkita. Utan att vara partisk. Egentligen gillar jag inte Renault ens. ;)

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Postat: 06 aug 2017 09:05
av Sofie
Jag tycker att möjlighet till trefasladdning hemma är väldigt användbart, dom gånger man kommer hem med lite ström och ganska snart behöver åka igen. Då är även en Zoe riktigt bra kanske det bästa valet, trots avsaknad av snabbladdning.

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Postat: 06 aug 2017 10:46
av Lurker
Tips! Köp en beg zoe 22kw med 43kw laddning och uppgradera batteriet till det stora för i runda slängar 35'.
Jag har kört min zoe från 2014 i tre år och snabbladdning är ett måste om man ska köra lite längre sträckor.
Det ryktas om att Renault kommer att ta in zoe med stora batteriet och snabbladdning, kanske för att de tröttnat på
all kritik från zoe ägare som är på väg att byta sin 3 år gamla till en ny.

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Postat: 06 aug 2017 11:00
av Sofie
Lurker skrev:
Tips! Köp en beg zoe 22kw med 43kw laddning och uppgradera batteriet till det stora för i runda slängar 35'.
Jag har kört min zoe från 2014 i tre år och snabbladdning är ett måste om man ska köra lite längre sträckor.
Det ryktas om att Renault kommer att ta in zoe med stora batteriet och snabbladdning, kanske för att de tröttnat på
all kritik från zoe ägare som är på väg att byta sin 3 år gamla till en ny.
Är den tyst vid laddning?

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Postat: 06 aug 2017 11:38
av Monark1954
Frågan är aktuell då leasing för vår Leaf går ut mars 2018.

Säkerhet.
Vi prioriterar en säker bil då är e-golf outstanding med 5 stjärnor, adaptiv farthållare med autobroms och bra skydd mot whiplash. Hittar tre st under 250.000 på blocket.
På säkerhetstemat är Leaf och Zoe rätt lika, 5 stjärnor men inte med autobroms och dåliga på whiplash.
BMW i3 har usla 4 stjärnor så vi ratar den.

Laddning.
Snabbladdningsmöjlighet gör att enstaka längre resor går göra även med äldre elbil med mindre batteri, nackdel Zoe än så länge. Ser att några nya Typ2 laddställen har 43 kW, ett lyft för Zoe. Trefasladdning ett starkt kort för Zoe, man får noggrant leta bland nyare mindre bilar för att se om just aktuell bil kan detta. Enfasladdning fungerar men ger mer trixande med andra förbrukare och ev. den andra elbilen. Enfasproblematiken kvarstår hemma oavsett laddlösning.
För den som inte använt elbil vill jag starkt påpeka att med snabbladdare med 5-8 mils mellanrum fungerar även en äldre elbil för enstaka längre resor. I detta forum har beskrivits hur Leaf ägare slutat planera utan bara kör där det finns god tillgång på snabbladdare.

Baksäte.
Får en bra överblick genom Teslaclubsweden/Nyheter/utvalda artiklar/biltester. Skall vuxna sitta bak en längre sträcka verkar e-golf och Leaf vara vinnare.

Restvärde.
Trådförutsättningen är ju i väntan på Modell 3.
Leasa men vi skulle ju vilja leasa bara 1 år, med två år hamnar vi i mars 2020. En del av blockets begagnade e-golf verkar gå leasa. Nöjer man sig med de mindre batteripaketet kan det ge en attraktiv månadskostnad för en ny bil åtminstone i bland för Nissan. Att köpa en ny eller begagnad, med en begagnad e-golf eller Leaf eller något annat märke med 8 års effektförlustgaranti på batteriet känns det som en låg risk.

Väghållning.
Vår Leaf är som en gokart, överlägsen de flesta fosilare. Även stabil i alla farter den klarar. e-golf förutsätter jag är bra i grunden plus batteri placerat hyfsat lågt. ZOE läste jag var lite instabil i vissa landsvägsfarter men har inte provat.

ionig har jag ratat genom att läsa denna tråd men har låg kunskap själv.

En begagnad Tesla modell S eller X.
Har hört flera som säger att de aldrig ägt en billigare bil än modell S sett på totalkostnad. Detta även om bilen inte är en förmånsbil utan man kör med milersättning då S inte ryms i det stora företagets gränser för förmånsbilar. Kan vara jämfört med premiumbilar men välja en begagnad Tesla nu och hoppa över de första åren av modell 3 och tänkbara småproblem bör inte förkastas.

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Postat: 06 aug 2017 12:19
av LarsL
En begagnad Tesla kanske snart är ett alternativ. Såldes ju en taxi med över 20000mil på mätare för under 500 000kr. Det kräver så klart en annan typ av köpare än de som köper nya bilar.

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Postat: 06 aug 2017 12:33
av Lurker
Sofie skrev:

Är den tyst vid laddning?
Tyst? Den låter mindre än min frus Tesla vid laddning men helt tyst är den inte ett väldigt lågt högfrekvent ljud
han höras om omgivningen är helt tyst. Efter 3 år med Zoe trots snabbladdning är laddtiderna det enda minus
jag kan komma på så idealet vore att kunna åka 50 mil, ladda fullt på tio minuter vid en laddstation som finns
i så stort antal att jag inte behöver planera varje längre resa i förväg.

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Postat: 06 aug 2017 21:38
av Spexhult
tias skrev:
Designen på nya Leaf är inte dum alls:
https://www.google.se/amp/s/electrek.co ... ealed/amp/
Nej den ser faktiskt ganska bra ut, det är "ögonen" jag inte är förtjust i på nuvarande modell. Kanske man ska avvakta en månad och se vad som händer. Men det lär ju vara lite leveranstider förmodar jag. Någon som redan fått ungefärliga levtider på nya Leafen från sina bilförsäljare?

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Postat: 06 aug 2017 21:39
av Spexhult
Lurker skrev:
Tips! Köp en beg zoe 22kw med 43kw laddning och uppgradera batteriet till det stora för i runda slängar 35'.
Jag har kört min zoe från 2014 i tre år och snabbladdning är ett måste om man ska köra lite längre sträckor.
Det ryktas om att Renault kommer att ta in zoe med stora batteriet och snabbladdning, kanske för att de tröttnat på
all kritik från zoe ägare som är på väg att byta sin 3 år gamla till en ny.
Ja det var faktiskt inte en så dum tanke... då bibehåller man andrahandsvärdet på ett ytterligare sätt oxå känns det som.

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Postat: 06 aug 2017 22:19
av Spexhult
Är det någon som har en Zoe i närheten av Jönköping som man skulle kunna provköra? Annars får det bli en tripp ut i landet nästa helg.
Ioniq finns en i Linköping - det ör inte så långt bort.
i3 och e-golf har jag på jobbet två kollegor som har, så då kan jag testa dem oxå bästa vecka.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Postat: 06 aug 2017 22:26
av Smutt
I3 är en farlig sak borde klarat sig bra i krocktest men det gjorde den inte så om du älskar alla som ska åka i bilen så köp inte I3

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Postat: 07 aug 2017 05:58
av mati
Sofie skrev:
Lurker skrev:
Tips! Köp en beg zoe 22kw med 43kw laddning och uppgradera batteriet till det stora för i runda slängar 35'.
Jag har kört min zoe från 2014 i tre år och snabbladdning är ett måste om man ska köra lite längre sträckor.
Det ryktas om att Renault kommer att ta in zoe med stora batteriet och snabbladdning, kanske för att de tröttnat på
all kritik från zoe ägare som är på väg att byta sin 3 år gamla till en ny.
Är den tyst vid laddning?
Nej inte alls. Jag har haft en låne-Zoe några gånger och den har väsnats ordentligt under laddning. Ett kraftigt högfrekvent ljud som inte är trevligt att lyssna på. Jag tyckte det var extremt störande och trodde först att det var nåt fel, sambon hörde ingenting däremot. Mina öron är kanske extra känsliga för högfrekventa ljud. Jag tycker även att min solcellsväxelriktare väsnas obehagligt, fast jag verkar vara den enda som kan höra det.
Så nej, Zoe är inte tyst, men är man tillräckligt döv så är det inte så farligt. ;)

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Postat: 07 aug 2017 09:22
av perkabolo
Kör Zoe själv, och en enorm fördel som jag ser det är att det finns en andrahandsmarknad. Du kan köpa en begagnad till rimligt pris och slippa första årens värdeminskning. Ska man köra en lite längre resa någon gång finns det ju fullt med 22kW trefasladdare som i många fall dessutom är gratis. Bor man på landsbygd/norra sverige som jag så finns det ändå inga DC-laddare, men 22kW stolpar börjar dyka upp både här och där.

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Postat: 07 aug 2017 10:20
av P85D
Smutt skrev:
I3 är en farlig sak borde klarat sig bra i krocktest men det gjorde den inte så om du älskar alla som ska åka i bilen så köp inte I3

Tror i3 är minst lika säker som zoe, zoe hamnade i en mindre klass(supermini) vid testet

https://www.euroncap.com/sv/results/bmw/i3/8863

https://www.euroncap.com/sv/results/renault/zoe/8889

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Postat: 07 aug 2017 18:03
av Teslaspolen
perkabolo skrev:
Kör Zoe själv, och en enorm fördel som jag ser det är att det finns en andrahandsmarknad. Du kan köpa en begagnad till rimligt pris och slippa första årens värdeminskning. Ska man köra en lite längre resa någon gång finns det ju fullt med 22kW trefasladdare som i många fall dessutom är gratis. Bor man på landsbygd/norra sverige som jag så finns det ändå inga DC-laddare, men 22kW stolpar börjar dyka upp både här och där.
Det man får se upp med är batterihyran på Zoe.

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Postat: 07 aug 2017 19:28
av Sofie
P85D skrev:
Smutt skrev:
I3 är en farlig sak borde klarat sig bra i krocktest men det gjorde den inte så om du älskar alla som ska åka i bilen så köp inte I3

Tror i3 är minst lika säker som zoe, zoe hamnade i en mindre klass(supermini) vid testet

https://www.euroncap.com/sv/results/bmw/i3/8863

https://www.euroncap.com/sv/results/renault/zoe/8889
Det är väl 20% frontkollisionen som är illa för i3, jag tror mig ha läst någonstans att även model S mår dåligt av den.