Sida 2 av 4

Re: S75D BTX8 vs BTX5

Postat: 15 aug 2017 21:38
av beef
Verdi skrev:
beef skrev:
detay skrev:
Hej glada Teslaägare!

Jag fick min 75D levererad den 27:e Juni i år och den är tillverkad i April enligt fordonsregistret.
Har läst på på forumet och i andra länders teslaforum att vissa fått sina 75:or med ett BTX8 (85kwh) batteri så jag bestämde mig för att kolla själv.

Började med att titta i VisibleTesla och kunde mycket riktigt konstatera att även jag hade koden BTX8. Sedan dubbelkollade jag höger hjulhus och etiketten där säger detsamma, alltså 85kwh, 400v.
Är det någon som fått någon klarhet i varför tesla plötsligt stoppat in 85kw batterier i dessa bilar och om det påverkar prestandan? Borde väl också innebära att laddning till 100% inte påverkar batteriet lika mycket.

Jag har fösökt klocka 0-100 men hittar ingen bra app till Android, tips mottages. :)
Men enligt mina mätningar så har jag nog ordinarie 0-100 tid på strax över 5s.

Hur ser det ut för er, har ni också fått en 85a?

Sorry, många frågor på en gång. :twisted:

BTX8.jpg
Vad har du för VIN? Behöver bara första-serien. T.ex 180XXX.

Jag har 180680. Vad betyder det?
Jag har själv också en 180XXX bil och är nyfilen om jag också har haft turen att sitta på ett 85 batteri.

Re: S75D BTX8 vs BTX5

Postat: 15 aug 2017 21:38
av detay
beef skrev:
detay skrev:
Hej glada Teslaägare!

Jag fick min 75D levererad den 27:e Juni i år och den är tillverkad i April enligt fordonsregistret.
Har läst på på forumet och i andra länders teslaforum att vissa fått sina 75:or med ett BTX8 (85kwh) batteri så jag bestämde mig för att kolla själv.

Började med att titta i VisibleTesla och kunde mycket riktigt konstatera att även jag hade koden BTX8. Sedan dubbelkollade jag höger hjulhus och etiketten där säger detsamma, alltså 85kwh, 400v.
Är det någon som fått någon klarhet i varför tesla plötsligt stoppat in 85kw batterier i dessa bilar och om det påverkar prestandan? Borde väl också innebära att laddning till 100% inte påverkar batteriet lika mycket.

Jag har fösökt klocka 0-100 men hittar ingen bra app till Android, tips mottages. :)
Men enligt mina mätningar så har jag nog ordinarie 0-100 tid på strax över 5s.

Hur ser det ut för er, har ni också fått en 85a?

Sorry, många frågor på en gång. :twisted:

BTX8.jpg
Vad har du för VIN? Behöver bara första-serien. T.ex 180XXX.

193xxx

Re: S75D BTX8 vs BTX5

Postat: 15 aug 2017 21:39
av Verdi
beef skrev:
Jag har själv också en 180XXX bil och är nyfilen om jag också har haft turen att sitta på ett 85 batteri.
Tror inte jag har det. På SuC har den svårt att nå över 100 kW. Har bara hänt en gång. Oftast 96-98 kW och sen fallande...

ps. Hur ser man den där märkningen vid "höger hjulhus"? Fram eller bak? Måste man bort med nåt för att se den? Jag var ute och tittade men fattade ingenting.

Re: S75D BTX8 vs BTX5

Postat: 15 aug 2017 21:40
av detay
Frågan är vad jag har för nytta av det större batteriet om jag ändå inte kan använda kapaciteten och den dessutom inte ger bättre prestanda. Är bara lite snabbare SC..?

Re: S75D BTX8 vs BTX5

Postat: 15 aug 2017 21:41
av detay
Verdi skrev:
beef skrev:
Jag har själv också en 180XXX bil och är nyfilen om jag också har haft turen att sitta på ett 85 batteri.
Tror inte jag har det. På SuC har den svårt att nå över 100 kW. Har bara hänt en gång. Oftast 96-98 kW och sen fallande...

Jag kommer upp i 116Kwh med varmt batteri typ varje gång, såvida ingen står o laddar på samma SC par.

Re: S75D BTX8 vs BTX5

Postat: 15 aug 2017 21:42
av SR-71-BlackBird
detay skrev:
Frågan är vad jag har för nytta av det större batteriet om jag ändå inte kan använda kapaciteten och den dessutom inte ger bättre prestanda. Är bara lite snabbare SC..?
Kan kanske komma ett erbjudande om uppgradering till 85.

Re: S75D BTX8 vs BTX5

Postat: 15 aug 2017 21:43
av Verdi
detay skrev:
Verdi skrev:
beef skrev:
Jag har själv också en 180XXX bil och är nyfilen om jag också har haft turen att sitta på ett 85 batteri.
Tror inte jag har det. På SuC har den svårt att nå över 100 kW. Har bara hänt en gång. Oftast 96-98 kW och sen fallande...

Jag kommer upp i 116Kwh med varmt batteri typ varje gång, såvida ingen står o laddar på samma SC par.
Ja det är väl det som är skillnaden. :) Men kanske har du större tur än mig vad gäller prestandan också.

Re: S75D BTX8 vs BTX5

Postat: 15 aug 2017 21:44
av detay
Verdi skrev:
beef skrev:
Jag har själv också en 180XXX bil och är nyfilen om jag också har haft turen att sitta på ett 85 batteri.
Tror inte jag har det. På SuC har den svårt att nå över 100 kW. Har bara hänt en gång. Oftast 96-98 kW och sen fallande...

ps. Hur ser man den där märkningen vid "höger hjulhus"? Fram eller bak? Måste man bort med nåt för att se den? Jag var ute och tittade men fattade ingenting.

Höger fram. Vrid ratten max åt vänster så kommer du se lappen långt ned halvt under plastkåpan.

Re: S75D BTX8 vs BTX5

Postat: 15 aug 2017 21:46
av helix
Verdi skrev:

Fungerar det även på "My Tesla"? Min ser ut så här: options=DRLH,FG00,MI01,PI00,COL2-PMNG,RFP2,TP00,WTAS&bkba_opt=1

Det är ju väldigt mycket mindre info än den där demobilen.
Vet tyvärr inte då jag inte har någon Tesla för tillfället. Men borde gå att få fram. Prova att välj "view source/granska" på någon av sidorna som visar din bil under MyTesla. Optionskoderna finns troligtvis i html-koden.

Kanske någon annan som vet?

Re: S75D BTX8 vs BTX5

Postat: 15 aug 2017 21:50
av detay
helix skrev:
Verdi skrev:

Fungerar det även på "My Tesla"? Min ser ut så här: options=DRLH,FG00,MI01,PI00,COL2-PMNG,RFP2,TP00,WTAS&bkba_opt=1

Det är ju väldigt mycket mindre info än den där demobilen.
Vet tyvärr inte då jag inte har någon Tesla för tillfället. Men borde gå att få fram. Prova att välj "view source/granska" på någon av sidorna som visar din bil under MyTesla. Optionskoderna finns troligtvis i html-koden.

Kanske någon annan som vet?
Jag får inte heller ut all info från MyTesla varken i bildlänken eller i källan.
Jag fick ut mer genom VisibleTesla programmet: http://visibletesla.com/Doc_v2/pages/Ge ... arted.html

Installera programmet och logga in med dina Mytesla uppgifter. Klicka på fliken Overview och sedan Details. Längst ned så ser du dina koder.

Så här ser mina ut:
"option_codes":"ADPX2,ADX4,ADX6,ADX7,ADX8,AF02,APF1,APH2,APPB,AU00,BCMB,BP00,BR05,BS00,BTX8,CDM0,CF01,CH04,CW02,DCF0,DRLH,DSH7,DV4W,FG02,FR04,HP00,IDBO,INBPB,IX01,LP01,MDLS,ME02,MI01,PF00,PI01,PK00,PMNG,PS01,PSPRX4,PSPX4,PX00,QTPB,REEU,RFP2,SC05,SP01,SR01,SU01,TM00,TP03,TR00,UTAB,WTAS,WXW1,WXW2,WXW3,X001,X003,X007,X011,X014,X021,X025,X027,X028,X031,X037,X039,X044,YFFC,COS


Som jag förstår det så står BTX8 för 85kwh batteri (BTX5 för 75kwh) och BR05 betyder att batteriet är mjukvarubegränsat och BR00 betyder att det inte är det.

Re: S75D BTX8 vs BTX5

Postat: 15 aug 2017 21:54
av HelectriC
Klistra in under denna länk http://options.teslastuff.net

Re: S75D BTX8 vs BTX5

Postat: 15 aug 2017 21:59
av beef
Hittade ett par avrivna lappar bakom höger hjul i mörkret, dessvärre är det 75kWh på 180XXX.

Re: S75D BTX8 vs BTX5

Postat: 15 aug 2017 22:05
av Verdi
Japp. Jag har BTX5 och BR00.

Det är väl lite trist men det jag verkligen vill ha är bättre prestanda och restvärdesgaranti.

Fast å andra sidan så skulle väl inte Tesla gå in och garantera restvärden igen om de trodde det skulle bli en förlustaffär? Så om de tror att värdet håller sig så räcker det för mig.

Re: S75D BTX8 vs BTX5

Postat: 15 aug 2017 22:24
av detay
Verdi skrev:
Japp. Jag har BTX5 och BR00.

Det är väl lite trist men det jag verkligen vill ha är bättre prestanda och restvärdesgaranti.

Fast å andra sidan så skulle väl inte Tesla gå in och garantera restvärden igen om de trodde det skulle bli en förlustaffär? Så om de tror att värdet håller sig så räcker det för mig.
Ja vi kan ju bara spekulera. Tror iofs att när jag köper ut o säljer eller lämnar igen min bil om nästan 3år så finns det nog fortfarande inga eller väldigt få likvärdiga alternativ på andrahandsmarknaden. Tex så kommer ju Audi och jaguar med sina riktiga ev i slutet på nästa år dom lär inte bli så mycket billigare och dessutom tar det något år till innan dom finns på blocket.

Men prestanda förttringen vore ju najs att få ta del av.

Antar att det bästa är att njuta av våra bilar nu när vi har dom och sluta fundera på hur det se ut om 3år. :)

Re: S75D BTX8 vs BTX5

Postat: 15 aug 2017 22:26
av detay
Får ni ut några DU koder på era bilar? tex DU00 eller DU01?

Re: S75D BTX8 vs BTX5

Postat: 15 aug 2017 22:31
av ICEGrinder
detay skrev:
Får ni ut några DU koder på era bilar? tex DU00 eller DU01?
Nej. Och det innebär att bilen har gamla DU:n.

Re: S75D BTX8 vs BTX5

Postat: 15 aug 2017 23:13
av Hyted
ICEGrinder skrev:
detay skrev:
Får ni ut några DU koder på era bilar? tex DU00 eller DU01?
Nej. Och det innebär att bilen har gamla DU:n.
Jag har i och för sig en mx 100.

min länk ser ut så här.
tesla.com/configurator/compositor/?model=mx&options=DRLH,FG02,PI01,COL2-PMNG,RFPX,TP03,WT20,X021&bkba_opt=1

Står inget om någon DU där men ska ha uppdateringen enligt SC.

Re: S75D BTX8 vs BTX5

Postat: 15 aug 2017 23:21
av ICEGrinder
Hyted skrev:
ICEGrinder skrev:
detay skrev:
Får ni ut några DU koder på era bilar? tex DU00 eller DU01?
Nej. Och det innebär att bilen har gamla DU:n.
Jag har i och för sig en mx 100.

min länk ser ut så här.
tesla.com/configurator/compositor/?model=mx&options=DRLH,FG02,PI01,COL2-PMNG,RFPX,TP03,WT20,X021&bkba_opt=1

Står inget om någon DU där men ska ha uppdateringen enligt SC.
Länken fungerar bara innan leverans. Efter att man tagit leverans måste man använda Tesla-API:t eller en app tex VisibleTesla som nämnts tidigare i tråden.

S75D BTX8 vs BTX5

Postat: 15 aug 2017 23:24
av Hyted
ICEGrinder skrev:
Hyted skrev:
ICEGrinder skrev:
detay skrev:
Får ni ut några DU koder på era bilar? tex DU00 eller DU01?
Nej. Och det innebär att bilen har gamla DU:n.
Jag har i och för sig en mx 100.

min länk ser ut så här.
tesla.com/configurator/compositor/?model=mx&options=DRLH,FG02,PI01,COL2-PMNG,RFPX,TP03,WT20,X021&bkba_opt=1

Står inget om någon DU där men ska ha uppdateringen enligt SC.
Länken fungerar bara innan leverans. Efter att man tagit leverans måste man använda Tesla-API:t eller en app tex VisibleTesla som nämnts tidigare i tråden.
Aha!
Det förklarar saken.

Visible Tesla fungerar även på mx?


Model x100d
Midnight Silver

Re: S75D BTX8 vs BTX5

Postat: 15 aug 2017 23:33
av Hyted
Kollade visible tesla nu.

Ingen DU kod där heller.


Model x100d
Midnight Silver

Re: S75D BTX8 vs BTX5

Postat: 16 aug 2017 09:09
av ICEGrinder
Hyted skrev:
Kollade visible tesla nu.

Ingen DU kod där heller.


Model x100d
Midnight Silver
Men du fick upp en lång lista av koder?

Det är inte klarlagt att det verkligen är DU-uppgraderingen som resulterar i den förbättrade prestandan. Bästa "beviset" är en australisk kille på TMC som klockat 0-100 på sin bil till 4.25 och 4.4s utan att ha vare sig nya DU:n eller 85kWh-batteri. https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-2246147

Baserat på det (förvisso vild spekulation) är det alltså möjligt att din bil har uppgraderad prestanda även om den inte har nya DU:n.

Tror det bästa man kan göra är att bara släppa det här och vara nöjd med bilen. Det ska jag göra (snart) :)

Re: S75D BTX8 vs BTX5

Postat: 16 aug 2017 09:30
av MSO
detay skrev:
Frågan är vad jag har för nytta av det större batteriet om jag ändå inte kan använda kapaciteten och den dessutom inte ger bättre prestanda. Är bara lite snabbare SC..?
Du får ju ändå följande lilla paket:

- Högre toppeffekt på SuC
- Bättre effekt hela vägen upp till 100%. Enormt mycket högre effekt 95-100%.
- Mindre påverkan på batteriet att ladda till 100%, eftersom det bakom kulisserna egentligen inte är 100% utan snarare typ 92.
- Klart högre effekt vid ChaDeMo-laddning, eftersom spänningen är begränsande där med ett 75kWh-pack. Laddaren ger 118-120A, så spänningen gör skillnad.
- Möjligen potentiellt bättre prestanda.
- Högre andrahandsvärde.
- Känslan av att vara BTX8-ägare.

Re: S75D BTX8 vs BTX5

Postat: 16 aug 2017 09:38
av Svenssons
MSO skrev:
- Känslan av att vara BTX8-ägare.
Själv är jag bara ägare av en BTX4 till min Model X P90D :(

Re: S75D BTX8 vs BTX5

Postat: 16 aug 2017 09:42
av e5m1r
MSO skrev:
detay skrev:
Frågan är vad jag har för nytta av det större batteriet om jag ändå inte kan använda kapaciteten och den dessutom inte ger bättre prestanda. Är bara lite snabbare SC..?
Du får ju ändå följande lilla paket:

- Högre toppeffekt på SuC
- Bättre effekt hela vägen upp till 100%. Enormt mycket högre effekt 95-100%.
- Mindre påverkan på batteriet att ladda till 100%, eftersom det bakom kulisserna egentligen inte är 100% utan snarare typ 92.
- Klart högre effekt vid ChaDeMo-laddning, eftersom spänningen är begränsande där med ett 75kWh-pack. Laddaren ger 118-120A, så spänningen gör skillnad.
- Möjligen potentiellt bättre prestanda.
- Högre andrahandsvärde.
- Känslan av att vara BTX8-ägare.
Är det nån som vet nåt om detta batteripack ?
Kan det vara återanvänt batteripack ?

Re: S75D BTX8 vs BTX5

Postat: 16 aug 2017 10:08
av MSO
e5m1r skrev:
MSO skrev:
detay skrev:
Frågan är vad jag har för nytta av det större batteriet om jag ändå inte kan använda kapaciteten och den dessutom inte ger bättre prestanda. Är bara lite snabbare SC..?
- Känslan av att vara BTX8-ägare.
Är det nån som vet nåt om detta batteripack ?
Kan det vara återanvänt batteripack ?
BTX8-känslan är lite svävande och kan säkert bli BTX8-ångesten av lite blandade anledningar. Men för tillfället är det Packet känns det som.