Sida 2 av 3

Re: Vetenskapens Värld om självkörande bilar

Postat: 05 sep 2017 14:51
av LarsL
Verdi skrev:
LarsL skrev:
Verdi skrev:
En och annan elbil kommer behöva skrotas i förtid också (typ alla som finns idag och i stort sett alla som byggs de kommande 5-10 åren). Kan du räkna hem det också?
Jo, några hästar sparades och det öppnades ridklubbar som man tog bilen till för att rida. Men de flesta hästar blev nog korv eller klister helt enkelt för att det var för dyrt att bara ha dem stående.
Du jämför elbilar med hästar?
Övergången från fossila-förarbilar till elektriska-självkörande bilar... ja! Övergången kommer vara liknande. Det har hänt vid varje paragimskifte hittills varför skulle det inte ske denna gång?

Re: Vetenskapens Värld om självkörande bilar

Postat: 05 sep 2017 15:18
av lator
Verdi skrev:
Fast nu var ju frågan fullständig autonomi och förbud mot att köra själv.
Nu är jag redan så gammal att jag inte tror att jag kommer att få uppleva den dagen då det blir förbjudet att köra bilar manuellt och då räknar jag ändå med att leva typ 50 år till... :?

Re: Vetenskapens Värld om självkörande bilar

Postat: 05 sep 2017 16:30
av mati
Jensa skrev:
Så länge den självkörande tekniken i bilarna bygger på att se linjerna i vägen samt omkringliggande trafik kommer det aldrig att fungera helt ut, det är min teori. :roll:

För att det ska fungera helt måste någon annan teknik till, exempelvis en slinga i vägen som bilarna ska följa samt att alla bilar pratar med varandra för att undvika kollition.
Håller delvis med, vita linjer kan inte vara det som bestämmer om en bil vet var den ska köra. Men det gäller även en slinga i vägen eller dylikt. Det får inte vara så att en bil kör vilse bara för att "ledtråden" inte längre syns. Tvärtom, en autonom bil måste i alla situationer vara kapabel att hitta den rätta vägen. Med de medlen som finns och utan hjälp. Precis som en människa, helst bättre än en människa. Det betyder att en autonom bil måste kunna köra på en grusväg, en skogsväg, en parkeringsplats, en nyasfalterad väg. I värsta fall måste den kunna köra rätt över en gräsmatta om omständigheterna kräver det.

Re: Vetenskapens Värld om självkörande bilar

Postat: 05 sep 2017 17:22
av LarsL
lator skrev:
Verdi skrev:
Fast nu var ju frågan fullständig autonomi och förbud mot att köra själv.
Nu är jag redan så gammal att jag inte tror att jag kommer att få uppleva den dagen då det blir förbjudet att köra bilar manuellt och då räknar jag ändå med att leva typ 50 år till... :?
Oj på 50år... då kommer mycket hända!

Jag gissar att när du blir för gammal för att köra bil som kommer din husrobot sätta dig i bilen och köra in dig till sjukan. :)

Re: Vetenskapens Värld om självkörande bilar

Postat: 05 sep 2017 18:24
av Leo
Tror Nissan är på något om jag minns rätt.

De hade väl tankar på någon form av "körcentral" som kopplas in då de autonoma bilarna inte kan bedöma en situation fullt ut. Dvs bilar kör själv på hyfsat kända/verifierade vägar och så länge allt är normalt/beprövat sen tidigare.

Bilarna blir så att säga "passivt" programmerade = Så fort något som anses som ovanligt/onormalt saktar bilen ner och en "bemannad körcentral" kopplas upp och personen där bestämmer hur man hanterar situation och kan då också fjärrstyra bilen förbi hindret vid behov osv. Den som åker i bilen kan då sova/arbeta/surfa osv.

Då kan man också ha olika former av tjänster/abonnemang beroende på hur "tillgänglig/snabb" man vill att körcentralen är, antingen varje gång man kör eller vid enstaka tillfällen. Där bilens autopilot på sätt och vis är kopplad till olika funktioner (med olika pris för aktivering användning)

Dyrt abonnemang/resa =privatchaufför, typ fjärrstyrd Taxi egentligen =tex för en försenad tjänsteresa i rusningstrafik till ett viktigt flyg. Medans en fattig student kanske har ett billigt abonnemang=man får kanske räkna med att både samåka, bli utsatt för reklam från både skärm och högtalare, åka långsamt och billigaste möjliga omväg med laddpaus och att man dessutom riskerar att få stå stilla med bilen och vänta tills någon har tid att hjälpa en vid oförutsedda hinder osv på väg hem från krogen utslagen i baksätet :D

Re: Vetenskapens Värld om självkörande bilar

Postat: 05 sep 2017 22:45
av Jensa
Tänk vad trist att bara sova eller titta ut genom fönstret som en passagerare.. :roll: Vi kör väl Tesla för att vi just vill KÖRA, i alla fall jag. Njuter varje sekund jag får köra bilen själv 8-)

Re: Vetenskapens Värld om självkörande bilar

Postat: 05 sep 2017 23:24
av bullen
Vissa gånger ja. Men för mig vore det en dröm att åka hem från kundmöten o skriva offerter mm på väg hem istället för hemma på kvällen då jag kan göra nåt annat.

Re: Vetenskapens Värld om självkörande bilar

Postat: 06 sep 2017 04:13
av Tjell
Yep, håller med dig, Bullen!


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Re: Vetenskapens Värld om självkörande bilar

Postat: 06 sep 2017 07:12
av mati
Jag kan tänka mig en självkörande bil i samband med verkstadsbesök. Det hade varit kanon att slippa ta ledigt en heldag varje gång man ska åka till Mölndal. Tänk om man hade kunnat beordra bilen att köra iväg till SC på egen hand.

Re: Vetenskapens Värld om självkörande bilar

Postat: 29 sep 2017 21:43
av Tjell
Såg den här Volvon på Landvetter personal-P. Volvo har tydligen kommit rätt långt med (S)ELF-driving...


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Re: Vetenskapens Värld om självkörande bilar

Postat: 29 sep 2017 21:53
av Tjell
Volvo verkar ha kommit rätt långt med (S)ELF-driving....Bild


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Re: Vetenskapens Värld om självkörande bilar

Postat: 26 feb 2018 20:53
av Jerker
Nytt avsnitt om självkörande bilar idag. Fantastiskt att man kan göra ett helt programinslag om detta utan att en enda gång nämna Tesla - utom när man lyfter fram att en förare dött i en Tesla! Däremot nämns Volvo, Ford, Nissan, Google och Facebook som framstående inom detta område. Man har t.ex. ett inslag om de neurala nätverk som Facebook jobbar med, men kopplar inte detta till att Tesla gör precis det samma. Däremot lägger de mycket tid på att beskriva nåt som närmast är ett hobbyprojekt och som inte kommit särskilt långt alls.

Skandalöst.

Re: Vetenskapens Värld om självkörande bilar

Postat: 26 feb 2018 20:58
av zyax
Jerker skrev:
Nytt avsnitt om självkörande bilar idag. Fantastiskt att man kan göra ett helt programinslag om detta utan att en enda gång nämna Tesla - utom när man lyfter fram att en förare dött i en Tesla! Däremot nämns Volvo, Ford, Nissan, Google och Facebook som framstående inom detta område. Man har t.ex. ett inslag om de neurala nätverk som Facebook jobbar med, men kopplar inte detta till att Tesla gör precis det samma. Däremot lägger de mycket tid på att beskriva nåt som närmast är ett hobbyprojekt och som inte kommit särskilt långt alls.

Skandalöst.
Tesla åkte i alla fall förbi en gång. Google nämndes inte alls. Helt värdelöst program som slutade med en kvinna som trodde vi kunde slippa körkort för våra barnabarn. Fjantigt.

Re: Vetenskapens Värld om självkörande bilar

Postat: 26 feb 2018 21:07
av Bjelke
Det var dessutom en jäkla massa sakfel i filmen, intressant att jag och typ hundra tusen till inte vill ha den bil
jag ändå har köpt (bil som kör själv men där jag måste vara beredd att ta över är tydligen inget nån vill ha) plus
en massa annat...
Ganska värdelöst program tyvärr.
Lite kul när hon med simulatorn sa att dom flesta somnar (som om dom skulle gjort det i skarpt läge)...

Re: Vetenskapens Värld om självkörande bilar

Postat: 26 feb 2018 22:11
av mysnisse
Ja fy fan vilket avsnitt. Så sjuk är världen. Bevisar att Tesla gjort BBC och alla etablerade bilmärken
som asplöv. Till den grad att man måste distordera verkligheten som den är.
Man nämner såklart endast Tesla med dödsfärden där föraren satt och kollade på film
och hade överridat systemets varningar 14 gånger, men detta valde man att inte nämna.

Annan sak. Läste i Göteborgsposten att en Volvobil hade börjat brinna när den skeppades
på en transportlastbil med massa leveransklara bilar på.
Det blev en artikel längst ner i ena hörnet med 3 rader text och en minipyttebild.

Hade det varit en Tesla som brunnit hade det varit helsida! Jag lovar!

Protect your family!

Re: Vetenskapens Värld om självkörande bilar

Postat: 27 feb 2018 09:04
av Verdi
Jo fast Tesla är väl faktiskt inte branschledande på självkörande bilar längre? Om de nånsin varit? Tesla bör få ordning på AP2 först tycker jag. Ser AP2 ens parallella körfält i dagsläget? Ser AP2 hastighetsskyltar? Kan AP2 följa framförvarande bil? Vad kan AP2 förutom att hålla sig i körfältet så länge den ser markeringarna och vägen inte svänger på ett visst sätt?

Re: Vetenskapens Värld om självkörande bilar

Postat: 27 feb 2018 09:07
av Foluke
mysnisse skrev:
Ja fy fan vilket avsnitt. Så sjuk är världen. Bevisar att Tesla gjort BBC och alla etablerade bilmärken
som asplöv. Till den grad att man måste distordera verkligheten som den är.
Man nämner såklart endast Tesla med dödsfärden där föraren satt och kollade på film
och hade överridat systemets varningar 14 gånger, men detta valde man att inte nämna.

Annan sak. Läste i Göteborgsposten att en Volvobil hade börjat brinna när den skeppades
på en transportlastbil med massa leveransklara bilar på.
Det blev en artikel längst ner i ena hörnet med 3 rader text och en minipyttebild.

Hade det varit en Tesla som brunnit hade det varit helsida! Jag lovar!

Protect your family!
Ni såg väl i eftertexterna att en massa bilmärken räknades upp som medproducenter men inte Tesla. Snacka om " hummersås"!

Re: Vetenskapens Värld om självkörande bilar

Postat: 27 feb 2018 09:31
av misiler
Som nyutbildad ingenjör i elektroteknik så tyckte jag att programmet gjorde ett bra arbete med att introducera begrepp och skapa nyfikenhet på ett populärvetenskapligt sätt. Att min pappa ringde upp och sa "de pratar om självkörande bilar" säger ju en del om att det väcker intresse.

Visst har jag åsikter om småprojektet "Five AI" och avsaknaden av den största aktören inom inom neurala nätverk (Google) samt framförallt att Tesla är de enda som tillåter föraren att släppa ratten (nivå 3) i dagsläget.

Det är dock smällar Tesla får ta när de kör på sitt något excentriska sätt, betalar man ingenting för reklam och gör allt inhouse istället för i samverkan med universitet så kommer de att synas mindre och få mindre goodwill.


Överlag en bra introduktion till elektroteknik, tror att de täckte alla 11 olika inriktningar, från neurala nätverk och medicinsk teknik till elmotorer, bara högspänningsledningarna som saknades.

Länk till programmet: https://www.svtplay.se/video/17048222/v ... rnas-varld

Går att se till 2018-03-28.

Re: Vetenskapens Värld om självkörande bilar

Postat: 27 feb 2018 10:28
av Jerker
Ja, filmen var köpt reklam, inte en objektiv översikt över vad som pågår nu inom den här branschen. Om filmen haft den målsättningen hade givetvis Teslas projekt nämnts. Det är ju faktiskt det största nu pågående arbetet med flest bilar ute i trafik som har olika versioner av AP installerade, och de har ju med AP2 ett neuralt nätverk som vi ännu inte sett kapaciteten på, men visst måste detta anses vara av allmänintresse?

Filmen är en sak, men sen hade dessutom redaktionen för Vetenskapens värld inte heller några ambitioner att balansera detta med att komplettera med information om Teslas pågående arbete. Det är faktiskt anmärkningsvärt.

Re: Vetenskapens Värld om självkörande bilar

Postat: 27 feb 2018 10:52
av rockard
Jerker skrev:
Ja, filmen var köpt reklam, inte en objektiv översikt över vad som pågår nu inom den här branschen. Om filmen haft den målsättningen hade givetvis Teslas projekt nämnts. Det är ju faktiskt det största nu pågående arbetet med flest bilar ute i trafik som har olika versioner av AP installerade, och de har ju med AP2 ett neuralt nätverk som vi ännu inte sett kapaciteten på, men visst måste detta anses vara av allmänintresse?

Filmen är en sak, men sen hade dessutom redaktionen för Vetenskapens värld inte heller några ambitioner att balansera detta med att komplettera med information om Teslas pågående arbete. Det är faktiskt anmärkningsvärt.
Men vad ska de säga? Tesla visade upp en "reklamfilm" med av allt att döma någon annans hård- och mjukvara för ett och ett halvt år sedan. Under 2017 loggade de noll självkörda mil i Kalifornien, eftersom de kör i "skuggläge". Det vill säga ingen utanför Tesla har något annat än den otroligt dåliga progressen på AP2 hittills. Det är svårt att nämna Tesla i dessa sammanhang utan att få det att låta som en smutskastningskampanj.

Re: Vetenskapens Värld om självkörande bilar

Postat: 27 feb 2018 10:56
av Jerker
rockard skrev:
Jerker skrev:
Ja, filmen var köpt reklam, inte en objektiv översikt över vad som pågår nu inom den här branschen. Om filmen haft den målsättningen hade givetvis Teslas projekt nämnts. Det är ju faktiskt det största nu pågående arbetet med flest bilar ute i trafik som har olika versioner av AP installerade, och de har ju med AP2 ett neuralt nätverk som vi ännu inte sett kapaciteten på, men visst måste detta anses vara av allmänintresse?

Filmen är en sak, men sen hade dessutom redaktionen för Vetenskapens värld inte heller några ambitioner att balansera detta med att komplettera med information om Teslas pågående arbete. Det är faktiskt anmärkningsvärt.
Men vad ska de säga? Tesla visade upp en "reklamfilm" med av allt att döma någon annans hård- och mjukvara för ett och ett halvt år sedan. Under 2017 loggade de noll självkörda mil i Kalifornien, eftersom de kör i "skuggläge". Det vill säga ingen utanför Tesla har något annat än den otroligt dåliga progressen på AP2 hittills. Det är svårt att nämna Tesla i dessa sammanhang utan att få det att låta som en smutskastningskampanj.
Man kan berätta att det pågår ett omfattade arbete på Tesla. De visade ju upp ett hobbyföretag som nästan inte kommit nån vart alls. Varför gjorde de det? Det hade ju inget som helst allmänintresse.

Re: Vetenskapens Värld om självkörande bilar

Postat: 27 feb 2018 11:00
av rockard
Jerker skrev:
rockard skrev:
Jerker skrev:
Ja, filmen var köpt reklam, inte en objektiv översikt över vad som pågår nu inom den här branschen. Om filmen haft den målsättningen hade givetvis Teslas projekt nämnts. Det är ju faktiskt det största nu pågående arbetet med flest bilar ute i trafik som har olika versioner av AP installerade, och de har ju med AP2 ett neuralt nätverk som vi ännu inte sett kapaciteten på, men visst måste detta anses vara av allmänintresse?

Filmen är en sak, men sen hade dessutom redaktionen för Vetenskapens värld inte heller några ambitioner att balansera detta med att komplettera med information om Teslas pågående arbete. Det är faktiskt anmärkningsvärt.
Men vad ska de säga? Tesla visade upp en "reklamfilm" med av allt att döma någon annans hård- och mjukvara för ett och ett halvt år sedan. Under 2017 loggade de noll självkörda mil i Kalifornien, eftersom de kör i "skuggläge". Det vill säga ingen utanför Tesla har något annat än den otroligt dåliga progressen på AP2 hittills. Det är svårt att nämna Tesla i dessa sammanhang utan att få det att låta som en smutskastningskampanj.
Man kan berätta att det pågår ett omfattade arbete på Tesla. De visade ju upp ett hobbyföretag som nästan inte kommit nån vart alls. Varför gjorde de det? Det hade ju inget som helst allmänintresse.
Ja, det var väldigt märkligt, men förklaringen är väl att de till skillnad från Tesla delade med sig av vad som händer. Det jag skrev handlade om att fanboys blir upprörda för att deras favoritföretag inte nämndes, vilket som sagt kan förklaras av den totala frånvaron av kommunikation från deras sida.

Re: Vetenskapens Värld om självkörande bilar

Postat: 27 feb 2018 11:17
av zyax
Att de inte med ett ord nämnde Waymo visar ju bara på vilken vinkling man ville ha. Att man sedan visade upp ett rent hobbyprojekt som inte ens kunde köra rakt på en ensam väg i 30km/h när Google har bilar i trafik på nivå 4 i centrala Phoenix. Jag blir bara mer och mer förbannad på journalister som väljer att köpa in skit när man kunde valt att visa något helt annat istället.

Re: Vetenskapens Värld om självkörande bilar

Postat: 27 feb 2018 11:22
av Jerker
De hade i inslaget kunnat visa upp massor av olika riktiga projekt som pågår om de bara hade velat. Information om dessa saknas ju inte, även om inte t.ex. Tesla själva stöter på och vill ha det marknadsfört. Så det handlar om att det man visade hade antingen varit med och finansierat filmen eller så hade man andra intressen, kanske patriotiska, för att visa upp somliga.

Re: Vetenskapens Värld om självkörande bilar

Postat: 27 feb 2018 11:24
av zyax
Jerker skrev:
De hade i inslaget kunnat visa upp massor av olika riktiga projekt som pågår om de bara hade velat. Information om dessa saknas ju inte, även om inte t.ex. Tesla själva stöter på och vill ha det marknadsfört. Så det handlar om att det man visade hade antingen varit med och finansierat filmen eller så hade man andra intressen, kanske patriotiska, för att visa upp somliga.
Hade jag varit ingenjören med bilen som höll på att köra in i ett räcke i låg fart pga dåliga algoritmer så hade jag skämts.