Sida 11 av 22
Re: SECC 2018
Postat: 28 nov 2018 08:32
av dd88
Om jag har räknat rätt så har dom nu varit ute i 17,5h
Google Maps gör resan på 18h (längre resor brukar stämma rätt bra om man tar med tankstop och lite moms på hastighetsgränsen i beräkningen), så ska bli intressant att se vilken tid dom klockar in på.
Re: SECC 2018
Postat: 28 nov 2018 08:34
av tehjimos
Bertilsson skrev:tehjimos skrev:12man skrev:Skippar Toftaholm inte frukost öppet än?
För lång omväg från motorvägen, inte värt.
Följer han abetterrouteplanner, har han laddat till 88% i Ödeshög och kommer att ladda i Kristianstad nästa gång.
Exakt.
Re: SECC 2018
Postat: 28 nov 2018 08:41
av Spyder
Blev en liten piruett i Ulvaryd för Tibor

Re: SECC 2018
Postat: 28 nov 2018 08:45
av unumlapis
Ja det här gick ju undan, Tibor är ju mer eller mindre snart i Ystad så lunchtiden kommer fungera bra

Men får se om han somnar över bordet eller om vi måste knuffa till honom lite då och då

Re: SECC 2018
Postat: 28 nov 2018 08:47
av Verdi
dd88 skrev:Om jag har räknat rätt så har dom nu varit ute i 17,5h
Google Maps gör resan på 18h (längre resor brukar stämma rätt bra om man tar med tankstop och lite moms på hastighetsgränsen i beräkningen), så ska bli intressant att se vilken tid dom klockar in på.
Fast nu får de inte "momsa" alls...
Enligt abetterrouteplanner.com så ska bilarna klara det på dessa tider med torra vägar och -5 grader:
Tesla Model S 100D: 20h 16m
Jaguar I-Pace: No route found
Hyundai Kona: 23h 32m
Dock skyhög referensförbrukning på Jaguaren på 271 Wh/km vilket antagligen är med 22" fälgar. Borde vara lägre nu med vinterhjul.
Re: SECC 2018
Postat: 28 nov 2018 08:48
av Verdi
_TonyV skrev:Ifall tanken var att testa bilarna och laddinfrastrukturen så borde alla haft 2 förare som kan turas om körningen såklart. Nu har detta blivit en farlig resa som testar förarens uttållighet ochså.
Precis. Varför är de inte två i varje bil? Då kanske man kan fila bort de värsta misstagen också? Känns ju som att Jaguar-föraren inte riktigt är en van elbilist.
Re: SECC 2018
Postat: 28 nov 2018 08:51
av Verdi
oscfor skrev:Verdi skrev:oscfor skrev:Verdi skrev:Jäkligt synd att den som kör Jaguaren inte verkar helt hundra. Blir ju inget spännande.
Den ska ju dra 20% mer och ladda 30% långsammare än en Model X, så det här är väl precis som förväntat på vintern? Med de data som presenterats från testerna har det ju beräknats att ta ungefär 10h att köra Göteborg-Stockholm med en iPace.
Model X? Nä men nog bör I-Pace klara att hänga på Kona bättre. Nåt har blivit fel. Antingen med föraren eller med bilen. Sådär långsamt är pinsamt och ger elbilshatare rätt.
Tyvärr har det varit min inställning sedan de första testerna lanserandes. Jaggan kommer inte att gynna elbilarnas framfart. Speciellt inte när man envisades med att marknadsföra att man skulle kunna köra mellan Göteborg och Stockholm utan att ladda på vägen.
Den är uppenbarligen inte superbra men bättre än så här måste den ju vara...
Re: SECC 2018
Postat: 28 nov 2018 08:54
av tehjimos
Verdi skrev:_TonyV skrev:Ifall tanken var att testa bilarna och laddinfrastrukturen så borde alla haft 2 förare som kan turas om körningen såklart. Nu har detta blivit en farlig resa som testar förarens uttållighet ochså.
Precis. Varför är de inte två i varje bil? Då kanske man kan fila bort de värsta misstagen också? Känns ju som att Jaguar-föraren inte riktigt är en van elbilist.
Folkbrist.
Re: SECC 2018
Postat: 28 nov 2018 08:54
av Kalle
Vad va gammla rekordet för tesla, vilken tid ska han slå?
Re: SECC 2018
Postat: 28 nov 2018 08:54
av Jeppe_E
Verdi skrev:_TonyV skrev:Ifall tanken var att testa bilarna och laddinfrastrukturen så borde alla haft 2 förare som kan turas om körningen såklart. Nu har detta blivit en farlig resa som testar förarens uttållighet ochså.
Precis. Varför är de inte två i varje bil? Då kanske man kan fila bort de värsta misstagen också? Känns ju som att Jaguar-föraren inte riktigt är en van elbilist.
Väldigt många variabler i detta ”test” som tyvärr gör att resultatet blir därefter. Synd.
Re: SECC 2018
Postat: 28 nov 2018 08:58
av unumlapis
Nu har jag inte direkt kollat på hur ofta de har stannat för att ladda men är det som Jaguaren har haft problem med?
Re: SECC 2018
Postat: 28 nov 2018 09:01
av Bertilsson
unumlapis skrev:Nu har jag inte direkt kollat på hur ofta de har stannat för att ladda men är det som Jaguaren har haft problem med?
Kollar man EcarExpo på facebook, säger reportern att Jaguaren haft stora problem med laddare och kylan. Jag tycker det känns som att något mer gör att den hamnat så långt efter.
Re: SECC 2018
Postat: 28 nov 2018 09:01
av kangru
unumlapis skrev:Nu har jag inte direkt kollat på hur ofta de har stannat för att ladda men är det som Jaguaren har haft problem med?
Jaggan har haft problem att få igång laddningen. Ibland på laddare som Konan inte hade några problem med.
Re: SECC 2018
Postat: 28 nov 2018 09:01
av Verdi
unumlapis skrev:Nu har jag inte direkt kollat på hur ofta de har stannat för att ladda men är det som Jaguaren har haft problem med?
Den stod ju stilla i Umeå i flera timmar verkade det som. Sen var det stora problem i Örnsköldsvik att hitta en laddare som fungerade (trots att samma laddare precis fungerat för Konan).
Ja, jag vet inte. Men börjar man med att sätta telefonen på flight mode utan att märka det så kanske man inte är den mest tekniska heller. Synd. Dock står det jäkligt klart att I-Pace inte är nåt för bilsemestern ner i Europa direkt.

Re: SECC 2018
Postat: 28 nov 2018 09:02
av Kalle
Hoppas Bjelke får chansen att prata med Jagguarföraren

Re: SECC 2018
Postat: 28 nov 2018 09:03
av Bertilsson
Kalle skrev:Vad va gammla rekordet för tesla, vilken tid ska han slå?
23 timmar och 5 minuter
http://teslaclubsweden.se/ystad-haparanda-2/
Re: SECC 2018
Postat: 28 nov 2018 09:04
av tehjimos
Jeppe_E skrev:Verdi skrev:_TonyV skrev:Ifall tanken var att testa bilarna och laddinfrastrukturen så borde alla haft 2 förare som kan turas om körningen såklart. Nu har detta blivit en farlig resa som testar förarens uttållighet ochså.
Precis. Varför är de inte två i varje bil? Då kanske man kan fila bort de värsta misstagen också? Känns ju som att Jaguar-föraren inte riktigt är en van elbilist.
Väldigt många variabler i detta ”test” som tyvärr gör att resultatet blir därefter. Synd.
Tror faktiskt inte det gör någon skillnad på slutplaceringen. Så pass stora marginaler mellan dom.
Re: SECC 2018
Postat: 28 nov 2018 09:08
av EnTraktor
Bertilsson skrev:unumlapis skrev:Nu har jag inte direkt kollat på hur ofta de har stannat för att ladda men är det som Jaguaren har haft problem med?
Kollar man EcarExpo på facebook, säger reportern att Jaguaren haft stora problem med laddare och kylan. Jag tycker det känns som att något mer gör att den hamnat så långt efter.
För mig är det ganska uppenbart att det är förburkningen som gör skillnaden. 160-180 i Kona mot 280-300 i I-Pace gör enorm skillnad. I-Pace kommer knappt iväg förrän det är dags att ladda igen.
Re: SECC 2018
Postat: 28 nov 2018 09:09
av Jeppe_E
tehjimos skrev:Jeppe_E skrev:Verdi skrev:_TonyV skrev:Ifall tanken var att testa bilarna och laddinfrastrukturen så borde alla haft 2 förare som kan turas om körningen såklart. Nu har detta blivit en farlig resa som testar förarens uttållighet ochså.
Precis. Varför är de inte två i varje bil? Då kanske man kan fila bort de värsta misstagen också? Känns ju som att Jaguar-föraren inte riktigt är en van elbilist.
Väldigt många variabler i detta ”test” som tyvärr gör att resultatet blir därefter. Synd.
Tror faktiskt inte det gör någon skillnad på slutplaceringen. Så pass stora marginaler mellan dom.
Nej, det var ju på förhand klart att Tesla skulle vinna, men inte med så pass stor marginal. Märkligt att Konan halkade så pass långt efter, men visst 64kWh vs 100kWh. Ska bli kul att se hur det gick för e-niron. Den borde väl haft följe med konan.
Re: SECC 2018
Postat: 28 nov 2018 09:10
av Leo
Finns en del ”snabbladdare” där ute där olika ”signalvärden” ligger utanför den överrenskommna ”standarden”.
Det gör att vissa bilar som är lite ”petiga” får problem att ladda där.
Tex de här Franska... från DBT CEV som är vanliga på tex MC-Donalds.
Så det kan ju vara något sådant som hänt Jaggan. Tänk bara på kombon FRANSKT-ENGELSKT...

Re: SECC 2018
Postat: 28 nov 2018 09:11
av _TonyV
tehjimos skrev:Verdi skrev:_TonyV skrev:Ifall tanken var att testa bilarna och laddinfrastrukturen så borde alla haft 2 förare som kan turas om körningen såklart. Nu har detta blivit en farlig resa som testar förarens uttållighet ochså.
Precis. Varför är de inte två i varje bil? Då kanske man kan fila bort de värsta misstagen också? Känns ju som att Jaguar-föraren inte riktigt är en van elbilist.
Folkbrist.
Hade man gått ut och sökt förare till detta innan hade jag kunna tänkt efter om att anmäla mig.
Re: SECC 2018
Postat: 28 nov 2018 09:13
av EnTraktor
Jag hade oxå lätt ställt upp att köra.
Re: SECC 2018
Postat: 28 nov 2018 09:14
av apkungen
Något som skulle ha varit spännande skulle ha varit kona mot Ioniq!
Kona:
64 kwh
1,6kwh/mil
Energi som behöver laddas: 160 mil*1,6-61kwh = 195 kWh
Ioniq:
28 kwh
1,4kwh/mil
Energi som behöver laddas: 160 mil*1,4-25kwh = 199 kWh
Men jag tror att konas större batteri hade gjort att den kunde ladda på mer effektiva laddprocent och vunnit med det men det hade varit på håret. Hade Ioniq istället haft 1,3 i förbrukning hade den nog vunnit över Konan.
Re: SECC 2018
Postat: 28 nov 2018 09:14
av Bertilsson
EnTraktor skrev:Bertilsson skrev:unumlapis skrev:Nu har jag inte direkt kollat på hur ofta de har stannat för att ladda men är det som Jaguaren har haft problem med?
Kollar man EcarExpo på facebook, säger reportern att Jaguaren haft stora problem med laddare och kylan. Jag tycker det känns som att något mer gör att den hamnat så långt efter.
För mig är det ganska uppenbart att det är förburkningen som gör skillnaden. 160-180 i Kona mot 280-300 i I-Pace gör enorm skillnad. I-Pace kommer knappt iväg förrän det är dags att ladda igen.
Hoppsan! Drar den så mycket?
Trodde på riktigt att den låg mycket lägre.
Re: SECC 2018
Postat: 28 nov 2018 09:16
av Svenssons
Tips till nästa år för både tävlingen och biltillverkare/återförsäljare är att kanske kolla på forum/sociala medier innan ifall det finns extraförare.
Nästa år kommer ju Model 3 kunna vara med. Jag tror att en Model 3 LR (typ 75kWh batteripack) kommer kunna vinna över en Model S 100D, i alla fall om man har dubbla förare välplannerade stopp och att förarna inte dricker för mycket vätska allternativt kör med flaska...