Re: Vad tycker du om din Model 3?
Postat: 25 mar 2019 22:41
Jepp, på 2019.8.3 behöver man bara trycka på laddkabelns knapp för att låsa upp den!
Precis. En sådan graf kan man inte dra några slutsatser på.Bjelke skrev:![]()
Fast så där kan kurvan se ut dom kommande typ 4 åren också (minst hehe)
1. Många har behov att kunna köra långt, åtminstone ibland.Jeppe_E skrev:Det där är lika dumt som att säga att om jag kört samma sträcka med min XC60 på 3h snabbare än vad Tibor gjorde det, visar hur överlägsen en fossilbil är jämfört med en Tesla.Zalman3 skrev:
Hyundai Kona var 5h 30 minuter efter Tesla Model S, mellan Haparanda-Ystad. Visar ju bara hur överlägsna Tesla är.
Tesla har en fördel när man åker långt, men det är ju precis samma feltänk som när man argumenterar för t.ex. en dragkrok eller andra saker som man utnyttjar kanske 5% av tiden.
Allt handlar ju om vilka egenskaper man har behov av. Vid daglig användning (förutsätter här att man inte reser mellan Haparanda och Ystad) så funkar de allra flesta elbilar alldeles utmärkt. Om några år kommer Teslas försprång med SuC att vara minimerat. Men ja, Tesla är väldigt smidiga vid långresor. Dock skall man inte överskatta det, eftersom den stora massan av biltransporter är korta.
Jo, jo, såklart är det så. Men kul när det är över 10km som i det här fallet.dstr skrev:Precis. En sådan graf kan man inte dra några slutsatser på.Bjelke skrev:![]()
Fast så där kan kurvan se ut dom kommande typ 4 åren också (minst hehe)
Över 4 år här...
Enligt google maps tar det 2 dagar att cykla (54 timmar). Tror dock att majoriteten inte har behov att åka långt. Vilket undersökningar också överbevisar. MEN när man skall åka långt så är större batteri att föredra. Men enligt abetter routeplanner inte så väldigt viktigt. med en standard model3 tar en resa (umeå-gbg)12.5 timmar med en midrange/long range 12 timmar. med en ioniq tar det 14 timmar. 2 timmar är inte extra dagar... (med reanult zoe 22 kwh tar det 20 timmar dubbelt så lång tid, men vet inte ens om de säljs). Det kommer som alla vet snabbladdare med ccs (där model 3 kan ladda i SuC+ hastighet).Zalman3 skrev:Har kört en Nissan Leaf 24kWh från Göteborg till Umeå. Tog 3 dagar för 2 år sedan. Med min Tesla tog det 12 timmar.
Argumentet att man behöver stort batteri på långresa tycker jag är överskattat. Batteriets kapacitet har nästan bara betydelse för längden på första etappen, dvs från start till första laddningen. Det som därefter sätter begränsningen för hur fort resan går är hur snabbt bilen laddar och vad förbrukningen är per mil. Detta förutsätter förstås att batteriet är tillräckligt stort för att man ska kunna ta sig mellan laddstationerna. Men det är klart, med ett större batteri så kan man ladda i högre hastighet längre.Mickep skrev:Enligt google maps tar det 2 dagar att cykla (54 timmar). Tror dock att majoriteten inte har behov att åka långt. Vilket undersökningar också överbevisar. MEN när man skall åka långt så är större batteri att föredra. Men enligt abetter routeplanner inte så väldigt viktigt. med en standard model3 tar en resa (umeå-gbg)12.5 timmar med en midrange/long range 12 timmar. med en ioniq tar det 14 timmar. 2 timmar är inte extra dagar... (med reanult zoe 22 kwh tar det 20 timmar dubbelt så lång tid, men vet inte ens om de säljs). Det kommer som alla vet snabbladdare med ccs (där model 3 kan ladda i SuC+ hastighet).Zalman3 skrev:Har kört en Nissan Leaf 24kWh från Göteborg till Umeå. Tog 3 dagar för 2 år sedan. Med min Tesla tog det 12 timmar.
Funkar inte på min.:/UrbanL skrev:Jepp, på 2019.8.3 behöver man bara trycka på laddkabelns knapp för att låsa upp den!
Funkar på min, funkade inte innan 2019.8.3.Elof skrev:Funkar inte på min.:/UrbanL skrev:Jepp, på 2019.8.3 behöver man bara trycka på laddkabelns knapp för att låsa upp den!
Coolt att ha en uppdatering från framtidenTeslalink skrev:Med WC och 2019.15.x så brukar det funka med knappen på kabeln för att öppna laddluckan. En gång har det hänt att det inte fungerade men då resettade jag WC'n så har det funkat fint sedan dess.
Jag har haft problem några gånger. Men också märkt att telefonen inte alltid låser upp dörren direkt när jag kommer. Så kan ju då vara fallet på morgonen när jag kommer ut och ska ta bort laddkabeln att dörren inte låsts upp än. I morse fick jag lossa den med appen. Tesla WCMrStarhouse skrev:Funkar på min, funkade inte innan 2019.8.3.Elof skrev:Funkar inte på min.:/UrbanL skrev:Jepp, på 2019.8.3 behöver man bara trycka på laddkabelns knapp för att låsa upp den!
Telefon i fickan, trycker på knappen (och håller intryckt) på kontakten som sitter i bilen (Från WC), den var släckt för laddningen var klar sedan länge.
När jag trycker så blir den blå en kort liten stund, och sedan vit så jag kan ta bort den.
Måste tyvärr hålla med. Körde Stockholm - Umeå direkt efter leverans på nya dubbdäck och blev nästan lomhörd på kuppen. Mycket tråkigt, inte minst för att den fina ljudanläggningen (kan sitta i bilen långa stunder bara för att lyssna på musik..) inte alls kommer till sin rätt på landsväg. Tyckte att det blev lite bättre efter 80 mil, men det är marginellt. Min fossilbil är väsentligt tystare. Hade hoppats på att det skulle vara mycket tystare med sommardäck, men det verkar uppenbarligen inte vara falletLasse S skrev:Många är så nöjda med sin M3 men ingen skriver något om vägljudet. Jag är nöjd med allt annat än med vägljudet. Jag har kört e-Golf i tre år och när jag nu jämför med M3 så känns det nästan som att man behöver hörselproppar i öronen. Man tappar känslan för att det är en elbil. Däcken är medföljande Michelin sommardäck 18 tum.
Samma här. Konstigt att man kan åstadkomma ett sådant fantastiskt ljud på stereon (vid stillastående...) men inte få till en bättre hansdfree-funktion. Konstaterade även att röstfunktionen inte förstår svenska. Försökte få den att navigera till Sundsvall, men hamnade i Dawson, USA. Här finns också utrymme för förbättringar. Till skillnad från vägljudet så kan man kanske hoppas på att detta löses med en framtida OTA uppdatering.anna__ skrev:Jag testade ta ett samtal i bilen och det lät som att jag pratade i ett akvarium
Säg inte det. Active noise cancelling någon?Timpa skrev:Till skillnad från vägljudet så kan man kanske hoppas på att detta löses med en framtida OTA uppdatering.
Min telefon låter superbt. Likadant för mottagaren på andra sidan. Lite störning på andra sidan när jag kör i 90, troligen vägljud.Timpa skrev:Samma här. Konstigt att man kan åstadkomma ett sådant fantastiskt ljud på stereon (vid stillastående...) men inte få till en bättre hansdfree-funktion. Konstaterade även att röstfunktionen inte förstår svenska. Försökte få den att navigera till Sundsvall, men hamnade i Dawson, USA. Här finns också utrymme för förbättringar. Till skillnad från vägljudet så kan man kanske hoppas på att detta löses med en framtida OTA uppdatering.anna__ skrev:Jag testade ta ett samtal i bilen och det lät som att jag pratade i ett akvarium
Hade mitt samtal i 110 km/h. Det var nästan omöjligt att föra ett samtal utan att skrika. Konstigt "bubblande" ljud från motparten, och mitt ljud försvann emellanåt, enligt dem. Måste kolla upp om detta är ett vanligt problem, och en fix är på g, eller om det blir till att boka en servicetid....perre skrev:Min telefon låter superbt. Likadant för mottagaren på andra sidan. Lite störning på andra sidan när jag kör i 90, troligen vägljud.Timpa skrev:Samma här. Konstigt att man kan åstadkomma ett sådant fantastiskt ljud på stereon (vid stillastående...) men inte få till en bättre hansdfree-funktion. Konstaterade även att röstfunktionen inte förstår svenska. Försökte få den att navigera till Sundsvall, men hamnade i Dawson, USA. Här finns också utrymme för förbättringar. Till skillnad från vägljudet så kan man kanske hoppas på att detta löses med en framtida OTA uppdatering.anna__ skrev:Jag testade ta ett samtal i bilen och det lät som att jag pratade i ett akvarium
Vilken telefon använder ni, de som låter dåligt och de som låter bra.Timpa skrev:Hade mitt samtal i 110 km/h. Det var nästan omöjligt att föra ett samtal utan att skrika. Konstigt "bubblande" ljud från motparten, och mitt ljud försvann emellanåt, enligt dem. Måste kolla upp om detta är ett vanligt problem, och en fix är på g, eller om det blir till att boka en servicetid....perre skrev:Min telefon låter superbt. Likadant för mottagaren på andra sidan. Lite störning på andra sidan när jag kör i 90, troligen vägljud.Timpa skrev:Samma här. Konstigt att man kan åstadkomma ett sådant fantastiskt ljud på stereon (vid stillastående...) men inte få till en bättre hansdfree-funktion. Konstaterade även att röstfunktionen inte förstår svenska. Försökte få den att navigera till Sundsvall, men hamnade i Dawson, USA. Här finns också utrymme för förbättringar. Till skillnad från vägljudet så kan man kanske hoppas på att detta löses med en framtida OTA uppdatering.anna__ skrev:Jag testade ta ett samtal i bilen och det lät som att jag pratade i ett akvarium
iPhone XS. Men den låter inte alltid så bra som man skulle tro av priset. Men här slapp jag ju dens högtalare och mic.bjelkeman skrev:Vilken telefon använder ni, de som låter dåligt och de som låter bra.Timpa skrev:Hade mitt samtal i 110 km/h. Det var nästan omöjligt att föra ett samtal utan att skrika. Konstigt "bubblande" ljud från motparten, och mitt ljud försvann emellanåt, enligt dem. Måste kolla upp om detta är ett vanligt problem, och en fix är på g, eller om det blir till att boka en servicetid....perre skrev:Min telefon låter superbt. Likadant för mottagaren på andra sidan. Lite störning på andra sidan när jag kör i 90, troligen vägljud.Timpa skrev:Samma här. Konstigt att man kan åstadkomma ett sådant fantastiskt ljud på stereon (vid stillastående...) men inte få till en bättre hansdfree-funktion. Konstaterade även att röstfunktionen inte förstår svenska. Försökte få den att navigera till Sundsvall, men hamnade i Dawson, USA. Här finns också utrymme för förbättringar. Till skillnad från vägljudet så kan man kanske hoppas på att detta löses med en framtida OTA uppdatering.anna__ skrev:Jag testade ta ett samtal i bilen och det lät som att jag pratade i ett akvarium