Sida 11 av 19
Re: Ludicrous Mode
Postat: 09 dec 2015 20:36
av Rich-hard
eTron skrev:Min förra bil var en lätt trimmad bensinare från ca 500 till ca 600hk. Den var avsevärt rappare 100-200 (och till 300 hehe) än vad min P85D är.
Därför tycker jag min P85D är ganska slö när man kör upp på motorvägen från typisk påfartshastighet. Har man aldrig haft en prestandabil tidigare och går direkt till P85D, ja då är man säkert nöjd med prestandan.
Precis vad jag tyckte när jag provade en P85D. Över 150kmt känns den nästan som min S85.
Det bästa köpet som jag ser det måste vara en S85D. Och sen ha ett fossilmonster i garaget som man kan åka ut och avreagera sig med

Re: Ludicrous Mode
Postat: 09 dec 2015 20:46
av +46
eTron skrev:Min förra bil var en lätt trimmad bensinare från ca 500 till ca 600hk. Den var avsevärt rappare 100-200 (och till 300 hehe) än vad min P85D är.
Därför tycker jag min P85D är ganska slö när man kör upp på motorvägen från typisk påfartshastighet. Har man aldrig haft en prestandabil tidigare och går direkt till P85D, ja då är man säkert nöjd med prestandan.
Brum, brum, allt är relativt. Har själv haft ett antal amerikanska muskelbilar både blueprintade och trimmade.
Ingen av dem har varit i närheten av vad en Tesla familjesedan presterar på allmän väg i Sverige...
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of ... celeration
Re: Ludicrous Mode
Postat: 09 dec 2015 21:12
av e5m1r
+46 skrev:eTron skrev:Min förra bil var en lätt trimmad bensinare från ca 500 till ca 600hk. Den var avsevärt rappare 100-200 (och till 300 hehe) än vad min P85D är.
Därför tycker jag min P85D är ganska slö när man kör upp på motorvägen från typisk påfartshastighet. Har man aldrig haft en prestandabil tidigare och går direkt till P85D, ja då är man säkert nöjd med prestandan.
Brum, brum, allt är relativt. Har själv haft ett antal amerikanska muskelbilar både blueprintade och trimmade.
Ingen av dem har varit i närheten av vad en Tesla familjesedan presterar på allmän väg i Sverige...
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of ... celeration
Amerikansk muskelbil = all talk no action
Tesla har fördel från stillastående då all kraft finns där, men senare i högre hastighet är den som medelmåttlig tysk bil BMW eller Audi med 3 liters motor ( absolut inte m eller s modeller de slår tesla med hästlängder i högre hastigheter)
Detta betyder inte för mig att tesla är en dålig bil tvärtom bra prestanda ren energi hög teknologi
Om man jämför tesla med supersport bil så har man inte kört en supersportbil
0-100 i all ära men där tar likheten slut
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Ludicrous Mode
Postat: 09 dec 2015 21:47
av +46
e5m1r skrev:+46 skrev:eTron skrev:Min förra bil var en lätt trimmad bensinare från ca 500 till ca 600hk. Den var avsevärt rappare 100-200 (och till 300 hehe) än vad min P85D är.
Därför tycker jag min P85D är ganska slö när man kör upp på motorvägen från typisk påfartshastighet. Har man aldrig haft en prestandabil tidigare och går direkt till P85D, ja då är man säkert nöjd med prestandan.
Brum, brum, allt är relativt. Har själv haft ett antal amerikanska muskelbilar både blueprintade och trimmade.
Ingen av dem har varit i närheten av vad en Tesla familjesedan presterar på allmän väg i Sverige...
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of ... celeration
Amerikansk muskelbil = all talk no action
Tesla har fördel från stillastående då all kraft finns där, men senare i högre hastighet är den som medelmåttlig tysk bil BMW eller Audi med 3 liters motor ( absolut inte m eller s modeller de slår tesla med hästlängder i högre hastigheter)
Detta betyder inte för mig att tesla är en dålig bil tvärtom bra prestanda ren energi hög teknologi
Om man jämför tesla med supersport bil så har man inte kört en supersportbil
0-100 i all ära men där tar likheten slut
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Varför jämföra äpplen med päron?
Vill man ha en supersportbil så köper man väl inte familjesedan, eller?
Och vad gäller prestanda så är det precis som med oss människor. Den som inte kan vinna ett 100 meterslopp, väljer snabbt att tävla i en längre distans...
Re: Ludicrous Mode
Postat: 09 dec 2015 21:53
av Surfaren
Ludicrous ska väl ge lite mer mos även i högre hastighet? Kanske värt en provtur iaf innan man köper en M/RS-bil från Deutschland...
Re: Ludicrous Mode
Postat: 10 dec 2015 11:09
av Herr X
Är det någon som uppgraderat till L i Sverige ännu?
Är det värt 50k?
Re: Ludicrous Mode
Postat: 10 dec 2015 11:11
av dstr
Herr X skrev:Är det någon som uppgraderat till L i Sverige ännu?
Är det värt 50k?
Största frågan jag ställer mig är om det är värt det för andrahandsvärdets skull.
Re: Ludicrous Mode
Postat: 10 dec 2015 11:39
av Herr X
dstr skrev:Herr X skrev:Är det någon som uppgraderat till L i Sverige ännu?
Är det värt 50k?
Största frågan jag ställer mig är om det är värt det för andrahandsvärdets skull.
Det känns som att det beror på hur L-bilarna utvecklas framöver. Låt säga att vanliga P85D (utan L) får en mjukvaruuppdatering som gör den 0,15s snabbare, då tappar ju L-uppgraderingen sitt värde.
Å andra sidan, om P85D inte uppgraderas ytterligare, utan L-säkringen är en förutsättning för att få del av framtida förbättringar, då har ju L sannolikt varit väl värt pengarna. Om många uppgraderar till L, och L uppdateras till ytterligare prestanda så kan det vara svårt att sälja en icke-L-bil.
Hur resoneras det i stugorna?
Re: Ludicrous Mode
Postat: 10 dec 2015 11:55
av stefan007
Tror inte att det spelar så stor roll för värdet. Pengarna tillbaka och roligt under tiden kanske. Mer lättsåld. Skillnaden när man jämför tex BMW 520 och M5 som är några år gamla och värderas ganska lika för att ägandekostnaderna är dyra för M5an. För Teslas olika modeller är kostnaderna lika i Sverige vilket talar för att prisskillnaden mellan modellerna även hålls som begagnade.
Re: Ludicrous Mode
Postat: 10 dec 2015 16:58
av e5m1r
Svar på frågan kanske ?
http://d2odvx3v4cbpyu.cloudfront.net/wp ... hart-1.jpg
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Ludicrous Mode
Postat: 10 dec 2015 19:02
av dstr
Dom där siffrorna kan ju inte stämma.
402m-tiderna är ju ett skämt.
Re: Ludicrous Mode
Postat: 10 dec 2015 19:10
av e5m1r
dstr skrev:
Dom där siffrorna kan ju inte stämma.
402m-tiderna är ju ett skämt.
Tiderna är kanske skämt p.g.a. att han som körde inte är duktig nog men han är lika bra/dålig både innan och efter L upgraderingen så skillnaden borde därmed vara mätbar
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Ludicrous Mode
Postat: 10 dec 2015 19:44
av dstr
Inom dragracing så finns det några "fysiklagar".
Lätta 45kg ger en tiondel.
Trimma 10hk ger en tiondel.
Eftersom en Tesla inte har samma drivlineförluster eller tid som tappas i växlingar så... nej, jag saknar ord.
Tesla gick väl ut med 10.9?
Re: Ludicrous Mode
Postat: 10 dec 2015 20:11
av e5m1r
dstr skrev:Inom dragracing så finns det några "fysiklagar".
Lätta 45kg ger en tiondel.
Trimma 10hk ger en tiondel.
Eftersom en Tesla inte har samma drivlineförluster eller tid som tappas i växlingar så... nej, jag saknar ord.
Tesla gick väl ut med 10.9?
Tesla hadde nån på 45kg som körde den här killen väger bly
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Ludicrous Mode
Postat: 11 dec 2015 13:30
av 18650
dstr skrev:
Dom där siffrorna kan ju inte stämma.
402m-tiderna är ju ett skämt.
Att prestera bra tider är svårt oavsett bil. Låt säga att man som brukligt öser på massa vatten vid starten så är det nog lätt att tappa en hel del i tid om inte annat. Slutfarten brukar dock inte påverkas.
Re: Ludicrous Mode
Postat: 11 dec 2015 13:41
av Pontus
dstr skrev:Inom dragracing så finns det några "fysiklagar".
Lätta 45kg ger en tiondel.
Trimma 10hk ger en tiondel.
Eftersom en Tesla inte har samma drivlineförluster eller tid som tappas i växlingar så... nej, jag saknar ord.
Tesla gick väl ut med 10.9?
Men det där gäller väl bara inom ett visst tidsspann. Ska man gå från 5.0 till 4.9 så tror jag det kan behövas mycket mer 10 extra hästar.
Re: Ludicrous Mode
Postat: 11 dec 2015 13:56
av dstr
Pontus skrev:dstr skrev:Inom dragracing så finns det några "fysiklagar".
Lätta 45kg ger en tiondel.
Trimma 10hk ger en tiondel.
Eftersom en Tesla inte har samma drivlineförluster eller tid som tappas i växlingar så... nej, jag saknar ord.
Tesla gick väl ut med 10.9?
Men det där gäller väl bara inom ett visst tidsspann. Ska man gå från 5.0 till 4.9 så tror jag det kan behövas mycket mer 10 extra hästar.
Dragracing - vilket innebär "viss distans", dvs 402m
Re: Ludicrous Mode
Postat: 11 dec 2015 15:16
av Pontus
Ja dragracing 402 meter på 5.0 sekunder och då tror jag inte att det räcker med 10 hästar till för att komma ner till 4.9 sekunder. Även om tiderna i praktiken är orimliga så visar detta att 10 extra bara räcker till för att förbättra med 0.1 sekunder vid en viss tid, typ från 11.0 till 10.9 sedan krävs det mer och mer. Borde man inte prata om procentuellt mer hästkrafter, på en bil som har 10 hästar från början gör nog 10 extra mer skillnad i tid än på en som har 1000. Nu ska det väl sägas att jag kan väldigt lite om just dragracing också.
Re: Ludicrous Mode
Postat: 11 dec 2015 15:48
av AnteF
dstr skrev:Dragracing - vilket innebär "viss distans", dvs 402m
Fast 500 hästar till gör väl inte att bilen gör 402 meter på 0,0 sekunder?

Re: Ludicrous Mode
Postat: 11 dec 2015 16:53
av dstr
Nej, sjävklart är det inte linjärt. Snarare för tunga jänkare vid 12-13 sekunder.
Har man det i bakhuvudet och kikar på bilden som länkades så väcks en hel del frågetecken, även om det diffar ngn procent hit eller dit.
Re: Ludicrous Mode
Postat: 11 dec 2015 21:58
av Rich-hard
Vore intressant att se vem som kört snabbast 402m med en tesla, vad är rekordet? Finns det nån som kört en hög 10a ännu?
Re: Ludicrous Mode
Postat: 12 dec 2015 01:00
av Pontus
Rich-hard skrev:Vore intressant att se vem som kört snabbast 402m med en tesla, vad är rekordet? Finns det nån som kört en hög 10a ännu?
Garanterat Tesla själva, med 30 feet rollout

Re: Ludicrous Mode
Postat: 12 dec 2015 07:05
av Herr X
Re: Ludicrous Mode
Postat: 12 dec 2015 14:13
av Lasse
Re: Ludicrous Mode
Postat: 12 dec 2015 15:10
av Martinen
Jag testade att göra så u somras när jag testade olika saker.
Tryckte på bromsen med vänster for och full gas med höger.
När man sen släppte bromsen så stack den iväg. Då slapp man stampa ner pedalen.