Re: Artikel i media
Postat: 12 dec 2017 20:27
https://www.nyteknik.se/miljo/stockholm ... -122831618
Är det här beställt får att slippa miljözoner ?
Är det här beställt får att slippa miljözoner ?
Ja, resonemanget är lite så. Vi som skiter ner så mycket med våra thailandsresor kan lika gärna fortsätta att köra bil, för det är mindre dåligt än flyget. Så uppfattar jag det också.nek0 skrev:https://www.nyteknik.se/miljo/stockholm ... -122831618
Är det här beställt får att slippa miljözoner ?
Artikelförfattaren går i fällan och jämför klimat med miljö.mati skrev:Ja, resonemanget är lite så. Vi som skiter ner så mycket med våra thailandsresor kan lika gärna fortsätta att köra bil, för det är mindre dåligt än flyget. Så uppfattar jag det också.nek0 skrev:https://www.nyteknik.se/miljo/stockholm ... -122831618
Är det här beställt får att slippa miljözoner ?
Och kommentarerna till artikeln är som vanligt i världsklass.
Det är väl lite som snabbladdaren för färjorna mellan Helsingborg och Helsingör. De trycker ju också in en jäkla massa ström på bara ett fåtal minuter, om än inte sekunder.leiflodde skrev:
Flash laddar tekniken var ju spännande, jag tror verkligen elbussar är framtiden och inte bygga nya spårvagnar som de galna politikerna i Lund gör Jo de är väl inte fel med spårvagnar i sig men de kostar mer än de smakar, då hade elbussar varit bättre tror jag.mati skrev:Det är väl lite som snabbladdaren för färjorna mellan Helsingborg och Helsingör. De trycker ju också in en jäkla massa ström på bara ett fåtal minuter, om än inte sekunder.leiflodde skrev:
Jag fick förresten åka med en sådan färja i helgen, utan att veta om det. Jag märkte bara att det var så konstigt tyst på färjan. Knäpptyst. Sen kom jag på att de går på el numera. Underbart.
Så snart har vi 350kw-laddare.. Som skulle kunna ladda 7st nuvarande elbilar samtidigt med full effekt... Hur många uttag per laddare tror ni dom sätter upp? En? Plus en ChaDeMo som man inte kan använda samtidigt?leiflodde skrev:
Märklig artikel. Kör själv laddhybrid och på vintern går den kanske 2 mil på el. Om det inte är kallare än ~-10C då den går mest på bensinmotorn vid korta sträckor. Och en på jobbet har nya Outlandern med "EV" knapp, den fungerar inte vid -15. Då visar bilen "no EV" varning när knappen trycks in.frippe skrev:Tycker nog hela artikeln var väldigt motsägeslefull, bättre än väntat i väntan på ren elbil, laddas inte så mycket de borde, Laddhybrider kan – om de laddas och körs på el när de kan – ha ungefär lika stor potential att sänka utsläppen som elbilar. Men ett problem var t.ex. att många inte ens laddade dem, enligt tidigare i artikeln. Så hur ska de ha det egentligen.
Samma debatt här i Uppsala. Det planeras för spårvagn...chaffis75 skrev:Flash laddar tekniken var ju spännande, jag tror verkligen elbussar är framtiden och inte bygga nya spårvagnar som de galna politikerna i Lund gör Jo de är väl inte fel med spårvagnar i sig men de kostar mer än de smakar, då hade elbussar varit bättre tror jag.mati skrev:Det är väl lite som snabbladdaren för färjorna mellan Helsingborg och Helsingör. De trycker ju också in en jäkla massa ström på bara ett fåtal minuter, om än inte sekunder.leiflodde skrev:
Jag fick förresten åka med en sådan färja i helgen, utan att veta om det. Jag märkte bara att det var så konstigt tyst på färjan. Knäpptyst. Sen kom jag på att de går på el numera. Underbart.
Jag visste inte man hade kommit igång med eldriften på Helsingborg Helsingör, kanske man får ta en sväng med den båten snart bara för att prova...
I Lund är hoppet ute... de har redan börjat bygga med denna 1800-tals teknik... Hoppas de blir bättre beslut i Uppsala...Verdi skrev:Samma debatt här i Uppsala. Det planeras för spårvagn...chaffis75 skrev:Flash laddar tekniken var ju spännande, jag tror verkligen elbussar är framtiden och inte bygga nya spårvagnar som de galna politikerna i Lund gör Jo de är väl inte fel med spårvagnar i sig men de kostar mer än de smakar, då hade elbussar varit bättre tror jag.mati skrev:Det är väl lite som snabbladdaren för färjorna mellan Helsingborg och Helsingör. De trycker ju också in en jäkla massa ström på bara ett fåtal minuter, om än inte sekunder.leiflodde skrev:
Jag fick förresten åka med en sådan färja i helgen, utan att veta om det. Jag märkte bara att det var så konstigt tyst på färjan. Knäpptyst. Sen kom jag på att de går på el numera. Underbart.
Jag visste inte man hade kommit igång med eldriften på Helsingborg Helsingör, kanske man får ta en sväng med den båten snart bara för att prova...
Ironiskt att det är två universitetsstäder som inte klarar av att planera för framtiden...chaffis75 skrev:I Lund är hoppet ute... de har redan börjat bygga med denna 1800-tals teknik... Hoppas de blir bättre beslut i Uppsala...Verdi skrev:Samma debatt här i Uppsala. Det planeras för spårvagn...chaffis75 skrev:Flash laddar tekniken var ju spännande, jag tror verkligen elbussar är framtiden och inte bygga nya spårvagnar som de galna politikerna i Lund gör Jo de är väl inte fel med spårvagnar i sig men de kostar mer än de smakar, då hade elbussar varit bättre tror jag.mati skrev:Det är väl lite som snabbladdaren för färjorna mellan Helsingborg och Helsingör. De trycker ju också in en jäkla massa ström på bara ett fåtal minuter, om än inte sekunder.leiflodde skrev:
Jag fick förresten åka med en sådan färja i helgen, utan att veta om det. Jag märkte bara att det var så konstigt tyst på färjan. Knäpptyst. Sen kom jag på att de går på el numera. Underbart.
Jag visste inte man hade kommit igång med eldriften på Helsingborg Helsingör, kanske man får ta en sväng med den båten snart bara för att prova...
Fast ur miljöhänseende finns det väl absolut ingenting som är bättre med att köra omkring med stora tunga batterier och slita gummidäck än vad det är med spårvagn? Jag förstår inte varför så många verkar vurma för batteridrift även på fasta rutter, när det går alldeles utmärkt att köra eldrivet på dessa utan att blanda in batterier. Jag skulle snarare säga att politikerna i Lund och Uppsala är ovanligt kloka och tänker långsiktigt i det här fallet. Däremot är det lite irriterande att ha bygget precis utanför mitt kontor.Verdi skrev:Ironiskt att det är två universitetsstäder som inte klarar av att planera för framtiden...
Detta är tredjehandsinformation, men tydligen var spårvägen en del i paketet för att få forskningsanläggningen Max IV eller ESS (kommer ej ihåg vilken av dem, men en av dem). Det ställdes då krav på spårbunden trafik mellan flygplats och anläggningen. Med spårvagn får man spår hela vägen från Brunnshög till Kastrup. Sen finns det fördelar i kapacitet och driftsäkerhet också, men spårvägen byggs inte för lundensareiAkita skrev:Fast ur miljöhänseende finns det väl absolut ingenting som är bättre med att köra omkring med stora tunga batterier och slita gummidäck än vad det är med spårvagn? Jag förstår inte varför så många verkar vurma för batteridrift även på fasta rutter, när det går alldeles utmärkt att köra eldrivet på dessa utan att blanda in batterier. Jag skulle snarare säga att politikerna i Lund och Uppsala är ovanligt kloka och tänker långsiktigt i det här fallet. Däremot är det lite irriterande att ha bygget precis utanför mitt kontor.
Det planeras nya bostäder för 40 000 lundensare i Brunnshög med omgivningar. Nog kommer Spårvägen gynna även dem, i tillägg till alla som kommer vara anställda vid och/eller använda ESS och Max 4. Spårbunden trafik till och från området och vidare till Köpenhamn via Malmö är toppen för regionen.dhogborg skrev:Detta är tredjehandsinformation, men tydligen var spårvägen en del i paketet för att få forskningsanläggningen Max IV eller ESS (kommer ej ihåg vilken av dem, men en av dem). Det ställdes då krav på spårbunden trafik mellan flygplats och anläggningen. Med spårvagn får man spår hela vägen från Brunnshög till Kastrup. Sen finns det fördelar i kapacitet och driftsäkerhet också, men spårvägen byggs inte för lundensareiAkita skrev:Fast ur miljöhänseende finns det väl absolut ingenting som är bättre med att köra omkring med stora tunga batterier och slita gummidäck än vad det är med spårvagn? Jag förstår inte varför så många verkar vurma för batteridrift även på fasta rutter, när det går alldeles utmärkt att köra eldrivet på dessa utan att blanda in batterier. Jag skulle snarare säga att politikerna i Lund och Uppsala är ovanligt kloka och tänker långsiktigt i det här fallet. Däremot är det lite irriterande att ha bygget precis utanför mitt kontor..
De är väl kanske inte spårvagnar i sig som jag ser som nackdelen utan de handlar om hur mycket mer man kunde få för samma pengar som denna spårväg kostar. Jag känner att detta är inte kostnads effektivt... I Danmark har man också byggt några nya linjer och har där också problem med höga kostnader som dessutom blivit betydligt högre än vad budgeten var innan de började bygga.iAkita skrev:Fast ur miljöhänseende finns det väl absolut ingenting som är bättre med att köra omkring med stora tunga batterier och slita gummidäck än vad det är med spårvagn? Jag förstår inte varför så många verkar vurma för batteridrift även på fasta rutter, när det går alldeles utmärkt att köra eldrivet på dessa utan att blanda in batterier. Jag skulle snarare säga att politikerna i Lund och Uppsala är ovanligt kloka och tänker långsiktigt i det här fallet. Däremot är det lite irriterande att ha bygget precis utanför mitt kontor.Verdi skrev:Ironiskt att det är två universitetsstäder som inte klarar av att planera för framtiden...
Jo, visst är trådbussar ett alternativ, även om de förfular stadsmiljön. Däremot tror jag inte de kan nå upp i samma kapacitet som spårbundet, så det beror nog på vilken kapacitet som behövs på sträckan. (I Lund snackar vi om en ny stadsdel med 40 000 invånare, plus alla tusentals som jobbar inom området).Verdi skrev:Ok, så om vi skippar batterierna då?
Visst slits det gummi men det kan väl inte vara så stort problem i sammanhanget? Vi slipper ju gräva upp alla gator och lägga spår.
Inget fel på 1800-talsteknik i sig. Många här gillar ju t ex elbilar med asynkronmotor.chaffis75 skrev:I Lund är hoppet ute... de har redan börjat bygga med denna 1800-tals teknik... Hoppas de blir bättre beslut i Uppsala...
bylund skrev:Inget fel på 1800-talsteknik i sig. Många här gillar ju t ex elbilar med asynkronmotor.chaffis75 skrev:I Lund är hoppet ute... de har redan börjat bygga med denna 1800-tals teknik... Hoppas de blir bättre beslut i Uppsala...