Sida 110 av 268

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 29 aug 2021 19:34
av Jocko
alvenzo skrev:
På grund av möjliga förändringar på jobbsidan fungerar jag på att inte köpa en ny bil. Nån som är intresserad av en olivgrön essential lr rwd med leverans nu i september?
Är intresserad!

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 29 aug 2021 20:04
av Aida
Fuji skrev:
Idag har jag med egna ögon jämfört vindruta/sidorutor mellan en Essential och en FE bil. Försäljaren bedyrade att en FE bil = Advanced + Comfort paket. Jag kan nu konfirmera att det finns skillnader på glaset mellan dessa utrustningsnivåer. Sidorutorna på Advanced har laminerade sidorutor på samtliga platser. Tjockleken på sidorutorna är marginellt tjockare på Advanced men där finns de facto en akustikfilm. VAd gäller frontrutan så var den också något tjockare på Advanced vilket indikerar att även denna är laminerad med akustikfilm. Det vore märkligt om Norska bilar skulle vara utrustade med anorlunda glas. PAssade på att åter provköra Essential modellen. Jag har mätt ljudnivån med en app via telefonen och jämförde med min nuvarande bil (Citroen C4 Grand Picasso, 1.6 l HDI, 16" däck). Inget vetenskapligt test med endast en ljudupptagning per bil. Radion avstängd så klart och placeringen av telefonen snarlik (telefonen lutad mot instrumentbrädan). Körde på riksväg 40 och mätte inte på den nyasfalterade sträckan, där ljudnivån var klart lägre i bägge bilarna. Vid 100 km/h uppmätte jag 67 dB och vid 130 km/h 71 dB hos bägge bilarna. Min subjektiva bedömning var dock att jag upplevde ljudbilden hos min min gamla Citroenen som mer behagligt. Då ska man såklart komma ihåg att det är skillnad mellan 16" och 19" hjul samt med reservation för att blåsten kan ha varierat mellan mätningarna. Ett pipande ljud upplevde jag vid kraftig acceleration. Inget jag störde mig på och jämför jag fullgasacceleration med en fossilbil föredrar jag ett diskret pik jämfört med en vrålande bensinmotor. JAg är 191 cm lång med långa ben, trots detta upplevde jag att Essential modellen gav tillräckligt lårstöd. Från ryggstöd till ändan på sätet är det för övrigt 52 cm vilket är 1 cm längre än hos ID4. Den här provturen gav mersmak och trots att jag körde snikmodellen Essential så upplevde jag interiören som mer premium än Id4 vilket enligt min mening är en katastrof (har dock ej kört GTX). Sedan har vi utseendet: här vinner I5 på teknisk knockout mot ID4. Smaken är som baken delad, men en så könlös bil som Id4 finns inte på marknaden och personligen kommer jag aldrig att köpa en sådan Barbapappa bil.
Fuji: mätte du stolen med utdragbart lårstöd på ID4 eller standardstolen utan utdragbart lårstöd?

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 29 aug 2021 20:16
av Fuji
Aida: jag mätte på standardstolen utan utdragbart lårstöd.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 29 aug 2021 20:23
av Aida
Fuji skrev:
Aida: jag mätte på standardstolen utan utdragbart lårstöd.
Aha tack så mkt. Det jag också förmodade. Synd att inte I5 har utdragbart lårstöd. Hade hellre haft det än det onödiga vadstödet vid viloläge…

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 29 aug 2021 21:00
av mati
martinot skrev:
Glöm inte heller den mycket högre laddeffekten och laddkurvan än hos MEB (ID4, Enyaq, etc.). Där har du också en klar praktisk fördel med E-GMP (Iq5, EV6, etc.). Den slår ju tom. Teslas. Är personligen grymt imponerad av vad jag läst gällande tester med den.
Haha, precis det försökte jag förklara för min käraste i dag. Det kommer att ta evigheter när man ska ge sig ut på husvagnssemester med en ID4. Med tanke på att man måste ladda fullt varje gång tar varje laddpaus typ 2 timmar. :shock: Hon sa bara att hon hellre laddar två timmar varannan timme än att åka i en Ioniq 5. Mycket tydligare än så kan man inte säga det. Ioniq 5 är alltså tyvärr inget tänkbart alternativ. Det har jag förstått. Jag tycker att ID4 är trevlig, men alldeles för dyr. Och så får man föråldrad teknik på köpet.
Valmöjligheterna är därmed ytterst begränsade, för att inte säga förbrukade.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 29 aug 2021 21:10
av jurand
mati skrev:
martinot skrev:
Glöm inte heller den mycket högre laddeffekten och laddkurvan än hos MEB (ID4, Enyaq, etc.). Där har du också en klar praktisk fördel med E-GMP (Iq5, EV6, etc.). Den slår ju tom. Teslas. Är personligen grymt imponerad av vad jag läst gällande tester med den.
Haha, precis det försökte jag förklara för min käraste i dag. Det kommer att ta evigheter när man ska ge sig ut på husvagnssemester med en ID4. Med tanke på att man måste ladda fullt varje gång tar varje laddpaus typ 2 timmar. :shock: Hon sa bara att hon hellre laddar två timmar varannan timme än att åka i en Ioniq 5. Mycket tydligare än så kan man inte säga det. Ioniq 5 är alltså tyvärr inget tänkbart alternativ. Det har jag förstått. Jag tycker att ID4 är trevlig, men alldeles för dyr. Och så får man föråldrad teknik på köpet.
Valmöjligheterna är därmed ytterst begränsade, för att inte säga förbrukade.
Uff, det där var hårt :D

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 29 aug 2021 21:15
av Hoppsan_84
mati skrev:
martinot skrev:
Glöm inte heller den mycket högre laddeffekten och laddkurvan än hos MEB (ID4, Enyaq, etc.). Där har du också en klar praktisk fördel med E-GMP (Iq5, EV6, etc.). Den slår ju tom. Teslas. Är personligen grymt imponerad av vad jag läst gällande tester med den.
Haha, precis det försökte jag förklara för min käraste i dag. Det kommer att ta evigheter när man ska ge sig ut på husvagnssemester med en ID4. Med tanke på att man måste ladda fullt varje gång tar varje laddpaus typ 2 timmar. :shock: Hon sa bara att hon hellre laddar två timmar varannan timme än att åka i en Ioniq 5. Mycket tydligare än så kan man inte säga det. Ioniq 5 är alltså tyvärr inget tänkbart alternativ. Det har jag förstått. Jag tycker att ID4 är trevlig, men alldeles för dyr. Och så får man föråldrad teknik på köpet.
Valmöjligheterna är därmed ytterst begränsade, för att inte säga förbrukade.
8-100% tar ca 65 min med ID.4

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 29 aug 2021 21:21
av MWall
Så du kommer avboka din Ioniq 5, Mati?

Tråkigt att bilen inte verkar lika bra som de elbilsspecifika kvaliteterna.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 29 aug 2021 21:49
av DanneLKPG
Finns ID.4 med ventilerade säten? För när jag visade min sambo det så var hon inte så svårövertalad längre att eventuellt köpa en i5. Sen att vi är vana vid den öppna ytan i vår nuvarande i3S gjorde det lättare också då i5 är väldigt lik. Andra bilar känns så trånga nu… :?

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 29 aug 2021 22:00
av mati
MWall skrev:
Så du kommer avboka din Ioniq 5, Mati?

Tråkigt att bilen inte verkar lika bra som de elbilsspecifika kvaliteterna.
Ja, det tror jag i nuläget. Det är ju inte särskilt meningsfullt att köpa en bil som bara jag vill åka i. Det ska ju trots allt vara en långfärdsbil som vi båda ska trivas med. Och jag tror inte att det kommer funka så som läget är just nu. Det är lite det jag befarade från början. Det är inget större fel på Ioniq 5, även om jag tyckte att ID4 GTX är trevligare att köra så är det trots allt gnäll på hög nivå om man får säga så. Ioniq 5 är en bra bil. Jag skulle trivas med den. Men det blev samma sak när vi testade vanliga Ioniq för fyra år sedan. Det blev en e-Golf istället. Inget fel med det, jag gillar den som bekant starkt, men jag hade beställt en Ioniq om jag hade fått bestämma. Nu tror jag däremot inte att jag kommer skaffa en ID4. Prisskillnaden är för stor helt enkelt. Jag får be om en offert, men jag skulle gissa att det blir tämligen ointressant. Vi får se hur tongångarna blir när jag får berätta att en ID4 GTX ligger långt utanför våra möjligheter. Kanske blir Ioniq 5 då ändå ett gångbart alternativ igen. Det kan ändra sig fort. Vi får se.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 29 aug 2021 23:22
av martinot
mati skrev:
MWall skrev:
Så du kommer avboka din Ioniq 5, Mati?

Tråkigt att bilen inte verkar lika bra som de elbilsspecifika kvaliteterna.
Ja, det tror jag i nuläget. Det är ju inte särskilt meningsfullt att köpa en bil som bara jag vill åka i. Det ska ju trots allt vara en långfärdsbil som vi båda ska trivas med. Och jag tror inte att det kommer funka så som läget är just nu. Det är lite det jag befarade från början. Det är inget större fel på Ioniq 5, även om jag tyckte att ID4 GTX är trevligare att köra så är det trots allt gnäll på hög nivå om man får säga så. Ioniq 5 är en bra bil. Jag skulle trivas med den. Men det blev samma sak när vi testade vanliga Ioniq för fyra år sedan. Det blev en e-Golf istället. Inget fel med det, jag gillar den som bekant starkt, men jag hade beställt en Ioniq om jag hade fått bestämma. Nu tror jag däremot inte att jag kommer skaffa en ID4. Prisskillnaden är för stor helt enkelt. Jag får be om en offert, men jag skulle gissa att det blir tämligen ointressant. Vi får se hur tongångarna blir när jag får berätta att en ID4 GTX ligger långt utanför våra möjligheter. Kanske blir Ioniq 5 då ändå ett gångbart alternativ igen. Det kan ändra sig fort. Vi får se.
Vill absolut inte tjata, men hade jag varit er hade jag iaf. tagit en enkel provtur i systern EV6 före jag bestämde mig.

Då har du dessutom visat din sambo på flexibilitet, och att du kan överväga alla vettiga alternativ på marknaden som ryms inom er gemensamma funktions/budgetramar.

Sedan vill jag inte vara elak mot din sambo, men om det skulle vara så att du puttar in mer cash än sambon i detta bilköpet, så tycker jag du också skall har mer bestämmande i bilvalet i motsvarande grad som den andel du står för. Enkel logik som du får ta med henne - skyll på mig om hon blir arg. :)

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 30 aug 2021 07:05
av mati
martinot skrev:
Sedan vill jag inte vara elak mot din sambo, men om det skulle vara så att du puttar in mer cash än sambon i detta bilköpet, så tycker jag du också skall har mer bestämmande i bilvalet i motsvarande grad som den andel du står för. Enkel logik som du får ta med henne - skyll på mig om hon blir arg. :)
Så du menar bara för att jag står för 100% av kostnaden för båda våra bilar, vilket jag faktiskt gör, så borde det vara jag som bestämmer? ;) Ja, det kan man tro. Och naturligtvis får jag köpa den bil jag vill ha. Jag beställde Ioniq 5 faktiskt utan att fråga. En chansning. Jag hoppades helt enkelt att den skulle falla oss båda i smaken.
Men som sagt, det är ju inte särskilt meningsfullt om mitt bilval innebär att vi aldrig åker tillsammans längre. Jag är helt övertygad om att det inte är bilen i sig, utan märket hon hakar upp sig på. Undermedvetet kanske, men ändå. Jag vågar inte ens att föreslå en Kia. Jag ser inte på vilket sätt den skulle få bättre godkänd än en Hyundai. Även om den skulle vara 100 gånger bättre. Gamla Ioniq blev sågad, e-Niro blev sågad, och nu alltså I5. Inte helt oväntat. Att iD4 trots högre prissättning inte har samma utrustning, inga ventilerade säten, sämre laddning, inget V2L, inget skjutbart baksäte, osv osv, var tydligen bara "en fördel", vilket jag inte begriper.
Här är det känslor som styr, ingen idé att komma med logik.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 30 aug 2021 07:31
av DanneLKPG
Då betalar din sambo mellanskillnaden till ID.4 GTX så är det ju löst. :mrgreen:

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 30 aug 2021 07:58
av mati
DanneLKPG skrev:
Då betalar din sambo mellanskillnaden till ID.4 GTX så är det ju löst. :mrgreen:
Haha, just det. 120kkr handlar det om. Skulle inte tro det.
Men här ser man ju det tokiga i det hela. Hyundai tillhandahåller en snikmodell för provkörning, fast man har beställt en hyfsat maxutrustad 1st Edition. VW däremot tillhandahåller en maxad GTX som demobil medan man skulle enbart ha råd med en ganska basic GTX utan tillval. Det är ju helt missvisande. Äpplen och apelsiner liksom.
Jag menar, de sköna stolarna i GTX:en är ju inte standard, utan de kostar 28000 extra eller nåt. Annars får man man bara manuella (!) standardstolar. Enligt säljaren är passagerarstolen inte justerbar alls då. Har svårt att tro det, men han sa det. Det är lätt att komma över 100k med alla mer eller mindre nödvändiga tillval. Och utan dessa tillval blir bilen omedelbart betydligt mindre trevlig. Det hade varit mycket bättre om vi hade fått provköra en Advanced Ioniq5 istället. Då hade jämförelsen varit mer rättvisande.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 30 aug 2021 08:12
av Jepped
mati skrev:
DanneLKPG skrev:
Då betalar din sambo mellanskillnaden till ID.4 GTX så är det ju löst. :mrgreen:
Haha, just det. 120kkr handlar det om. Skulle inte tro det.
Men här ser man ju det tokiga i det hela. Hyundai tillhandahåller en snikmodell för provkörning, fast man har beställt en hyfsat maxutrustad 1st Edition. VW däremot tillhandahåller en maxad GTX som demobil medan man skulle enbart ha råd med en ganska basic GTX utan tillval. Det är ju helt missvisande. Äpplen och apelsiner liksom.
Jag menar, de sköna stolarna i GTX:en är ju inte standard, utan de kostar 28000 extra eller nåt. Annars får man man bara manuella (!) standardstolar. Enligt säljaren är passagerarstolen inte justerbar alls då. Har svårt att tro det, men han sa det. Det är lätt att komma över 100k med alla mer eller mindre nödvändiga tillval. Och utan dessa tillval blir bilen omedelbart betydligt mindre trevlig. Det hade varit mycket bättre om vi hade fått provköra en Advanced Ioniq5 istället. Då hade jämförelsen varit mer rättvisande.
Det har ju börjat trilla in lite Advanced bilar hos handlarna nu, ifall du tror det hade kunnat påverka hennes åsikt om bilen :)

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 30 aug 2021 08:13
av Aida
i5rast skrev:
Var ute på en kortare provtur (knapp halvtimme) med demobilen hos Nilssons bil i Lund idag. Det är en RWD med stora batteriet och Essential.

Några intryck (som alltid subjektivt):

* Tyckte jag satt OK med stolen i lägsta läge och ratten nedvinklad så mycket det gick samt helt utdragen. Ryggstöd och nackstöd helt OK, trots att nackstödet väl inte kan justeras i djupled. Sittdynan som alltid för kort, inget lårstöd (är ändå bara 183 lång). Samma sak i baksätet, inget nämnvärt lårstöd med kort och låg sittdyna. (Osäker på om Comfort-paketets extra benstöd fram även ger lårstöd vid körning, eller om det bara kan användas i "tupplurs-läge"?)
* Rejält bra acceleration i lägre hastigheter även med enbart RWD
* Allmänt cool karossform

Dessvärre kommer sen en hel rad ganska negativa intryck:

* Stötigt chassi (19" fälg), i alla fall jämfört med VW Passat med DCC-chassi och 17"-fälg
* Relativt kraftigt lågfrekvent vägljud på E6:ans grova asfalt (norr om Malmö, i normal hastighet, 110-120). Akustikglas skulle knappast påverka detta.
* Rikligt med vindljud i motvind. Här skulle kanske akustikglas hjälpa. Dock låter det som att mycket av ljudet kommer från vindrutan och inte från sidorna.
* Plastig/billig inredning generellt, undrar hur mycket av det som förbättras med Advance/Comfort?
* Opraktiskt lågt bagageutrymme
* Cyber grey trist färg, ser solid ut (trodde det var metallic) (förstås smaksak) och 19" fälgarna oattraktiva, ser närmast ut som stålfälgar (det mest underhållande/knasiga med dem är kanske att de formar typ en fem-armad svastika). På marknadsföringsbilder ser det förstås bättre ut.

Faktiskt är jag inne på att försöka avbeställa. Finns köpeavtal på First Edition AWD med operationell leasing som förmånsbil. Med de nya högre förmånsvärdena och det bruttolöneavdrag som jag har för förmånsbil vill jag ha mer för pengarna. Funderar på att avsäga mig förmånsbil helt (kör för lite och enligt vår policy måste det vara ren elbil) och privatleasa t ex BMW 330e xDrive Touring plug-in-hybrid för ca 5000kr/mån. Lockas inte av t ex ID.4, trist och klumpig som få (generellt ointresserad av SUV:ar).
Så tråkigt. Men ge den en chans till som jag gjorde. Den växer i längden. Men Essential känns rätt basic. Bagaget är som sagt större än man tror vid första anblick och minst lika stort som ID4 och mycket mycket större än XC60. Är betydligt bredare än din Passat men också betydligt lägre till gardinen (som jag ändå lägger i förrådet) och också kortare. Akustikrutorna kommer högst troligt att hjälpa mot vindbruset. Testa själv när ni kör och sätt huvudet 2 dem fr sidorutan och sen luta er in i mitten av bilen - stor skillnad även på vägljud. Nackskyddet går att ändra i djupled enligt instruktionsboken (ej tillval utan standard eftersom ej står ”If equipped” vid denna rubrik. Se bild.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 30 aug 2021 08:25
av Bodes_dad
Efter mkt velande har jag beslutat mig för en MY istället för I5, faller på några smådetaljer i slutändan, inte baserat på provkörning. Undrar således om någon här är intresserad av min 1st ED bokning hos Fordonsmäklarna i Sollentuna. Space Grey AWD. Pris ink krok 592k (49k rabatt).

Bild för färg/hjul referens:

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 30 aug 2021 08:28
av DanneLKPG
Bilbyter Norrköping ska ha fått in en Advanced som man kan boka provkörning på från och med fredag denna vecka. Enligt säljare i Facebook-gruppen.
Ska nog boka mig en tur där då Linköping ser ut att dröja till November...

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 30 aug 2021 08:28
av mati
Jepped skrev:
Det har ju börjat trilla in lite Advanced bilar hos handlarna nu, ifall du tror det hade kunnat påverka hennes åsikt om bilen :)
Det är ju det som är så konstigt. Enligt min åf finns inga Advanced bilar i Sverige. Allt jag har läst på diverse forum är enligt honom inte sant. Samma sak med kunderna som säger att de snart får leverans av Advanced/FE bilar. Lögn enligt honom. Och eftersom jag inte tror att någon här på forumet ljuger om detta så kan det ju bara vara så att säljaren är extremt oinformerad. Nåt annat kan det ju inte vara. Såvida det inte är han själv som ljuger, vilket ju inte är omöjligt.
Att provköra en Advanced hade om inget annat hjälpt mig själv att ta rätt beslut. Jag tyckte ju också att Essential var rätt så basic i sin framtoning. Ingenting som skulle störa mig, men skillnaden jämfört med en maxad ID4 GTX var som sagt enorm. Inte så konstigt kanske.
Om min sambo skulle påverkas av en sådan provkörning vet jag inte. Men så som det är nu kan man ju egentligen inte anklaga henne för att hon föredrar ID4. Hon saknar ju förutsättningar för att kunna jämföra på ett rättvist sätt.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 30 aug 2021 08:29
av Aida
mati skrev:
DanneLKPG skrev:
Då betalar din sambo mellanskillnaden till ID.4 GTX så är det ju löst. :mrgreen:
Haha, just det. 120kkr handlar det om. Skulle inte tro det.
Men här ser man ju det tokiga i det hela. Hyundai tillhandahåller en snikmodell för provkörning, fast man har beställt en hyfsat maxutrustad 1st Edition. VW däremot tillhandahåller en maxad GTX som demobil medan man skulle enbart ha råd med en ganska basic GTX utan tillval. Det är ju helt missvisande. Äpplen och apelsiner liksom.
Jag menar, de sköna stolarna i GTX:en är ju inte standard, utan de kostar 28000 extra eller nåt. Annars får man man bara manuella (!) standardstolar. Enligt säljaren är passagerarstolen inte justerbar alls då. Har svårt att tro det, men han sa det. Det är lätt att komma över 100k med alla mer eller mindre nödvändiga tillval. Och utan dessa tillval blir bilen omedelbart betydligt mindre trevlig. Det hade varit mycket bättre om vi hade fått provköra en Advanced Ioniq5 istället. Då hade jämförelsen varit mer rättvisande.
Ja det är helt vansinnigt! Detta har ni ju kunnat läsa i en tidigare rant från mig. Hur tänker Hyundai!?

VW har ju så stora bilhandlarlokaler så att de kan ha flera versioner av ID4 för utställning (till skillnad fr Hyundai som oftast har mindre återförsäljare som endast har råd med en utställningsbil/provkörningsbil av varje modell (I5 har de ju inte heller fått fler)). När jag var på VW i Lund första gången för att kika på ID4 så hade de en 1st och en 1st MAX bredvid varandra. Jösses vad basic den vanliga såg ut - hade för tusan inte ens dubbelt lastgolv utan en hög kant vid fällning av baksätet. Likaså stolarna som du nämnde var som en hyrbils-Polo…

Man kan ju vända på steken: tänk så besvikna Hyundaikunden hade blivit när man mottar leverans av sin Essential om man provkört en P45…

Men Mati: jag fattar inte. Är hon så kategorisk och känslostyrd i allt!? Hur skulle hon ta sig till ställen om du köpt den bil du velat ha? Taxi?

Vi har det uppdelat så att det hon brinner för bestämmer frugan om och vice versa. Hon bestämde helt köket och badrummet vid byggnationen av huset och jag bestämmer bilarna. Men naturligtvis så räknas hennes åsikt.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 30 aug 2021 08:51
av mati
Aida skrev:
Man kan ju vända på steken: tänk så besvikna Hyundaikunden hade blivit när man mottar leverans av sin Essential om man provkört en P45…
Men så är det ju nu för oss. Min VW-åf hade bara en GTX hemma. Och den var så ny att den inte ens hade fått riktiga skyltar. Och den var maxutrustad. Jag förklarade för sambon att dessa stolar kostar skjortan och att standardstolarna inte kommer vara lika sköna. Det trodde hon inte på. Så stor skillnad kan det väl inte vara? Morsning. Jodå.
Men Mati: jag fattar inte. Är hon så kategorisk och känslostyrd i allt!? Hur skulle hon ta sig till ställen om du köpt den bil du velat ha? Taxi?
Ja, det är alltid mycket känslor och impulsiva beslut. Detta kombinerat med en förkärlek för dyra grejer. Nej, hon kör ju e-Golf till vardags, och den tycker hon om. Och det är jag glad för.
Det handlar mycket om psykologi. Jag har de senaste månaderna försökt att visa artiklar och YT-videos för henne där Ioniq 5 hyllas som "det nya premium" osv. Berättat att han på Next Move köpte en Ioniq 5, han som verkligen kan välja vilken bil som helst. Björn Nylands hyllningar osv osv. Hon vet vem Björn är eftersom vi har råkat stöta på honom en gång vid en snabbladdare.
Jag tyckte att jag hade lyckats ganska bra med min psykologi, men tydligen ändå inte. Jag får komma på nåt annat.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 30 aug 2021 09:08
av MWall
mati skrev:
martinot skrev:
Sedan vill jag inte vara elak mot din sambo, men om det skulle vara så att du puttar in mer cash än sambon i detta bilköpet, så tycker jag du också skall har mer bestämmande i bilvalet i motsvarande grad som den andel du står för. Enkel logik som du får ta med henne - skyll på mig om hon blir arg. :)
Så du menar bara för att jag står för 100% av kostnaden för båda våra bilar, vilket jag faktiskt gör, så borde det vara jag som bestämmer? ;) Ja, det kan man tro. Och naturligtvis får jag köpa den bil jag vill ha. Jag beställde Ioniq 5 faktiskt utan att fråga. En chansning. Jag hoppades helt enkelt att den skulle falla oss båda i smaken.
Men som sagt, det är ju inte särskilt meningsfullt om mitt bilval innebär att vi aldrig åker tillsammans längre. Jag är helt övertygad om att det inte är bilen i sig, utan märket hon hakar upp sig på. Undermedvetet kanske, men ändå. Jag vågar inte ens att föreslå en Kia. Jag ser inte på vilket sätt den skulle få bättre godkänd än en Hyundai. Även om den skulle vara 100 gånger bättre. Gamla Ioniq blev sågad, e-Niro blev sågad, och nu alltså I5. Inte helt oväntat. Att iD4 trots högre prissättning inte har samma utrustning, inga ventilerade säten, sämre laddning, inget V2L, inget skjutbart baksäte, osv osv, var tydligen bara "en fördel", vilket jag inte begriper.
Här är det känslor som styr, ingen idé att komma med logik.
Happy wife, happy life. :lol:

Din fru gillar inte asiatiska bilar. Kunde varit värre. Jag gillar inte heller sådana. :)

Jag sålde vår BMW 330d utan att egentligen säga nåt till min fru en gång. Hon körde ju ändå vår Volvo mest. Men hon blev skogstokig, grät och hade sig. Kan iofs ha nåt att göra med att vi hade en bebis på drygt en månad och sömnbrist och hormoner sprutandes ur öronen. :D Tror inte det var själva bilen som gjorde henne upprörd utan att jag fattade ett relativt stort beslut utan att meddela henne i förväg.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 30 aug 2021 09:55
av Eldsig
Bodes_dad skrev:
Efter mkt velande har jag beslutat mig för en MY istället för I5, faller på några smådetaljer i slutändan, inte baserat på provkörning. Undrar således om någon här är intresserad av min 1st ED bokning hos Fordonsmäklarna i Sollentuna. Space Grey AWD. Pris ink krok 592k (49k rabatt).

Bild för färg/hjul referens:
Jag undrade "länge" varför du lagt upp svartvita bilder, men sen såg jag de blå kuddarna och bilarna i färg i bakgrunden :lol:

Det här med sambos och bilval är utmanande, och även om man, som i mitt fall, har skilda ekonomier och bestämmande rätt över sitt eget bilval så ska det vägas in i hushållets behov. Min sambo tex vägrar ha dragkrok eller takbox på sin bil, även om draget är avtagbart/osynligt och boxen/räckena står i garaget 99,8% av tiden... Jag tror de där hormonerna Mwall skriver om aldrig slutar spruta ut helt...

Ja ja, avsaknad av skidlucka, rails, automagiska handtag, snygg dragkroksintegrering m.m. m.m. den mattlackade I5:an ska nog visa sig vara den bra bruksbil som alla kritiker redan konstaterat, även om hypen blev _lite_ för stor och har skrämt bort ett gäng potentiella köpare.

Vem vet, det kanske är summan av allt det här som förklarar att Sverige inte är en prioriterad marknad för Hyundai, och aldrig kommer att bli. Man sitter fast i en ond sits med förväntningar och fördomar som aldrig möts på rätt nivå.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 30 aug 2021 10:05
av martinot
mati skrev:
Så du menar bara för att jag står för 100% av kostnaden för båda våra bilar, vilket jag faktiskt gör, så borde det vara jag som bestämmer?
Ja. Kort och gott så. :)

(Sedan skulle jag inte benämna det som "bara". Huvudprincipen är ju att det är den som förfogar över finanserna som bestämmer över inköpen. Grundläggande princip.)

Lite längre motivering: Det är ju lätt för henne att ha krav på prestigebilar, och be dig strunta i budget/pris, om hon själv inte står för kostnaderna.

Min erfarenhet, både bland min egna släkt och generellt i samhället, är att de som har mest krav och synpunkter på saker är oftast de som själva inte är med och betalar.

Men nu har jag nog kanske gått lite OT i tråden (ber om ursäkt för det isf.). :D

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 30 aug 2021 11:37
av mati
MWall skrev:
Happy wife, happy life. :lol:
Din fru gillar inte asiatiska bilar. Kunde varit värre. Jag gillar inte heller sådana. :)
Det vet jag inte. Hon hade en Toyota Yaris när vi träffades. Och den tyckte hon var bra då. Sen köpte hon en Mazda CX-3 och den gillade hon också. Skillnaden är nog lite så som martinot är inne på. Då var det inte jag som stod för kostnaderna. ;)
Men visst finns det mycket sanning i din första mening. Det är det jag säger, det finns inget värde i att köpa en bil som jag gillar om det samtidigt betyder att vi aldrig åker tillsammans i den. Man får välja sina strider.