Sida 12 av 231

Re: VW I.D

Postat: 09 dec 2018 08:06
av Henrik Torphammar
Vad är källorna på dessa uppgifter? Det går som bekant dels inte att länka till FB och dels är det som skrivs där ofta bara smörja.

Är twitterpwrsonen ovan involverad i VW?

Re: VW I.D

Postat: 09 dec 2018 08:16
av Zalman3
Henrik Torphammar skrev:
Vad är källorna på dessa uppgifter? Det går som bekant dels inte att länka till FB och dels är det som skrivs där ofta bara smörja.

Är twitterpwrsonen ovan involverad i VW?
Det är ju Marcus James som är moderator på VW I.D. Sverige som skrivit detta. Gissar att han har kopplingar till VW.

Re: VW I.D

Postat: 09 dec 2018 08:24
av Laban
vigge50 skrev:
Intressant att de ungefär halv miljon personer årligen som köper en Golf från nästa år ska dela på 150 000 bilar plus de som annars skulle valt en annan bil.
500k bara i Europa ska påpekas. Så ja, det blir intressant att se om det går att sälja fossilgolf om man samtidigt kan köpa I.D för 250k - subvention.

Re: VW I.D

Postat: 09 dec 2018 09:13
av vigge50
Laban skrev:
vigge50 skrev:
Intressant att de ungefär halv miljon personer årligen som köper en Golf från nästa år ska dela på 150 000 bilar plus de som annars skulle valt en annan bil.
500k bara i Europa ska påpekas. Så ja, det blir intressant att se om det går att sälja fossilgolf om man samtidigt kan köpa I.D för 250k - subvention.
Ja, men Neo ska endast säljas i Europa så antar att det är rimligt att jämföra. Jag har flera gånger läst historier hör om att många inte skaffar elbil pga lång leveranstid, låter det som att leveranstiden kommer bli kort för Neo? Som jag skrivit tidigare, eGolf kostar i Tyskland runt 36000€, i Sverige 420 000 kr. Så tills det att vi vet det svenska priset, sluta ta för givet att den kommer kosta under 250 000 kr. Samma sak gäller eTron, kostar 75000€ i Tyskland och i Sverige är det väll 885 000 kr och ingen lyckas pruta nämnvärt.

Re: VW I.D

Postat: 09 dec 2018 09:58
av Walker
Ja, då gör den pessimistiske surgubben ett inlägg igen:
Märkligt att man inte lär sig av det som faktiskt står och det som sker i ens omgivning.
1) alla elbilar som säljs i Sverige idag (utom Tesla faktiskt) har ett påslag på minst 60.000.- eftersom tillverkaren vill roffa åt sig statens bonus. (250”+60”=310”)
2) 250” (310”) för det LILLA batteriet som ger ca 20 verkliga mil. Vill du ha de utlovade 50 milen? Lägg på minst 100” (=410”)
3) vem köper en helt naken VW? Med lite extra utrustning lär man hamna (som med Kia/Hyundai) runt 400” efter bonusen. Mig veterligen har en asiatisk bil aldrig varit dyrare än en VW med liknande spec.
4) någon som tänkt på barnsjukdomarna på en helt ny produkt?
5) om de nu klarar av att erbjuda en så fantastisk produkt hur kan någon inbilla sig att tillverkningen initialt motsvarar efterfrågan? (När Škoda släppte sin Kodiaq var det över 1 års väntetid)
= ja, jag vet att det låter lite negativt. Men snälla nån, låt inte era drömmar förblinda er. Att vara lite realist gör att man inte blir så besviken när/om verkligheten hinner ifatt.

Re: VW I.D

Postat: 09 dec 2018 10:04
av Henrik Torphammar
Zalman3 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Vad är källorna på dessa uppgifter? Det går som bekant dels inte att länka till FB och dels är det som skrivs där ofta bara smörja.

Är twitterpwrsonen ovan involverad i VW?
Det är ju Marcus James som är moderator på VW I.D. Sverige som skrivit detta. Gissar att han har kopplingar till VW.
FB guesses i en låst grupp alltså...

Re: VW I.D

Postat: 09 dec 2018 19:26
av Limbster
Walker skrev:
Ja, då gör den pessimistiske surgubben ett inlägg igen:
Märkligt att man inte lär sig av det som faktiskt står och det som sker i ens omgivning.
1) alla elbilar som säljs i Sverige idag (utom Tesla faktiskt) har ett påslag på minst 60.000.- eftersom tillverkaren vill roffa åt sig statens bonus. (250”+60”=310”)
2) 250” (310”) för det LILLA batteriet som ger ca 20 verkliga mil. Vill du ha de utlovade 50 milen? Lägg på minst 100” (=410”)
3) vem köper en helt naken VW? Med lite extra utrustning lär man hamna (som med Kia/Hyundai) runt 400” efter bonusen. Mig veterligen har en asiatisk bil aldrig varit dyrare än en VW med liknande spec.
4) någon som tänkt på barnsjukdomarna på en helt ny produkt?
5) om de nu klarar av att erbjuda en så fantastisk produkt hur kan någon inbilla sig att tillverkningen initialt motsvarar efterfrågan? (När Škoda släppte sin Kodiaq var det över 1 års väntetid)
= ja, jag vet att det låter lite negativt. Men snälla nån, låt inte era drömmar förblinda er. Att vara lite realist gör att man inte blir så besviken när/om verkligheten hinner ifatt.
Låter hur rimligt som helst. Lite av påslag i Sverige är högre moms och vagnskadegarantin.

Tror dock det kan bli en riktigt bra bil till ett pris som är sådär okej. Jag tror dock jag hoppar VW.

Re: VW I.D

Postat: 12 dec 2018 00:03
av Zalman3
"Har VW sagt något om hur de kommer att prioritera marknader? Jag gissar att Tyskland ligger först, frågan är när man realistiskt kan förvänta sig leverans i Sverige?!"

"enligt VW sverige så kommer första kundbilar i april 2020"

https://www.facebook.com/groups/3142876 ... p_activity



VW to take orders for ID. electric car in early 2019
As things stand at present, VW will take advance orders for the ID. “in the first half of 2019”. As yet, nothing has been said about the size of the down payment required. Meanwhile, more than 30 CEOs of VWs most important suppliers recently came to Wolfsburg for the “MEB Supplier Event”.
https://www.electrive.com/2018/12/11/vw ... P5fl21eOFU

Re: VW I.D

Postat: 12 dec 2018 11:17
av Oykkh47
Blir spännande.. ja Twitter kontot är ju Jörgen Stackmann som är VW chwf för sales and marketing.. han va tidigare SEAT chef.. Jag tror som walker att 25k euro blir ca 320.000kr här i sverige för bas modellen med 48kwh batteriet med 33mils räckvidd enligt WLTP.. ungefär som model 3 standard. Men många vill ju ha lite högre utrustningsnivå och enskilda tillval så 400.000 lär man landa på ganska lätt... ett ok pris...

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Re: VW I.D

Postat: 12 dec 2018 19:35
av Geni87
Oykkh47 skrev:
Blir spännande.. ja Twitter kontot är ju Jörgen Stackmann som är VW chwf för sales and marketing.. han va tidigare SEAT chef.. Jag tror som walker att 25k euro blir ca 320.000kr här i sverige för bas modellen med 48kwh batteriet med 33mils räckvidd enligt WLTP.. ungefär som model 3 standard. Men många vill ju ha lite högre utrustningsnivå och enskilda tillval så 400.000 lär man landa på ganska lätt... ett ok pris...

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Är det verkligen någon som tror att M3 standard kommer hamna så lågt som "ungefär" 320 000 i Sverige? Eventuellt skulle det kunna ske med massproduktion i Europa, men kommer man inte ha på plats i tid om man ska tro på att M3 SR kommer om ca 6 månader.

Re: VW I.D

Postat: 12 dec 2018 19:46
av Oykkh47
Geni87 skrev:
Oykkh47 skrev:
Blir spännande.. ja Twitter kontot är ju Jörgen Stackmann som är VW chwf för sales and marketing.. han va tidigare SEAT chef.. Jag tror som walker att 25k euro blir ca 320.000kr här i sverige för bas modellen med 48kwh batteriet med 33mils räckvidd enligt WLTP.. ungefär som model 3 standard. Men många vill ju ha lite högre utrustningsnivå och enskilda tillval så 400.000 lär man landa på ganska lätt... ett ok pris...

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Är det verkligen någon som tror att M3 standard kommer hamna så lågt som "ungefär" 320 000 i Sverige? Eventuellt skulle det kunna ske med massproduktion i Europa, men kommer man inte ha på plats i tid om man ska tro på att M3 SR kommer om ca 6 månader.
Jag syftade på räckvidden. Standard model 3 är väl 35 mil och VW I.D Neo har 33mil

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Re: VW I.D

Postat: 12 dec 2018 20:03
av Geni87
Oykkh47 skrev:
Geni87 skrev:
Oykkh47 skrev:
Blir spännande.. ja Twitter kontot är ju Jörgen Stackmann som är VW chwf för sales and marketing.. han va tidigare SEAT chef.. Jag tror som walker att 25k euro blir ca 320.000kr här i sverige för bas modellen med 48kwh batteriet med 33mils räckvidd enligt WLTP.. ungefär som model 3 standard. Men många vill ju ha lite högre utrustningsnivå och enskilda tillval så 400.000 lär man landa på ganska lätt... ett ok pris...

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Är det verkligen någon som tror att M3 standard kommer hamna så lågt som "ungefär" 320 000 i Sverige? Eventuellt skulle det kunna ske med massproduktion i Europa, men kommer man inte ha på plats i tid om man ska tro på att M3 SR kommer om ca 6 månader.
Jag syftade på räckvidden. Standard model 3 är väl 35 mil och VW I.D Neo har 33mil

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Aha då är jag med, jag tolkade som att du syftade på både räckvidd och pris. :)

Re: VW I.D

Postat: 13 dec 2018 06:03
av vigge50
Oykkh47 skrev:
Geni87 skrev:
Oykkh47 skrev:
Blir spännande.. ja Twitter kontot är ju Jörgen Stackmann som är VW chwf för sales and marketing.. han va tidigare SEAT chef.. Jag tror som walker att 25k euro blir ca 320.000kr här i sverige för bas modellen med 48kwh batteriet med 33mils räckvidd enligt WLTP.. ungefär som model 3 standard. Men många vill ju ha lite högre utrustningsnivå och enskilda tillval så 400.000 lär man landa på ganska lätt... ett ok pris...

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Är det verkligen någon som tror att M3 standard kommer hamna så lågt som "ungefär" 320 000 i Sverige? Eventuellt skulle det kunna ske med massproduktion i Europa, men kommer man inte ha på plats i tid om man ska tro på att M3 SR kommer om ca 6 månader.
Jag syftade på räckvidden. Standard model 3 är väl 35 mil och VW I.D Neo har 33mil

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Tänk på att du inte kan jämföra WLTP och EPA rakt av, Model 3 LRD har t ex 500 km räckvidd enligt EPA och 544 km enligt WLTP. Model 3 SR kanske har 38 mil räckvidd enligt WLTP och ID Neo återstår att se.

Re: VW I.D

Postat: 14 dec 2018 13:23
av Henrik Torphammar
Tillbaks på e-golf, inget I.D kvar nu tyvärr.

https://electrek.co/2018/12/14/vw-elect ... ed-testing

33mil WLTP blir kanske 28mil på riktigt och säg 1.4/mil så pratar vi knappa 40kWh användbart.

Re: VW I.D

Postat: 14 dec 2018 13:28
av Geni87
Henrik Torphammar skrev:
Tillbaks på e-golf, inget I.D kvar nu tyvärr.

https://electrek.co/2018/12/14/vw-elect ... ed-testing

33mil WLTP blir kanske 28mil på riktigt och säg 1.4/mil så pratar vi knappa 40kWh användbart.
Vad menar du med inget I.D kvar?

Re: VW I.D

Postat: 14 dec 2018 16:51
av Oykkh47
Första mulan på test i sydafrika för I.D. Neo.. BildBildBild

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Re: VW I.D

Postat: 15 dec 2018 02:30
av Oykkh47
Ser ganska hög ut

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Re: VW I.D

Postat: 16 dec 2018 17:10
av Oykkh47
Lite fler bilder på nya VW I.D. neo. Även lite på insidan BildBildBildBild

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Re: VW I.D

Postat: 16 dec 2018 19:31
av TiborBlomhall
Hatten av för VW som låter journalister provåka prototypbilen.

Baksätet ser dock rejält trångt ut.

Och dammskyddet på instrumentbrädan ser ut att vara rejält i vägen! ;)

Re: VW I.D

Postat: 16 dec 2018 19:34
av Oykkh47
TiborBlomhall skrev:
Hatten av för VW som låter journalister provåka prototypbilen.

Baksätet ser dock rejält trångt ut.

Och dammskyddet på instrumentbrädan ser ut att vara rejält i vägen! ;)
Verkar bli en trevlig förarmiljö. En stor skärm samt active info display vid ratten. Även en HUD display med AR teknik.. om du läser deras test så verkar det som att sen är riktigt rymlig..


https://www.topgear.com/car-news/electr ... ectric-car

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Re: VW I.D

Postat: 17 dec 2018 02:18
av Oykkh47


Första videon av testet av prototypen...


Skickat från min iPad med Tapatalk

Re: VW I.D

Postat: 17 dec 2018 06:42
av Zalman3
Känns som att VW känner sig stressade av att Tesla 3 kommer i volymer nu till Europa.
Och måste därför visa bilder och video på förproduktionsbilar.

Och de pratar om förbokning av ID i vår, mässa i september och tillverkning i november 2019.

Re: VW I.D

Postat: 17 dec 2018 07:03
av chaffis75
Zalman3 skrev:
Känns som att VW känner sig stressade av att Tesla 3 kommer i volymer nu till Europa.
Och måste därför visa bilder och video på förproduktionsbilar.

Och de pratar om förbokning av ID i vår, mässa i september och tillverkning i november 2019.
Japp håller med.. Känns som de försöker få folk att vänta.. Själv har jag nästan gett upp att ens vänta på modell 3 SR.

Re: VW I.D

Postat: 17 dec 2018 07:22
av frippe
Var det någon som hittade en bild på bagageutrymmet? Lyckades inte få en blick på det under hela snabbtitten av filmen.

Re: VW I.D

Postat: 17 dec 2018 13:07
av TeslaTissel
TiborBlomhall skrev:
Hatten av för VW som låter journalister provåka prototypbilen.

Baksätet ser dock rejält trångt ut.

Och dammskyddet på instrumentbrädan ser ut att vara rejält i vägen! ;)
Det är det avancerade haklapps-systemet som utlösts då de passerade en Hamburger-restaurang.
Inlagt som way-points i auto-piloten. :lol: